Kysymys

Datayhteysongelmia 19.8. multisim-liittymällä (oli: Ongelma)

  • 19 elokuu 2008
  • 12 kommenttia
  • 19912 katselukerrat

Mulla on samassa liittymässä 3 simiä, pääkortti ja 2 multisimiä ja  2 mokkulaa. Ensimmäinen yhdistyy ihan ok mutta jos yhdistän toisen niin toinen katkeaa. Ei ole ennen tehnyt tätä, tänään huomasin että toinen sammu kun toisen avaa miksi? Toinen kortti mokkuloineen on kokonaan toisella paikkakunnalla ja ovat myös molemmat mokkulat toimineet siellä ennen ihan ok. Asiakaspalvelusta on sanottu kun olen noita multisimejä tilannut, että mobiililaajakaista toimii kaikissa ja niitä voi käyttää samaan aikaan.

Missä vika???

Edit: Otsikko päivitetty luottavuuden lisäämiseksi

12 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Liittynee http://saunalahti.fi/tiedote/tiedote.php?index=2864 ' TARGET='_blank ja http://saunalahti.fi/tiedote/tiedote.php?index=2869 ' TARGET='_blank.
Ongelma jatkuu edelleen.... Vaikka ketjun otsikkossa lukee "OLI"...

MULTI simmit konffattu uudelleen ei jeesannut.... Yritti vielä väittää että ongelma saattaisi johtua salasanasta pääte laitteissa  😉...

Lisäys: Ongelma todettu: HKI, ESPOO

-- Ensimmäinen yhdistyy ihan ok mutta jos yhdistän toisen niin toinen katkeaa. -- Asiakaspalvelusta on sanottu kun olen noita multisimejä tilannut, että mobiililaajakaista toimii kaikissa ja niitä voi käyttää samaan aikaan.


Sama ongelma minulla Oulussa, voi käyttää vain yhdellä laitteella kerrallaan. Irkistä kuulin, että sama ongelma Tampereellakin. Ilmeisesti huoltokatkon yhteydessä Saunis on rikkonut tuon niin, että voi käyttää vain yhdeltä laitteelta kerrallaa. Mitään tiedotteita asiasta ei ole tullut ja sanottu tosiaan että voi käyttää usealla laitteella kerrallaan. Tuohan on erittäin näppärää kun voi esim. käyttää läppäriä ja kännykkää yhtäaikaa.

Korjausaikataulu, kiitos?

Plehti voisi kertoa, koska tämä asia korjataan?


Tuskinpa tietää itsekään, jos kukaan, että milloin korjataan. Vähän tuntuu, että koko MultiSIM on sen verran ongelmallinen tai outo systeemi, ettei tule koskaan toimimaan kunnolla. Tämä threadin mukainen data-ongelma on mulla esiintynyt jo alkukesästä lähtien kesämökkipaikkakunnalla, välillä toimi (kait) normaalisti välillä taas ei. Ja tähän kun vielä yhdistetään sauniksen datan hitaus ja pätkiminen niin eipä enää edes jaksa uhrata aikaa aspaan jonottamiseen ja valittamiseen. dna toimii onneksi mökillä loistavasti datayhteytenä 🙂 Ja jopa nopeamminkin, EDGE vs. perus-GPRS.
Tuskinpa tietää itsekään, jos kukaan, että milloin korjataan. Vähän tuntuu, että koko MultiSIM on sen verran ongelmallinen tai outo systeemi, ettei tule koskaan toimimaan kunnolla. Tämä threadin mukainen data-ongelma on mulla esiintynyt jo alkukesästä lähtien kesämökkipaikkakunnalla, välillä toimi (kait) normaalisti välillä taas ei. Ja tähän kun vielä yhdistetään sauniksen datan hitaus ja pätkiminen niin eipä enää edes jaksa uhrata aikaa aspaan jonottamiseen ja valittamiseen. dna toimii onneksi mökillä loistavasti datayhteytenä 🙂 Ja jopa nopeamminkin, EDGE vs. perus-GPRS.


