Kysymys

Huawei B593s uusin firmis rikkoi ulkoisen antennin

  • 29 joulukuu 2015
  • 66 kommenttia
  • 3825 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

66 kommenttia

Juha4G kirjoitti:
Resetointi ei muuta Elisan asetuksia vaan ainoastaan ne muutokset jotka olet itse tehnyt laitteeseen.

Kiitos vastauksesta, jokohan tuota uskaltaisi kokeilla. Oletko itse kokeillut resetointia?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Juha4G kirjoitti:
Itse kyllästyin tuohon B593s modeemiin ja hankin B315 modeemiin. Nyt pelittää yhteys ja B315:n mobiiliverkkoasetuksista saa monipuolisemmin määriteltyä verkkotilan kuten esim.LTE 800 jne. 

Onkos sulla Juha DNA versio purkista kun taajuusvalinta löytyy,vai ookko löytäny jonkin hyvän firmiksen?
Käyttäjätaso 2
Joo, Dna purkki käytössä. Ahaa, sitä ei siis löydy Elisan purkista. Olisi kyllä hyvä lisä jos ei sitä vielä löydy. Kokeilin tätä modeemia eri verkkotiloissa: Auto, 4G+3G Auto, vain 4G. Noissa latausnopeudet olivat hitaat, LTE800 oli ainoa oikea valinta, tämä alue kun kuuluu tuohon taajuusalueeseen. 
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
mulla on operaattorivapaa purkki,eikä sitä taajuusvalintaa löydy kai elisankaan purkista.siitä löytyy nuo mainitsemasi verkkotila asetukset mutta ei enää sitä että vois 4G taajuudenkin valita,sekö siis löytyy dna purkista vielä lisäks?
Käyttäjätaso 2
Veccu kirjoitti:
mulla on operaattorivapaa purkki,eikä sitä taajuusvalintaa löydy kai elisankaan purkista.siitä löytyy nuo mainitsemasi verkkotila asetukset mutta ei enää sitä että vois 4G taajuudenkin valita,sekö siis löytyy dna purkista vielä lisäks?

Joo, sieltä löytyy verkon suositustila asetuksesta nämä: Auto, vain 2G, vain 3G, vain 4G, 4G+3G Auto, vain LTE 800, vain LTE 1800 ja vain LTE 2600.
Täällä sama ongelma, firmiksen päivityksen jälkeen yksi tai kaksi palkkia 4G:llä. 3G toimii tällä hetkellä nopeammin kuin 4G, mutta sekään ei ole ongelmaton: yhteys katkeaa noin tunnin välein, eli esim. IRC-yhteydet eivät toimi jatkuvasti kunnolla.
Jännä kun se "vie huoltoon ;)" -mies poistui tästä keskustelusta kun tehdasresettikikat ei enää auta.

Vaihdoin juuri oman liittymäni yrityspuolelle, joten ei voi enää sitten yrittää siirtää vastuuta dataprioriteetille (ja consumer-liittymälle).

Edelleen tietenkin odotan ratkaisua tähän asiaan. Saisikohan tuolta 4G-antennit.fi:stä firmiksiä, itse olen sieltä vain antennini hankkinut mutta heitähän voisi ehkä kiinnostaakin ettei firmiksillä rikota heidän busineksiä sitten.
Käyttäjätaso 2
Joo. Vähän tuntuu että ainoa ratkaisu tähän on uusi eri laite jos ei firmistä saa muutettua aikaisempaan versioon. Itse ostin Expertiltä B315 modeemin joka on nyt pelittänyt erinomaisesti. Elisa ja muut operaattorit pyytää tuosta laitteesta hävytöntä hintaa 216€ tai enemmän myös kertamaksulla. Itse ostin paikalliselta Expertiltä 159€.
Käyttäjätaso 3
Täällä myös ollut ongelmia siitä lähtien kun ohjelmisto päivittyi versioon V200R001B270D25SP00C260,

palkit tippu 4g:llä ja varmempi yhteys on laitteen sisäisellä antennilla, kuin ulkoisilla mukanatulleilla piiskoilla, ennen oli toisinpäin.    ajoittain netti jumahtaa joksikin aikaa, ei toimi ollenkaan, ennen ei tota ongelmaa ollut, samaten lan kaapelin takana oleva tietokone on huomattavan hidas, nettiselain mietiskelee osoitteita usein, ennen toimi jouhevasti..    joten lan puolella on myös ongelmia, verrattuna edelliseen ohjelmistoon..

