Kysymys

Huawei B593s uusin firmis rikkoi ulkoisen antennin

  • 29 joulukuu 2015
  • 66 kommenttia
  • 3820 katselukerrat

Tein sen virheen, että päivitin B593s:än kun sellaista hallintaliittymässä minulle tarjottiin. Tämän seurauksena aikaisemmin 4-5 tolppaa antanut ulkoinen antennini tipahti 1 tolppaan, ja nopeus sen mukaisesti (latausnopeus noin 50KT sekunnissa). Hidas yhteys nähtävästi tuo myös muita ongelmia kuten ping-vasteaikojen herkistyminen liikennemäärään. Kokeilin vaihtaa sisäiseen antenniin, joka nosti latausnopeuden noin 500KT sekunnissa). Ennen päivitystä nopeus oli 2000KT sekunnissa (eli käytännössä 20M liittymä). Mitään muuta muutosta tässä ei tapahtunut kuin tuo firmiksen päivitys, eli antenni katolla ja siihen liittyvä johto on yhtä hyvä kuin aikaisemminkin.

Nyt tilanne on siis käytännössä se, että vaihtaessa ulkoiseen antenniin yhteys on täysin käyttökelvoton. Sisäinen antenni on kurainen kompromissi alunperinkin, siksi olen aikoinaan tuon ulkoisen antennin sinne katolle olevaan tolppaan hilannutkin.

Miten saan takaisin vanhan firmiksen, sellaisen jossa ulkoinen antenni edelleen toimisi? Voin elää kuraisen wlan-yhteyden kanssa (kantaahan se puutalossa sen 10 metriä kuitenkin).

66 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Resetoi se modeemi tehdasasetuksiin päivityksen jälkeen. On auttanut useimmilla, ketkä ovat tuon päivityksen tehneet.
Käyttäjätaso 2
Olen ihmetellyt itsekin kentän tippumista yhteen palkkiin. Tänään soitin asiakaspalveluunkin huonosta kentästä. Puhelinsoiton jälkeen irroitin 2 valkoista antennia modeemista ja kuinkas ollakkaan, 5-palkkia ilmestyi. Eli jonkinasteinen ulkoisen antennin bugi softassa. Täytyy testata vielä ulkoista antennia ja resetointia. Joka tapauksessa sisäisellä antennilla kenttä on hyvä minulla.
Jäi sanomatta että tehdasresetti on tehty siinä toivossa että se olisi heti korjannut asian. Ei korjannut. Sisäinen antenni ei ole ratkaisu, sillä ulkoinen antenni on ihan konkreettisesti tarpeellinen siellä metsän keskellä.
Käyttäjätaso 2
Vähän pidempään nyt tänään tuota omaa modeemia seuranneena niin ei tuo sisäinen antennikaan ihan virheettömästi toimi. Samalla tavalla näyttää kuuluvuuspalkit vähentyvän yhteen palkkiin. Tiedä sitten pitäisikö vaihtaa modeemi toisenlaiseen vai onko sekään mikään ratkaisu.
Onko kuinka todennäköistä että joku Elisalainen/Saunalahtelainen koskaan lukee tätä foorumia? Asiakaspalveluun lienee turha jonottaa ja jutella loputtomiin siitä kuinka pitää vielä kuudennen kerran tehdä tehdasresetti tai vastata siihen että tarkistanko vielä johdot ja onko tietokoneessani Windows 10 vai ei.

En ihan ymmärrä miksi jokainen operaattori haluaa tällaiseen bulkkikamaan oman version firmiksestä - sehän takaa sen, ettei valmistaja voi pitää kirjastoa firmiksistä saatavilla. Käsittämätön soppaprosessi.

