Kysymys

Huawei B593s uusin firmis rikkoi ulkoisen antennin

  • 29 joulukuu 2015
  • 66 kommenttia
  • 3825 katselukerrat

Tein sen virheen, että päivitin B593s:än kun sellaista hallintaliittymässä minulle tarjottiin. Tämän seurauksena aikaisemmin 4-5 tolppaa antanut ulkoinen antennini tipahti 1 tolppaan, ja nopeus sen mukaisesti (latausnopeus noin 50KT sekunnissa). Hidas yhteys nähtävästi tuo myös muita ongelmia kuten ping-vasteaikojen herkistyminen liikennemäärään. Kokeilin vaihtaa sisäiseen antenniin, joka nosti latausnopeuden noin 500KT sekunnissa). Ennen päivitystä nopeus oli 2000KT sekunnissa (eli käytännössä 20M liittymä). Mitään muuta muutosta tässä ei tapahtunut kuin tuo firmiksen päivitys, eli antenni katolla ja siihen liittyvä johto on yhtä hyvä kuin aikaisemminkin.

Nyt tilanne on siis käytännössä se, että vaihtaessa ulkoiseen antenniin yhteys on täysin käyttökelvoton. Sisäinen antenni on kurainen kompromissi alunperinkin, siksi olen aikoinaan tuon ulkoisen antennin sinne katolle olevaan tolppaan hilannutkin.

Miten saan takaisin vanhan firmiksen, sellaisen jossa ulkoinen antenni edelleen toimisi? Voin elää kuraisen wlan-yhteyden kanssa (kantaahan se puutalossa sen 10 metriä kuitenkin).

66 kommenttia

Vaihdettu tilalle Asus 4G-AC55U. Hyvinä hetkinä nopeus on 10M, heikkoina hetkinä 2M. Täydet tolpat LTE:lle ja 3G:lla.

Seuraavaksi pitääkin haastella miksi nopeus on iltaisin todella paljon heikompi LTE-puolella. Silloin jos manuaalisesti vaihtaa 3G-puolelle, saa reippaat 7-8M yhteyden ja LTe tosiaan jää 2M tasolle. Ilmeinen vastaus on tietenkin että se on kaiken muun lisäksi myyty tukkoon kaistaraiskaajille ("ei typerää datakattoa, kaikille tasainen mega!". Yritysliittymässä kuitenkin dataprio pitäisi ajaa reippaasti kaistaraiskaajien je netfliksaajien ohi - kaikilla ei täällä voi olla firmaliittymät.

Joka tapauksessa oikean reitittimen vs. "hupireittimen" ero on melkoinen ja valtava. Tosin tuossa Asuksessa on varmasti ominaisuuksia jotka normaalille kätikäyttäjille on täyttä hepreaa, mutta arvaukseni on että pari pykälää mopompikin laite potkii paremmin kuin Elisan myymät.
Tilanne on tämän osalta erittäin huono.

Viime viikolla vein laitteen liikkeeseen jossa heti todettiin että liikkeessä ei voi tehdä mitään sillä takuu on rauennut. Kun olen yritysasiakas, minut vietiin puhelinkoppiin ja painettiin nappeja jolla pääsin "heti" yritysasiakaspalveluun. Puhelu meni suunnilleen näin.
- Minä: Kerroin ongelmani
- Elisa: Takuu on rauennut, emme tee mitään
- Minä: Mutta laite on teidän ja olen vain noudattanut laitteen ohjetta ja suositusta - lähetteli jopa tekstareitakin
- Elisa: Takuu on rauennut, emme tee mitään
- Minä: Kun laite ei ole oikeastaan rikkikään, miksi en vaan voi saada sitä firmistä itse päivittääkseni takaisin vanhempaan
- Elisa: En tiedä
- Minä: No voitko kertoa kuka tietää että voin olla yhteydessä sinne
- Elisa: En tiedä sitäkään, tämä ei ole relevanttia
- Minä: Että mikä ei ole relevanttia, jos saisin firmiksen ongelma korjaantuisi itsestään, kyllä se minulle on relevanttia
- Elisa: Firmware-asia ei ole relevanttia eikä se miksi me emme niitä anna.
- Minä: Mitä kuluttaja-asiamies sanoo tällaisesta?
- Elisa: Kuluttaja-asiamies ei sinua auta, sinä olet yritysasiakas
- Minä: (laitoin luurin alas)

