Vastattu

Elisa Mobiililaajakaista 4G takkuilu ja katkeilu

  • 29 huhtikuu 2018
  • 14 kommenttia
  • 1502 katselukerrat

Hei! Omistan Elisan 4G Mobiililaajakaistan ja välillä, joko monta kertaa päivässä tai muutamana päivänä viikossa se katkeaa niin, että viive nousee ensin taivaisiin (2000-10000 ms.) ja sen jälkeen on periaatteessa poikki. Voisiko "nettitikun" kuumeneminen olla syynä? Alueella on katvetta, ja on aina niin ollut mutta ei ole tällaista ennen tapahtunut. Samoin voi käydä myös jos vaihtaa mobiililaajakaista yhteyden Wi-Fiin, joka on myös 4G. Kun ongelmat alkavat, MobilePartner sovelluksesta näkee, kuinka 4G LTE yhteys toimii enää 2 pylvään voimin, vaikka normaalisti on aina ollut ainakin kolme.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Purnipsi 3 kesäkuu 2018, 22:49

01.06 - 02.06.2018 testirupeama.
Viime yönä selvisi seuraavaa:
- Asuksen internet-yhteys on 01.06 klo 07:00 - 24:00 ja 02.06 klo 00:00 - 01:00 ELISAN linkkiasemaan (eNB ID 6119 Band 3, 20) Akaan Viialan keskustassa (vanha lennätinasema), johon etäisyys on n. 850 m eikä ole maastoesteitä. CellMapperin kartalla: - aluekeila on Cell 6, Cell Identifier: 1566470 (sama kuin Asus > Wireless Status: 1566470), System Subtype: LTE, jne
- 02.06 klo 01:00 Elisan keskustan linkkiasema sammu ja Asus kytkeytyi Viialan Nahkatehtaan piippussa olevaan Elisan eNB 5273 (Band 3, 20) linkkiasemaan ja sen aluekeilaan on Cell 3, jossa on Cell Identifier: 1349891. Näkyy myös: Asus Wireless Status: 1349891, System Subtype: LTE, jne.
Nahkatehtaan linkkiaseman aluekeila Cell 3 ei ulotu lähellekkään asuntoani (omakotitalo), vaan jää 500 m päähän ja yhteys on erittäin huono (mm. RSRP - 112-117 dBm.
Tästä syystä laajakaistayhteys putoaa usein päältä pois. Viime yönä ei pudonnut, mutta tällä viikolla on 2 kertaa sen tehnyt yöllä ja on täytynyt käynnistää uudelleen.
Aamulla klo 07:00 Asus siirtyi takaisin keskustan linkkiasemaan (eNB ID 6119 Band 3, 20).
ELI TÄLLÄISESTÄ LAAJAKAISTAYHTEYDESTÄ EN MAKSA ELISALLE MAKSA, jos siihen ei saada pian korjausta. Laajakaista yhteyden pitää pysyä päällä kaiken aikaa, ilman että Elisa katkoo sitä virrasaastön takia.
Asukseni käytössä olevat asetukset näkyvät aikaisemmista viesteistä ja siinä ei ole ohjelmistossa vikaa, eikä laitteessa.
Kun tuosta on sinulle haittaa, niin kannattaa olla yhteydessä Elisaan, vaikkapa Palstatiimin kautta. Heille voi olla yhteydessä tätä kautta: https://palsta.elisa.fi/inbox/conversation?with=95702
Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei PirjoRö!

Mobiililaajakaista 4G käyttää aina parasta mahdollista verkkoa.

Ikävää jos 4G ei toimi alueellasi tarpeeksi hyvin.
Mobiililaajakaista vaatii toimiakseen optimaalisia olosuhteita ja sinun tapauksessa nämä eivät täyty.

