Kysymys

Elisan vastuu myymistään päätelaitteista

  • 12 toukokuu 2015
  • 5 kommenttia
  • 1124 katselukerrat

Vihapostia Elisa/Saunalahdelle, osa 246 971:

Minulle myytiin paketti, johon tuli tabletti ja siihen sim-kortti, eli näin minulle luotiin kannettava laajakaistayhteys. Tabletista piti pystyä jakamaan nettiyhteys useampaan tietokoneeseen, ja niin teinkin. Tabletti kuitenkin hajosi ja on nyt ollut neljä viikkoa korjauksessa.

Ilmoitin Saunalahden asiakaspalveluun, etten aio maksaa laskua, koska minulla ei ole nyt nettiyhteyttä. Laskutuksesta sanottiin tiukkaan ja järkkymättömästi, että koska minulla on sim-kortti, minulla on myös nettiyhteys. Tabletti ei kuulemma ole Elisan vaan maahantuojan vastuulla. Laskutuksen mukaan Elisalla  ei ole MITÄÄN TEKEMISTÄ itse tabletin kanssa. Minä voin kuulemma laittaa sim-kortin mihin muuhun laitteeseen vain ja käyttää sitä kautta. Se ei pidä paikkaansa, koska minun kannettavassa ei ole sim-korttipaikkaa.

KULUTTAJA- JA KILPAILUVIRASTON SIVULLA SANOTAAN NÄIN:

"Tavaran myynyt yritys on ensisijaisesti vastuussa virheen hyvittämisestä. Myyjä ei voi velvoittaa kuluttajaa sopimaan korjauksesta tai muusta hyvityksestä maahantuojan ja takuuhuollon kanssa.

Vaikka myyjä on ensisijaisesti vastuussa virheestä, kuluttaja voi halutessaan esittää valituksensa myös maahantuojalle tai valmistajalle.

Suositeltavaa on, että kuluttaja selvittää asiaa kuitenkin ensin sopimuskumppanin eli myyjän kanssa. Jos on tarvetta selvittää asiaa aikaisemman myyntiportaan kanssa, vaatimukset kannattaa esittää maahantuojalle, joka toimii valmistajan edustajana."

Elisan ei ilmeisesti tarvitse välittaa laista? Lisäksi minua kiinnostaa se, että jos en saa sitä palvelua, jota olen tilannut, eikö minulla ole oikeus irtisanoa sopimus?

5 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Voit jakaa internetyhteyden myös useimmista matkapuhelimista samaan aikaan kun tablettisi on huollossa. Lainaamasi ote kuluttajaviraston sivuilta koskee näkemykseni mukaan tablettia, eikä siis mobiililiittymää. Luulisi kyllä että tuossa olisi jotenkin vastaan tultu.
Käyttäjätaso 1
Luultavasti saisit lainaan elisan liikkestä mokkulan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Kuluttajansuojalaki antaa myös myyjälle oikeuden korjata tuotteessa ilmennyt virhe. Tässä tapauksessa se tarkoittaa viallisen laitteen huollattamista. Elisalla on vastuu myymästään laitteesta ja tässä tapauksessa Elisa on toiminut lain mukaan oikein kun viallinen tuote on lähetetty huoltoon.

Vikahan ei siis ole liittymässä vaan laitteessa. Operaattori ei varsinaisesti ole velvollinen hyvittämään liittymän laskuja sen takia, että laite on huollossa. Suosittelen tiedustelemaan Elisalta lainalaitetta, jolla voit käyttää liittymääsi normaalisti sillä aikaa kun laitteesi on huollossa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tosin siitäkin taitaa löytyä juttua, mikä on kohtuullinen korjausaika.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Kohtuullinen korjausaika on suhteellinen käsite. Huoltoaikaan vaikuttaa sen hetkinen ruuhka huollossa ja laitteessa oleva vika sekä mahdolliset varaosatilaukset. Huoltoaika ei kuitenkaan saa venyä useiden kuukausien mittaiseksi.

Joudun itse työni puolesta huollattamaan noita tabletteja ja vuosien varrella kertyneen kokemuksen mukaan esim. Samsungin, HP:n, Applen ja Lenovon tabletit palautuvat huollosta noin 3-5 viikon sisällä viasta riippumatta.

Osallistu keskusteluun