Vastattu

5G:n tuloa hehkutetaan, 4G LTE ei pääse edes puoleen väliin lupaukisista



Näytä ensimmäinen kirjoitus

151 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tämä 5G tulee Kouvolan kaupungin osaan nimeltä Kuusankoski,
Kiitos, ja tosiaan Telia? Ihan varma tieto? Mielenkiintoista, totta tosiaan.

Itse en kyllä datan perusmaksua kannata, koska se taas aiheuttaisi epätasa-arvoisen aseman olosuhteiden pakosta mobiilin varassa olevien ja kiinteästä yhteydestä nauttivien välille. Tai no, ehkäpä se olisi jossain piireissä vallalla olevan metropolipolitiikan mukaista, että kaikki asumaan kehä 3 sisälle.

Tämä 5G tulee Kouvolan kaupungin osaan nimeltä Kuusankoski,Kiitos, ja tosiaan Telia? Ihan varma tieto? Mielenkiintoista, totta tosiaan.

Itse en kyllä datan perusmaksua kannata, koska se taas aiheuttaisi epätasa-arvoisen aseman olosuhteiden pakosta mobiilin varassa olevien ja kiinteästä yhteydestä nauttivien välille. Tai no, ehkäpä se olisi jossain piireissä vallalla olevan metropolipolitiikan mukaista, että kaikki asumaan kehä 3 sisälle.

Siis 5G tulee Elisalta.


Tämä 5G tulee Kouvolan kaupungin osaan nimeltä Kuusankoski,Kiitos, ja tosiaan Telia? Ihan varma tieto? Mielenkiintoista, totta tosiaan.

Itse en kyllä datan perusmaksua kannata, koska se taas aiheuttaisi epätasa-arvoisen aseman olosuhteiden pakosta mobiilin varassa olevien ja kiinteästä yhteydestä nauttivien välille. Tai no, ehkäpä se olisi jossain piireissä vallalla olevan metropolipolitiikan mukaista, että kaikki asumaan kehä 3 sisälle.
Siis 5G tulee Elisalta.

Ja tieto on saatu puhelin keskustelussa Elisan vikapalvelusta syyskuun lopussa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Mitään nopeutta ei operaattori voi luvata !!!Jos ihan tarkkoja ollaan , niin Elisa on luvannut sopimusehdoissa/palvelukuvauksessa LTE-liittymälle 4G-verkossa 5 Mbit/s ja muissa vähän vähemmän ja se on sitovaa operaattorin kannalta.


Niinhän niissä sopimusehdoissa lukee, mutta jos tähän ei päästä niin mitä siten. Ei mitään ! Jossain vaiheessa tällä oli merkitystä, koska tähän vetoamalla pääsi irti määräaikaisesta sopimuksesta. Nyt kun määräaikaisia sopimuksia ei käytännössä (Elisalla) ole, niin vähimmäisnopeus on lähinnä tyhjä lause, jolla ei ole mitään käytännön merkitystä.

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Niinhän niissä sopimusehdoissa lukee, mutta jos tähän ei päästä niin mitä siten. Ei mitään ! Jossain vaiheessa tällä oli merkitystä, koska tähän vetoamalla pääsi irti määräaikaisesta sopimuksesta. Nyt kun määräaikaisia sopimuksia ei käytännössä (Elisalla) ole, niin vähimmäisnopeus on lähinnä tyhjä lause, jolla ei ole mitään käytännön merkitystä.

T: Tuokki


Joo ei ole määräaikaisuuksia , mutta Elisan yleisissä sopimusehdoissa on määritelmät asiakkaalle maksettavista hyvityksistä , mikäli sopimusehdot eivät täyty.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Elisa laajentaa Vantaalla 5G:tä käyttäen Huawein tekniikkaa: https://mt-tech.fi/elisa-laajentaa-5g-kuuluvuutta-ita-vantaalla/
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Ja ensimmäisenä 5G-nopeustestejä DNA:nkin verkossa: https://mt-tech.fi/testissa-dnan-5g-verkko/
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Minua kyllä hieman ihmetyttää mihin ihmeeseen ihmiset tarvitsevat 1 Gb/s liittymiä PUHELIMEEN. Kotikäyttöön vielä ymmärtäisin, jos on pakko siirrellä isoja tiedostoja verkkoon, mutta Upload-kaistahan on tosiaan Elisalla DNA:ta huonompi - joten sikäli huono juttu tuo Elisan 5G-asiakkaille. Epäilen, että heitä olisi Suomessa kovinkaan paljon kuitenkaan. 100 megan 4G-liittymä antaa suuresti, jos sen Uploadia ei ole kuristettu. Halvemmallakin.

