Vastattu

Elisan julkinen ip


Moro, 

Heti alkuun täytyy sanoa, että olen kyllä lukenut palstan kaikki aiheeseen liittyvät postaukset, mutta mistään ei ole apua.

 

Eli käytössäni on elisan julkinen ip, apn asetus on laitettu internet4:ksi ja portinohjaukset on tehty. Siltikin nat tyyppi kaikilla laitteilla on ja pysyy 3:na.

 

Hauskinta tästä tekee se, että vaikka APN:ksi olisi kirjoitettu vaikka kirkonrotta, niin homma toimii ihan normaalisti. Kuin tuolla ei olisi mitään merkitystä. Tästä syystä epäilen, että tuo asetus ei nyt toimi oikein, vaan se käyttää jotain muuta apn-asetusta oletuksena.

 

Laitteena on siis Huawein B715-23c ja siinä on DNA:n firmis.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 2 May 2021, 10:54

Tuossa Huawein laitteessa ei ole erikseen mitään millä sen ottaisi käyttöön. Uuden profiilin pystyy luomaan ja asettamaan sen oletukseksi, mutta varsinaista "ota käyttöön" -painiketta ei ole. Ei ainakaan DNA:n firmiksessä.

Juu ei ole erikseen “Ota käyttöön” painiketta , mutta kun luot uuden profiilin , niin laita kuksi kohtaan “aseta oletukseksi” , tallenna ja buuttaa modeemi. Silloin sen profiilin pitäisi olla käytössä.

Tätä on kokeiltu kyllä, sen lisäksi että on asetettu oletukseksi, on myös buutattu ja resetoitu sekä tehty kaikki alusta uudelleen.

Kuten sanoin, niin Telian liittymällä tämä sujui ilman ongelmia ja riitti, että uusi profiili luotiin, asetettiin se oletukseksi ja buutattiin boksi.

Alan vakaasti uskoa, että ainoa keino on vaan vaihtaa takaisin Telian liittymään.


Hmmm…

Toinen mahdollisuus on , että sinulla on sen julkisen IP:n asetuksissa jotakin poskellaan verkon puolella. Laita tiedot liittymästä yksityisviestillä @OmaYhteisö-tiimi :lle ja pyydä tarkistamaan/korjaamaan.

Katso alkuperäinen viesti

11 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Huaweissa APN:n asettaminen on kaksivaiheinen prosessi.

Ensin täytyy luoda uusi yhteysprofiili, johon APN:ksi laitetaan internet4. Tämän jälkeen täytyy muistaa vielä ottaa tämä uusi profiili käyttöön.

Olethan muistanut valita myös profiilin käyttöön?

 

Valitettavasti operaattorit ohjaavat kotimaassa nykyään kaikki virheelliset APN-asetukset APN:ään internet. Ulkomailla verkkovierailussa tämä ohjaus ei välttämättä onnistu.

Oikeastaan tämän on raivostuttavaa. Vanhoissa puhelimissa, joissa ei ole tiedonsiirrolle päälle/pois-valintaa, tiedonsiirron on voinut estää ottamalla käyttöön tarkoituksella virheellisen APN-asetuksen. Noh, eihän tästä ole apua, jos operaattori avaa yhteyden internettiin joka tapauksessa.

Täytynee alkaa käyttämään kiertotienä APN:ää mms. Siinähän ei laskuteta yhteyden avauksesta eikä tiedonsiirrosta kotimaassa, vaan läheteyistä viesteistä. Jos vielä välipalvelimen ip osoitteen laittaa tarkoituksella väärin, puhelimen wap-yhteys ei johda minnekään.

Tuossa Huawein laitteessa ei ole erikseen mitään millä sen ottaisi käyttöön. Uuden profiilin pystyy luomaan ja asettamaan sen oletukseksi, mutta varsinaista "ota käyttöön" -painiketta ei ole. Ei ainakaan DNA:n firmiksessä.

 

Kokeilin myös tuota Netgearin Aircard-laitteella, johon asetin APN:n internet4:ksi, mutta mitään vaikutusta ei silläkään ole.

 

Telian liittymällä ei tälläistä ongelmaa tullut koskaan vastaan, vaan kun apn:ksi laittoi opengate ja käynnisyi boksin uudestaan niin NAT tippui 2:ksi.