Mobiililaajakaista toimii parhaiten alueella, joka ei ole katveessa, minkä läpi signaali pääsee esteettä ei esim. mäkiä tai kuoppia, korkeita esteitä kuten taloja ja puita. Sen toimivuus riippuu myös operaattorin tukiaseman keilan suuntauksesta ja siihen kytkeytyneistä muista Elisan asiakkaista.

Ensilääkkeeksi toivoisin sinun käynnistävän päätelaitteen uusiksi ja jos tämä ei auta, voit tehdä yhteydestä vikailmoituksen.

Ilmoita häiriöistä asiakaspalveluun:
010 190 240 (mpm/pvm)

Vikailmoituksissa 24H.
Hommaa kiinteä laajakaista , hitaammallakin pääsee todellisuudessa huimattavasti suurempiin nopeuksiin ja katkot jäävät pois !
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hommaa kiinteä laajakaista , hitaammallakin pääsee todellisuudessa huimattavasti suurempiin nopeuksiin ja katkot jäävät pois !

Jos aloittaja sattuu asumaan haja-asutus -alueella, ei kiinteää laajakaistaa välttämättä ole saatavilla lainkaan. Joskus myös raha ratkaisee. Kiinteä laajakaista saattaa olla selkeästi kalliimpi vaihtoehto kuin mobiililaajakaista.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Hommaa kiinteä laajakaista , hitaammallakin pääsee todellisuudessa huimattavasti suurempiin nopeuksiin ja katkot jäävät pois !

Jos aloittaja sattuu asumaan haja-asutus -alueella, ei kiinteää laajakaistaa välttämättä ole saatavilla lainkaan. Joskus myös raha ratkaisee. Kiinteä laajakaista saattaa olla selkeästi kalliimpi vaihtoehto kuin mobiililaajakaista.


Kaikki sanomasi "saattaa" olla ihan totta. Kiinteän (jos yhteyttä ei ennestään ole olemassa = vaikka puhelinlingat) on usein huomattavasti kalliimpi.

Haja-asutus alue ei vain mielestäni ole sellainen peruste, että kiinteän havittelun voi unohtaa, jos haluamme pitää Suomen asuttuna ja elinvoimaisena, niin kiinteää on saatava enemmän haja- asutusaluille. Siinä kuntien rooli on tärkeä (vaikka harva kunta vielä tätä ymmärtää).

Eniten minua harmittaa, että mobiilia on myyty ja myydään samoilla lupauksilla joka paikkaan. Vaikka operaattori tietävät, että lupausta ei voi pitää. Tästä seuraa tämänkin viestin mukaisia pettyneitä käyttäjiä. Niin kauan kun ei myydä kiinteään langatonta liittymään, jonka sijainnin operaattori tietää ja jonka antennit on ammattilainen asentanut ja mitannut. Ei mitään nopeuslupaista voi antaa.

T: Tuokki
Minulla on Saunalahti Mobiililaajakaista 4G Super sim-kortti ja Asus 4G-AC55U Dual-band Wireless-AC1200 4G LTE Modem Router.
Laitteessa on Asuksen viimeiset firmikset päivitettynä. Laiteen internet-yhteys ei tahdo pysyä ylhäällä, kun Järjestelmän käyttötila on: 5GHz, Verkkotyyppi: 4G only, LTE Band: B3 , kuin muutaman päivän. Jos taas laitteen verkkotyypin vaihtaa asentoon "Auto", niin laite pysyy nettiyhteydessä noin 3-4 viikkoa kunnes se taas kadottaa nettiyhteyden.
Viime yönä se oli hukannut nettiyhteyden allaolevassa tilanteessa ilman syytä. Aug 1 tulee aina kun laite kadottaa nettiyhteyden.
Netin katoamishetki syslogissa:
May 29 03:36:29 kernel: [wifi1] FWLOG: [2376825] WAL_DBGID_SECURITY_MCAST_KEY_SET ( 0x2 )
Aug 1 03:00:18 syslogd started: BusyBox v1.17.4