Toki jos on rahaa ja paljon, eikä millään keksi mitä ostaa, niin sitten voi vaikka limusiinilla töihinkin lähteä 5G-liittymä takataskussa. Elisalla muuta kohta olekaan kuin 5G-liittymiä.

If speed is everything y'all need, you may be missing whole life.

Nyt soi Daniele Mondello - Life For The Music (Original Mix).
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Miksipäs sitä rajoittamaan, missä verkossa laite saa olla, se ei myöskään pitäisi olla hinnoitteluperuste omasta mielestäni. Enemmän on enemmän

100M 4G uppi ainakin minulla on 50M, toki UL-CA tukiasemissa saisi sinne jopa 150/100 aika vaivatta.

Enemmän on aina enemmän. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kyllä.

En minä kiellä ketään maksamasta, niin kauan kuin on muitakin kuin 5G-liittymiä. Elisa uudisti vastikään puheliittymävalikoimaa. Tarkastellaanpa. 5G vaihtoehtoja yläpäässä heti kolme kappaletta, kun muita vaihtoehtoja 4 kappaletta. Kuulostaako tutulta? Ylimpien hinnat kovat!

NORMAALIHINNAT

Saunalahti Huoleton 5G 1000M 49,90 kk
Saunalahti Huoleton 5G 600M 44,90 kk
Saunalahti Huoleton 5G 300M 34,90 kk
Saunalahti Huoleton Premium 150M 33,90 kk (MIKSI lähes saman verran kuin ylempi??)
Saunalahti Huoleton 10M 26,90 kk (oikeampi hinta 24,90 kk!!)
Saunalahti Tarkka Perus 12,90 kk (Saisi olla nolla lisää nopeudessa, eli 1M->10M!!?)
Saunalahti Tarkka Puhe 7,90 kk (Aivan LIIAN kallis liittymästä ilman puhetta!!)

Tämähän on kuin trilleriä. Norppa+, sitten joku keksi tehdäänpä pakkonetti. Sitten Mini Dataksi 4,90 pikkunetillä eli hintaa vaan lisää, sitten netittömäksi. Sitten tuodaan netti 7,90 hintaan, ja sitten se netti viedään ja tehdään siitä puheliittymä taas netittömästi ja hiljaa. Mitä?! Tulevaisuuden puheliittymä 9,90 kk??? Ei riemulla rajaa, kun Elisan toimari ferrarilla ajaa! Liittymien hinnat ne vaan nousevat ja jotkut vielä maksaa!!! MIKSI?

Eikös tämä ole jo aika hupaisaa, avausmaksu 4,90 euroa, minuuttiveloitus aiemman sekuntiveloituksen sijasta, paperilasku on jo 4,90 euroa myös ja mitä vielä.

Lopetusmaksu, lisää hinnankorotuksia??

5G-liittymiä on jo lähes puolet. YLI PUOLET nopeista.

Nyt soi Daniele Mondello - Everybody In The Club (Original Mix).
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
@hpguru Etkös jo avaa tuonne ideapajaan lopetusmaksu-ideaa? 😃 No varmasti kohta aivan oikeasti SIITÄKIN keksitään laskuttaa jokin käsittelymaksu. Maksua maksun perään.

