Kysymys

AAARRRGGHHHH...nettini kaatuu MAXIMISSAAN kymmenen minuutin välein.

  • 21 huhtikuu 2012
  • 13 kommenttia
  • 1985 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 2 kommenttia
parhaimmillaan, jo kirjauduttua, se pyytää mua kirjautuu uudelleen, päivässä kirjaudun ja klikkaudun sisään ollakseni netissä yli 50 kertaa, jonka normaalisti luulisi kerralla pärjäävän.

Missä vika?

En tiiä mikä huawei mul on, mut se on selanen musta laku, ja selaan tuliketulla...ja win 7...

13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Moi!

Ei ole normaalia, jos mobiililaajakaista katkoo yhteyksiä noinkin usein.

Yhteyden laatua voi parantaa monin tavoin:

- Pakota yhteys UMTS-verkkoon (3G). Tämän voi tehdä reitittimestä tai mobiililaajakaistaohjelmasta. Huomaa, että yhteys pitää katkaista ensin ennen kuin sen voi pakottaa 3G-verkkoon. Mobiililaajakaistaohjelmalla oikea valinta on "Ensisijaisesti 3G".
- Pingaa jotakin verkko-osoitetta alle viiden sekunnin välein. Pingaus onnistuu esimerkiksi monissa reitittimissä tai mahdollisesti mobiililaajakaistaohjelmissa. Myös joitakin lisäohjelmia voi olla, niihin en ole kuitenkaan tutustunut.
- Verkon kuormittaminen auttaa monesti, laita nettiradio soimaan taustalle joko äänen kanssa tai ilman.
- Kokeile sijoitella tikkua eri paikkaan ja katso onko vaikutusta. Monesti ikkunan vieressä esim. ikkunalaudalla on paras kuuluvuus.
- Varmista, että Mokkulassa tai Reitittimessä on tuoreimmat firmikset.
- Varmista, ettei Mokkula pääse kuumenemaan, huolehdi riittävästä ilmanvaihdosta.

Mikäli näistä ei ole apua, kannattaa tehdä vikailmoitus Elisalle.

Ennen sitä katso kuitenkin onko alueellasi tiedossa olevia häiriöitö häiriökartasta. Samasta linkistä pääset myös tekemään vikailmoituksen netissä. Vikailmoitukset voi myös laittaa soittamalla numeroon (09) 4243 0730, avoinna joka päivä 24 h, normaali paikallis-, kauko- tai matkapuhelumaksu.
sama ongelma, uusin huawein tikku 4G.llä otettu käyttöön eilen, tikku ikkunalaudalla ja parin tunnin hyvän yhteyden jälkeen alkoi tökkiminen. Pahimmillaan nopeus alle 0.5 Mbps. Jopa 3G:llä oli parempi yhteys. tukiasema tien toisessa päässä. ohjelman kattominen netistä pätkii. oon tehnyt tukipyyntöä ja tekis mieli heittää tää tikku päin vesilintua. miksi maksaa kolmasosa enemmän jos palvelutaso laskee olennaisesti? elleivät anna kunnon vastausta tähän on niin s**tanan kusetettu olo. kaikkee *****a sitä voi myydä.

kysymys: miksi maksaa 4G-yhteydestä ja pakottaa se 3G:n verkkoon paskemmilla nopeuksilla? ehkä olen liian blondi tajutakseni sen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Moi Jenzka!

Oletko varma, että tien toisella puolella oleva tukiasema on 4G?

Elisa ei missään takaa, että 4G-nopeudella saisi edes 3G-parempia nopeuksia ellei verkkona ole alueella DC eli Dual Carrier tai LTE. Kannattaa kokeilla pakottaa Mobile Partnerissa yhteyden WCDMA- eli LTE-verkkoon. Jos tähän pakotettuna, verkkoa ei löydy, alueellasi ei ole oikeaa 4G-verkkoa.

Koska 4G on vielä alkuvaiheessa, Elisa on valmis rakentamaan 4G-peittoa LTE:nä vaikka heti tänään, mutta asiaa rajoittaa laki. Lain mukaan mm. 800-taajuuksista ei olla vielä päätetty. 800-taajuus mahdollistaisi LTE-verkon rakentamisen haja-asutusalueillekin, koska se kantaa pitkälle.

Jos olet hankkinut 4G-tikun vasta lähiaikoina, muistathan, että sinulla on 14 vuorokauden tyytyväisyystakuu. Toimimatonta tuotetta ei tarvitse ottaa käyttöön vaan voi palauttaa 14 vuorokauden aikana Elisa Shopitiin tai postittamalla asiakaspalautuksena Saunalahdelle.

Noin yleisesti varsinkin uusin 4G-tikku jota Saunalahti ilolla tarjoaa, ei toimi kunnolla 3G-verkossa, vaan toimintaan kuuluu pätkiminen ja yhteyden säännöllinen katkeilu. Tämä on ikävää, koska ainakin 3G-tikku ei kärsi samalla alueella näistä ongelmista.

