4G verkko rikki Nokialla

  • 16 syyskuu 2016
  • 43 kommenttia
  • 1786 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

43 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Kokeiles ilman pupunkorvia... niistä on tuntunut olevan yleensä kuin harmia.

Mitäs RSRQ on ja SINR? Hassua, jos tukari yölläkin tukossa....

Yöaikaan päivystävä aspa erittäin osaava, jos ongelmia verkon kanssa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
JTarkennus: Olen melko varma, että jokin muutos on tapahtunut siitä, kun B593 "nakutti" 90M dl-nopeutta ja kannattaa tehdä vikailmoitus. Tosin on vähän kuin käärmeen ajamista pulloon saada operaattori uskomaan, että jotain vikaa on (omakoht. kokemuksia asiasta)...

Loogisesti päätellen, olen aivan samaa mieltä. Ongelma on juuri siinä, että olen jutellut puhelimessa kahden eri teknisen henkilön kanssa, joista toinen oli vielä käynyt katsomassa tukiasemaa. Kummankaan mielestä tukiasemassa ei ole mitään vikaa eikä mikään ole muuttunut.

"Siinä vaan kävi niin" että se oli siihen asti toiminut automaattiasennossa 90 Mbps downlinkillä ja "sille nyt vaan ei voi mitään" yhtäkkiä sieltä ei saa kuin 5 Mbps downlinkin ilman taajuuslukittavaa reititintä.

Tottakai kaikki sympatiani vikaa selvittäneille Elisan työntekijöille. Eihän nämä vaikeat ongelmat ole koskaan helppoja selvittää.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jos automatic-asennossa tulee samat arvot kuin 800-pakotettuna, mutta nopeus muuttuu, niin oliskohan kyseessä CA-tukiasema 1800+800 -yhdistelmällä.

Kyllä on kyseessä CA-tukiasema, olen itse hieman pidemmän etäisyyden päässä ja eri suunnassa kuin @jusvuori.

S7 luurilleni kyseinen tukiasema antaa tällä hetkellä nopeudeksi 130/30. Huawei B315 reititin saa irti 50/20.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Saahan sitä tukiasemaa toisaalta "käydä katsomassakin" ilman, että vikaa havaitsee, jos ongelma on esimerkiksi antenneissa tai vain yhden solun antennielementissä.

Tuhlasin minäkin tutkimuksiin aikaani kesällä tunnin-pari, kun mökkitukarin signaaliarvot romahtivat äkillisesti luultavasti ukkosen jäljiltä. RSSI ja RSRP heikkenivät tuollaisen samanmoisen 15-20 dB ja SINR tippui normaalista 25-30 dB arvosta 0-5 dB välille, ja dl-nopeus puoleen aikaisemmasta. Kävin tikun ja W10-tabletin kanssa kiertämässä tukarin ja vain tuo "oma" soluni antoi heikentyneitä arvoja, kun taas kaksi muuta toimi täysin normaalisti. Taisi n. 6 vikaviestin jälkeen mennä läpi väitteeni, että vikaa tuossa on. Noin viikkoa myöhemmin jotain korjattiin, mutta ei se toimi vieläkään normaalisti. RSSI ja RSRP ovat normaalit (n. 40 dBm ja n. 60 dBm resp.), mutta SINR tosi tarkalla tikun sijoituksella maksimissaan tasoa 15 dB. SINR-maksimiksi täysin avoimella paikalla olen todennut 21 dB (kahdessa muussa solussa helposti maksimit 30 dB). En ole enää viitsinyt ilmoitella, koska tympii jo sen verran. Ja Yhteisverkon 800-tukiasema antaa öin päivin 140-150M dl...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
No niin tässä tulokset juuri päättyneestä testikierroksesta. Kaikki testit on ajettu ethernet-kaapelilla siten, että modeemissa ei ole muita laitteita kiinni ja modeemin WiFi on otettu pois päältä. Toistin speedtest.netin testin 5 kertaa peräkkäin ja kaikki testit ajettu Elisan Helsingissä olevaa serveriä vasten.