Uudelleen käynistyksessä huomasin, että laite oli kytkeytyneenä Akaan Viialan Nahkatehtaan (1.8 km) Elisan linkkiasemaan Cell ID 1349891 (keila Cell 3), joka jää Cellmapperin mukaan 500m päähän osoitteestani, kun taas saman linkkiaseman Cell ID 1349892 (keila Cell 4) ylettyisi osoitteeseni saakka?
Normaalisti laite kytketyy Viialan keskustassa olevaan vanhaan lennnätin mastoon, joka on n. 900 m päässä osoitteestani Cellmapperin mukaan Elisa Cell ID 1566470 (keila Cell 6). Kun laite pysyy normaalisti ylhäällä, niin siinä on aina "Wireless Status Cell ID 1566470".
JOS LAITTEESEEN LAITTAA VERKKOTYYPIKSI "Auto" JA MUUT ASETUKSET OVAT SAMAT, NIIN NOPEUS JÄÄ ILTAISIN ALLE 5 Mbps, JOKA LUKEE SOPIMUKSESSA!
Huom! Laitteeni ovat kaikki APC UPS:in takana, jolloin mahdolliset sähköpiikit eivä kyllä katkaise virtoja laitteestani.
Mikä aiheutti viime öisen nettiyhteyden hukkaamisen, joka aiheutu todennäköisesti siitä, että yhteys katkesi Viialan keskustan Elisan linkkiasemaan Cell ID 1566470 (keila Cell 6)???????
Minulla on Saunalahti Mobiililaajakaista 4G Super sim-kortti ja Asus 4G-AC55U Dual-band Wireless-AC1200 4G LTE Modem Router.
Laitteessa on Asuksen viimeiset firmikset päivitettynä. Laiteen internet-yhteys ei tahdo pysyä ylhäällä, kun Järjestelmän käyttötila on: 5GHz, Verkkotyyppi: 4G only, LTE Band: B3 , kuin muutaman päivän. Jos taas laitteen verkkotyypin vaihtaa asentoon "Auto", niin laite pysyy nettiyhteydessä noin 3-4 viikkoa kunnes se taas kadottaa nettiyhteyden.
Viime yönä se oli hukannut nettiyhteyden allaolevassa tilanteessa ilman syytä. Aug 1 tulee aina kun laite kadottaa nettiyhteyden.
Netin katoamishetki syslogissa:
May 29 03:36:29 kernel: [wifi1] FWLOG: [2376825] WAL_DBGID_SECURITY_MCAST_KEY_SET ( 0x2 )
Aug 1 03:00:18 syslogd started: BusyBox v1.17.4

Uudelleen käynistyksessä huomasin, että laite oli kytkeytyneenä Akaan Viialan Nahkatehtaan (1.8 km) Elisan linkkiasemaan Cell ID 1349891 (keila Cell 3), joka jää Cellmapperin mukaan 500m päähän osoitteestani, kun taas saman linkkiaseman Cell ID 1349892 (keila Cell 4) ylettyisi osoitteeseni saakka?
Normaalisti laite kytketyy Viialan keskustassa olevaan vanhaan lennnätin mastoon, joka on n. 900 m päässä osoitteestani Cellmapperin mukaan Elisa Cell ID 1566470 (keila Cell 6). Kun laite pysyy normaalisti ylhäällä, niin siinä on aina "Wireless Status Cell ID 1566470".
JOS LAITTEESEEN LAITTAA VERKKOTYYPIKSI "Auto" JA MUUT ASETUKSET OVAT SAMAT, NIIN NOPEUS JÄÄ ILTAISIN ALLE 5 Mbps, JOKA LUKEE SOPIMUKSESSA!
Huom! Laitteeni ovat kaikki APC UPS:in takana, jolloin mahdolliset sähköpiikit eivä kyllä katkaise virtoja laitteestani.
Mikä aiheutti viime öisen nettiyhteyden hukkaamisen, joka aiheutu todennäköisesti siitä, että yhteys katkesi Viialan keskustan Elisan linkkiasemaan Cell ID 1566470 (keila Cell 6)???????