Elisan virallinen linja yritysasiakaspalvelusta käsin on siis se - jos laitteesi on vanha, älä päivitä sitä KOSKAAN, sillä emme vastaa mistään päivitysten toimivuudesta tai laadusta. Tämä on tietenkin räikeässä ristiriidassa esimerkiksi viestintäviraston suositusten kanssa, jossa nimenomaan tietoturvaongelmana on pidetty sitä, ettei kotikäyttäjät päivitä adsl/3g/4g -reitittimiään.

Oikeaa ratkaisua ei tähän siis ole. Laitteeni on rikki, sisäiset antennit tällä hetkellä tuottaa alle 1MB liittymän, antenneilla vanhalla firmwarella se oli noin 25MB. Uudella firmwarella ulkoinen antenni valittuna laite ei saa edes yhtä tolppaa. Elisa ei suostu tekemään mitään, sillä takuu on rauennut. Höpöhöpöpuheet entisellä palstalla yksittäisongelmasta ovat .. höpöhöpöä, mutta kun käyttäjäkunta on suurimmaksi osaksi kaupungeissa ei ulkoisen antennin ongelmaa ole havaittu. Tai sitten laitteita ei ole päivitetty.

Osittainen ratkaisu on tietenkin AINA ostaa laitteet valmistajalta eikä koskaan operaattorin omasta kaupasta. Operaattorin omasta kaupasta ostetut laitteet on "rikottu" operaattorin omilla ohjelmistovirityksillä jolloin laitteiden päivittäminen myöskään valmistajan natiiveilla firmwareilla ei aina onnistu. Kun operaattoria ei huvita, ei huvita ja kuluttaja heittää kamansa roskiin ja menee (toivottavasti) toiseen kauppaan.

Lupaukset siitä, että laite huolletaan oli siis (edellisellä) palstalla ..kakkapuhetta.

ÄLKÄÄ PÄIVITTÄKÖ B593-laitteita KOSKAAN. Vaikka se takuu olisikin voimassa, voin vain kuvitella minkälainen sirkus se on kun se laite tulee takaisin huollosta kommentilla "päivitetty uusin ohjelmistoversio, ei ongelmia havaittu" - ja mikään ei korjaantunut.
Käyttäjätaso 3
  • ? Saimme tähän vastauksen, pahoittelut että kesti. Testien mukaan tämä vaikuttaisi yksittäistapaukselta, eli laite tulisi toimittaa huoltoon esim. Elisan myymälän kautta ongelman kuvauksen kera, jotta se saadaan korjattua / vaihdettua.
  • Onneksi on taas perjantai.
    Onneksi on taas perjantai.
    Käyttäjätaso 2
    Pahoittelut, että asian selvittely on kestänyt! Laitoin tästä muistutusta asiaa hoitavalle taholle. Palataan kun saadaan vastauksia.
    Kovin hiljaista pitelee.
    Ilmoittelen josko jotain informaatiota asiassa on mitä kertoa.
    Täällä sama ongelma eli pykälät oli 5 ja netin nopeus 30-48m ulkoisella anteenilla.

    Kun päivitys tuli niin ulkoisella anteenilla pykälät tippui 1-3 ja yhteys tippui 4-20m

    Soitettu elisalle vikailmoitus ja ilmoittivat kaiken olevan kunnossa tolpissa.

    Joten uskon myös firmiksen olevan syypää.

    Kuitenkin kun luin niin elisa ei myönnä sitä vaan ilmoittavat että firmis kunnossa ja vaikka pykälät tippunut nopudet pysyvät samana joka on suoraan sanottuna elisalta p**ka puhetta.

    Eivät vain halua kertoa että sika säkissä asiakkaille jaettu uudella firmiksellä.

    Sinulla yritys liittymä niin uskon että joutuvat tutkimaan asiaa tarkemmin niin toivon että tänne ilmoittelet mitä siellä selviää niin me yksityiset saamme sinun kautta mahdollisesti apua sillä ei elisa meitä auta asiassa vaan toteavat kaiken olevan kunnossa.