Laita oli yöksi lukittuna 1800 taajuudelle ja antoi nyt tulokset:
RSRP: -92 ... -93
RSSI: -61 ... -65
RSRQ: -6 ... -13
SINR: 16 ... 23
Downlink: 65 ... 70 Mbps
Uplink: 23 ... 24 Mbps

Vaihdoin automaattiasennolle ja sain arvot
RSRP: -94 ... -96
RSSI: -65 ... -65
RSRQ: -7 ... -13
SINR: 16 ... 23
Downlink: 69 ... 77 Mbps
Uplink: 23 ... 25 Mbps

Vaihdoin pakotuksen 800 taajuudelle
RSRP: -77 ... -78
RSSI: -51 ... -55
RSRQ: -4 ... -11
SINR: 1 ... 14
Downlink: 10 ... 16 Mbps
Uplink: 14 ... 17 Mbps

Vaihdoin takaisin automaattiasennolle
RSRP: -77 ... -77
RSSI: -53 ... -53
RSRQ: -5 ... -11
SINR: 1 ... 4
Downlink: 41 ... 74 Mbps
Uplink: 2 ... 15 Mbps
--> nopeuden vaihteluväli oli aika villi

Vaihdoin takaisin pakotukseen 1800 taajuulle
RSRP: -92 ... -93
RSSI: -61 ... -61
RSRQ: -4 ... -11
SINR: 17 ... 24
Downlink: 43 ... 83 Mbps
Uplink: 33 ... 33 Mbps
--> muutaman hitaan testin jälkeen downlink on nyt "pysyvästi" about 80 Mbps

Eli yhteenvetona voisin sanoa:
1) Teknisen tuen kanssa keskustelussa kävi ilmi, että 800 MHz taajuudella on selvästi vähemmän ruuhkaa kuin 1800 MHz taajuudella, mutta nopeutta sieltä ei tähän meidän osoitteeseen tule kuin 5...15 Mbps.
2) Automaattiasennossa tulokset vaihtelevat koska yhdistää eri kerroilla eri tavalla
3) 1800 MHz lukituksella tällä hetkellä tulee downlinkkin se haluamani 80 Mbps ja kuten on jo mainittu, nuo signaaliarvot ovat "kehnot" ottaen huomioon että tukiasema on tuossa vieressä, mutta sillä ei näyttäisi olevan vaikutusta yhteyden nopeuteen

Jos tuo tilanne nyt stabiloituu tämänhetkiseen nopeuteen eli että downlink on välillä 70-80 Mbps, olen tyytyväinen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Toivottavasti nopeudet säilyy tuolla tasolla myös iltaisin. Tahtoo vain käydä niin, että liikenteen lisääntyessä RSRQ heikkenee (lähinnä heijastukset), eikä sen noin heikolla signaalilla tarvitse kovinkaan montaa dB:iä heiketä, kun nopeudet tippuu radikaalisti.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Nyt mä luovutan...

Aamulla Huawei E5186 reitittimellä download oli 80 Mbps, tällä hetkellä se on vajaa 25 Mbps. Jopa Upload on nopeampi kuin download.

Viime viikon torstaihin asti Huawei B593 naputti kellonajasta riippumatta 80-90 Mbps latausnopeutta, mutta mä en nyt vaan kertakaikkiaan onnistu vakuuttamaan ketään siitä, että missään olisi mitään vikaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Siinäpä se, kun 5 Mibit/s on alaraja eli se mistä maksat. Liittymäsi siis toimii operaattorin mielestä moitteetta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
No niin, jännitys tiivistyy. Nyt ollaan taas lähellä lähtöruutua.

Kun tässä nyt mittailee 5 minuutin välein niin välillä tulee 7 Mbps, sitten kohta 40 Mbps, seuraavaksi 22 Mbps ja hetken päästä noin 4 Mbps. Eli jos harrastaisi osakesijoittamista, voisi sanoa että volatiliteetti on suuri ja toisinaan voittaa, toisinaan ei.

