Vastattu

5G yhteys pätkii jatkuvasti


5G katkeilee muutaman kerran päivässä Helsingissä, kannelmäessä vaikka kuuluvuus pitäisi olla todella hyvä siinä kohtaa. Menee poikki ja ei auta kuin vaihtaa 4G yhteyteen. Kuuluvuutta pitäisi olla vaikka kuinka kartan mukaan kannelmäessä. Kiva maksaa 600mb nopeudesta ja käytännössä kertaakaan 250300mb ei mene kuin hetkeksi kerrallaan päivän aikana. 23.30 tuntia päivästä se on 150mb. Milloin saatte nämä mihin lupaatte? ja toimivuuden helsingissä niin ettei tarvitse puhelimen menuja koittaa rassata tunnin välein ettei netti katkea? Tiedän ihmisiä jotka käyttävät 5G liittymää täällä vain 4G:nä koska ei siihen voi luottaa ja eivät osaa vaihdella jatkuvasti puhelimen valittua verkkoa… 

Ps itse käytän sitä youtube videoiden (korkealaatuisten sellaisten) uppaamiseen ja kyllä harmittaa jos kesken uppaamisen joutuu vaihtamaan taas kerran verkkoa. Menee siis turhaan jopa tunteja tämän kanssa pelaamiseen. 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi JJesseJ 1 July 2021, 13:00

Katso alkuperäinen viesti

40 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Moro @Terozzz1 
Tosi ikävä kuulla ongelmista. :/ 

 

Melkeinpä tässä tilanteessa täytyy alueen verkkoa tarkemmin tutkia jos liittymä muutten toimii muualla hyvin. Kannattaa nyt ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme Yhteystiedot ja sitä kautta sitten saadaan vikaa tutkintaan. :) 

Hei,

 

Tulin tähän etsimään onko samoja ongelmia muilla. Mulla NR7101 vastaanotin katolla ja lähimpään tukiasemaan noin 500m. 300M liittymällä mielestäni hyvät nopeudet tulee (lähellä luvattua 200-280 sisään ja 20-30 ulos). On ollut käytössä nyt 2 viikkoa.

 

Ongelmaksi muodostuu tuo pätkiminen. Noin kaksi kertaa päivässä pätkäisee ja tuo vastaanotin ei kyllä itse saa muodostettua yhteyden uudestaan ilman että buuttaa/käy säätämässä verkon asetuksia, jotta tuo yhteys muodostuisi uudelleen. Huomasin myös että se välillä muosotaa yhteyden vain 4g verkkoon pätkimisen jälkeen, kun verkon valintana on “automaattinen”  -valinta päällä. 

 

Kahden viikon aikana olen oppinut miten saan mahdollisimman nopeasti linjat taas auki, mutta ei tällainen yhteys ole vaihtoehto etätyössä kun koko ajan joutuu pelkäämään että katkeaa kesken kokouksen.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei,

 

Tulin tähän etsimään onko samoja ongelmia muilla. Mulla NR7101 vastaanotin katolla ja lähimpään tukiasemaan noin 500m. 300M liittymällä mielestäni hyvät nopeudet tulee (lähellä luvattua 200-280 sisään ja 20-30 ulos). On ollut käytössä nyt 2 viikkoa.

 

Ongelmaksi muodostuu tuo pätkiminen. Noin kaksi kertaa päivässä pätkäisee ja tuo vastaanotin ei kyllä itse saa muodostettua yhteyden uudestaan ilman että buuttaa/käy säätämässä verkon asetuksia, jotta tuo yhteys muodostuisi uudelleen. Huomasin myös että se välillä muosotaa yhteyden vain 4g verkkoon pätkimisen jälkeen, kun verkon valintana on “automaattinen”  -valinta päällä. 

 

Kahden viikon aikana olen oppinut miten saan mahdollisimman nopeasti linjat taas auki, mutta ei tällainen yhteys ole vaihtoehto etätyössä kun koko ajan joutuu pelkäämään että katkeaa kesken kokouksen.

 

 


Lisäätkö asiakasnumerosi profiiliisi niin voidaan tutkia asiaa tätä kautta? :) Jos asia on kiireellinen, niin suosittelen olemaan tuosta yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse.