    Kuitenkin kun tutkin netissä onko ongelmia muilla niin usealla sama ongelma tullut päivityksen myötä toisin kuin elisa väittää.
    @Red laitoin yksityisviestiä, kyseessä on yritysliittymä.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Me voidaan täällä Palstalla yksityisviestein myös tutkia tuota asiaa ja tehdä tarvittaessa sitten vikailmoitusta. En kuitenkaan löytänyt sun profiilissa olevalla numerolla kuin 2G-liittymiä, onko sulla 4G-liittymä jonkun muun nimissä tai onko kyseessä yritysliittymä? Voit laittaa yksärillä mulle liittymänumeron sekä käyttöosoitteen, niin pystyn katsomaan alueen verkkoa lähemmin.
  • Käyttäjätaso 2
    Urhokas kirjoitti:
    Asiaa on meillä käyty läpi ja firmware päivityksellä on muuttunut kuuluvuustolppien laskukaava ainoastaan eli yleisesti ottaen tolpat ovat voineet laskea joissakin tapauksissa selvästi. Mitään muuta vaikutusta ei tällä ole kuitenkaan yhteyteen. Testiemme mukaan firmware päivitys ei ole vaikuttanut vaikuttanut ulkoisten antennien toimintaan mitenkään.

    Tapauksia siis tulisi katsoa erikseen ja selvittää ongelmatapauksessa onko alueella muuta muutosta tapahtunut ja onko muita tekijöitä.

    Kyllä kuules tolpien lisäksi on laskenut yhteysnopeus. Ei noilla tolpilla ole *****ankaan virkaa jos ei ne näytä todenmukaista tehoa niin että 1 tolppa on huono ja 5 tolppaa erinomainen yhteys. Joka tapauksessa olen laittanut oman B593s:n pakettiin ja surffailen nyt B315:llä.
    Nyt kuitenkin tosiasia on se, että minä mittaan nämä "tolpat" oikeasti siirtämällä randomdataa gigatavun verran funetin ftp-palvelimelta, ja katson kelloa. Kun ulkoiset antennin otettiin käyttöön, kasvoi tietoliikennekanavan kapasiteetti verrattuna sisäisiin antenneihin noin 100%. Firmwaren päivityksen jälkeen ulkoisella antennilla käytettynä nopeus on noin 50% sisäisestä antennista.

    Alkuperäinen teoriani siitä, että elisan antennimasto kaatui noin osapuilleen samalla hetkellä kun päivitin firmwareni on siis nyt todennäköisempi.

    No, kun tilanne nyt on tämä ja kysymyksessä on vain ledien vilkutusalgoritmi joka modeemissa on mennyt uusiksi - mihin minä teen vikailmoituksen siten ettei ensimmäinen kysymys ole "oletko tarkistanut että töpseli on seinässä"?
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Asiaa on meillä käyty läpi ja firmware päivityksellä on muuttunut kuuluvuustolppien laskukaava ainoastaan eli yleisesti ottaen tolpat ovat voineet laskea joissakin tapauksissa selvästi. Mitään muuta vaikutusta ei tällä ole kuitenkaan yhteyteen. Testiemme mukaan firmware päivitys ei ole vaikuttanut vaikuttanut ulkoisten antennien toimintaan mitenkään.

    Tapauksia siis tulisi katsoa erikseen ja selvittää ongelmatapauksessa onko alueella muuta muutosta tapahtunut ja onko muita tekijöitä.
    Käyttäjätaso 2
    Tarkoitin sitä että voiko firmiksessä olla vikaa jos Elisan modeemi ei toimi omalla firmiksellä mutta DNA:n modeemi toimii Elisalla DNA:n firmiksellä, Lähinnä mietin niita syitä miksi Huawein B593s saattaa aiheuttaa toimimattomuutta tietyillä alueilla. Itselläni kun Elisan yhteys toimii DNA:n B315 modeemilla
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    Juha4G kirjoitti:
    Enemmänkin pointtini on se että voiko oman operaattorin uusi firmis aiheuttaa toimimattomuutta omassa verkossa jos kilpailevan operaattorin modeemi toimii niiden ohelmistolla. En tarkoita että koko Suomessa olisi ongelmaa.

