B593s-22:lle netistä tunkeva päivitys

  • 22 maaliskuu 2016
  • 7 kommenttia
  • 670 katselukerrat

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 831 kommenttia
Asiasta oli vanhassa Palstassa runsaasti keskustelut. Varmasti löytyisi täältäkin, mutta en lähde nyt seikkailemaan...

Huomasin, että tuo päivitys on nyt mainittu Elisan/Saunalahden sivuilla ko. reitittimelle saatavana päivityksenä. Onko siis niin, että Elisa on testaillut tuota päivitystä, todennut sen asialliseksi ja turvalliseksi, joten sen voi asentaa reitittimelle?:?

7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
ÄLÄ asenna sitä. Se on aiheuttanut ainoastaan haittaa signaalitasoille. Tai sitten ei ole ollut mitään vaikutusta. Et myöskään voi palauttaa edellistä versiota mistään jos satut törmäämään tuohon huonompaan vaihtoehtoon!
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
@kimppikoo, kiitos vastauksesta. Koska tuosta oli nyt ohje Elisan sivuilla, päätin kysellä asiasta, koska tuota päivitystä koskevat kirjoitukset on otsikoitu hyvinkin raflaavasti. Elisan ohjeessa oli mainittu tosiaan tuo "tolppien" lukumäärän muutos uuden laskentatavan seurauksena. Lisäksi ohjeesta sai sen käsityksen, ettei tuo päivitys tuo juurikaan mitään oleellisia parannuksia.

Tuon päälle tunkevan päivityskehotteen vuoksi otin viimeksi mökillä käydessämme reitittimeksi käyttöön B315-purkin ja laitoin tuon vanhan laatikkoon varareitittimeksi. Jottei tule vahingossakaan klikatuksi tuota ilmoitusta... Pysyköön laatikossa edelleen.
Tilanne on tämän osalta erittäin huono. Alkuperäinen (tai yksi alkuperäisistä) keskusteluista löytyy edelleen googlesta. Elisan uusi hieno palstoitus ei siirtänyt kaikkia viestejä, eikä vanhoihin ole enää suoraan pääsyä. Taktinen veto varmastikin, uudelleenohjaukset olisi varmasti ollut tehtävissä. Nyt elisalla on google täynnä rikkinäisiä hakutuloksia.

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:n13ZmzodsCYJ:https://yhteiso.elisa.fi/t5/Mobiililaajakaistat/Huawei-B593s-uusin-firmis-rikkoi-ulkoisen-antennin/td-p/485866+&cd=1&hl=fi&ct=clnk&gl=fi

Tuo ketju loppui siihen että kolme viikkoa odoteltuani, sain vastauksen joka oli suunnilleen "kyseessä on yksittäisongelma, vie laite liikkeeseen ja se huolletaan".

Viime viikolla vein laitteen liikkeeseen jossa heti todettiin että liikkeessä ei voi tehdä mitään sillä takuu on rauennut. Kun olen yritysasiakas, minut vietiin puhelinkoppiin ja painettiin nappeja jolla pääsin "heti" yritysasiakaspalveluun. Puhelu meni suunnilleen näin.
- Minä: Kerroin ongelmani
- Elisa: Takuu on rauennut, emme tee mitään
- Minä: Mutta laite on teidän ja olen vain noudattanut laitteen ohjetta ja suositusta - lähetteli jopa tekstareitakin
- Elisa: Takuu on rauennut, emme tee mitään
- Minä: Kun laite ei ole oikeastaan rikkikään, miksi en vaan voi saada sitä firmistä itse päivittääkseni takaisin vanhempaan
- Elisa: En tiedä
- Minä: No voitko kertoa kuka tietää että voin olla yhteydessä sinne
- Elisa: En tiedä sitäkään, tämä ei ole relevanttia
- Minä: Että mikä ei ole relevanttia, jos saisin firmiksen ongelma korjaantuisi itsestään, kyllä se minulle on relevanttia
- Elisa: Firmware-asia ei ole relevanttia eikä se miksi me emme niitä anna.
- Minä: Mitä kuluttaja-asiamies sanoo tällaisesta?
- Elisa: Kuluttaja-asiamies ei sinua auta, sinä olet yritysasiakas
- Minä:

Elisan virallinen linja yritysasiakaspalvelusta käsin on siis se - jos laitteesi on vanha, älä päivitä sitä KOSKAAN, sillä emme vastaa mistään päivitysten toimivuudesta tai laadusta. Tämä on tietenkin räikeässä ristiriidassa esimerkiksi viestintäviraston suositusten kanssa, jossa nimenomaan tietoturvaongelmana on pidetty sitä, ettei kotikäyttäjät päivitä adsl/3g/4g -reitittimiään.