Jos laitteeseen saa kiinni ulkoiset antennit, niin sillä saisit pysymään juuri tietyssä mastossa. Sekä parhaimmillaan yhden taajuusalueen antenni eli esim. 1800MHz alueen, niin modeemi ei edes koita muita taajuusalueita käyttää.

Ja ne antennit nostaa niitä tasoja sille modeemille eli parempaa signaalia.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Minulla on Saunalahti Mobiililaajakaista 4G Super sim-kortti ja Asus 4G-AC55U Dual-band Wireless-AC1200 4G LTE Modem Router.
Laitteessa on Asuksen viimeiset firmikset päivitettynä. Laiteen internet-yhteys ei tahdo pysyä ylhäällä, kun Järjestelmän käyttötila on: 5GHz, Verkkotyyppi: 4G only, LTE Band: B3 , kuin muutaman päivän. Jos taas laitteen verkkotyypin vaihtaa asentoon "Auto", niin laite pysyy nettiyhteydessä noin 3-4 viikkoa kunnes se taas kadottaa nettiyhteyden.
Viime yönä se oli hukannut nettiyhteyden allaolevassa tilanteessa ilman syytä. Aug 1 tulee aina kun laite kadottaa nettiyhteyden.
Netin katoamishetki syslogissa:
May 29 03:36:29 kernel: [wifi1] FWLOG: [2376825] WAL_DBGID_SECURITY_MCAST_KEY_SET ( 0x2 )
Aug 1 03:00:18 syslogd started: BusyBox v1.17.4

Uudelleen käynistyksessä huomasin, että laite oli kytkeytyneenä Akaan Viialan Nahkatehtaan (1.8 km) Elisan linkkiasemaan Cell ID 1349891 (keila Cell 3), joka jää Cellmapperin mukaan 500m päähän osoitteestani, kun taas saman linkkiaseman Cell ID 1349892 (keila Cell 4) ylettyisi osoitteeseni saakka?
Normaalisti laite kytketyy Viialan keskustassa olevaan vanhaan lennnätin mastoon, joka on n. 900 m päässä osoitteestani Cellmapperin mukaan Elisa Cell ID 1566470 (keila Cell 6). Kun laite pysyy normaalisti ylhäällä, niin siinä on aina "Wireless Status Cell ID 1566470".
JOS LAITTEESEEN LAITTAA VERKKOTYYPIKSI "Auto" JA MUUT ASETUKSET OVAT SAMAT, NIIN NOPEUS JÄÄ ILTAISIN ALLE 5 Mbps, JOKA LUKEE SOPIMUKSESSA!
Huom! Laitteeni ovat kaikki APC UPS:in takana, jolloin mahdolliset sähköpiikit eivä kyllä katkaise virtoja laitteestani.
Mikä aiheutti viime öisen nettiyhteyden hukkaamisen, joka aiheutu todennäköisesti siitä, että yhteys katkesi Viialan keskustan Elisan linkkiasemaan Cell ID 1566470 (keila Cell 6)???????


Jos laitteeseen saa kiinni ulkoiset antennit, niin sillä saisit pysymään juuri tietyssä mastossa. Sekä parhaimmillaan yhden taajuusalueen antenni eli esim. 1800MHz alueen, niin modeemi ei edes koita muita taajuusalueita käyttää.

Ja ne antennit nostaa niitä tasoja sille modeemille eli parempaa signaalia.


