Hattulan suunnalla ruuhkaa??

  • 26 tammikuu 2017
  • 15 kommenttia
  • 757 katselukerrat

Moro,

Hattulan suunnalla viimeaikoina 4g vissiin ruuhkautunut kun välillä ei edes netflixiä jaksa pyörittää.
Speedtestit antaa alle 20mbits lukemia tuolloin. Muutenkin mitä testejä tässä iltaisin tehnyt niin aina pyörii jossain 30 mbits tienoilla.
On buutattu modeemia, kaikki on langalla kiinni ja toimitaan 1800 verkossa. 800 verkkoakin testattu ja toimii huonosti. Modeemina huawei b593s-22.
Syksyllä kaikki toimi vielä hyvin, mutta nyt viimeset 2-3 kk ollut iltapäivisin ja iltaisin hidasta.

15 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Onko kuuluvuudessa tapahtunut merkittäviä muutoksia? Sinänsä nopeudet ovat hyvin vaihteluvälien sisällä, eli jos on hiljakseen hidastunut niin menee hyvin todennäköisesti lisääntyneen käytön piikkiin. Jos taas kuuluvuudessa on tapahtunut merkittäviä muutoksia viime aikoina, voimme tutkia asiaa mikäli laitat yksityisviestillä asiakasnumeron ja käyttöosoitteen http://elisa.fi/palstatiimi
Kuuluvuus ei ole muuttunut. On edelleen hyvä, mutta tuo nopeus vaihtelu alkaa olemaan sietämätön.
Tosiaan netflixin katselukin pätkii tai muuttuu palikka kuvaksi kun katselee.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
20-30 Mbit/s pitäisi riittää hienosti Netflixin käyttöön. Oletko kokeillut eri selaimia, käyttäytyvätkö kaikki samalla tavalla? Mitä speedtest näyttää Netflixin katselun aikana?
Ja mitäpä näyttää Huawein hallinta verkon laatutiedoista, eli RSRQ, RSSI ja RSRP? Ne kannattaa katsoa silloin, kun verkossa ei liiku dataa.
Ilmeisesti on jossain jotain muutosta tapahtunut syksystä koska silloin 800 verkko oli lähes käyttökelvoton ja 1800 toimi lähes täydellä kaistalla kellon ajasta riippumatta. Nyt taas tuo 1800 tuntuu olevan käyttökelvoton ja 800 toimii öisin ja aamuisin, mutta ns. parhaaseen katselu aikaan alkaa netflix ym. vastaavat tökkii.

Tuossa arvoja tältä aamulta ja mitattuja nopeuksia eilis illalta klo 19 jälkeen. 1800 verkossa koneella ja 800 verkossa puhelimella

Wireless Status
1 PLMN: 24405
2 Service status: Valid service
3 RSSI (dBm): -47.0
4 RSRP (dBm): -78.0
5 RSRQ (dB): -11.0
6 Roaming: No
7 Band: LTE1800


Wireless Status
1 PLMN: 24405
2 Service status: Valid service
3 RSSI (dBm): -39.0
4 RSRP (dBm): -60.0
5 RSRQ (dB): -7.0
6 Roaming: No
7 Band: LTE800
Tuossa tältä aamulta n. klo 11
800 verkko

http://beta.speedtest.net/result/6079233948.png

1800 verkko

http://beta.speedtest.net/result/6079245103.png
Lukemia tältä illalta.

Jotain on tapahtunut koska mikään ei ole meillä muuttunut syksyn jälkeen ja yhteys vaan on huono.
Onko tähän jotain selitystä olemassa vai pitääkö tässä nyt yhtäkkiä sitten ostaa joku antenni kun yhteys ennen toimi ja nyt ei?