Sama juttu Tapanilassa. Asiakaspalvelun kanssa asiaa on tutkittu useita kertoja, mutta mitään vikaa tai juurisyytä ei löydy. Ohjelmistopäivityksen jälkeen (Elisa3_B15) yhteys toimi joitain viikkoja suht hyvin, mutta nyt pätkiminen on toistuvaa 2-4 kertaa päivässä. Etätyötäkö...no ei.

Onko muuta vaihtoehtoa kuin operaattorin vaihto? Elisa kyllä lupasi, että laitteen voi vaihtaa toisenlaiseen, mutta eipä taida olla muita nyt tarjolla (MC801AHW-1.0.0)

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Sama juttu Tapanilassa. Asiakaspalvelun kanssa asiaa on tutkittu useita kertoja, mutta mitään vikaa tai juurisyytä ei löydy. Ohjelmistopäivityksen jälkeen (Elisa3_B15) yhteys toimi joitain viikkoja suht hyvin, mutta nyt pätkiminen on toistuvaa 2-4 kertaa päivässä. Etätyötäkö...no ei.

Onko muuta vaihtoehtoa kuin operaattorin vaihto? Elisa kyllä lupasi, että laitteen voi vaihtaa toisenlaiseen, mutta eipä taida olla muita nyt tarjolla (MC801AHW-1.0.0)

@Timo_  Kannattaa ehdottomasti rimpauttaa tuonne vikapuolellemme 👍 Ikävä toki kuulla, ettei ongelmaan ole vielä löytynyt ratkaisua 😟

ihan sama homma täälä tampereella päin, tolppaan noin 200m ja ja yhtydet näyttää hyviltä (12ping 191d ja 54up) mutta ei ole, kauheet pingit eikä peleihin servua pysty hostaan. ja sit vielä yhteys sammuu ainakin 2 kertaa päivän aikana kun puoliso on etätöissä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

ihan sama homma täälä tampereella päin, tolppaan noin 200m ja ja yhtydet näyttää hyviltä (12ping 191d ja 54up) mutta ei ole, kauheet pingit eikä peleihin servua pysty hostaan. ja sit vielä yhteys sammuu ainakin 2 kertaa päivän aikana kun puoliso on etätöissä.


Moikka @metsäkylä ja tervetuloa OmaYhteisöön! Oliko sulla verkkopelaamisessa käytössä Julkinen IP-osoite (internet4 APN ja lisäpalvelu laitettu OmaElisasta)? Mikä reititin sulla on käytössä?

Sama juttu Tapanilassa. Asiakaspalvelun kanssa asiaa on tutkittu useita kertoja, mutta

@Timo_  Kannattaa ehdottomasti rimpauttaa tuonne vikapuolellemme 👍 Ikävä toki kuulla, ettei ongelmaan ole vielä löytynyt ratkaisua 😟

Kyllä, olen rimpautellut 3, 4….7 kertaa, eikä vikaa löydy. 

Tänä aamuna netti on katkennut 7:52 ja 8:17. Jouduin lähtemään toimistolle, ei palaverit toimi näin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Sama juttu Tapanilassa. Asiakaspalvelun kanssa asiaa on tutkittu useita kertoja, mutta

@Timo_  Kannattaa ehdottomasti rimpauttaa tuonne vikapuolellemme 👍 Ikävä toki kuulla, ettei ongelmaan ole vielä löytynyt ratkaisua 😟

Kyllä, olen rimpautellut 3, 4….7 kertaa, eikä vikaa löydy. 

Tänä aamuna netti on katkennut 7:52 ja 8:17. Jouduin lähtemään toimistolle, ei palaverit toimi näin.

Laittaisitko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjän suuntaan, voitaisiin tarkemmin nyt asiaa tutkia. :thumbsup:

Onko tänään ollut jotain erikoisen huonoa Elisan 5G:ssä, kolme Teamsia on katkennut eikä muu auta kuin bootata ZTE. Alkaa pienyrittäjän laskutus kärsiä...onneksi pystyn liittymään kännykällä noihin (Telia) sessioihin melkein huomaamattomalla viiveellä, minuutti pari. 