Ja muitettava myös, että yöllinen sähkönsäästöoptimointi voi pudottaa tukiaseman tietyn taajuuden pois pelistä.
Jos laitteeseen saa kiinni ulkoiset antennit, niin sillä saisit pysymään juuri tietyssä mastossa. Sekä parhaimmillaan yhden taajuusalueen antenni eli esim. 1800MHz alueen, niin modeemi ei edes koita muita taajuusalueita käyttää.
Ja ne antennit nostaa niitä tasoja sille modeemille eli parempaa signaalia.[/quote]
Ja muitettava myös, että yöllinen sähkönsäästöoptimointi voi pudottaa tukiaseman tietyn taajuuden pois pelistä.[/quote]

Kiitos ehdotuksista, mutta en katso ulkoista antennia tarpeelliseksi.
Minulla on ollut Asus Modeemi/Reititin käytössä nyt 19 kuuautta ja ensimmäiset 7 kuukautta laite toimi samassa osoitteessa ja paikassa (omakotitalo puuseinillä) ilman ettei tulut yhtään netin hukkaamista tai ohjelmista johtuvaa erroria. Eli pysyi silloin kaiken aikaa päällä seuraavilla asetuksilla: Järjestelmän käyttötila on: 5GHz, Verkkotyyppi: 4G only, LTE Band: B3 (1800 MHz) ja kanava kiinteäksi 108.
Ongelmat tuli vasta kesäkuussa 2017, kun operaattorit muuttivat ohjemistonsa Roaming-maksuihin sopivaksi. Tästä alkoi ohjelmistorumpa Asuksella asiakkaiden vaatimuksesta, johon tarvittiin luutavasti myös apua ulkopuolisilta koodaajilta.
Asuksen koodaajat saivat radiofirmiksen toimimaan viime lokakuussa, eikä siihen ole tullut sen jälkeen muutoksia ainakaan tähän päivään mennessä.
Eli ongelmat ovat Akaan Viialan keskustan (vanha lennätinasema), jonka mastossa on Telian ja ELISAN linkkiasemat. Olen havainnut, että yöllä laitteen signaalivoimakkuus-LED :eistä palaa vain 2, kun normaalisti aamusta > iltaan niitä palaa 3. Matkaa osoiteeseni on vain n. 800-900 m, eikä edessä ole mäkiä. Asuksen WAN Wireless Status näyttää, etta laite kytketyy päällä ollessaan: Cell ID 1566470.
Cellmapperin mukaan se on (vanha lennätinaseman masto) Elisa 4G LTE Cell ID 1566470 (keila Cell 6, 1800 Mhz)

JOS ELISAN LINKKIASEMISSA KÄYTETÄÄN JOTAIN ENERGIAN SÄÄSTÖOHJELMAA, NIIN SE EI PALVELE MAKSAVAA ASIAKASTA KOSKA SIITÄ TULEE ONGELMIA!!!!!!!!!!!!!

Jos laitteen ohjelmistoissa olisi vika, niin syslogissa olisi 'error' hukaamiskohdassa, mutta sitä ei ole ollut 23.10.2017 jälkeen kun viimeiset firmis-ohjelmistot laitteeseeni päivitin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
JOS ELISAN LINKKIASEMISSA KÄYTETÄÄN JOTAIN ENERGIAN SÄÄSTÖOHJELMAA, NIIN SE EI PALVELE MAKSAVAA ASIAKASTA KOSKA SIITÄ TULEE ONGELMIA!!!!!!!!!!!!!

Ja silloin se virransäästö voidaan ottaa päältä pois. Tätä varten tarvii tietää tarkka tukiasema. Täällä Palstalla "huutaminen" ei varsinaisesti auta. 🙂
Nyt voisi olla ihan hyvä pistää meille vaikka yksityisviestiä täällä Palstalla tai vaikka Facebookissa jos sulla löytyy sieltä tili. Sitä kautta vastaaminen on nopeampaa.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
JOS ELISAN LINKKIASEMISSA KÄYTETÄÄN JOTAIN ENERGIAN SÄÄSTÖOHJELMAA, NIIN SE EI PALVELE MAKSAVAA ASIAKASTA KOSKA SIITÄ TULEE ONGELMIA!!!!!!!!!!!!!

