Kysymys

Huawei B593s uusin firmis rikkoi ulkoisen antennin

  • 29 joulukuu 2015
  • 66 kommenttia
  • 3825 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

66 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Juha4G kirjoitti:
Enemmänkin pointtini on se että voiko oman operaattorin uusi firmis aiheuttaa toimimattomuutta omassa verkossa jos kilpailevan operaattorin modeemi toimii niiden ohelmistolla. En tarkoita että koko Suomessa olisi ongelmaa.

Nyt en oikein ymmärtänyt. Tarkoitatko, että esim. Elisalla laite X ei toimi uusimmalla ohjelmistolla, mutta DNA:lla laite X toimii moitteetta uusimmalal ohjelmistolla?  Ainahan noissa ohjelmistoissa voi olla virheitä, joista johtuu eriasteista toimimattomuutta tai suorituskyvyn laskua. Minulla on B593s-22, jota vaivasi Wifin hitaus. Siihen täällä Palstalla Elisa antoi tilapäisen firmiksen, joka korjasi Wifin hidastelun. Kai ainoa keino saada ongelmallinen ohjelmisto korjattua on viedä laite takuuhuoltoon. Joskus voi onnistua aiemman ohjelmistoversion palautus, jos tiedosto on jossain saatavilla.

Joskus ratkaisu voi löytyä siitä, että asentaa toisen operaattorin ohjelmiston. Tässä on aina omat riskinsä, mm. ohjelmiston korruptoituminen. Asentaminen vaatii hieman tiedostojen peukalointia. Mutta esimerkiksi DNA:n uusin ohjelmisto Huawei B593s-22:lle on suljettu niin, ettei sen asennettuaan voi enää muita ohjelmistoja asentaa.
Käyttäjätaso 2
Tarkoitin sitä että voiko firmiksessä olla vikaa jos Elisan modeemi ei toimi omalla firmiksellä mutta DNA:n modeemi toimii Elisalla DNA:n firmiksellä, Lähinnä mietin niita syitä miksi Huawein B593s saattaa aiheuttaa toimimattomuutta tietyillä alueilla. Itselläni kun Elisan yhteys toimii DNA:n B315 modeemilla
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Asiaa on meillä käyty läpi ja firmware päivityksellä on muuttunut kuuluvuustolppien laskukaava ainoastaan eli yleisesti ottaen tolpat ovat voineet laskea joissakin tapauksissa selvästi. Mitään muuta vaikutusta ei tällä ole kuitenkaan yhteyteen. Testiemme mukaan firmware päivitys ei ole vaikuttanut vaikuttanut ulkoisten antennien toimintaan mitenkään.

Tapauksia siis tulisi katsoa erikseen ja selvittää ongelmatapauksessa onko alueella muuta muutosta tapahtunut ja onko muita tekijöitä.
Nyt kuitenkin tosiasia on se, että minä mittaan nämä "tolpat" oikeasti siirtämällä randomdataa gigatavun verran funetin ftp-palvelimelta, ja katson kelloa. Kun ulkoiset antennin otettiin käyttöön, kasvoi tietoliikennekanavan kapasiteetti verrattuna sisäisiin antenneihin noin 100%. Firmwaren päivityksen jälkeen ulkoisella antennilla käytettynä nopeus on noin 50% sisäisestä antennista.

Alkuperäinen teoriani siitä, että elisan antennimasto kaatui noin osapuilleen samalla hetkellä kun päivitin firmwareni on siis nyt todennäköisempi.

No, kun tilanne nyt on tämä ja kysymyksessä on vain ledien vilkutusalgoritmi joka modeemissa on mennyt uusiksi - mihin minä teen vikailmoituksen siten ettei ensimmäinen kysymys ole "oletko tarkistanut että töpseli on seinässä"?
Käyttäjätaso 2
Urhokas kirjoitti:
Asiaa on meillä käyty läpi ja firmware päivityksellä on muuttunut kuuluvuustolppien laskukaava ainoastaan eli yleisesti ottaen tolpat ovat voineet laskea joissakin tapauksissa selvästi. Mitään muuta vaikutusta ei tällä ole kuitenkaan yhteyteen. Testiemme mukaan firmware päivitys ei ole vaikuttanut vaikuttanut ulkoisten antennien toimintaan mitenkään.