Verkon osalta dataliikenteen kasvu on aiheuttanut hieman kasvukipuja. Kesän alussa meillä oli nopeusongelmia, jotka korjattiin, ja tällä viikolla kasvatimme core-verkon kapasiteettia siten, että tukiasemien koko kapasiteetti saadaan käyttöön. Kesän ja syksyn aikana päivitämme tukiasemien runkoyhteydet ethernet-yhteyksiksi, mikä mahdollistaa entistä suuremmat nopeudet.

Kun puhutaan datayhteysnopeuksista tulee ymmärtää missä verkossa toimitaan, sillä on suuri vaikutus yhteysnopeuteen. Ja 3G.n osalta on perus-3G, HSDPA ja HSUPA. Käytettävissä olevalla 3G-yhteydellä on merkittävä vaikutus yhteysnopeuteen. Perus-3G:n nopeus on 384kbps, HSDPA:lla on saavutettavissa, jopa 5Mbps nopeus. HSUPA näkyy suurempana nopeutena verkkoon päin ja lyhyempänä siirtoviiveenä. Mikäli käyttää verkkoa 2/3G-verkkojen rajalla kannattaa pakottaa yhteys jompaan kumpaan verkkoon, jottein yhteys heilu näiden kahden verkon välillä. Heiluminen näkyy yhteyden pätkimisenä ja hitautena.

Multisim:n osalta kyse on uudesta asiasta, joka on aiheuttanut harmaita hiuksia ja ikävä kyllä aiheuttaa yhä edelleen.

/ Panu.

Verkon osalta dataliikenteen kasvu on aiheuttanut hieman kasvukipuja. Kesän alussa meillä oli nopeusongelmia, jotka korjattiin, ja tällä viikolla kasvatimme core-verkon kapasiteettia siten, että tukiasemien koko kapasiteetti saadaan käyttöön. Kesän ja syksyn aikana päivitämme tukiasemien runkoyhteydet ethernet-yhteyksiksi, mikä mahdollistaa entistä suuremmat nopeudet.

Kun puhutaan datayhteysnopeuksista tulee ymmärtää missä verkossa toimitaan, sillä on suuri vaikutus yhteysnopeuteen. Ja 3G.n osalta on perus-3G, HSDPA ja HSUPA. Käytettävissä olevalla 3G-yhteydellä on merkittävä vaikutus yhteysnopeuteen. Perus-3G:n nopeus on 384kbps, HSDPA:lla on saavutettavissa, jopa 5Mbps nopeus. HSUPA näkyy suurempana nopeutena verkkoon päin ja lyhyempänä siirtoviiveenä. Mikäli käyttää verkkoa 2/3G-verkkojen rajalla kannattaa pakottaa yhteys jompaan kumpaan verkkoon, jottein yhteys heilu näiden kahden verkon välillä. Heiluminen näkyy yhteyden pätkimisenä ja hitautena.

Multisim:n osalta kyse on uudesta asiasta, joka on aiheuttanut harmaita hiuksia ja ikävä kyllä aiheuttaa yhä edelleen.

/ Panu.


Vai että hieman kasvukipuja.

Tämähän nyt täyttä kukkua, että ongelmat on korjattu, ainakin omakohtaisiin kokemuksiin verraten. Joskus keväällä tapahtui suuri muutos datayhteyksien nopeudessa, esim. paikkakunnalla jossa kesämökkini sijaitsee (Savitaipale) yhteydet (perus-GPRS) hidastuivat huomattavasti ja rupesivat pätkimään. Asiasta olen muutaman kerran tehnyt ilmoituksen ja ollut yhteydessä aspaan, joka kerta käytännössä sama vastaus: minä en osaa käyttää päätelaitetta, en ymmärrä miten data toimii tai olen konfiguroinut laitteeni väärin. Tähän liittyen, on melko huvittavaa kun soittaa aspaan ja kertoo ettei data toimi (eli nettiin ei pääse), aspa pyytää tekemään kuuluvuusilmoituksen nettisivujen kautta. Varsinaista pelleilyä. Miksei sitä ilmoitusta voi vastaanottaa siinä puhelun aikana? Kivaa pompottelua, varsinkin jos juuri on 45 minuuttia jonottanut.