Kerro ihmeessä mihin tulokseen tulit. 🙂
Aivan sama ongelma, korkeintaan 10 minuuttia ja tipahtaa hspa+ 3g:ksi ja samalla menee netti. Sen jälkeen sitten pitää pistää disconnect ja yhdistää uudellen. Ja tämä win7, ubuntu, winxp ja mac koneessa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
jarvenpaa kirjoitti:
Aivan sama ongelma, korkeintaan 10 minuuttia ja tipahtaa hspa+ 3g:ksi ja samalla menee netti. Sen jälkeen sitten pitää pistää disconnect ja yhdistää uudellen. Ja tämä win7, ubuntu, winxp ja mac koneessa.

Laita taustalle soimaan nettiradio, vaikka Radio Nova

Kohtaamasi "ongelma" on verkon ominaisuus eli se toimii niinkuin pitääkin. HSPA ei pysy päällä, jos dataliikennettä ei ole. Tämän tarkoituksena on säästää tukiaseman virrankulutuksen lisäksi kaistaa. Eli HSPA vie enemmän kaistaa ja sähköä kuin ihan perusnopeus. Nettiradion avulla saat radio-ohjelman lisäksi jatkuvan HSPA-yhteyden.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Kohtaamasi "ongelma" on verkon ominaisuus eli se toimii niinkuin pitääkin.

Ei se nyt ihan näinkään mene. Yhteys kyllä siirtyy "kantoaallolle" jos mitään datasiirtoa ei tapahdu, mutta sieltä sen pitää taas siirtyä takaisin hspa-tilaan eikä yhteyttä suinkaan tarvitse katkaista ja yhdistää takaisin.

Tuossa wcdma-tilassa (3G) yhteytesi voi vaihtaa tukiasemasta toiseen ja tämä joskus (ehkä jopa usein?) aiheuttaa ongelmia, eli oireet ovat juurikin kuvaamiasi. Toki tuo Hyviksen kertoma ohje aiheuttaa sen, että yhteytesi ei siirry pois hspa-tilasta eikä vaihda tukiasemaa kesken kaiken joten siitäkin voi olla apua.

Tee vikailmoitus Saunalahdelle, tai sitten kokeile toisella nettitikulla. Tikuissa on merkittäviä eroja valmistajasta ja mallista riippuen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
kimppikoo kirjoitti:
Kohtaamasi "ongelma" on verkon ominaisuus eli se toimii niinkuin pitääkin.

Ei se nyt ihan näinkään mene. Yhteys kyllä siirtyy "kantoaallolle" jos mitään datasiirtoa ei tapahdu, mutta sieltä sen pitää taas siirtyä takaisin hspa-tilaan eikä yhteyttä suinkaan tarvitse katkaista ja yhdistää takaisin.

Tuossa wcdma-tilassa (3G) yhteytesi voi vaihtaa tukiasemasta toiseen ja tämä joskus (ehkä jopa usein?) aiheuttaa ongelmia, eli oireet ovat juurikin kuvaamiasi. Toki tuo Hyviksen kertoma ohje aiheuttaa sen, että yhteytesi ei siirry pois hspa-tilasta eikä vaihda tukiasemaa kesken kaiken joten siitäkin voi olla apua.

Tee vikailmoitus Saunalahdelle, tai sitten kokeile toisella nettitikulla. Tikuissa on merkittäviä eroja valmistajasta ja mallista riippuen.


Kiitos tarkennuksesta. Oikaisin liikaa, jotta selostuksesta ei tuli ylettömän pitkää. Oikotien käyttö oli tässä tapauksessa virhe.

Ajatuksissa oli, että juurikin tuo nopeuden laskeminen on ominaisuus, ei vaatimus yhteyden uudelleenmuodostukselle. Tuossa voi tietysti ottaa vielä huomioon sen, kuinka nopeasti selain & käyttöjärjestelmä & verkko laitteineen & oma tietokone laitteineen -kombinaatio antaa tuon virheilmoituksen siitä, ettei haettua sivua löydy. Ainakin ymmärtäisin, että mainitussa kokonaisuudessa voi olla toisiinsa vaikuttavia tekijöitä.

Esimerkiksi mikäli tietokoneessa on riittävästi resursseja käytettävään tiedonsiirtoon, hakuprosessi ei niin helposti pysähdy vaan yhteysmuoto palautuu ennalleen . Jos taas usealla selaimen välilehdellä on avoinna jokin paljon resursseja vaativa sivu, sen seurauksena vastausta ei saada vaikka HSPA-yhteys olisi ns käytössä.. Molempia tilanteita on tullut itselleni vastaan. Tulee tässä mieleen vielä semmoinenkin, että käyttöjärjestelmä ei ole sammuttanut kaikkia tarpeettomia prosesseja ja tästä aiheutuu myös tuo jälkimmäisen tilanteen kaltainen tahmailu.