Ongelma ratkeaisi sillä, että saisi sen edellisen firmiksen, päivätty johonkin 2015 alkupuolelle laitettu takaisin.
Käyttäjätaso 2
Tänään olin tekniseen tukeen yhteydessä kyseisestä ongelmasta johtuen ja lupasivat selvittää asian ja ottaa yhteyttä kun asia on selvinnyt. Katsotaan nyt kuinka käy. Epäilys on kohdistettu firmikseen.
Käyttäjätaso 2
Mene ja tiedä onko laitteessa vai 4G verkossa vika. Kun laitan modeemin 3G verkkoon niin tulee täydet 5-palkkia ja kun laitan 4G-verkkoon niin ainoastaan 1-palkki jää näkyviin ja välillä häipyy sekin. 3G-verkko tällä hetkellä se jossa voin netissä olla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Kurkkasin tuon profiilissasi olevan asiakasnumeron perusteella tilannetta, ja 4g-verkko alueella tuntuisi olevan kunnossa. Onko sinulla mitään muita laitteita jotka tukisivat 4g:tä jolla latausnopeuksia voisi kokeilla?
Käyttäjätaso 2
Matkapuhelin toimii 4g verkossa. Ainakin eilen toimi n.20megan nopeudella kun illemmalla testailin. Modeemi näytti tänään aamulla klo.4:30 taas pelittävän kun heräsin töihin. Nopeus oli jotain 60megan luokkaa. Täytyypi kattella lisää kun töistä vapaudun.
Kyllä se firmisongelma on vaikka kuinka "katsotaan verkon toimintaa". Verkon oikea toiminta tarkoittaa operaattorin näkökulmasta lähimmän maston tilan tarkistamista ja asiakkaan näkökulmasta sitä, että mennään katolla kurkkaamaan missä suunnassa se masto nyt olikaan.

Ei ne palkit sattumalta kuitenkaan häviä heti päivityksen jälkeen, jos ei se masto nyt juuri samalla hetkellä sitten sattunut kaatumaan. Pidän tätä epätodennäköisenä.

3G ja 4G voi paikasta (ei todennäköisesti minulla kuitenkaan) riippuen olla eri mastoissaja eri peilauksilla jolloin se signaalivahvuus 3G:n osalta saattaa olla erilainen kuin 4G signaalivahvuus. Jompikumpi saattaa toimia sisäisellä antennilla paremmin kuin toinen, ja ulkoisella päinvastoin. Itselläni antenni suunnattu siihen suuntaan mistä nimenomaan 4G antaa 5 (tai huonolla säällä 4) palkkia.
Epäilen kuitenkin vahvasti että tämä menee sellaiseksi "tarkistetaan tilaa"-sirkukseksi sillä Elisalla ei välttämättä riitä intressiä (tai muskelia) asioida Huawein kanssa tästä ongelmasta. Suurin osa asiakkaista lienee kuitenkin "antennittomia" jolloin me joilla se ongelma on, jäädään yksin ongelmamme kanssa.

Ratkaisuhan on edelleen helppo, tuoda valikoima vanhoja firmwareja tarjolle josta asiakas sitten voi valita sen jossa asiakkaalle tärkeät ominaisuudet toimii (minulle ulkoinen antenni, jollain toiselle wlan jne).
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Pyrin tuossa varmistamaan sen, ettei ongelma johdu verkosta vaan laitteesta. Jos vaikuttaa siltä että firmispäivitys on rikkonut laitteelta jotain, kannattaa laite toimittaa tällöin huoltoon 🙂
Käyttäjätaso 2
Töistä päästy kotiin ja 4g yhteys näyttää toimivan hyvin. Puhelimella nopeus n.50Mbps ja modeemilla n.56Mbps. 
Onko jokin erityinen syy miksi "huolto" panttaa näitä firmiksiä eikä asiakas saa niitä itse asentaa? Mehän kuitenkin kaikki ymmärrämme ettei se firmware millään vasaralla niitä laitteen sisuskaluja ole takonut rikki. Voitko kertoa mikä tällainen "huolto" sitten on joka palauttaa ei-rikotun firmwaren näihin laitteisiin?
Käyttäjätaso 4
Lukittu 4G?
Käyttäjätaso 2
Tänään oli taas 1-palkki 4g yhteydellä. Kun aloin ruuvaamaan irti toista lisäantennia niin 5-palkkia ilmestyi tuossa yhteydessä, niin kuin viimeksikin joten kiristin antennin takaisin. Erikoista???. 
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Juha4G kirjoitti:
Tänään oli taas 1-palkki 4g yhteydellä. Kun aloin ruuvaamaan irti toista lisäantennia niin 5-palkkia ilmestyi tuossa yhteydessä, niin kuin viimeksikin joten kiristin antennin takaisin. Erikoista???. 