Noita listahintoja ei oikein vain kannata maksella. Pienellä vaivalla saa parempia tarjouksia mm. winback-tarjousten muodossa.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Minua kyllä hieman ihmetyttää mihin ihmeeseen ihmiset tarvitsevat 1 Gb/s liittymiä PUHELIMEEN. Kotikäyttöön vielä ymmärtäisin, jos on pakko siirrellä isoja tiedostoja verkkoon, mutta Upload-kaistahan on tosiaan Elisalla DNA:ta huonompi - joten sikäli huono juttu tuo Elisan 5G-asiakkaille. Epäilen, että heitä olisi Suomessa kovinkaan paljon kuitenkaan. 100 megan 4G-liittymä antaa suuresti, jos sen Uploadia ei ole kuristettu. Halvemmallakin.

Toki jos on rahaa ja paljon, eikä millään keksi mitä ostaa, niin sitten voi vaikka limusiinilla töihinkin lähteä 5G-liittymä takataskussa. Elisalla muuta kohta olekaan kuin 5G-liittymiä.

If speed is everything y'all need, you may be missing whole life.

Nyt soi Daniele Mondello - Life For The Music (Original Mix).


Juu ei puhelimeen mutta testauksessa on helpompaa tehdä nopeustestit puhelimella kuin raahata 5G-modeemia joka vaatii virtaa jne... Mutta eiköhän näistä nopeuksista hyödytä kun 4G-modeemit alkaa vaihtumaan aikanaan 5G-laitteiksi kotona.

Upload kaista taitaa olla hitaampi koska Elisalla varmaan konfiguraatiossa tehty näin eli priorisoidaan latauskaistaa. Usein kun latauskaistaa käytetään eniten.

Kuluttajaliittymissä Elisa kuristaa lähetysnopeuden 50Mbit/s, 50Mbit/s liittymissä 25/10Mbit/s), yritysliittymissä 100Mbit/s. Testasimme Elisan 5G:tä yritysliittymällä, DNA:ta kuluttajaliittymällä. DNA:lla ei ole lähetyspuolella nopeusrajoitinta käytössä, parhaimmillaan saatu yli 130Mbit/s lähetysnopeuksiakin.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Nyt on testattu myös Telian 5G: https://mt-tech.fi/testissa-telian-5g-verkko/ - Telia käyttää Nokiata pelkästään ja se on hyvä siirto että Elisa ottanut Huaweita käyttöön. Toimivat paljon paremmin tällä hetkellä mutta eiköhän Nokia 5G toimi ensivuonna paremmin kunhan 256QAM saavat toimimaan. Elisallakin käytössä Nokiaa Helsingissä ja Espoossa. Muualla Huaweita.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@hpguru ja @Purnipsi, lopetusmaksu on operaattorin kannalta erittäin huono.

Jos puhelu pääsee katkeamaan ennen aikojaan, esimerkiksi huonon kuuluvuuden tai operaattorin laitteiden konfiguraatiovirheen johdosta, peruste veloitukselle jää puuttumaan. Lopetusmaksu voisi aktivoida ihmiset tekemään vikailmoituksen jokaisesta katkenneesta puhelusta, mikä lisäisi asiakaspalvelun kustannuksia ennemmän kuin lopetusmaksu voisi tuottaa.

Nippelitieto: Jos kaukopuhelusi katkesi kesken kaiken ammoisina aikoina Yhdysvalloissa, kannatti soittaa heti puhelunvälittäjälle. Välittäjä soitti uuden puhelun, kirjasi katkeamisen ylös ja puhelusi aloitusmaksu hyvitettiin. Ja vieläpä ilman, että hyvitystä edes tarvitsi erikseen muistaa pyytää.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
@irritus Tuo oli hieman vitsillä heitetty ehdotus, ja koski enemmän asiakassuhteen päättämistä, kuin yksittäistä puhelua. No, toki operaattorit, jotka laskuttavat aloitusmaksua osaltaan jo hoitavat tuon lopeusmaksunkin. Varsinkin jos vastaajaan menee, niin laskutushan siinä ehtii käynnistyä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Tämä 5G tulee Kouvolan kaupungin osaan nimeltä Kuusankoski,Kiitos, ja tosiaan Telia? Ihan varma tieto? Mielenkiintoista, totta tosiaan.

