Vastattu

Huawei B315-S verkkotulostin ongelma

  • 3 helmikuu 2018
  • 5 kommenttia
  • 637 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 3 kommenttia
Hei,

Vaihtaessani laajakaistaliittymäni mobiilinettiin tuli ongelmaksi verkkotulostimen jakaminen.
Vanhalla adsl modeelimma (tplink) jako onnistuu suoraan tuuppaamalla ethernet kaapeli modeemin perään ja tulostin löytyy win10 hakutoiminnolla, myös verkkoympäristössä näkyy heti tulostin ja sen ip osoite.

Tällä Huawein modeemilla en ole saanut tuota tulostina näkymään missään verkkoon kytketyistä koneista. Joku asetus blockkaa tuon tulostimen. Olen koittanut etsiä netistä mikä asetus se voisi olla mutta vaikka kävin kaikki asetukset läpi en ole löytänyt ratkaisua ongelmaan.

winukka ei löydä tulostinta edes vaikka syötän sille suoraan tulostimen ip:n (joka ei muutu)
Valot kyllä alkavat vilkkua tulostimessa kun nettikaapelin siihen tökkää, edes modeemin kautta usb:llä jaettaessa tulostinta ei löydy koneilta, modeemissa kyllä lukee tulostimen tiedot. Myös samba jako toimii usb kovalevyä käytettäessä moitteetta.

Mitäköhän tähän keksisi ? en ole vielä koittanut modeemin laittamista siltaavaan tilaan mutta se jättää vain yhden toimivan ethernet portin ja tarvitsen kuitenkin niistä useamman käyttöön.

Tulostin on samsung CLP-300N
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Greivi 6 helmikuu 2018, 17:58

Ongelma ratkesi kun liitin tulostimen ja tietokoneen tplinkiin ja vaihdoin tulostimen ip:n 192.168.1.30 ->192.168.100.30.
Sitten kaikki kiinni huaweihin ja tulostin alkoi toimimaan moitteetta.
Katso alkuperäinen viesti

5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Onko tietokonekin kytketty Ethernet-kaapelilla? Jos ei, kokeile sitä.

Osassa modeemeita sisäverkon yhteydet Ethernetin ja langattoman lähiverkon WLAN välillä ovat rikki. Mikäli modeemisi kuuluu tähän joukkoon, ongelma ratkeaa hankkimalla erillinen langaton tukiasema, jonka kytket Huawei B315-S Ethernet-kaapelilla.

Voit käyttää vanhaa TP-Linkkiäsi.

Tarkista ensin TP-Linkin liittimet, löytyykö sieltä portti, joka on merkitty WAN tai LAN/WAN?

Jos WAN-portti löytyy, tee näin:
  • Vaihda TP-Linkin asetuksista internet-yhteydeksi ADSL sijaan Ethernet tai WAN.
  • Kytke Huawei B315-S LAN portista Ethernet-kaapeli TP-Linkin WAN-porttiin.
  • Siirrä kaikki laitteet TP-Linkin taakse. Aseta langattomat laitteet ottamaan yhteys TP-Linkkiin.
  • Koska Huawei B315-S langaton lähiverkkko WLAN on turha, kytke se pois päältä häiritsemästä.

Jos WAN-porttia ei löydy, tee näin:
  • Vaihda TP-Linkin sisäverkon IP-osoite sellaiseksi, että se on samassa aliverkossa kuin Huawei, mutta ei minkään muun laitteen kanssa päällekäinen osoite. Esim. jos Huawei on 192.168.100.1, konfiguroi TP-Link LAN-osoitteeksi vaikka 192.168.100.2.
  • Kytke TP-Linkin DHCP-palvelin pois päältä. DHCP server = off tai disabled.
  • Kytke Huawei B315-S LAN portista Ethernet-kaapeli TP-Linkin LAN-porttiin.
  • Ethernet-laitteet voit kytkeä joko TP-Linkin tai Huawein LAN-portteihin. Langattomat laitteet asetat yhdistämään TP-Linkkiin.
  • Koska Huawei B315-S langaton lähiverkko WLAN on turha, kytke se pois päältä häiritsemästä.

Modeemin siltaaminen tarkoittaa internet-yhteyden siltaamista lähiverkkoon. Nyt ongelmana ei ole internet-yhteys vaan sisäverkon sisäiset yhteydet, joten tämän asetuksen muuttamisesta ei ole tähän ongelmaan apua.
Kyllä kaikki tietokoneet ovat ethernet piuhalla kiinni modeemissa.

Itse asiassa tuli koitettua tuota tp linkkiä tukiasemana. Ja tulos oli ristiriitainen.

Kun laittoi ensin kaapelit tietokoneista ja tulostimesta lan portteihin ja viimeiseksi jakoi netin huawein lan portista tplinkin wan porttiin niin tulostin löytyi heti mutta netti ei toiminut. Kun taas laittoi ensin huawein ja tplinkin välisen piuhan ja sen jälkeen tulostimen ja koneet niin netti toimi mutta tulostinta ei löytynyt.

Jotenkin tuo huawei blokkaa tulostimen, en vain ymmärrä mitä suojia pitäisi tiputtaa tai portteja ohjata.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Huawein ei tulisi koskea mitenkään sisäverkkosi liikenteeseen. Mieleeni ei tule ainuttakaan asetusta, jota voisit Huaweista säätää.

Huawein ja TP-Linkin yhteistoiminnasta mieleen tulee kaksi skenaariota:

1. Huawein ja TP-Linkin IP-osoitteet ovat päällekäin

Jos sekä Huawei että TP-Link ovat molemmat aliverkossa, esimerkiksi 192.168.100.xxx, maski 255.255.255.0, ne eivät voi reitittää paketteja toisilleen. Kun yhteys TP-Linkin ja Huawein välillä on epäkunnossa, myöskään internet ei voi toimia TP-Linkin takaa. Reitityksen toimimiseksi varmista, että aliverkot ovat eri, esim. Huawei 192.168.100.1 ja TP-Link 192.168.2.1

2. Jos TP-Linkissä on yhdistetty WAN/LAN-portti, sen toimintatilan automaattinen tunnistus on saattanut mennä pieleen.

Mikäli mahdollista, aseta portin tila käsin WAN-portiksi.

Mikäli tällaista asetusta TP-Linkin hallinnasta ei löydy, kokeile asetuksia, joita ehdotin tilanteeseen Jos WAN-porttia ei löydy. Mutta kytke kaikki laitteet TP-Linkkiin.
Ongelma ratkesi kun liitin tulostimen ja tietokoneen tplinkiin ja vaihdoin tulostimen ip:n 192.168.1.30 ->192.168.100.30.
Sitten kaikki kiinni huaweihin ja tulostin alkoi toimimaan moitteetta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hyvä, että ongelma selvisi. Olit siis asettanut tulostimen osoitteen kiinteäksi ja nyt se oli uuden modeemin kanssa sitten väärä.

Mikäli olet asettanut kiinteän osoitteen useampaankin laitteeseen, helpompi korjaus on vaihtaa uuden reittimen osoite samaksi kuin edellinenkin oli. Eli tässä tapauksessa Huawein LAN-osoite 192.168.100.1 → 192.168.1.1.

Tällöin myöskään tulostinajureita ei tarvitse asentaa uudelleen, joskin Windows 10 saattaa tehdä sen automaattisestikin.

Osallistu keskusteluun