Tapauksia siis tulisi katsoa erikseen ja selvittää ongelmatapauksessa onko alueella muuta muutosta tapahtunut ja onko muita tekijöitä.

Kyllä kuules tolpien lisäksi on laskenut yhteysnopeus. Ei noilla tolpilla ole *****ankaan virkaa jos ei ne näytä todenmukaista tehoa niin että 1 tolppa on huono ja 5 tolppaa erinomainen yhteys. Joka tapauksessa olen laittanut oman B593s:n pakettiin ja surffailen nyt B315:llä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • ? Me voidaan täällä Palstalla yksityisviestein myös tutkia tuota asiaa ja tehdä tarvittaessa sitten vikailmoitusta. En kuitenkaan löytänyt sun profiilissa olevalla numerolla kuin 2G-liittymiä, onko sulla 4G-liittymä jonkun muun nimissä tai onko kyseessä yritysliittymä? Voit laittaa yksärillä mulle liittymänumeron sekä käyttöosoitteen, niin pystyn katsomaan alueen verkkoa lähemmin.
  • @Red laitoin yksityisviestiä, kyseessä on yritysliittymä.
    Täällä sama ongelma eli pykälät oli 5 ja netin nopeus 30-48m ulkoisella anteenilla.

    Kun päivitys tuli niin ulkoisella anteenilla pykälät tippui 1-3 ja yhteys tippui 4-20m

    Soitettu elisalle vikailmoitus ja ilmoittivat kaiken olevan kunnossa tolpissa.

    Joten uskon myös firmiksen olevan syypää.

    Kuitenkin kun luin niin elisa ei myönnä sitä vaan ilmoittavat että firmis kunnossa ja vaikka pykälät tippunut nopudet pysyvät samana joka on suoraan sanottuna elisalta p**ka puhetta.

    Eivät vain halua kertoa että sika säkissä asiakkaille jaettu uudella firmiksellä.

    Sinulla yritys liittymä niin uskon että joutuvat tutkimaan asiaa tarkemmin niin toivon että tänne ilmoittelet mitä siellä selviää niin me yksityiset saamme sinun kautta mahdollisesti apua sillä ei elisa meitä auta asiassa vaan toteavat kaiken olevan kunnossa.

    Kuitenkin kun tutkin netissä onko ongelmia muilla niin usealla sama ongelma tullut päivityksen myötä toisin kuin elisa väittää.
    Ilmoittelen josko jotain informaatiota asiassa on mitä kertoa.
    Kovin hiljaista pitelee.
    Käyttäjätaso 2
    Pahoittelut, että asian selvittely on kestänyt! Laitoin tästä muistutusta asiaa hoitavalle taholle. Palataan kun saadaan vastauksia.
    Onneksi on taas perjantai.
    Onneksi on taas perjantai.
    Käyttäjätaso 3
  • ? Saimme tähän vastauksen, pahoittelut että kesti. Testien mukaan tämä vaikuttaisi yksittäistapaukselta, eli laite tulisi toimittaa huoltoon esim. Elisan myymälän kautta ongelman kuvauksen kera, jotta se saadaan korjattua / vaihdettua.
  • Tilanne on tämän osalta erittäin huono.

    Viime viikolla vein laitteen liikkeeseen jossa heti todettiin että liikkeessä ei voi tehdä mitään sillä takuu on rauennut. Kun olen yritysasiakas, minut vietiin puhelinkoppiin ja painettiin nappeja jolla pääsin "heti" yritysasiakaspalveluun. Puhelu meni suunnilleen näin.
    - Minä: Kerroin ongelmani
    - Elisa: Takuu on rauennut, emme tee mitään
    - Minä: Mutta laite on teidän ja olen vain noudattanut laitteen ohjetta ja suositusta - lähetteli jopa tekstareitakin
    - Elisa: Takuu on rauennut, emme tee mitään
    - Minä: Kun laite ei ole oikeastaan rikkikään, miksi en vaan voi saada sitä firmistä itse päivittääkseni takaisin vanhempaan
    - Elisa: En tiedä
    - Minä: No voitko kertoa kuka tietää että voin olla yhteydessä sinne
    - Elisa: En tiedä sitäkään, tämä ei ole relevanttia
    - Minä: Että mikä ei ole relevanttia, jos saisin firmiksen ongelma korjaantuisi itsestään, kyllä se minulle on relevanttia
    - Elisa: Firmware-asia ei ole relevanttia eikä se miksi me emme niitä anna.
    - Minä: Mitä kuluttaja-asiamies sanoo tällaisesta?
    - Elisa: Kuluttaja-asiamies ei sinua auta, sinä olet yritysasiakas
    - Minä: (laitoin luurin alas)