    Nyt en oikein ymmärtänyt. Tarkoitatko, että esim. Elisalla laite X ei toimi uusimmalla ohjelmistolla, mutta DNA:lla laite X toimii moitteetta uusimmalal ohjelmistolla?  Ainahan noissa ohjelmistoissa voi olla virheitä, joista johtuu eriasteista toimimattomuutta tai suorituskyvyn laskua. Minulla on B593s-22, jota vaivasi Wifin hitaus. Siihen täällä Palstalla Elisa antoi tilapäisen firmiksen, joka korjasi Wifin hidastelun. Kai ainoa keino saada ongelmallinen ohjelmisto korjattua on viedä laite takuuhuoltoon. Joskus voi onnistua aiemman ohjelmistoversion palautus, jos tiedosto on jossain saatavilla.

    Joskus ratkaisu voi löytyä siitä, että asentaa toisen operaattorin ohjelmiston. Tässä on aina omat riskinsä, mm. ohjelmiston korruptoituminen. Asentaminen vaatii hieman tiedostojen peukalointia. Mutta esimerkiksi DNA:n uusin ohjelmisto Huawei B593s-22:lle on suljettu niin, ettei sen asennettuaan voi enää muita ohjelmistoja asentaa.
    Käyttäjätaso 2
    Enemmänkin pointtini on se että voiko oman operaattorin uusi firmis aiheuttaa toimimattomuutta omassa verkossa jos kilpailevan operaattorin modeemi toimii niiden ohelmistolla. En tarkoita että koko Suomessa olisi ongelmaa.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    Juha4G kirjoitti:
    Jos tilanne on tuo niin mitenköhän Elisan ja DNA:n B315 eroavat toisistaan ohjelmiston suhteen, vai eroavatko lainkaan. DNA:n purkki kun toimii erinomaisesti Elisan verkossa. Itselläni on tuo nyt kun B593s ei löydä oikeaa taajuutta enää.

    Operaattorit kun tilaavat noita laitteita valmistajita, niin antavat tietyt ehdot ohjelmistoilleen. Voivat mukautta esim. ulkoasun haluamakseen ja lisätä tai poistaa joitain asetuksia. Nämä eivät kuitenkaan vaikuta laitteiden toimimiseen muiden operaattoreiden verkoissa.
    Käyttäjätaso 2
    Jos tilanne on tuo niin mitenköhän Elisan ja DNA:n B315 eroavat toisistaan ohjelmiston suhteen, vai eroavatko lainkaan. DNA:n purkki kun toimii erinomaisesti Elisan verkossa. Itselläni on tuo nyt kun B593s ei löydä oikeaa taajuutta enää.
    Käyttäjätaso 5
    Kunniamerkki
    Tässä nyt kannattanee ottaa huomioon se, että Elisan/Saunalahden sivujen mukaan purkille B593s ei ole saatavissa päivityksiä. Siis Elisan testaamia ja toimivaksi toteamia päivityksiä heidän verkossaan, käsittäisin näin.

    Tuo omallekin purkille tarjottava päivitys lienee siis tulossa jostain laitteiston valmistajalta päin. Siksi en ole sitä ladannut enkä lataa. Vasta, jos tuollainen päivitys tulee Elisan nimissä - jos ikinä tulee...

    Jollain tavalla kun vielä saisi tuon hallintasivuille mentäessä oikeaan alakulmaan ilmestyvän päivityksen saatavuusilmoituksen ilmestymästä - jottei vahingossakaan painaisi päivitä-ruksia - niin olisi mainiota.
    Käyttäjätaso 2
    Tässä nyt hieman enenmmän asioita kokeneena voisin sanoa että jatkossa kannattaa Elisalta hankkia pelkkä liittymä ja purkki/laitteet jostain muualta.
    Käyttäjätaso 2
    Itse asensin myös päivyksen, ja kappas boxi ei toiminut sen jälkeen. Kiikutin huoltoon, ja viikon päästä tuli tieto jotta saan hakea aivan uuden boxin.

    Joten sitä ei edes korjattu. 

    Tästä onkin jo kohta puoleen kuukausi aikaa, ja kyseessä oli tuo huawei 593s.

