Kysymys

Huawei E1820 asentaa modeemin uudelleen joka kerta, kun tikun kytkee läppäriin

  • 15 elokuu 2011
  • 6 kommenttia
  • 1798 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 7 kommenttia
Osaisiko joku viisas auttaa tällaisessa ongelmassa:

Käytössä Saunalahden mobiililaajakaista ja modeemina Huawei E1820 nettitikku. Yhteys saattaa katketa kesken kaiken, ja uudelleenmuodostusyritykset tuottaa virheilmoituksen

"Yhteysyritys epäonnistui. Varmista, että asetuksesi ovat oikein. Haluatko yrittää uudelleen?"

Uusi yritys joskus onnistuu, useimmiten ei. Yhteysohjelman sulkeminen ja uudelleen avaaminen auttaa joskus, mutta useimmiten ei. Silloin täytyy ottaa tikku irti ja laittaa takaisin, jolloin modeemin asennus alkaa aina uudelleen (yhteysohjelmaa se ei asenna uudelleen).

Tulee siis näytön oikean alanurkan ilmoitusalueelle ilmoitus

"Uusi laite löydetty", joka toistuu monta kertaa eri tarkenteilla.

Jonkin ajan kuluttua tulee ilmoitus

"Laite on asennettu ja valmis käytettäväksi".

Sitten aukeaa ikkuna "Tervetuloa ohjattuun uuden laitteiston asennukseen", jonka kautta kone yrittää asentaa Huawein modeemia, mutta ei siinä onnistu.

Tämän ikkunan sulkemisen jälkeen näyttöön tulee taas "Uusi laite löydetty" -ilmoitus, jonka jälkeen Saunalahden yhteysohjelma aukeaa, ja voin yrittää yhteyden uudelleen muodostamista.

Joskus onnistuu, joskus ei - silloin palataan tämän tarinan alkuun.

Modeemi näkyy kyllä Ohjauspaneelin kautta aukeavassa luettelossa - jokainen asennuskerta tuo sinne yhden rivin lisää.

Toisinaan tulee myös näkyviin ilmoitus "Laite on asennettu, mutta ei ehk toimi ilman tietokoneen uudelleenkäynnistystä". Saattaa se silti toimiakin, mutta ei aina. Jos ei, niin pitää käynnistää kone uudelleen, jonka jälkeen homma saattaa toimia, ja saattaa olla toimimatta. Jos ei toimi, aloitetaan kaikki taas alusta.

Meinaa hermot mennä... auttakaa joku!

6 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Ensivaikutelmana iskee epäilys, että tikku on rikki, mutta: jos Windows asentaa tai yrittää asentaa ajurit uudelleen, vaikkei käytettävä usb-portti vaihdu, herättää epäilyn jostakin muusta eli suojaus- tai yhteensopivuusongelmasta, muusta laiteviasta jne.

Tarkenna:

Mikä käyttöjärjestelmäversio? Service Pack?
Mikä versio Mobiililaajakaista-sovelluksesta käytössä (softan valikosta Ohje / Tietoja)?
Mikä Huawein ajuripaketti asennettuna (Program Files/Huawei Modems -kansiossa esim. devsetup64-tiedoston kuvaus; numero 3.xx.xx tai vast.)?

Onko tikku joskus toiminut paremmin ko. koneessa tai jossakin muussa koneessa?
Onko koneessa ollut aikaisemmin käytössä jokin muu Huawein tikku tai muu tikku MLK-softalla?
Tässä koneessa on Windows XP Home, SP3, Mobiililaajakaistan versio on 2.0.0.95, Huawein versio on  3.10.0.0.

Tikku on toiminut hyvin, mutta vähitellen ruvennut nikottelemaan, ja se on pahentunut tässä matkan varrella. Muita Huawein tikkuja ei ole ollut, paitsi vähän ennen Saunalahtea kokeilin Soneraa - silloin ei kuitenkaan ongelmia ollut.

Tänään kokeilin tikkua vielä toisessa koneessa ja samoja oireita oli - menen siis huomenna kauppaan, josta tikun hankin. Kyllä tämä minustakin tuntuu siltä, että tikku se on joka tässä on viallinen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Kyllä se vaikuttaa siltä, että tikku on "väsynyt". Aika erikoinen oire tuo tunnistuminen uutena laitteena yhä uudelleen, vaikka ajurit on jo asennettuna. Mutta sehän näiden kanssa pitäisi ekana muistaa, että kaikki on mahdollista...
onkos kukaan keksinyt tähän ratkaisua? minulla tekee tuo e 1820 ja jokin kokeilussa ollut uudempi tikku ihan samaa. ekan päivän toimii hyvin, on nopea ja saa katkaista yhteyden niin ottaa kyllä uudestaan mutta seuraavana päivänä ei ole enää yhteistyö haluinen.  linuxissa toimii ainakin vielä eli tikussa vika tuskin on.
Laitetaanpas tälläinen kysymys ilmoille.. Onko muilla ilmennyt seuraavanlaista ongelmaa:  mobiililajakaistaohjelman päivityksen jälkeen yhteys alkanut katkeileen. Parhaimmillaan tekee  sitä parin minuutin välein. (Laite menetettiin.. katkaistaan yhteys.. laite löydettiin.. muodostetaan yhteys..) ihan niinku vetäis tikun irti koneesta ja laittais takaisin..

Toinen pirullinen asia on että aina ku tikku muodostaa sen yhteyden uudelleen, niin se aukaisee uuden selaimen ja siihen tulee aina kysymys: haluatko että alueesi mustetaan? salli / älä salli.
Saako tota kyselyä mitenkään pois? Tai sitä että ei aukaise tota uutta selainta?

käyttis os x uusin versio, tikku huawei e1820, yhteysohjelma mobiililaajakaista uusin versio.
Käyttäjätaso 5
Täällä olikin jo joku ehdottanut,että tikku olisi parhaimmat päivänsä nähnyt. Näin ei kuitenkaan ole. 

Yritä asettaa mokkula vain modeemi tilaan ja poista käytöstä kortinlukija, sekä se virtuaalinen cd-rom, jolta se windows aina rouskuttaa ne ajuriasennukset uudelleen ja uudelleen.

Toisaalta vaiva voi parantua, jos asentaa firmwaren uudelleen. Näin kävi minulle huawei e220:n kanssa.

Osallistu keskusteluun