Wireless Status
1 PLMN: 24405
2 Service status: Valid service
3 RSSI (dBm): -30.0
4 RSRP (dBm): -59.0
5 RSRQ (dB): -12.0
6 Roaming: No
7 Band: LTE800



Wireless Status
1 PLMN: 24405
2 Service status: Valid service
3 RSSI (dBm): -46.0
4 RSRP (dBm): -78.0
5 RSRQ (dB): -12.0
6 Roaming: No
7 Band: LTE1800
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Lisäantennista ei ole mitään hyötyä, koska signaalin voimakkuus on kyllä oikein hyvä (RSRP). Mutta RSRQ on surkea (-12) joten signaalin laatu on heikko. Tähän ei antenni oikein auta. Käyttäjiä lienee vain yksinkertaisesti liikaa. Toinen vaihtoehto on, että olet tukiasemien "keilojen" kohtaamisalueella ja kärsit ns. samakanavahäiriöstä. Tähän viittaisi myös tyypillinen vastaanotto/lähetyssuhde samakanavahäiriössä. Oletko katsonut Cellmapperista tai kartoittanut itse palvelun avulla, miten alueesi tukiasemien keilat osuvat käyttöpaikkaasi?
Ja vielä lopuksi: kaikki alueen käyttäjät jakavat samaa kaistaa, eli esim. tuossa 800 Mhz verkossa max. nopeus on (teoreettinen) 75 Mbit/s joten 10 yhtäaikaista Netflix-käyttäjää HD-laadulla tukkii tukiaseman. Vastaavasti 1800 Mhz verkossa 150 Mbit/s yhteys mahdollistaa parikymmentä Netflixin striimaajaa saman "keilan" alueella.
Jos tuota cellmapperia oikein tulkitsin niin tuossa 200 metrin päässä on tolppa mistä viivat pyyhkii tämän alueen ympäri.
Onko tämä tilanne nyt sitten se, että tämä on operaattorin hommia mutta asialle ei tehdä mitään koska johtuu todennäköisesti ruuhkasta?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Helpoin tie on vaihtaa operaattoria. Kokeile esim. prepaidilla tai tee toistaiseksi voimassa oleva sopimus esim. dna:n kanssa ja testaa toiminta.
Tuota samaa ajattelin itsekin. Täytyy huomenna käydä ärrältä kortti hakemassa testiin.
Ei ollut apua dna prepaidistäkään. Sisään päin vauhti heittelee alle 5 mbits n.30-40mbits max. Ulospäin kulkee normaalisti kuten vakituisella liittymälläkin.

Tuota rsrq arvoa seuraillut tässä kun nuita lukemia ottanut niin heittelee 7 ja 13 välillä aika tiheään.
Mistä tuo häiriö voi johtua kun ei täällä ennen tämmöisiä ongelmia ole ollut. Kenties uusia tolppia tullut tai jotain vai onko tuo tosiaan sitä ruuhkaa?

tässä lukemia prepaidin kanssa

Wireless Status
1 PLMN: 24412
2 Service status: Valid service
3 RSSI (dBm): -74.0
4 RSRP (dBm): -88.0
5 RSRQ (dB): -8.0
6 Roaming: No
7 Band: LTE1800

Wireless Status
1 PLMN: 24412
2 Service status: Valid service
3 RSSI (dBm): -64.0
4 RSRP (dBm): -85.0
5 RSRQ (dB): -13.0
6 Roaming: No
7 Band: LTE1800



Wireless Status
1 PLMN: 24412
2 Service status: Valid service
3 RSSI (dBm): -48.0
4 RSRP (dBm): -66.0
5 RSRQ (dB): -10.0
6 Roaming: No
7 Band: LTE800


Wireless Status
1 PLMN: 24412
2 Service status: Valid service
3 RSSI (dBm): -51.0
4 RSRP (dBm): -66.0
5 RSRQ (dB): -7.0
6 Roaming: No
7 Band: LTE800
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Peruskikat RSRQ:n (ja SINR:n) parantamiseen ovat

- läpyskäantennit pois; kun RSRP on riittävän hyvä (parempi kuin -85 dBm), ei antenneista ole taajamapaikassa tai lähellä tukiasemaa välillä muuta kuin haittaa