Itse en kyllä datan perusmaksua kannata, koska se taas aiheuttaisi epätasa-arvoisen aseman olosuhteiden pakosta mobiilin varassa olevien ja kiinteästä yhteydestä nauttivien välille. Tai no, ehkäpä se olisi jossain piireissä vallalla olevan metropolipolitiikan mukaista, että kaikki asumaan kehä 3 sisälle.


Tämä "aluepoliittinen" ongelma olisi aika helposti ratkaistavissa. Tietyille alueille (maalla) olisi "kiinteitämobiile"- liittymiä joita ei voisi siirtää pois oman tukiaseman alueelta. Siis olisi lukittu tietylle alueella. Näissä liittymissä voisi olla rajata datakatto. Kuitenkin kaikissa muissa (ei alueelle) lukituissa liittymissä olisi datakatto (siis tietty määrä dataa per kk, jos menee yli niin sitten taas yhden kk verran lisämaksu).

Lisäksi jos datakatto olisi se motivoisi operaattoreita rakentamaan lisää kiinteitä yhteyksiä (ja asikkaita maksamaan myös niiden rakentamisesta). Nyt jopa uusilla (rakennavilla) asuin alueilla osa ei halua ottaa kiinteää kuituun perustuvaa yhteyttä (ellei sitä saa ilmaiseksi). Tätä perustullaan sillä, että kyllä mobiililla pärjää ja onhan se 5G:in tulossa😁. Toki myös kuntien ja kaupunkien pitäisi ottaa "luksikka kauniiseen käteen" ja rakentaa peruskuituinfraa ihan samaan tapaan kun tehdään sähkö, vesi, viemäri ja kaukolämpöverkkoja. Siis saman kaivantoon aina vähintään tyhjät putket kuitujen (helppoa) jälkitetään tehtävää asennusta varten.

Nykyinen vapaa data perk kk- maksu aiheittaa sen, että mobiililiittymät kilpailevat kiinteideän liittymien kanssa. Osin tämä johtuu epärealisestista nopeuslupauksista ja siitä, että operaattorit ovat olleet kyvyttömiä arvoimaan miten paljon IPTV- tyylisten palveluiden (Youtube/Netflix) siirtyminen nettiin ja nimenomaan mobiilidata päällä kulkeviksi on ylikuorkuormittanut verkkoja.

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tietyille alueille (maalla) olisi "kiinteitämobiile"- liittymiä joita ei voisi siirtää pois oman tukiaseman alueelta.

Kuulostaa teoriassa hyvältä, mutta vähentäisikö se käytännössä verkon suunnittelun ja rakentamisen kustannuksia? Mieleen nousi Saunalahti Reviiri-palvelu, jolla sai soittaa edullisemmin valitulta alueelta. Näitä alueita oli tarjolla vain suurimmissa kaupungeissa. Palvelu kuoli ja kuopattiin kaikessa hiljaisuudessa.

Aamun uutista korvaan tarttui, että 4G-verkkojen kuuluvuus ei ole rautateiden varrella vielä sillä tasolla, jota toimilupaehdot edellyttävät operaattoreilta ensi vuonna. Dna:n edustajan mukaan 4G-kuuluvuuden laajentaminen radanvarsille ei ole taloudellisesti kannattavaa.

Jaa-a. Jos edes 4G-verkon rakentaminen ei ole kannattavaa, niin kuinkakohan käy 5G-verkolle, joka tulee vaatimaan huomattavasti enemmän tukiasemia kuin 4G-verkko?

YLE | Junasta saa yhteyden nettiin pian kaikkialla Suomessa, kun katvealueet kitketään pois – tahmeus ei silti lopu, koska operaattoreilla on tärkeämpiäkin rahareikiä
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Jaa-a. Jos edes 4G-verkon rakentaminen ei ole kannattavaa, niin kuinkakohan käy 5G-verkolle, joka tulee vaatimaan huomattavasti enemmän tukiasemia kuin 4G-verkko?