Ja silloin se virransäästö voidaan ottaa päältä pois. Tätä varten tarvii tietää tarkka tukiasema. Täällä Palstalla "huutaminen" ei varsinaisesti auta. 🙂
Nyt voisi olla ihan hyvä pistää meille vaikka yksityisviestiä täällä Palstalla tai vaikka Facebookissa jos sulla löytyy sieltä tili. Sitä kautta vastaaminen on nopeampaa.


Virransäästöoptimointi tuottaa jatkuvasti yllätyksiä asiakkaille, jotka eivät ole siitä tietoisia. Voisiko asiasta tehdä ohjeistusta mobiilidataliittymien hankinnan yhteyteen, jotta asiakas voisi tiedostaa tämän jo hankintaa tehdessään? Asian voisi muotoilla niin, että se on oletuksena päällä, mutta se voidaan pyynnöstä kytkeä pois päältä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Yleensä tuota virransäästön optimointia ei pitäisi asiakkaiden edes huomata, mutta kuten todistettua niin toisinaan tästä ilmenee näkyviä vaikutuksia. Tällöin oikea toimintamalli on olla yhteydessä asiakaspalveluun, kuten missä tahansa muussakin häiriötilanteessa minkä liittymän toimivuudessa sattuu huomaamaan
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Yleensä tuota virransäästön optimointia ei pitäisi asiakkaiden edes huomata, mutta kuten todistettua niin toisinaan tästä ilmenee näkyviä vaikutuksia. Tällöin oikea toimintamalli on olla yhteydessä asiakaspalveluun, kuten missä tahansa muussakin häiriötilanteessa minkä liittymän toimivuudessa sattuu huomaamaan

Tämähän ei ole mikään varsinainen vikatilanne, vaan tietoinen säädetty verkon ominaisuus. Tietenkin jättämällä asia mainitsematta virallisissa myynti- ja markkinointimateriaaleissa ja odottamalla, että tuohtunut asiakas on yhteydessä asiakaspalveluun, on "helppo", joskaan ei välttämättä se tuottavin tapa palveluntarjoajan näkökulmasta hoitaa asia.