    Nykyään on toinen boxi käytössä, tämä B315, noh nykyään en ole tarvinnut ulkoanteenia tämän kanssa.
    Käyttäjätaso 3
    edelliseen viestiini lisäten, ohjelmistoversio V200R001B270D25SP00C260  aiheuttaa myös sen, että laite katkoo internet yhteyden usemman kerran vuorokaudessa 1-3 minuutiksi.. 😕       samat ongelmat kahdella eri laitteella..
    Käyttäjätaso 3
    Varoituksen sana tästä firmwaresta V200R001B270D25SP00C260   liittyen b593s-22 reittittimeen!!!!!!!!!!
    (asia myös asiakaspalvelun tiedossa ja huoltoyhtiöllekin tietoa laitettu)

    Mulla on edellinen laite huollossa ton ohjelmistopäivityksen jälkeen (muutama viesti taaksepäin) ja nyt toinen laite, sama malli, samanlainan b593s-22 ollut jonkun aikaa ja se toimi hienosti vanhalla ohjelmistolla (päivätty joskus 2013 loppuun),

    mutta kun päivitin kyseisen saman epåonnen firmiksen, mitä edelliseenkin eilen ja samantien tippui signaalitasot huomattavasti ja ulkoantennin tehot hiipui jopa sisäantennia huonommaksi.     vartavasten olin etukäteen laittanut ja etsinyt vahvimman signaalin ja pöytä suunta-antenni oli samaan suuntaan ja koskematta ennen ja jälkeen päivityksen, koska ehkä alitajunnassa osasin odottaa ongelmia, kun epäilin, että edellisessäkään boxissa fyysistä vikaa, vaan nimenomaan ohjelmallinen, mitä eivät aluksi uskoneet.    (palautin myös tehdasasetukset, virratkin pois pari minuuttia ja varmistettu että on varmasti ulko-antenni käytössä, myös sisäisen antennin signaalit tippui vastaavalla tavalla)

    tässä nämä signaalitasot:

    päivityksen jälkeen rssi -78 (ennen -55), rsrp -112.0 (enenn -86) ja rsrq -14.0, ennen -9-12 välillä)
    ennen päivitystä laitteen kyljessä 4-5 pykälää, nyt enintään 3

    toki on mahdollista, että päivityksen jälkeen ei suunta-antennista huolimatta ota vahvimpaan mastoon yhteyttä, ilmeisesti kotikonstein ei pysty millään katsomaan mihin mastoon ottaa yhteyden, kuten esim kännykän cellmapper ohjelmalla pystyy. 
    Jotain mystistä jokatapauksessa, koska ilmeisesti vain osa päivittäneistä valittaa asiakaspalveluun, voisiko olla mahdollista, että laite menee toimimattomaksi, tai huonommin toimivaksi niillä, jotka asuu syrjäseudulla, 800 alueella yms, vai miksi ongelmista ei enempää ole juttua..      jokatapauksessa omassa tapauksessa varmuudella päivitys pilaa boxin, jo toistamiseen ja samassa suhteessa myös nopeudet romahtaa....   (tällä alueella on ongelmia viikonloppuisin kapasiteetin kanssa ja pätkii rankasti netti, kun laitteita ympäristössä mastoon nähden liikaa ja se syynä, että alunperin kokeilin päivittää toistamiseen ja ongelma on jo asiakaspalvelun tiedossa ja asiasta keskusteltu, mutta varoittavana esimerkkinä, että jos mietitte laitteen päivitystä, niin älkää nyt päivittäkö...   Ulko-antennin hyöty katoaa käytännössä kokonaan päivityksen jälkeen, mahdollisesti ukoantenni menee ihan hukkaan, jos boksin ohjelmisto ei sitä huoli, ja merkitystä ei ole, onko joku halpa suunta-pöytäantenni vai laitteen mukana tulevat piiska-antennit, molemmilla sama juttu.

    Uskon, että tolla firmiksellä toimii varmaan alueella, jossa vahva signaali, niin ilman suuria ongelmia, koska silloin ei tule ilmi, että laitteen antennitehot romahtaa..
    Mikään ei ole muuttunut, Elisakin mukavan hiljainen tässä asiassa 😞

    Osallistu keskusteluun