YLE | Junasta saa yhteyden nettiin pian kaikkialla Suomessa, kun katvealueet kitketään pois – tahmeus ei silti lopu, koska operaattoreilla on tärkeämpiäkin rahareik


Näinhän se on kaikki menee talouden mukaan ja se, että paikassa x on junallisinen käyttäjiä. Ei tee jossain korvessa olevaa tukiasemaan laskennallisesti kannattavaa jos paikassa on juna 3-6 kertaa päivässä 2-3 minuutin ajan.

Jos kuulutuutta katsotaan junien kannalta asumattomilla alueilla, niin hommahan pitäisi toimia siten, että käytössä olisi eri taajuusalueita. Ennenhän oli taajamissa ja niiden lähellä käytettiin 3,4G verkkoja ja sitten "korvessa" oli käytösä @450 verkko. Viimeksimainittu taas on käytönnössä ajettu alas.

Jos jossitellaan, niin miksi junat eivät käytä kiinteää verkkoa. Juna on sekä kiskojen, että ajolangan kautta aina yhteydessä koko matkaltaa galvaanisesti (läpi Suomen), jos netti välitettäisiin kiskojen tai virransyötön kautta, niin junissaan olisi todella hyvä kuuluvuus. En vain tiedä onko tällaista tekniikkaa missään käytössä. Aikonaan hohkattiin sähköverko kautta tulevasta netistä ja tätä jossain kokeiltiin homma ei kuitenkaan lähtenyt lentoon.

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Aikonaan hohkattiin sähköverko kautta tulevasta netistä ja tätä jossain kokeiltiin homma ei kuitenkaan lähtenyt lentoon.

Tuostakin jo reilut 15 vuotta vierähtänyt.

https://www.kaleva.fi/teemat/digi/datasahko-tarjoaa-internetin-pistorasiasta/560593/
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Datasähkö, PLC, powerline communications, on ongelmallinen tekniikka jo ihan kiinteässäkin sähköverkossa. Se toimii radiotaajuuksilla ja häiritsee radiotoimintaa pitkillä aalloilla. Järjestelmän kapasiteetti on huono. Se on suunniteltu 120 – 400 V järjestelmiin.

Suomessa junat kulkevat 25000 V jännitteellä. Näillä jännitteillä jo pelkästään eristimissä syntyy pieniä koronapurkauksia. Jäätävällä säällä ajolangan ja virroittimen välissä taas palaa suorastaan valokaari. Nämä säteilelevät radiohäiriöitä hyvin laajalla spektrillä.

En usko, että datasähköä saisi mitenkään sovellettua rautateillä toimivaksi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Tietyille alueille (maalla) olisi "kiinteitämobiile"- liittymiä joita ei voisi siirtää pois oman tukiaseman alueelta.Kuulostaa teoriassa hyvältä, mutta vähentäisikö se käytännössä verkon suunnittelun ja rakentamisen kustannuksia? Mieleen nousi Saunalahti Reviiri-palvelu, jolla sai soittaa edullisemmin valitulta alueelta. Näitä alueita oli tarjolla vain suurimmissa kaupungeissa. Palvelu kuoli ja kuopattiin kaikessa hiljaisuudessa.

Aamun uutista korvaan tarttui, että 4G-verkkojen kuuluvuus ei ole rautateiden varrella vielä sillä tasolla, jota toimilupaehdot edellyttävät operaattoreilta ensi vuonna. Dna:n edustajan mukaan 4G-kuuluvuuden laajentaminen radanvarsille ei ole taloudellisesti kannattavaa.

Jaa-a. Jos edes 4G-verkon rakentaminen ei ole kannattavaa, niin kuinkakohan käy 5G-verkolle, joka tulee vaatimaan huomattavasti enemmän tukiasemia kuin 4G-verkko?

YLE | Junasta saa yhteyden nettiin pian kaikkialla Suomessa, kun katvealueet kitketään pois – tahmeus ei silti lopu, koska operaattoreilla on tärkeämpiäkin rahareikiä

Hyvä kommentti DNA:n radioverkon johtajalta.

Jotta junaan saataisiin yhtä hyvä nettiyhteys kuin vaikkapa kaupungeissa on, pitäisi radan varsien koko verkko päivittää ja tukiasemien määrä moninkertaistaa. Se olisi operaattoreiden mielestä kohtuuttoman suuri ponnistus.