tehdasresetit yms on kokeiltu, laitteeta tuli tosi epävarma ja huomattavasti huonompaan suuntaan meni päivityksen jälkeen, joten en suosittele päivittämään.. 😞
Ei se mitään riko,samat ongelmat oli vanhalla firmiksella. Taistelin itse viime syksynä tuon saman kanssa, tosin DNa:lla ja nyt tällä uudella firmiksellä sain sen vasta kuriin. Jostain syystä ainakin alueilla, missä on molemmat taajudet päällekkäin, niin hyppii niiden välillä ja putoo sille huonommalle tietysti. Kokeile lukita se taajuus sille 800 tai 1800, niin jompi kumpi kyllä pitäisi toimia. 
Tuolla Dna:lla näyttää olevan eri numeroinen  versio ohjelmasta, sitä voi tietty kokeilla, ainakin itellä pelittäny hyvin, löytyy tuolta:   https://www.dna.fi/fi/tuki-dna-kotimokkula-4g-wlan-b593s.  
Morris,

a) kaikki elisan verkossa olevat elisan purkeilla olevat täällä toteaa että heti päivityksen jälkeen ulkoiset antennit lakkasi toimimasta

b) puhut samasta purkista "tosin kuitenkin dna:sta" eli firmiksestä jolla ei ole juurikaan tämän kanssa tekemistä ja joissa ei noita taajuusasetuksia edes ole ja operaattorista joka on eri

Puhut siis varmasti ihan omaa asiaa, mutta kuitenkin  täysin tämän ketjun asian ohitse.
Jaa, kyllä mulla ainakin on kaikki taajudet omassa firmiksessä ja jopa ulkoantenni toimii loistavasti. Asetuksissa muistaakseni kyllä määrätään, mitä antennia käytetään.
Tarkistin vielä tuon antennimäärityksen, eli löytyy kolme: automaattinen,sisäänrakennettu ja ulkoinen. Kannattaa tarkistaa, että ei mene päivityksessä tuo sisäinen päälle.
Käyttäjätaso 2
On tullut kyllä jo ilmi että Elisan ja Dna modeemeissa on suuri eroavaisuus firmiksessä ja mitä asetuksia niillä pystyy tekemään.

Itselläni on Elisan B593s joka ei nyt toimi ja Dna:n B315 joka toimii koska siinä on kattavammat verkkotilan lukitus mahdollisuudet. Tänään sain aspasta vastauksen sähköpostiini jossa sanoivat että heille ei ole tullut yhtään tapausta tietoon 

jossa uusi firmware olisi aiheuttanut vastaavia ongelmia että olenko yrittänyt resetointia. Joten mitään ongelmaa ei siis ilmeisesti ole olemassa.
Siis normaali vastaushan tuo aina on,sama se on joka operaattorilla. Sanoit tuolla alussa jossain,että signaalit nousi, kun käytti antennijohdot pois boksista. Samaa teki rahikaisella joskus ja sai siinä raapia päätä tiuhaan, joskus auttoi kun ajo sen firmiksen uudestaan koneeseen. Näin saatto mennä pari  kuukautta ja taas tippu. Kaikki tämä johtu tuosta taajuuksien sehlaamisesta ja sama voi olla tuokin vika kun ulkoantenni ei "toimi".
Mikään ei ole muuttunut, Elisakin mukavan hiljainen tässä asiassa 😞
Käyttäjätaso 3
Varoituksen sana tästä firmwaresta V200R001B270D25SP00C260   liittyen b593s-22 reittittimeen!!!!!!!!!!
(asia myös asiakaspalvelun tiedossa ja huoltoyhtiöllekin tietoa laitettu)

Mulla on edellinen laite huollossa ton ohjelmistopäivityksen jälkeen (muutama viesti taaksepäin) ja nyt toinen laite, sama malli, samanlainan b593s-22 ollut jonkun aikaa ja se toimi hienosti vanhalla ohjelmistolla (päivätty joskus 2013 loppuun),

mutta kun päivitin kyseisen saman epåonnen firmiksen, mitä edelliseenkin eilen ja samantien tippui signaalitasot huomattavasti ja ulkoantennin tehot hiipui jopa sisäantennia huonommaksi.     vartavasten olin etukäteen laittanut ja etsinyt vahvimman signaalin ja pöytä suunta-antenni oli samaan suuntaan ja koskematta ennen ja jälkeen päivityksen, koska ehkä alitajunnassa osasin odottaa ongelmia, kun epäilin, että edellisessäkään boxissa fyysistä vikaa, vaan nimenomaan ohjelmallinen, mitä eivät aluksi uskoneet.    (palautin myös tehdasasetukset, virratkin pois pari minuuttia ja varmistettu että on varmasti ulko-antenni käytössä, myös sisäisen antennin signaalit tippui vastaavalla tavalla)

tässä nämä signaalitasot:

päivityksen jälkeen rssi -78 (ennen -55), rsrp -112.0 (enenn -86) ja rsrq -14.0, ennen -9-12 välillä)
ennen päivitystä laitteen kyljessä 4-5 pykälää, nyt enintään 3