    Elisan virallinen linja yritysasiakaspalvelusta käsin on siis se - jos laitteesi on vanha, älä päivitä sitä KOSKAAN, sillä emme vastaa mistään päivitysten toimivuudesta tai laadusta. Tämä on tietenkin räikeässä ristiriidassa esimerkiksi viestintäviraston suositusten kanssa, jossa nimenomaan tietoturvaongelmana on pidetty sitä, ettei kotikäyttäjät päivitä adsl/3g/4g -reitittimiään.

    Oikeaa ratkaisua ei tähän siis ole. Laitteeni on rikki, sisäiset antennit tällä hetkellä tuottaa alle 1MB liittymän, antenneilla vanhalla firmwarella se oli noin 25MB. Uudella firmwarella ulkoinen antenni valittuna laite ei saa edes yhtä tolppaa. Elisa ei suostu tekemään mitään, sillä takuu on rauennut. Höpöhöpöpuheet entisellä palstalla yksittäisongelmasta ovat .. höpöhöpöä, mutta kun käyttäjäkunta on suurimmaksi osaksi kaupungeissa ei ulkoisen antennin ongelmaa ole havaittu. Tai sitten laitteita ei ole päivitetty.

    Osittainen ratkaisu on tietenkin AINA ostaa laitteet valmistajalta eikä koskaan operaattorin omasta kaupasta. Operaattorin omasta kaupasta ostetut laitteet on "rikottu" operaattorin omilla ohjelmistovirityksillä jolloin laitteiden päivittäminen myöskään valmistajan natiiveilla firmwareilla ei aina onnistu. Kun operaattoria ei huvita, ei huvita ja kuluttaja heittää kamansa roskiin ja menee (toivottavasti) toiseen kauppaan.

    Lupaukset siitä, että laite huolletaan oli siis (edellisellä) palstalla ..kakkapuhetta.

    ÄLKÄÄ PÄIVITTÄKÖ B593-laitteita KOSKAAN. Vaikka se takuu olisikin voimassa, voin vain kuvitella minkälainen sirkus se on kun se laite tulee takaisin huollosta kommentilla "päivitetty uusin ohjelmistoversio, ei ongelmia havaittu" - ja mikään ei korjaantunut.
    Vaihdettu tilalle Asus 4G-AC55U. Hyvinä hetkinä nopeus on 10M, heikkoina hetkinä 2M. Täydet tolpat LTE:lle ja 3G:lla.

    Seuraavaksi pitääkin haastella miksi nopeus on iltaisin todella paljon heikompi LTE-puolella. Silloin jos manuaalisesti vaihtaa 3G-puolelle, saa reippaat 7-8M yhteyden ja LTe tosiaan jää 2M tasolle. Ilmeinen vastaus on tietenkin että se on kaiken muun lisäksi myyty tukkoon kaistaraiskaajille ("ei typerää datakattoa, kaikille tasainen mega!". Yritysliittymässä kuitenkin dataprio pitäisi ajaa reippaasti kaistaraiskaajien je netfliksaajien ohi - kaikilla ei täällä voi olla firmaliittymät.

    Joka tapauksessa oikean reitittimen vs. "hupireittimen" ero on melkoinen ja valtava. Tosin tuossa Asuksessa on varmasti ominaisuuksia jotka normaalille kätikäyttäjille on täyttä hepreaa, mutta arvaukseni on että pari pykälää mopompikin laite potkii paremmin kuin Elisan myymät.

    Osallistu keskusteluun