 

Erikoista näissä on, että sisääntuleva Teams jatkuu minuuttejakin, mutta ulospäin ei lähde ääntä eikä kuvaa. Signaalivoimakkuudet ovat tapissa. 

 

En tiedä, voiko kyseessä olla esim. tukiasema- tai jopa solukohtainen vika, mutta ei tästä oikein mitään tule. Ja kyllä, tuen kanss aon vietetty puhelimessa useampi tunti

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Onko tänään ollut jotain erikoisen huonoa Elisan 5G:ssä, kolme Teamsia on katkennut eikä muu auta kuin bootata ZTE. Alkaa pienyrittäjän laskutus kärsiä...onneksi pystyn liittymään kännykällä noihin (Telia) sessioihin melkein huomaamattomalla viiveellä, minuutti pari. 

 

Erikoista näissä on, että sisääntuleva Teams jatkuu minuuttejakin, mutta ulospäin ei lähde ääntä eikä kuvaa. Signaalivoimakkuudet ovat tapissa. 

 

En tiedä, voiko kyseessä olla esim. tukiasema- tai jopa solukohtainen vika, mutta ei tästä oikein mitään tule. Ja kyllä, tuen kanss aon vietetty puhelimessa useampi tunti

25.11. oli yleinen häiriö ulkomaan liikenteessä joka näkyi hyvin lukuisissa eri palveluissa ja niiden toimivuuksissa. Onko nyt toiminut normaalisti vai onko ongema jatkunut 25. päivän jakeenkin?

Pätkiminen on jatkuvaa ja toistuvaa. Maanantaina katkos tuli jännästi tasan klo 12.00, parhaaseen palaveriaikaan.

Tänään yhteys on katkennut vasta kerran, ks kuva. Harmi ettei ole oikein aikaa viettää tämän tutkinnassa, mutta edelleen pätkivä yhteys yrittää käyttää solua CellID 1360130 . Harmi ettei näitä voi lukita niin voisi kokeilla jotain toista.

 

timo 

Olko nyt 10.20 jotain häikkää, jouduin taas siirtymään kännykän varaan (toiselle operaattorille)

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Olko nyt 10.20 jotain häikkää, jouduin taas siirtymään kännykän varaan (toiselle operaattorille)

Ei mitään yleistä häikkää ainakaan ole meneillään. Suosittelen olemaan yhteydessä asiakaspalveluun ja sitä kautta häiriöilmoituksiimme 👍 Meidän häiriöilmoituspuolen saa kiinni kellon ympäri eli voi soitella myös asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella. Numero on 010 190 240

Tapaninkylässä aivan vastaavaa ongelmaa, ensin katkeaa data ulos ja lopulta kokonaan. Tätä tapahtuu useita kertoja päivässä.

Tänään ei ollut klo 10.20 ongelmaa, mutta klo 14.12 oli ja ZTE MC7010 joutui boottaamaan.

Asiakaspalveluun on lähetetty viesti.

Taas yhteys katkesi tasan klo 09.00. Nyt katkokset ovat alkaneet olla lyhyitä, just sen pituisia että Teams pätkäisee.

Soittelin alkuun asiakaspalveluun muutamia kertoa ja vietettiin aina muutama hetki puhelimessa mietiskellen maailman menoa. Varsinaista vianetsintäähän siellä ei voida tehdä. Olisiko näissä ZTE-purkeissa vieläkin päivitettävää?

Seuraavatkohan DNA-myyjät tätä palstaa, eilen yritti sieltä 5G-myyä soittaa 4-5 kertaa :D No eihän täältä yhteystietoja löydy.

 

 

Oliko tänään jokin yleinen ongelma, kun 5G katkesi taas klo 9.30? Boottaillaanko noita tukiasemia vai mikä on?

Erikoinen kyllä: teams-puhe & kuvat tulevat tännepäin, mutta yhteys ulospäin katkeaa. Sinänsä hienoa että tämä nyt toipuu aika äkkiä itsekseen, mutta kyllähän tämä pätkiminen ja kokousten katkeilu vaikuttaa työntekoon hyvin merkittävästi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Oliko tänään jokin yleinen ongelma, kun 5G katkesi taas klo 9.30? Boottaillaanko noita tukiasemia vai mikä on?