toki on mahdollista, että päivityksen jälkeen ei suunta-antennista huolimatta ota vahvimpaan mastoon yhteyttä, ilmeisesti kotikonstein ei pysty millään katsomaan mihin mastoon ottaa yhteyden, kuten esim kännykän cellmapper ohjelmalla pystyy. 
Jotain mystistä jokatapauksessa, koska ilmeisesti vain osa päivittäneistä valittaa asiakaspalveluun, voisiko olla mahdollista, että laite menee toimimattomaksi, tai huonommin toimivaksi niillä, jotka asuu syrjäseudulla, 800 alueella yms, vai miksi ongelmista ei enempää ole juttua..      jokatapauksessa omassa tapauksessa varmuudella päivitys pilaa boxin, jo toistamiseen ja samassa suhteessa myös nopeudet romahtaa....   (tällä alueella on ongelmia viikonloppuisin kapasiteetin kanssa ja pätkii rankasti netti, kun laitteita ympäristössä mastoon nähden liikaa ja se syynä, että alunperin kokeilin päivittää toistamiseen ja ongelma on jo asiakaspalvelun tiedossa ja asiasta keskusteltu, mutta varoittavana esimerkkinä, että jos mietitte laitteen päivitystä, niin älkää nyt päivittäkö...   Ulko-antennin hyöty katoaa käytännössä kokonaan päivityksen jälkeen, mahdollisesti ukoantenni menee ihan hukkaan, jos boksin ohjelmisto ei sitä huoli, ja merkitystä ei ole, onko joku halpa suunta-pöytäantenni vai laitteen mukana tulevat piiska-antennit, molemmilla sama juttu.

Uskon, että tolla firmiksellä toimii varmaan alueella, jossa vahva signaali, niin ilman suuria ongelmia, koska silloin ei tule ilmi, että laitteen antennitehot romahtaa..
Käyttäjätaso 3
edelliseen viestiini lisäten, ohjelmistoversio V200R001B270D25SP00C260  aiheuttaa myös sen, että laite katkoo internet yhteyden usemman kerran vuorokaudessa 1-3 minuutiksi.. 😕       samat ongelmat kahdella eri laitteella..
Käyttäjätaso 2
Itse asensin myös päivyksen, ja kappas boxi ei toiminut sen jälkeen. Kiikutin huoltoon, ja viikon päästä tuli tieto jotta saan hakea aivan uuden boxin.

Joten sitä ei edes korjattu. 

Tästä onkin jo kohta puoleen kuukausi aikaa, ja kyseessä oli tuo huawei 593s.

Nykyään on toinen boxi käytössä, tämä B315, noh nykyään en ole tarvinnut ulkoanteenia tämän kanssa.
Käyttäjätaso 2
Tässä nyt hieman enenmmän asioita kokeneena voisin sanoa että jatkossa kannattaa Elisalta hankkia pelkkä liittymä ja purkki/laitteet jostain muualta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tässä nyt kannattanee ottaa huomioon se, että Elisan/Saunalahden sivujen mukaan purkille B593s ei ole saatavissa päivityksiä. Siis Elisan testaamia ja toimivaksi toteamia päivityksiä heidän verkossaan, käsittäisin näin.

Tuo omallekin purkille tarjottava päivitys lienee siis tulossa jostain laitteiston valmistajalta päin. Siksi en ole sitä ladannut enkä lataa. Vasta, jos tuollainen päivitys tulee Elisan nimissä - jos ikinä tulee...

Jollain tavalla kun vielä saisi tuon hallintasivuille mentäessä oikeaan alakulmaan ilmestyvän päivityksen saatavuusilmoituksen ilmestymästä - jottei vahingossakaan painaisi päivitä-ruksia - niin olisi mainiota.
Käyttäjätaso 2
Jos tilanne on tuo niin mitenköhän Elisan ja DNA:n B315 eroavat toisistaan ohjelmiston suhteen, vai eroavatko lainkaan. DNA:n purkki kun toimii erinomaisesti Elisan verkossa. Itselläni on tuo nyt kun B593s ei löydä oikeaa taajuutta enää.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Juha4G kirjoitti:
Jos tilanne on tuo niin mitenköhän Elisan ja DNA:n B315 eroavat toisistaan ohjelmiston suhteen, vai eroavatko lainkaan. DNA:n purkki kun toimii erinomaisesti Elisan verkossa. Itselläni on tuo nyt kun B593s ei löydä oikeaa taajuutta enää.

Operaattorit kun tilaavat noita laitteita valmistajita, niin antavat tietyt ehdot ohjelmistoilleen. Voivat mukautta esim. ulkoasun haluamakseen ja lisätä tai poistaa joitain asetuksia. Nämä eivät kuitenkaan vaikuta laitteiden toimimiseen muiden operaattoreiden verkoissa.
Käyttäjätaso 2
Enemmänkin pointtini on se että voiko oman operaattorin uusi firmis aiheuttaa toimimattomuutta omassa verkossa jos kilpailevan operaattorin modeemi toimii niiden ohelmistolla. En tarkoita että koko Suomessa olisi ongelmaa.

Osallistu keskusteluun