Pistin tuossa asiakaspalveluun viestiä, haluaisivatko vaihtaa tuon reitittimen jos tuossa on teknistä vikaa. Olettaisin, että minun on helpompi saada puhuttua itselleni kolmas modeemi kokeiluun kuin saada tekniikan pojat vakuuttuneisi siitä, että tukiasemassa voisi olla vikaa.

Ei sillä, että itse tietäisin, missä vika on mutta jos nopeus putoaa yhden päivän aikana 90 Mbps:stä noin 5 Mbps:ään niin onhan se mahdollista, että nokialaiset ovat sankoin joukoin rynnistäneet Taka-Lauttalaan loukuttamaan mobiilidataa syöden tukiaseman kaiken kapasiteetin tai että meikäläisellä on putkeen kaksi rikkinäistä päätelaitetta. 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Ja jotta ei menisi pelkästään valittamiseksi niin tuo äsken mitattu 93.56 Mbps lienee paras downlink nopeus mitä olen millään modeemilla saanut milloinkaan.

Pitäisiköhän siitä päätellä, että kaikki järkevät ihmiset ovat jo nukkumassa...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Voisin dokumentoida tätä tilannetta tähän ihan siltä varalta, että tästä on apua muille samankaltaisten ongelmia kanssa painiville.

Kävimme äsken läpi noita antennisignaalien arvoja Elisan teknisen tuen kanssa ja kyllä se siltä näyttää, kuten täälläkin on kommentoitu, että signaalin voimakkuuden pitäisi olla 500 metrin päässä tukeasemasta selvästi parempi. Oletuksella että modeemissa on jotain rikki, päädyimme kokeilemaan auttaako modeemin vaihtaminen.

Vaikka edellä olevista viesteistäni voi paistaa pieni frustraatio, haluan kaiken rehellisyyden nimissä sanoa, että keskustelut Elisan asiakaspalvelun ihmisten kanssa ovat olleet erittäin asiallisia, ystävällisiä ja ratkaisuhakuisia. Tästä suuri kiitos.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
10 PÄIVÄÄ AIKAISEMMIN

Asiakas katsoo Salattuja Elämiä perjantaina 16.9. ja harmistuu kun Elisa Viihteen IPTV-lähetys tökkii. Aikansa purnukoita buuttailtuaan hän päätyy mittaamaan 4G yhteytensä nopeuden ja huomaan download nopeuden tippuneen reilusta 80 megasta vajaaseen 6 megaan.

Kun asia ei ilta kymmeneen mennessä ratkea, neuvokas asiakas soittaa tehdäkseen häiriöilmoituksen. Tekninen tuki ei löydä verkosta vikaa perjantaina illalla eikä lauantainakaan aamupäivällä vaan suosittelee asiakasta ostamaan uuden mobiilireitittimen.

Asiakas tekee työtä käskettyä ja muutamaa päivää myöhemmin kiiltävä E5186 saapuu postissa. Asiakas harmistuu kun ei data vieläkään kulje ja Palstalla haukkuvat modeemin antennisignaalin tasoa kovin kehnoksi (RSRP -92, RSSI -67, RSQR -19, SINR 18). Teknisenkin asiantuntijan mielestäni modeemi on rikki ja niinpä uusi laitetaan tulemaan postissa.

NYKYHETKI - 27.9.2016

Into piukassa asiakas kantaa uuden E5186 laitteen postista kotiin, ruuvaa antennit kiinni ja laittaa modeemin tiedon valtatielle. Ja kas kumma, masentavasti LTEWatch ohjelma antaa modeemille täsmälleen samat antennisignaalin arvot ja juuri äsken tehty speedtest näytti liittymälle ruhtinaallisesti nopeutta 4.71 Mbps.