– Voimme panostaa radan varsiin miljoonia, emmekä silti saa kaikkia matkustajia tyytyväiseksi. Samalla rahalla saadaan jossakin muualla monta tuhatta käyttäjää täysin tyytyväiseksi. Meidän täytyy priorisoida, Laari sanoo.

Todellakin 6/5 kommentti.

Ei kaikkialla pidä olla aukotonta peittoa. Itse en junia edes käytä, mutta netti juniin vaaditaan. Ei ole lennollakaan usein nettiä, silti jotenkin pärjää. Miksi panostaa minuutin nettielämykseen kalliilla tukiasemalla. Jos ei toimi niin ei toimi, ei siihen maailma kaadu.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1


Tietyille alueille (maalla) olisi "kiinteitämobiile"- liittymiä joita ei voisi siirtää pois oman tukiaseman alueelta.Kuulostaa teoriassa hyvältä, mutta vähentäisikö se käytännössä verkon suunnittelun ja rakentamisen kustannuksia? Mieleen nousi Saunalahti Reviiri-palvelu, jolla sai soittaa edullisemmin valitulta alueelta. Näitä alueita oli tarjolla vain suurimmissa kaupungeissa. Palvelu kuoli ja kuopattiin kaikessa hiljaisuudessa.

Aamun uutista korvaan tarttui, että 4G-verkkojen kuuluvuus ei ole rautateiden varrella vielä sillä tasolla, jota toimilupaehdot edellyttävät operaattoreilta ensi vuonna. Dna:n edustajan mukaan 4G-kuuluvuuden laajentaminen radanvarsille ei ole taloudellisesti kannattavaa.

Jaa-a. Jos edes 4G-verkon rakentaminen ei ole kannattavaa, niin kuinkakohan käy 5G-verkolle, joka tulee vaatimaan huomattavasti enemmän tukiasemia kuin 4G-verkko?

YLE | Junasta saa yhteyden nettiin pian kaikkialla Suomessa, kun katvealueet kitketään pois – tahmeus ei silti lopu, koska operaattoreilla on tärkeämpiäkin rahareikiä
Hyvä kommentti DNA:n radioverkon johtajalta.

Jotta junaan saataisiin yhtä hyvä nettiyhteys kuin vaikkapa kaupungeissa on, pitäisi radan varsien koko verkko päivittää ja tukiasemien määrä moninkertaistaa. Se olisi operaattoreiden mielestä kohtuuttoman suuri ponnistus.

– Voimme panostaa radan varsiin miljoonia, emmekä silti saa kaikkia matkustajia tyytyväiseksi. Samalla rahalla saadaan jossakin muualla monta tuhatta käyttäjää täysin tyytyväiseksi. Meidän täytyy priorisoida, Laari sanoo.

Todellakin 6/5 kommentti.

Ei kaikkialla pidä olla aukotonta peittoa. Itse en junia edes käytä, mutta netti juniin vaaditaan. Ei ole lennollakaan usein nettiä, silti jotenkin pärjää. Miksi panostaa minuutin nettielämykseen kalliilla tukiasemalla. Jos ei toimi niin ei toimi, ei siihen maailma kaadu.


Kaikki ei sitä nettiä hupikäyttöön käytä vaan esimerkiksi työmatkaliikenteessä tehdään aika paljon tai yritetään tehdä töitä junissa.

5G-verkko itsestään ei vaadi enemmän tukiasemia kuin 4G. Kyllä se tukiasema kuuluu kauas peltomaisemassa mutta ei läpäise edellenkään junan runkoa. Onneksi toistimia voidaan junan sisälle asentaa joka vastaanottaa ulkopuolelta signaalia. Tällä hetkellä junissa on aika heikosti toimistimia ja ne ovat 2G/3G-taajuuksille tarkoitettuja. 5G voi tulevaisuudessa käyttää hyvinkin matalampia taajuuksia eikä sen tarvitse käyttää aina korkeita taajuuksia. Lisäksi uskon että 5G:tä on paranneltu niin että toimii liikkuvassa ajoneuvossa entistä paremmin.