Ja edelleen kysyn, miksi datayhteyttä ei voi käyttää yhtäaikaa useamman MultiSIM-kortin kanssa läheskään joka paikassa, täällä stadissa tuntuu toimivan mutta esim. juuri mökillä ollessa mahdotonta. Ja näitä vastaavia ongelmia on raportoitu muuallakin, miksei tähän tule selitystä? Eniten ihmetyttää se, että tämäkin "ominaisuus" ilmeni vasta joskus juhannuksen tienoilla ehkä, aiemmin toimi ihan ok useammalla kortilla yhtäaikaa. Eli jotain muutoksia on selvästi tehty MultiSIMmin osalta.

Joka tapauksessa, ainakaan viime viikonloppuna ei ollut havaittavissa muutosta parempaan tuolla landella nopeuksien tai yhteyksien toimivuuden suhteen, ajoittain pelaa ihan ok ajoittain taas ei siirry yhtään mitään pitkiin aikoihin vaikka itse yhteys kyllä muodostuukin. Ongelmista on myös valittanut ko. alueella asuva pikkuveljeni, saamatta kertaakaan vastausta aspasta.

No, onneksi dna toimii ko. alueella loistavasti, ja tarjoaa selkeästi nopeammin edge-verkon käyttöön vs. elisan perus-gprs, eli mökkidatailut on turvattu.
Ei toimi kyllä ollenkaan Raahen seudullakaan. MP ilmoittaa hsdpa ja tavara valuu mp:n mukaan n. 5KB/s ja kännyllä kun yhdistää niin katkeaa koneen netti ja toisinpäin. Tämmösessä systeemissä oo mitään järkeä.

Tähän liittyen, on melko huvittavaa kun soittaa aspaan ja kertoo ettei data toimi (eli nettiin ei pääse), aspa pyytää tekemään kuuluvuusilmoituksen nettisivujen kautta. Varsinaista pelleilyä. Miksei sitä ilmoitusta voi vastaanottaa siinä puhelun aikana? Kivaa pompottelua, varsinkin jos juuri on 45 minuuttia jonottanut.


Älä vaan erehdy ehdottamaan puheluun vastanneelle henkilölle, että hän tekisi tuon ilmoituksen. Allekirjoittanut on joutunut/erehtynyt pari kertaa näin tekemään, eikä kolmatta tule.
Viimeisin oli, kun ei kuuluvuusilmoitus pelannut eli ei mennyt läpi. Niin väkinäistä oli ilmoituksen teko kuin olisin tervaa juottanut.

Älä vaan erehdy ehdottamaan puheluun vastanneelle henkilölle, että hän tekisi tuon ilmoituksen. Allekirjoittanut on joutunut/erehtynyt pari kertaa näin tekemään, eikä kolmatta tule.
Viimeisin oli, kun ei kuuluvuusilmoitus pelannut eli ei mennyt läpi. Niin väkinäistä oli ilmoituksen teko kuin olisin tervaa juottanut.


Juu eihän moista uskalla tehdä, eihän nyt (maksava) asiakas voi olettaa asiakasPALVELUSTA saavansa palvelua 😉 No ei vaiskaan, pääsääntöisesti kyllä on ollut todella mukavaa asiointia aspan tyttöjen kanssa kunhan ensin on jaksanut jonotella tarpeeksi kauan, pl. ajoittainen idioottimainen asetuksista vääntäminen ja asiakkaan taitojen ja kykyjen epäily, sekä tuo kuuluvuusilmoitusjuttu. On se nyt aika kumma, että jos juuri kuuluvuusongelmien tai palvelun toimimattomuuden takia sinne aspaan soittaa niin neuvotaan täyttämään nettilomake johon melko suurella todennäköisyydellä ei koskaan saa edes vastausta.
Mun tilanne: asun kalliossa keskellä stadia. nettitikku ei ole viiteen päivään saanut yhteyttä.