Käyttäjätaso 7

Tuossa Huawein laitteessa ei ole erikseen mitään millä sen ottaisi käyttöön. Uuden profiilin pystyy luomaan ja asettamaan sen oletukseksi, mutta varsinaista "ota käyttöön" -painiketta ei ole. Ei ainakaan DNA:n firmiksessä.

Juu ei ole erikseen “Ota käyttöön” painiketta , mutta kun luot uuden profiilin , niin laita kruksi kohtaan “Aseta oletukseksi” , tallenna ja buuttaa modeemi. Silloin sen profiilin pitäisi olla käytössä.

Tuossa Huawein laitteessa ei ole erikseen mitään millä sen ottaisi käyttöön. Uuden profiilin pystyy luomaan ja asettamaan sen oletukseksi, mutta varsinaista "ota käyttöön" -painiketta ei ole. Ei ainakaan DNA:n firmiksessä.

Juu ei ole erikseen “Ota käyttöön” painiketta , mutta kun luot uuden profiilin , niin laita kuksi kohtaan “aseta oletukseksi” , tallenna ja buuttaa modeemi. Silloin sen profiilin pitäisi olla käytössä.

Tätä on kokeiltu kyllä, sen lisäksi että on asetettu oletukseksi, on myös buutattu ja resetoitu sekä tehty kaikki alusta uudelleen.

Kuten sanoin, niin Telian liittymällä tämä sujui ilman ongelmia ja riitti, että uusi profiili luotiin, asetettiin se oletukseksi ja buutattiin boksi.

Alan vakaasti uskoa, että ainoa keino on vaan vaihtaa takaisin Telian liittymään.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

 

Tuo keltaisella ympyröity pitää olla valittuna

Itselläni se näkyy näin. Mulla sama modeemi ja Elisan liittymä ja vaikuttaisi toimivan

 

Käyttäjätaso 7

Tuossa Huawein laitteessa ei ole erikseen mitään millä sen ottaisi käyttöön. Uuden profiilin pystyy luomaan ja asettamaan sen oletukseksi, mutta varsinaista "ota käyttöön" -painiketta ei ole. Ei ainakaan DNA:n firmiksessä.

Juu ei ole erikseen “Ota käyttöön” painiketta , mutta kun luot uuden profiilin , niin laita kuksi kohtaan “aseta oletukseksi” , tallenna ja buuttaa modeemi. Silloin sen profiilin pitäisi olla käytössä.

Tätä on kokeiltu kyllä, sen lisäksi että on asetettu oletukseksi, on myös buutattu ja resetoitu sekä tehty kaikki alusta uudelleen.

Kuten sanoin, niin Telian liittymällä tämä sujui ilman ongelmia ja riitti, että uusi profiili luotiin, asetettiin se oletukseksi ja buutattiin boksi.

Alan vakaasti uskoa, että ainoa keino on vaan vaihtaa takaisin Telian liittymään.


Hmmm…

Toinen mahdollisuus on , että sinulla on sen julkisen IP:n asetuksissa jotakin poskellaan verkon puolella. Laita tiedot liittymästä yksityisviestillä @OmaYhteisö-tiimi :lle ja pyydä tarkistamaan/korjaamaan.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Niin, onko palvelu edes tilattu?

Niin, onko palvelu edes tilattu?

Kyllä ja aseukset on juurikin noin mitä sinulla tuossa kuvassa. Kaikki nämä olen maininnut jo aiemmissa kommenteissa. 

 

Eli seuraava vaihtoehto on tuo Sokratesin mainitsema verkon ongelma.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Tsekkaa vielä kerran OmaElisasta onko palvelu varmasti auki.

Tsekkaa vielä kerran OmaElisasta onko palvelu varmasti auki.

Tämäkin on tehty useaan kertaan.

Käyttäjätaso 5

Tsekkaa vielä kerran OmaElisasta onko palvelu varmasti auki.

Tämäkin on tehty useaan kertaan.

Moro @Raakis ! Onko tämä ongelma NAT-asetusten ja APN:n osalta vielä korjaantunut tai löytyikö tähän jotain ratkaisua? 👀

Osallistu keskusteluun