Kysymys

DNS takkuilee

  • 6 joulukuu 2011
  • 16 kommenttia
  • 13106 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
Viimeisen viikon ajan tullut n. kolme tai neljä kertaa päivässä virheilmoitus että DNS ei vastaa...ongelma korjaantuu itsestään kun odottaa noin 5min muta alkaa pikkuhiljaa masentaan.

onko taas jotain vikaa jossain Saunalahden ja Tokelaun saaritasavallan välissä vai pitäisikö ottaa aspaan yhteyttä?

Pälkäneen alue ja tikkuna Huawei E1820

16 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Voin vahvistaa, että ongelmia on täälläkin. Toki ne eivät todennäköisesti ole paikkasidonnaisia vaan saunalahden DNS on takkuillut viimeaikoina luvattoman paljon. Miten kauan pitää odottaa,että näin suuri operaattori saisi nimipalvelimensa kuntoon?

Voit kokeilla asettaa dns palvelimet Googlen public dns:ään tai Opendns:ään, mutta sallitaanko sitä palveluehdoissa, enpä tiedä en oo kokeillu.

Toisekseen voit yrittää viritellä jotain dns- välimuisti, juttua (dns cache). Sellainen softa on esim. unbound.  

Kummalliseksi tosiaan menee, jos ehtii tulla aikakatkaisu ennen kuin DNS edes vastaa.  😉
Käyttäjätaso 3

saunalahden DNS on takkuillut viimeaikoina luvattoman paljon. Miten kauan pitää odottaa,että näin suuri operaattori saisi nimipalvelimensa kuntoon?


Olen testannut noita DNS-juttuja puolenkymmentä kertaa ja JOKA AINOALLA KERRALLA Saunalahden DNS on olult
paitsi luotettavin, myös nopein.

Jos kyse olisi DNS:n takkuilusta, samat ongelmat koskisivat myös ADSL-käyttäjiä. Onko heiltä kuulunut
jotain vastaavaa?
.  Oma jälkikasvuni käyttää Saunalahden ADSL:ää eikä mitään tuollaisia ongelmia
ole ollut koskaan, kysyin häneltä sitä juuri. Nämä taitavat siis olla puhtaasti 3G-puolen ongelmia.

Se, miksi ongelman syiksi epäillään DNS-palvelimia johtuu siitä yksinkertaisesta seikasta, että DNS-kutsu
on ensimmäinen, johon huonosti toimiva yhteys tökkää. Jos yhteys on huono tai pätkii ja DNS-vastausta
ei tule, virheeksi tulee "Nimipalvelin ei vastaa". Törmään tähän itse jatkuvasti, mutta KAIKKI testit
osoittavat, että itse palvelimet toimivat ihan hienosti ja erittäin nopeasti. Tässä viimeisimmän valittelun
jälkeisen testin Top4:



Nopein on oman lähiverkon DNS, seuraava Saunalahti, Sitten Google ja neljäntenä SprintLink tms.

Kerran annoin pienen skriptin pingata Saunalahden DNS-palvelinta ja toista palvelinta kerran minuutissa
pari viikkoa ja AINA kun Saunalahti ei vastannut, ei vastannut toinenkaan. Olen testannut noita ongelmia
varmasti kymmenen kertaa parin vuoden aikana ja tulos on aina sama.

Jos jollakulla on oikeita todisteita ja testituloksia toiseen suuntaan, kertokoon.
Itselläni on hieman samantyyppistä ongelmaa. Nettiselain valittaa että DNS-palvelin ei vastaa. Muuten netti toimii moitteettomasti paitsi että selaimet ei toimi. Joka tapauksessa olen hoitanut homman sillätavalla että...

1: Yhdistänyt mokkulan nettiin.
2: Olen menny Verkko --> muuta sovittimen asetuksia.
3: Mobiililaajakaista (ominaisuudet) --> Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) kohtaan rasti ja ok.
4: Tämän jälkkeen olen katkaissut yhteyden ja yhditänyt uudelleen.

Ongelmaksi tässä vain muodostuu se että tuo asetus nollaantuu aina jos tuon tekee silloin kun yhteys ei ole päällä tai käynnistää koneen uudelleen. Eli onko tähän olemassa mitään muuta kikkaa vai pitääkö tämän kanssa tapella loputtomiin?
Käyttäjätaso 5
Ipv6 asetuksella ei pitäisi olla mitään vaikutusta, koska se ei ole vielä käytössä.