Näyttää vain toimimatonta edgeä tai toimimatonta 3gtä mutta suluissa roaming?! Ennen kaikki oli ok. Jos edes kytken tikun tietokoneeseen, sammuu data puhelimesta ja tikusta, todella outoa.. Täydet 3g-palkit häviävät eikä jää edes gprs-verkkoa. Saan datan pelaamaan puhelimella vasta kun poistun kotoa eli linkki vaihtuu / tarpeeksi monta tuntia kuluu. Puhelimen uudelleenkäynnistyskään ei auta. Akkukin on kulunut kaksinkertaista vauhtia kun puhelin etsii turhaan 3g-verkkoa.

Adsl ei paljon lohduta kun sitä ei ole vielä siirretty tohon asuntoon. Muutama viikko sitäkin odoteltu. Hyvä ajoitus saunalahdelta: juuri kun tikulle on kotona käyttöä niin se bugaa totaalisesti. Niin ja puheluiden vastaamiseen liittyvä bugi oli tosi hauskaa taiteiden yönä!

Olis kiva kuulla onko jollakulla samansuuntaisia kokemuksia tikusta lähipäivinä tai että liittyykö toi bugi jollain tapaa vastaus-bugiin?

Update: Tein kuuluvuusilmoituksen ja tosiaan heti tuli vastaus, että mun asunnon viereinen verkkolinkki on pois päältä ja rikki. Aika jännä, että näin keskeisellä paikalla. Oli aika hauska tosin huomata miten tarkka linkkien raja on. Keittiössä kaikki toimii, ja 20cm ovenkarmista keittiöstä poispäin tulee verkkovirhe. No, en oo siirtämässä pöytäkonetta keittiöön. 😃 Toivottavasti vika korjataan pian..

Näyttää vain toimimatonta edgeä tai toimimatonta 3gtä mutta suluissa roaming?!


Roaming tulee kait siitä että Saunalahdella ei ole omaa verkkoa vaan periaatteessa kaikki asiakkaat "vierailevat" koko ajan Elisan verkossa, vastaavasti kuin ulkomailla käydessä. Samasta syystä kait Nokialaisilla ei voi käyttää esimerkiksi pikayhteydessä asetusta "vain kotiverkossa".


Olisi kiva kuitenkin pysyä tässä ketjussa sen verran aiheessa, että kuultaisiin että onko Saunalahti muuttanut mieltään siitä että dataa voi käyttää kaikilla SIMeillä yhtäaikaa vai onko Multi-SIM tehty merkittävästi kilpailua huonommaksi? Jos ovat muuttaneet mieltä niin aika kohtuutonta etteivät ole ilmoittaneet asiasta etukäteen tai edes jälkikäteen(!).

Itsellä ainakin taitaa vaihtua data 0e/kk liittymään, joka on erillinen normaaliliittymästä jos tuota dataa ei saa jaettua. Samalla pitää harkita myös uudestaan missä verkossa kannattaa olla kun Elisan verkossa EDGE on paikoin heikko tai käyttökelvoton (vikailmoituksista ei apua) ja puheluidenkin kuuluvuus jättää toivomisen varaa.


EDIT: ilmeisesti ovat korjanneet, nyt toimii taasen kahdella SIMillä eikä katkaise ensin yhdistetyn yhteyttä.


Näyttää vain toimimatonta edgeä tai toimimatonta 3gtä mutta suluissa roaming?!


Roaming tulee kait siitä että Saunalahdella ei ole omaa verkkoa vaan periaatteessa kaikki asiakkaat "vierailevat" koko ajan Elisan verkossa, vastaavasti kuin ulkomailla käydessä. Samasta syystä kait Nokialaisilla ei voi käyttää esimerkiksi pikayhteydessä asetusta "vain kotiverkossa".


Joo, muistelin vaan että se ei ois lukenu siinä ennen ku kaikki tikku alko bugailee mutta voi olla että muistan väärin.

Osallistu keskusteluun