- tarkka laitteen sijoitus RSRQ arvoa seuraamalla; hyvä arvo on -3 - -5 dB, kun dataa ei liiku; datasiirron aikana pitäisi RSRQ:n pysyä parempana kuin -10 dB, muuten vaikuttaa nopeuteen. Huom.: myös laitteen asento voi vaikuttaa

Esimerkiksi omassa kaupunkipaikassa paras laitteen paikka oli jonkin aikaa huoneen perimmäisessä nurkassa n. metrin korkeudella. Ei siis ole mitään yleispätevää ohjetta sen suhteen, mikä on hyvä paikka, kun voimakkaat heijastukset (sironta) siitä "omastakin" tukiasemasta aiheuttaa signaaliin häiriöitä.

Ja jos nopeudet tippuu ns. ruuhka-aikaan, pitää em. testaukset tehdä tuohon pahimpaan aikaan. Tukiaseman liikenteen lisääntyessä lisääntyy myös tukiaseman lähettämä kokonaissignaaliteho, ja sitä myöten myös em. häiriösignaalit lisääntyvät.

Huom. Vaikkei sitä äkkinäinen usko, niin millit ja sentitkin ovat pitkiä matkoja laitteita viritellessä (näin on vajaa 8 vuotta mobiiliverkkojen rassausta opettanut).
Sepäse tässä nyt jännä on kun tuo paikka on n. Puolivuotta sitten tuolle vehkeelle löydetty ja toimi silloin todella upeasti. Niin mikäs täällä nyt on muuttunut niin paljon, että kaistan nopeus on laskenut melkein neljännekseen siitä mitä se oli kun se tässä osoitteessa käyttöön otettiin.
Tänään tuli huaweita testailtua pitkin kämppää, mutta edelleen parhaat tulokset tuli sieltä mihin se aikanaan tuli laitettua.
Yhteydet tökkii myös puhelimissa eli ei oo vaan tuosta purkista kyse.
Yhteys tuntuu olevan myös aika katkonaista kun lataus käyriä katselee.
Funetin pakettia latailin nii seilas vauhdit aika terävinä piikkeinä ylös ja alas.
Sillä tässä mietin, että onko tänne päin tullut jotain uutta mikä sotkisi mahdollisesti verkkoa.
Josko nämä asiat tässä vielä selkenee 🙂
Käyttäjätaso 1
Meilläkin on aikalailla sama ongelma Turun Lausteella, syksyllä ja talvella toimi erittäin hyvin 4g, tässä kuussa äkillisesti heilunut ja madellut nopeus ja palkit miten sattuu, eli tuskin kyseessä lisääntynyt käyttäjämäärä? Senhän olisi pitänyt tasaisesti laskea esim 5-10 megaa per kuukausi tyyliin, vai onko jostain tullut iso lössi porukkaa tukkimaan linjat.... häiriökartassa kuitenkin näkyy edelleen merkintä, toinen viikko menossa, eiolenyt hyvä, mutta elisa tälläsenäänkin on parempi kun muut vaihtoehdot^^

laitoin kiinteän tilaukseen vaikka eisaakkuin tähän taloyhtiöön 20megaisen ryökäleen, mutta pelaamiseen on tärkeämpi että seon tasainen linja
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
mandeez85, tarkastin tuossa tilannetta ja sielä on yhdessä kiinteistössä alueella menossa kattoremontti, joka on aloitettu viikolla 10. Ko. kiinteistön katolla on ollut meidän tukiasema, ja se on nyt sitten tilapäisesti poissa käytöstä remontin ajan, mutta palaa käyttöön kyllä. Eilen oltiin tarkastettu, että remontti jatkuu vielä, mutta tarkkaa aikataulua ei ole tiedossa, että koska olisi valmis. Pidetään peukut pystyssä että työt saataisiin mahdollisimman pian hoidettua!

Osallistu keskusteluun