Todennäköisesti uudelleenyhdistäminen korjaa ongelman.

Tällä hetkellä minulla ei ole nat osoitteet toimineet lainkaan, ei sitten kännykässä eivätkä mokkulalla. Joten ongelma voi olla sielläkin sama.
Käyttäjätaso 3

Muuten netti toimii moitteettomasti paitsi että selaimet ei toimi. Joka tapauksessa olen hoitanut homman sillätavalla että...


Jos selaimet eivät toimi, mikä nettipuolella sitten toimii?

Tarkoitan siis, että miten olet testannut netin toimivaksi muuten?
DNS takkuilee myös itsellä. Käytössä on ZTE Bladen mukana tullut rajoittamaton mobiililaajakaista, en tiedä nimeä kun ne vaihtuu muutaman kerran vuodessa.

DNS ongelmia on kuitenkin yleensä vain 10.x alkuisilla ip-osoitteilla. Esim 85.x alkuiset toimii normaalisti. (Onko slahdella julkiset osoitteet loppu kun aletaan tarjota noita 10.x yksityisosoitteita?)

Mistä sitten tietää että kyseessä on todellakin DNS-ongelma?

Kannattaa kokeilla esimerkiksi:
ping ftp.funet.fi

ja

ping 193.166.3.2

Jos vain jälkimmäinen toimii niin silloin on DNS rikki.
Käyttäjätaso 3

Jos vain jälkimmäinen toimii niin silloin on DNS rikki.


Kertakokeilu ei riitä, sillä sattumalla on tuolloin liian suuri mahdollisuus vaikuttaa asioihin,
erityisesti muutenkin takkuavassa verkossa.

Testaus useita kertoja (mielellään kymmeniä kertoja) peräkkäin ja pitemmän ajanjakson
kuluessa. Jos lopputulos on aina sama eli palvelinta ei löydy nimellä, DNS:ssä on vika jossain.
Missä se on, on sitten toisen selvittelyn paikka. Joskus se on koneessa itsessään, joskus taas
muualla verkossa.

Kuten olen sanonut monesti: Jos nimipalvelu ei toimi, samoja vikoja pitäisi tulla myös kiinteän
verkon (ADSL) puolella. Tietenkin on mahdollista, mutta epätodennäköistä, että 3G-verkosta
nimipalvelimelle rakennettu yhteys on viallinen. Yksikään minun testini ei ole tällaista osoittanut
ja kun teen tässä verkossa työtä 8-12 tuntia päivässä, minun pitäisi se kyllä huomata.

Tuossa taas tuloksia tältä illalta. Kolmen muutaman minuutin välein ajetun testin tulos
on sama kuin ennenkin: Saunalahti on nopein, joskaan isoja eroja ei ole.


Kertakokeilu ei riitä, sillä sattumalla on tuolloin liian suuri mahdollisuus vaikuttaa asioihin,
erityisesti muutenkin takkuavassa verkossa.


En ole missään sanonut kokeilleeni pingiä vain yhden kerran. Tänäänkin sain kuluttaa vartin ajastani tähän "testaamiseen" kun Saunalahti heittää vuoron perään minulle noita toimimattomia 10.x osoitteita joilla kaikilla toimii ping suoraan IP-osoitteella, mutta DNS:llä ei. Heti kun sain julkisen 85.x alkuisen kaikki alkoi toimia.

Jos ilmiötä ei ole aiemmin esiintynyt ja vain tällä viikolla ja vain 10.x -alkuisilla osoitteilla, niin kyllä se on aika selvä peli että DNS takkuaa. En väitä että Saunalahden DNS on kokonaan rikki vaan että 10.x -osoitealueelta DNS-palvelimille on jotakin vikaa.

Mistä muuten ajat nuo DNS testisi?
Käyttäjätaso 3

Mistä muuten ajat nuo DNS testisi?


Vanhaherra Gibsonin DNS-pommittajalla, kun en parempaa ole löytänyt..

http://www.grc.com/freepopular.htm ja sieltä DNSBench.