Aukoton peitto on teknillinen mahdottomuus. Aina jää katveita mutta onneksi aika harva tarvitsee aukottoman peiton.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

On siinä varmaan ajankäytössä tehostamista, tai niitä töitä liikaa, jos pitää työmatkatkin käyttää työntekoon. Suurin osa kuitenkin junamatkustajista käyttää nettiä hupiin. Ne voi ladata Offline-tilaan ja kyllä esim. kirjoittaminen onnistuu Offline-tilassakin esim. toimittajille.

Jos haluaa työtä tehdä parhaalla tavalla, kotitoimistolla tai työpaikalla.

Siellä on asiat kunnossa, ei tarvitse hermoja menettää junaverkkoihin. Tai menee lentokoneella nopeasti Oulusta Helsinkiin, niin ei tarvitse aikaa hukata junassa ja hermoja koetella.

Työ on tuottavimmillaan rauhallisissa olosuhteissa, juna ei ole sellainen.

Matkat matkoina. Työt töinä.

Ongelma minusta muutenkin ei vain keskellä ei mitään vaan myös juna-asemilla. Tuolla uutisessa sanotaan, että esim. juna-asemilla, väliasemilla yms. kun junalastillinen kytkeytyy eri operaattoreiden mastoihin ja verkko ruuhkautuu sen ajaksi, kun juna on siellä seisomassa. Minusta ratkaisu tähän olisi datakatto. Kun HBO, Netflix, VIAPLAY, YouTube, Aitio, DNA TV, Elisa Viihde, Telia TV ym. jäisi toistumatta, niihin tulisi laajemmin Offline-tilat.

Tilanne on kestämätön että nuo Full HD -striimit ja muu hupi syö kapasiteetin esim. väliasemilla, ja tuolloin ei pääse työsähköpostiin. Yksinkertainen ratkaisu asiaan: käyttökatto.

Verkon tehokäyttäjät maksamaan ekstraa leffoistaan, ennen vanhaan junassa ollessa rupateltiin naapurin kanssa, luettiin sanomalehtiä, tai katseltiin maisemia ikkunasta.

Nykyään se taitaa olla kiellettyä. Tai ainakin hyvin epämääräistä toimintaa.


Nyt soi Hard Driver - Welcome (Radio Edit).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tuosta Kalevan datasähkö-artikkelista löytyi sangen mielenkiintoinen maininta järjestelmän kantomatkasta: “Jos ulkoverkko muuntamoon on yli 300 metriä pitkä, signaalia vahvistetaan toistimilla.”

Siis kolmesataa metriä! Suomen sähköistetyn rataverkon kattamiseen tarvitaisiin yli kymmenentuhatta datasähkö-toistinta. Ja silti yhteydet todennäköisesti pätkisivät koko ajan datasähkön kilpaillessa signaalitasoista purkausten, valokaarten ja taajuusmuuntimien kanssa.

 

5G-verkko itsestään ei vaadi enemmän tukiasemia kuin 4G.

 

Mikäli sillä lähdetään tavoittelemaan suurempia nopeuksia kuin nyt, yhteydeltä tullaan vaatimaan parempi signaali-kohina-suhde, jolloin tukiasemia täytyy olla paljon enemmän kuin nyt. Toki, jos ajetaan 5G teknologiaa vain 100 Mbit/s nopeudella, sitten riittää nykyisten 3G mastojen kalustaminen 5G:llä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

On siinä varmaan ajankäytössä tehostamista, tai niitä töitä liikaa, jos pitää työmatkatkin käyttää työntekoon. 
 

Matkat matkoina. Työt töinä.

 

Sinulla ei taida olla aavistustakaan, kuinka moni suomalainen käy päivittäin töissä junalla toisella paikkakunnalla.

 

On ihan älyttömän iso juttu vapaa-ajan kannalta jos junassa voi tehdä töitä molempiin suuntiin ja matkat lasketaan työajaksi. 

Osallistu keskusteluun