Reitittimen cell ID arvon perusteella internettiä selaamalla asiakas on suhteellisen varma, että modeemi on kiinni 500 metrin päässä olevan tukiaseman solussa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Voisin vilkaista tuota viankorjauksen kanssa uudestaan, katsotaan mitä ovat mieltä näiden tietojen valossa.

EDIT: Jaa eipä ole asiakastietoja. Lisäisitkö asiakasnumeron profiiliisi? Kiitos!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Voisin vilkaista tuota viankorjauksen kanssa uudestaan, katsotaan mitä ovat mieltä näiden tietojen valossa.

EDIT: Jaa eipä ole asiakastietoja. Lisäisitkö asiakasnumeron profiiliisi? Kiitos!

Asiakasnumero lisätty. Oli näköjään Palstan faceliftin yhteydessä poistunut profiilista.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Noniin. Tarina on saanut päätöksen ja kiitokset kaikille Elisan työntekijöille sekä Palstan väelle, jotka osallistuivat pähkinän ratkomiseen.

Lopputulema keskustelusta oli se, että 800 megahertzin taajuudella toimivan verkon kapasiteetti on täällä landella yksinkertaisesti lopussa. Näin kertoivat teknisestä tuesta. Kokeilin tänään mitata ja lähin tukari jaksoi puskea tuskin kahta megabittiä alamäkeen, joten ainakin meikäläisen käytössä se taajuus on käyttökelvoton.

Sen sijaan 1800 megahertsin taajuudella on enemmän kaistaa. Siinä verkossa mitatut antennisignaalin arvot (RSRP -92 ja RSSI -65) ovat ihan odotusten mukaiset eikä päätelaitteen vaihtaminen niihin vaikuta. Noilla arvoilla pääsee päiväsaikaan 90 megan downlink nopeuteen. Ilta-aikaan kun käyttäjien määrä kasvaa, myös 1800 verkon nopeus alkaa tippumaan 20-30 megabitin luokkaan, josta se taas yön tunteina kohoaa kohti huippunopeutta.

Lisää kaistaa on kuulemma tulossa marraskuussa ja tammikuussa, joten näillä mennään siihen asti.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Lisää kaistaa on kuulemma tulossa marraskuussa ja tammikuussa, joten näillä mennään siihen asti.

Tuonne Aaroninkorven tukiasemalle on viikolla 50 tehty parannustöitä.

https://elisa.fi/vertaaverkkoja/verkon-parannukset/

Tuolta osoitteesta näkee valmistuneet 4G verkon parannustyöt. Myöhemmin on tarkoitus tuoda näkymää myös tulevaisuuden parannuksiin, mutta lähdetään liikkeelle noilla jo-valmistuneilla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Lisää kaistaa on kuulemma tulossa marraskuussa ja tammikuussa, joten näillä mennään siihen asti.

Tuonne Aaroninkorven tukiasemalle on viikolla 50 tehty parannustöitä.

https://elisa.fi/vertaaverkkoja/verkon-parannukset/

Tuolta osoitteesta näkee valmistuneet 4G verkon parannustyöt. Myöhemmin on tarkoitus tuoda näkymää myös tulevaisuuden parannuksiin, mutta lähdetään liikkeelle noilla jo-valmistuneilla.
Pävitetäänkö noita tiettynä viikonpäivänä? Pari viikkoa jäljessä kuluvaa aikaa? Nythän näyttää olevan viimeisimmät vasta vko. 1. Ja menossa on jo vko. 3.

Kuitenkin loistavaa edistystä, ei tarvitse aina aspaa vaivata aiheeseen liittyen!

Jos saa toivoa, niin aakkosjärjestykseen, kiitos. Ei liene iso homma jossain editorissa pyöräyttää ja aakkostaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Viikon 2 parannukset on tänään tuotu näkyville. Tavoitteena on noin 1-2 viikon välein tuota "parannuslistaa" päivittää. Ei välttämättä ole aina sama päivä kun päivitys tehdään.

Laitoin tuosta aakkostusideastakin toiveen menemään.

Osallistu keskusteluun