Erikoinen kyllä: teams-puhe & kuvat tulevat tännepäin, mutta yhteys ulospäin katkeaa. Sinänsä hienoa että tämä nyt toipuu aika äkkiä itsekseen, mutta kyllähän tämä pätkiminen ja kokousten katkeilu vaikuttaa työntekoon hyvin merkittävästi.

Katsoin alueen tilannetta, eikä tuohon aikaan verkonpuolella ollut katkoksia.

 

Oliko sulla toista 5G-laitetta kotona käytössä, jossa on Elisan 5G-liittymä? Jos on, niin esiintyikö siinä katkoksia tuohon aikaan?

Olikos tänään klo 17.32 koillis-helsingiss jotain pätkimistä? Yhtäkkiä kaikki nettiyhteydet tipahtivat...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Ihmeen sitkeesti porukka roikkuu toimimattomassa yhteydessä. Jos Telia toimii, niin ota sieltä yhteys, problem solved.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Olikos tänään klo 17.32 koillis-helsingiss jotain pätkimistä? Yhtäkkiä kaikki nettiyhteydet tipahtivat...


Koillis-Helsinki on vielä alueena sen verran suuri, että vaikea suoraan sanoa tämän perusteella. Oliko yhteys alkanut taas toimimaan tai oliko pätkimistä vielä esiintynyt?

Tänään klo 10.14 yhteys jämähti taas. Vika on mielenkiintoinen: teams-videot ja puheet tulivat kyllä tännepäin ihan ok, mutta upstream oli jumissa - ääneni & kuvani ei siis mennyt sinnepäin.

 

Huomasin siinä että ZTE kertoi CA-tilan olevan aktiivinen. Nyt tila on “ei varmenteita” ja yhteys toimii. 

 

Tämäkin oikeni vasta boottaamalla ZTE. Onneksi kännykkäteams Telian liittymällä pelasti taas palaverin...

Tänään klo 10.14 yhteys jämähti taas. Vika on mielenkiintoinen: teams-videot ja puheet tulivat kyllä tännepäin ihan ok, mutta upstream oli jumissa - ääneni & kuvani ei siis mennyt sinnepäin.

 

Huomasin siinä että ZTE kertoi CA-tilan olevan aktiivinen. Nyt tila on “ei varmenteita” ja yhteys toimii. 

 

Tämäkin oikeni vasta boottaamalla ZTE. Onneksi kännykkäteams Telian liittymällä pelasti taas palaverin...

Kas, huomasinkin että tuo “ei varmenteita” tulee toiselta solulta, nyt näköjään 1537028 on hakeutunut tuohon purkkiin. Yleensä siinä on ollut 360 0130.

 

1360130

Tänään klo 10.14 yhteys jämähti taas. Vika on mielenkiintoinen: teams-videot ja puheet tulivat kyllä tännepäin ihan ok, mutta upstream oli jumissa - ääneni & kuvani ei siis mennyt sinnepäin.

 

Huomasin siinä että ZTE kertoi CA-tilan olevan aktiivinen. Nyt tila on “ei varmenteita” ja yhteys toimii. 

 

Tämäkin oikeni vasta boottaamalla ZTE. Onneksi kännykkäteams Telian liittymällä pelasti taas palaverin...

Kas, huomasinkin että tuo “ei varmenteita” tulee toiselta solulta, nyt näköjään 1537028 on hakeutunut tuohon purkkiin. Yleensä siinä on ollut 360 0130.

Sorry, 1360130.

Onkohan Elisalle tullut jotain toimivampia modeemeita valikoimaan? Sain aikanaan lupauksen vaihtaa tämä laite toimivaan päittäin. 

 

  1. TImo

Onko muilla alkanut 5G pätkimään? itsellä netti katkeaa vähintään kerran päivässä eikä tämän jälkeen osaa enää yhdistää takaisin ilman uudelleen käynnistystä. Yleensä pätkiminen on tapahtunut yöllä, mutta on myös hiljattain alkanut myös päivällä pätkimään. Itsellä käytössä ZTE MC801A 5G -reititin.

Osallistu keskusteluun