Sen olen huomannut, että viimeisen parin viikon aikana verkon stabiilius on romahtanut
eikä yhteys pysy yllä kuin muutaman tunnin kerrallaan. Mikä lie syynä, mutta otin jo
yhteyttä kilpailevaan yritykseen, sillä tämä alkaa häiritä jo työntekoa.

Ison 4G-lanseerauksen myötä on tainnut mennä jotain siis rikki ja tuo DNS-putken
katkeilukin saattaa johtua siitä. On vain outoa, että minulle tuota ilmiötä ei ole näkynyt
missään vaiheessa.


Muuten netti toimii moitteettomasti paitsi että selaimet ei toimi. Joka tapauksessa olen hoitanut homman sillätavalla että...


Jos selaimet eivät toimi, mikä nettipuolella sitten toimii?

Tarkoitan siis, että miten olet testannut netin toimivaksi muuten?



Esim. Steam ja utorrent toimii normaalisti.

Mutta oudointa on että kaikki asetukset mitä säädän nollautuu aina kun käynnistän koneen uudestaan. Esim. jos säädän DNS-palvelimet manuaalisesti niin ne muuttuu automaattiseksi aina uudelleenkäynnistyksen yhteydessä. Onko asetukset tehty huvinvuoksi vai mikäköhän tuossa mättää. Voiko olla mahdollista että ennenkuin sain oman mokkulan käytin faijan saunalahden mokkulaa koneissani ja se olisi muuttanut asetuksia jotenkin? Toinen mokkula oli myös saunalahden mutta vanhempaa mallia (en muista mikä).
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki


Esim. Steam ja utorrent toimii normaalisti.

Mutta oudointa on että kaikki asetukset mitä säädän nollautuu aina kun käynnistän koneen uudestaan. Esim. jos säädän DNS-palvelimet manuaalisesti niin ne muuttuu automaattiseksi aina uudelleenkäynnistyksen yhteydessä. Onko asetukset tehty huvinvuoksi vai mikäköhän tuossa mättää. Voiko olla mahdollista että ennenkuin sain oman mokkulan käytin faijan saunalahden mokkulaa koneissani ja se olisi muuttanut asetuksia jotenkin? Toinen mokkula oli myös saunalahden mutta vanhempaa mallia (en muista mikä).

utorrent ei tarvitse DNS:ää kuin kerran yhdistäessään announce-palvelimeen ja udelleessaan sieltä kyseisen HASH-"sormenjälkeen" perustuvia peer:port tietoja. Mahdollisesti se voi tarvita myös silloin jos kyselee samoja peer:port tietoja DHT-palvelimilta (mutta ainakaan minulla ei ole pokkaa käyttää näitä tekijänoikeusteollisuuden omistamia DHT-palvelimia). En tiedä mikä Steam on.

Voi olla että käytät mobiilikaista-nimistä yhdistämisohjelmaa (wilog.exe), jolla on ollut taipumusta ainakin palauttaa oletukseksi dial-up asetuksia. Siitä ei ole tietoa palauttaako se oletuksiksi esim huawei E367:n wwan-yhteysasetuksiakin, joka kerta kun kyseinen yhdistämisohjelma käynnistetään. Itselläni kun ei ole käyttöä moiselle turhakkeelle, yhdistämisen voi hoitaa muillakin tavoilla sen jälkeen kun vain nettitikun ajurit on ensin asennettu.

Iltaruuhkissa ihan ruvella olevia mobiiliyhteyksiä, olon itse hieman avustanut/korjannut asentamalla + conffaus, DNS-nimipalvelin toistimen omaan sisäverkkooni. Että vaikka yhteys saunalahden tai muuhun internetissä olevaan DNS-palvelimeen ei kurjan internet-yhteyden vuoksi juuri nyt toimi, niin ensisijaisesti haen DNS-osoitteen omassa sisäverkossa olevasta palvelimesta. Ilmaisen palvelimen nimi ja lähde löytyy täältä (toimii myös wintoosa koneilla)

http://unbound.net/ ' TARGET='_blank
Käyttäjätaso 3

Iltaruuhkissa ihan ruvella olevia mobiiliyhteyksiä, olon itse hieman avustanut/korjannut asentamalla + conffaus, DNS-nimipalvelin toistimen omaan sisäverkkooni.