Vaihtoehtoja on paljon. Voi käydä vaikka niin, että yhteys ei välttämättä palaudu johtuen tukiasemien sijainnista. Tietokoneen verkkolaite siis "jää kiinni" siihen hitaampaan yhteyteen, koska nopeamman yhteyden tarjovan tukiaseman signaali on huomattavasti heikompi voimakkuudeltaan, ei siis laadultaan. Tällöin kyseessä taas voi olla mobiiliverkon ominaisuus. Mutta näin ei tietysti saisi olla.

Anteeksipyyntö kysyjälle epätarkkuudesta ja virheellisestä tiedosta.
Moi,

jäi siis mainitsematta, että olen LTE-kuuluvuusalueella. En vielä tiedä millainen tolppa lähin tolppa on, ilmeisesti 3G. Asetuksista "vain LTE"-pakotus ei onnistu, pyytää rekisteröitymään ensin, mutta "vain WCDMAan" saan pakotettua, mitäs tämä tarkoittaa?

Nyt tänään tuntuu pelittävän, mutta eilenkin otin useamman screenshotin talteen, jossa yhteys on selvästi alle 1 Mbps.

Käsittääkseni Viestintävierasto on linjannut, että yhteys tulee toimia luvatulla tavalla myös ruuhka-aikoina.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
WCDMA toimii UMTS-verkossa eli teoreettisesti jopa 21 Mbps tiedonsiirtonopeus tarjolla. Käytännössä se kuitenkin jää alhaisemmaksi. Jos Mobile Partner ei löydä lainkaan LTE:tä, ei sitä alueella sitten ole tai asut katveessa.

Mistä sait tiedon, että 4G toimii alueella? Elisan kuuluvuuskartta ei välttämättä kerro totuudenmukaisesti 4G-saatavuutta, joten saatavuus olisi syytä varmistaa vikapalvelun kanssa.
Käyttäjätaso 3
jenzka, voi olla että sinulla on yhteysohjelmassa väärä APN asetus. Jotta voit muodostaa yhteyden LTE -verkkoon, tulee APN:n olla internet. Mikäli sinulla nyt APN on internet.saunalahti, saa nettitikku muodostettua yhteyden 2G- ja 3G -verkkoihin, mutta ei LTE -verkkoon.

APN:n voit tarkastaa Mobile Partnerista seuraavan polun kautta: Työkalut > Asetukset > Profiilin hallinta. Mikäli täällä APN kentässä lukee internet.saunalahti, ei yhteys LTE -verkkoon muodostu. Voit tarkastaa onko ohjelmassa usemapia profiileja 'Profiilin nimi' alasvetovalikosta. Jos täällä on useampi profiili, suosittelen tarkastamaan, onko jossain näissä APN internet. Mikäli tällaista profiilia ei löydy, voit luoda uuden profiilin painamalla 'Uusi'.

Uuden profiilin voit nimetä halusi mukaan, valitse APN tyypiksi dynaaminen ja nimeksi internet. Tällä profiililla voit muodostaa yhteyden sekä 2G-, 3G- että LTE -verkkoihin.

Mikäli profiilit ovat kunnossa, mutta yhteydenmuodostus ei onnistu, kannattaa tarkastaa Vikapalvelusta LTE -verkon kuuluvuus. Vikapalvelun tavoitat numerosta 09 42430730 (pvm/mpm). Voit myös ottaa yhteyttä nettisivujemme kautta
https://www.elisa.fi/saunalahti/toimintahairio/

Mikäli aikaisemmin tässä keskustelussa ehdotetut toimenpiteet eivät pätkimiseen ja hidasteluun auta, suosittelen olemaan yhteydessä Vikapalveluun, jolloin voimme tutkia tarkemmin mistä ongelmat johtuvat.
Jaa, nyt sitteln pitäisi päättää, että pitääkö tämä yhteys vai ei.

Sain tänään vastauksen tikettiin, eikä se kertonut mitään vastausta siihen, miksi yhteys on välillä alle 0,5 Mbps. Asetukset pitäisi olla kunnossa, mutta silti yhteys "epävakaa". Harkitsen vakavasti palauttamista ja kitkuttelua vanhalla tikulla loppusopimuksen eli noin vuoden ajan ja sen jälkeen vaihtamista takasin kiinteään yhteyteen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
4G kannattaa palauttaa, jos se ei toimi, vaikka asetukset olisi oikein. Vika voi olla verkon kuuluvuudessa alueellasi 4G:n osalta. Kannattaa tyytyä 3G-verkkoon, jos toimii paremmin, ja tarvittaessa vaihtaa kiinteään. Muistathan, että voit vaihtaa Nettitikun kiinteään laajakaistaan vaikka olisikin sopimusta jäljellä, jos se toimii huonosti tai haluat muuten vain vakaampaa yhteyttä.
Vaihdoin takaisin 3G:hen, jolla on parempi hinta/laatusuhde mun tontilla. Oisin ottanut kiinteän, mutta taloomme tarjolla oleva 50 megaa on mulle turhan paljon.

Osallistu keskusteluun