Oikeaa ratkaisua ei tähän siis ole. Laitteeni on rikki, sisäiset antennit tällä hetkellä tuottaa alle 1MB liittymän, antenneilla vanhalla firmwarella se oli noin 25MB. Uudella firmwarella ulkoinen antenni valittuna laite ei saa edes yhtä tolppaa. Elisa ei suostu tekemään mitään, sillä takuu on rauennut. Höpöhöpöpuheet entisellä palstalla yksittäisongelmasta ovat .. höpöhöpöä, mutta kun käyttäjäkunta on suurimmaksi osaksi kaupungeissa ei ulkoisen antennin ongelmaa ole havaittu. Tai sitten laitteita ei ole päivitetty.

Osittainen ratkaisu on tietenkin AINA ostaa laitteet valmistajalta eikä koskaan operaattorin omasta kaupasta. Operaattorin omasta kaupasta ostetut laitteet on "rikottu" operaattorin omilla ohjelmistovirityksillä jolloin laitteiden päivittäminen myöskään valmistajan natiiveilla firmwareilla ei aina onnistu. Kun operaattoria ei huvita, ei huvita ja kuluttaja heittää kamansa roskiin ja menee (toivottavasti) toiseen kauppaan.

Lupaukset siitä, että laite huolletaan oli siis (edellisellä) palstalla ..kakkapuhetta.

ÄLKÄÄ PÄIVITTÄKÖ B593-laitteita KOSKAAN. Vaikka se takuu olisikin voimassa, voin vain kuvitella minkälainen sirkus se on kun se laite tulee takaisin huollosta kommentilla "päivitetty uusin ohjelmistoversio, ei ongelmia havaittu" - ja mikään ei korjaantunut.
Valitettavasti Elisan edellisen palstan viimeisin viesti ei ole indeksoitunut

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:fVug11Ya9doJ:https://yhteiso.elisa.fi/t5/Mobiililaajakaistat/Huawei-B593s-uusin-firmis-rikkoi-ulkoisen-antennin/td-p/485866/page/7+&cd=1&hl=fi&ct=clnk&gl=fi

Nuo vanhat viestit löytää googlesta siten että syöttää hakukenttään vanhan palsta-osoitteet kokonaisuudessaan, ja sitten pienestä kolmiosta hakutuloksen vierestä valitsee "välimuistista" (suomenkielisessä liittymässä).

google.fi -> "https://yhteiso.elisa.fi/t5/Mobiililaajakaistat/Huawei-B593s-uusin-firmis-rikkoi-ulkoisen-antennin/td-p/485866/page/7" -> kolmioväkänen
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Huawei B593-s-22 juuri päivitetty ja toimii entiseen malliin ja lisänä taajuusvalinnat, mutta se onkin HANKITTU SONERALTA .
Ongelmana tässä onkin juuri näissä operaattoreilta hankituissa laitteissa että se on täyttä sattumaa toimiiko ne päivitykset tai ei. Tänään voimme onnitella Soneralta tavaran hankkinutta, huomenna tilanne voi olla toinen. Laitteet on todennäköisimmin pitkäikäisimpiä silloin, kun ne hankkii suoraan valmistajalta ilman operaattoreiden välipuljautuksia, Kuluttajia toki ohjataan operaattorien helmoihin näennäisesti "ilmaisella" laitteella tai muulla harhaanjohtavalla menettelyllä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tuo viestiketju kyllä löytyi pikaisella vilkaisulla Mobiililaajakaistat-osiosta ja tämän Palstan uudistuksen jälkeen nuo vanhat osoitteet eivät tosiaan toimi, jos Googlen kautta koittaa hakea. Kannattaa siis koittaa hakea ja selata tällä uudella Palstalla suoraan toistaiseksi kunnes Googleen päivittyy uudet linkit. Kaikki siis pitäisi olla tallessa, mitään ei olla uudistuksen myötä "vähin äänin sensuroitu" tai muutakaan. :)

VANHA mainitsemasi linkki: https://yhteiso.elisa.fi/t5/Mobiililaajakaistat/Huawei-B593s-uusin-firmis-rikkoi-ulkoisen-antennin/td-p/485866
UUSI toiminnassa oleva linkki: https://palsta.elisa.fi/mobiililaajakaistat-8/huawei-b593s-uusin-firmis-rikkoi-ulkoisen-antennin-485866

Tilanne on tämän osalta erittäin huono. Alkuperäinen (tai yksi alkuperäisistä) keskusteluista löytyy edelleen googlesta. Elisan uusi hieno palstoitus ei siirtänyt kaikkia viestejä, eikä vanhoihin ole enää suoraan pääsyä. Taktinen veto varmastikin, uudelleenohjaukset olisi varmasti ollut tehtävissä. Nyt elisalla on google täynnä rikkinäisiä hakutuloksia.

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:n13ZmzodsCYJ:https://yhteiso.elisa.fi/t5/Mobiililaajakaistat/Huawei-B593s-uusin-firmis-rikkoi-ulkoisen-antennin/td-p/485866+&cd=1&hl=fi&ct=clnk&gl=fi

Osallistu keskusteluun