Lähtökohtaisesti mistään radioaaltoja lähettävästä laitteesta ei saisi irroitella antenneja, jos laite on päällä. Radioyksikkö voi kärvähtää. En ole tuota aiempaa ketjua lukenut, mutta olethan varmistanut ettei tuo antenni ole oikosulussa ja liitokset yms. kunnossa.
Käyttäjätaso 4
Juha4G kirjoitti:
Tänään oli taas 1-palkki 4g yhteydellä. Kun aloin ruuvaamaan irti toista lisäantennia niin 5-palkkia ilmestyi tuossa yhteydessä, niin kuin viimeksikin joten kiristin antennin takaisin. Erikoista???. 

Mitkä antennit?
Käyttäjätaso 2
Tarkoitin niitä valkoisia lisäantenneja jotka tulivat pakkauksen mukana jotka kiinnitetään takapaneeliin.
Käyttäjätaso 2
Yksi ominaisuus joka näytti kadonneen joko tällä tai aikaisemmalla softapäivityksellä on pääsy solu/kentänvoimakkuustietoihin. Ei ymmärretä selvästi kuinka paljon debuggausta helpottavia nämä tiedot olisivat.
kimppikoo kirjoitti:

Resetoi se modeemi tehdasasetuksiin päivityksen jälkeen. On auttanut useimmilla, ketkä ovat tuon päivityksen tehneet.

Kun resetointi suoritetaan kuuluuko tietokoneen olla auki vai kiinni? Reitittimessä kai ainakin kuuluu resetoitaessa olla virta päällä? Myös siitä on ollut erilaista tietoa kuinka kauan resetointi nappia pitää painaa, jossain neuvotaan

2 sek ja jossain 15sek
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Reititin päällä, ja piikki resetointi kyljessä olevasta reiästä niin kauan kunnes valot reakoivat ja sen jälkeen virrat pois ja käynnistä uudelleen jonka jälkeen teet asetukset uudelleen.

Lisäys: Tietokone voi olla päällä tai pois.
Käyttäjätaso 2
Itse kyllästyin tuohon B593s modeemiin ja hankin B315 modeemiin. Nyt pelittää yhteys ja B315:n mobiiliverkkoasetuksista saa monipuolisemmin määriteltyä verkkotilan kuten esim.LTE 800 jne. 
MasaJussi kirjoitti:
Reititin päällä, ja piikki resetointi kyljessä olevasta reiästä niin kauan kunnes valot reakoivat ja sen jälkeen virrat pois ja käynnistä uudelleen jonka jälkeen teet asetukset uudelleen.

Lisäys: Tietokone voi olla päällä tai pois.

Kiitos neuvoista, vielä kysyisin

Mitkä asetukset siinä joutuu tekemään uudelleen, nekö jotka on itse reitittimelle tehnyt esim salasana ja palvelunesto hyökkäys päällä. Ei kai mitään Elisan asetuksia joudu tekemään uudelleen?
Käyttäjätaso 2
Resetointi ei muuta Elisan asetuksia vaan ainoastaan ne muutokset jotka olet itse tehnyt laitteeseen.

Osallistu keskusteluun