Itse olen käyttänyt samaa kikkaa, tosin minulla pyörii virtuaali-linux yhdessä W7-koneessa ja
siinä hyvin kevytrakenteinen Dnsmasq-nimipalvelin (tai oikeammin välimuisti, kun se ei tallenna
tietoja levylle).

Ja todellakin: kun itselläni mokkula on reitittimessä, eivät koneet hae DNS-arvoja mistään
yhteyksistä vaan ne ovat kiinteät jokaisessa verkon koneessa. Jos jokin tiesmikä-yhdistyskilke
sitten sekoittaa nuo nimipalvelintiedot tavalla tai toisella, niin ongelmia toki saattaa tulla.

Yhteenvetona siis: Jos yhteisenä tekijänä on jokin SL:n toimittama yhteydensekoitusohjelma
kuten "Mobiililaajakaista" tai "Mobile partner", on varmaan katsottava ensin niitä ja niiden
tekemiä pakkomuutoksia koneen verkkoyhteyksiin. Jos reititinkäyttäjillä ei näitä ongelmia ole,
syy voi hyvinkin olla noissa joutavissa kötöstyksissä.
Käyttäjätaso 2
olen yrittänyt kännykällä ja mokkulalla, mobile partnerilla, sauniksen ohjelmalla, windowsin omalla, ubuntun networkmanagerilla ja pätkintä senkun yltyy päivä päivältä...saakohan määräaikaisia sopimuksia purettua jos saunis ei pysty saamaan tuota toimivaks?

olen yrittänyt kännykällä ja mokkulalla, mobile partnerilla, sauniksen ohjelmalla, windowsin omalla, ubuntun networkmanagerilla ja pätkintä senkun yltyy päivä päivältä...saakohan määräaikaisia sopimuksia purettua jos saunis ei pysty saamaan tuota toimivaks?


Hei haukutu,

suosittelen sinua olemaan yhteydessä vikapalveluumme. Vikailmoitusnumero on 09 42430730 (avoinna 24h).
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Varmaan sopii tämän jatkoksi... yritin tuossa avata 1g.fi-palvelimella olevaa kuvaa, mutta selain toteaa ettei sivua löydy mikä ei pidä paikkaansa. Nslookup Windowsilla kokeiltaessa antaa virheilmon

nslookup 1g.fi
Server:  ns8.sci.fi
Address:  195.197.54.100

*** ns8.sci.fi can't find 1g.fi: Server failed

Tarttis varmaan tehrä jotakin?

edit:

yritykset 2 & 3,

nslookup 1g.fi
Server:  ns8.sci.fi
Address:  195.197.54.100

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
*** Request to ns8.sci.fi timed-out

nslookup 1g.fi
Server:  ns8.sci.fi
Address:  195.197.54.100

*** ns8.sci.fi can't find 1g.fi: Server failed

edit2: jassoo...

nslookup ampparit.com
Server:  ns8.sci.fi
Address:  195.197.54.100

*** ns8.sci.fi can't find ampparit.com: Server failed

Tämä nyt ei ole tietenkään mitenkään ennenkuulumatonta Saunalahden nimipalvelimien kanssa, mutta tällä kertaa piti avautua.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
jaska915 kirjoitti:
Varmaan sopii tämän jatkoksi... yritin tuossa avata 1g.fi-palvelimella olevaa kuvaa, mutta selain toteaa ettei sivua löydy mikä ei pidä paikkaansa. Nslookup Windowsilla kokeiltaessa antaa virheilmon

nslookup 1g.fi
Server:  ns8.sci.fi
Address:  195.197.54.100

*** ns8.sci.fi can't find 1g.fi: Server failed

Tarttis varmaan tehrä jotakin?

edit:

yritykset 2 & 3,

nslookup 1g.fi
Server:  ns8.sci.fi
Address:  195.197.54.100

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
*** Request to ns8.sci.fi timed-out

nslookup 1g.fi
Server:  ns8.sci.fi
Address:  195.197.54.100

*** ns8.sci.fi can't find 1g.fi: Server failed

Jos mahdollista , niin kokeile muita DNS-palvelimia.

Saunalahti

DNS1   195.74.0.47

DNS2   195.197.54.100

Elisa

DNS1  193.229.0.40

DNS2  193.229.0.42

Google

DNS1  8.8.8.8

DNS2  8.8.4.4

Osallistu keskusteluun