Ennakko-ohjeistuksella asiakas ei välttämättä tuohtuisi turhaan, kun ymmärtäisi heti, minkä takia taajuus tippuu ja ottaisi paremmalla mielialalla yhteyttä ohjeistuksen mukaisesti tahoon, jonne ilmoitettasiin, että haluaa jotain tiettyä tukiasemaa esimerkiksi kiinteän yksitaajuussuunta-antennin asennuksen johdosta käyttää tietyllä taajuudella 24h vuorokaudessa. Asiakkaalle saattaa jopa jäädä ennakko-ohjeistuksen avulla hyvinkin positiivinen kokemus asiasta. Hän ymmärtäisi, että säädetyllä oletusominaisuudella yritetään säästää kaikkien kuluja (ja kohentaa osakkeenomistajien tuottoja) ja vihreitä arvoja, mutta voisi kokea myös, että saa nyt hyvinkin yksilöllistä palvelua operaattorilta, kun hänen käyttöään varten tehdään asiaan muutos. Bisneksessä on vaarallista aliarvioida asiakasta.
01.06 - 02.06.2018 testirupeama.
Viime yönä selvisi seuraavaa:
- Asuksen internet-yhteys on 01.06 klo 07:00 - 24:00 ja 02.06 klo 00:00 - 01:00 ELISAN linkkiasemaan (eNB ID 6119 Band 3, 20) Akaan Viialan keskustassa (vanha lennätinasema), johon etäisyys on n. 850 m eikä ole maastoesteitä. CellMapperin kartalla: - aluekeila on Cell 6, Cell Identifier: 1566470 (sama kuin Asus > Wireless Status: 1566470), System Subtype: LTE, jne
- 02.06 klo 01:00 Elisan keskustan linkkiasema sammu ja Asus kytkeytyi Viialan Nahkatehtaan piippussa olevaan Elisan eNB 5273 (Band 3, 20) linkkiasemaan ja sen aluekeilaan on Cell 3, jossa on Cell Identifier: 1349891. Näkyy myös: Asus Wireless Status: 1349891, System Subtype: LTE, jne.
Nahkatehtaan linkkiaseman aluekeila Cell 3 ei ulotu lähellekkään asuntoani (omakotitalo), vaan jää 500 m päähän ja yhteys on erittäin huono (mm. RSRP - 112-117 dBm.
Tästä syystä laajakaistayhteys putoaa usein päältä pois. Viime yönä ei pudonnut, mutta tällä viikolla on 2 kertaa sen tehnyt yöllä ja on täytynyt käynnistää uudelleen.
Aamulla klo 07:00 Asus siirtyi takaisin keskustan linkkiasemaan (eNB ID 6119 Band 3, 20).
ELI TÄLLÄISESTÄ LAAJAKAISTAYHTEYDESTÄ EN MAKSA ELISALLE MAKSA, jos siihen ei saada pian korjausta. Laajakaista yhteyden pitää pysyä päällä kaiken aikaa, ilman että Elisa katkoo sitä virrasaastön takia.
Asukseni käytössä olevat asetukset näkyvät aikaisemmista viesteistä ja siinä ei ole ohjelmistossa vikaa, eikä laitteessa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
01.06 - 02.06.2018 testirupeama.
Viime yönä selvisi seuraavaa:
- Asuksen internet-yhteys on 01.06 klo 07:00 - 24:00 ja 02.06 klo 00:00 - 01:00 ELISAN linkkiasemaan (eNB ID 6119 Band 3, 20) Akaan Viialan keskustassa (vanha lennätinasema), johon etäisyys on n. 850 m eikä ole maastoesteitä. CellMapperin kartalla: - aluekeila on Cell 6, Cell Identifier: 1566470 (sama kuin Asus > Wireless Status: 1566470), System Subtype: LTE, jne
- 02.06 klo 01:00 Elisan keskustan linkkiasema sammu ja Asus kytkeytyi Viialan Nahkatehtaan piippussa olevaan Elisan eNB 5273 (Band 3, 20) linkkiasemaan ja sen aluekeilaan on Cell 3, jossa on Cell Identifier: 1349891. Näkyy myös: Asus Wireless Status: 1349891, System Subtype: LTE, jne.
Nahkatehtaan linkkiaseman aluekeila Cell 3 ei ulotu lähellekkään asuntoani (omakotitalo), vaan jää 500 m päähän ja yhteys on erittäin huono (mm. RSRP - 112-117 dBm.
Tästä syystä laajakaistayhteys putoaa usein päältä pois. Viime yönä ei pudonnut, mutta tällä viikolla on 2 kertaa sen tehnyt yöllä ja on täytynyt käynnistää uudelleen.
Aamulla klo 07:00 Asus siirtyi takaisin keskustan linkkiasemaan (eNB ID 6119 Band 3, 20).
ELI TÄLLÄISESTÄ LAAJAKAISTAYHTEYDESTÄ EN MAKSA ELISALLE MAKSA, jos siihen ei saada pian korjausta. Laajakaista yhteyden pitää pysyä päällä kaiken aikaa, ilman että Elisa katkoo sitä virrasaastön takia.
Asukseni käytössä olevat asetukset näkyvät aikaisemmista viesteistä ja siinä ei ole ohjelmistossa vikaa, eikä laitteessa.
Kun tuosta on sinulle haittaa, niin kannattaa olla yhteydessä Elisaan, vaikkapa Palstatiimin kautta. Heille voi olla yhteydessä tätä kautta: https://palsta.elisa.fi/inbox/conversation?with=95702

Osallistu keskusteluun