Kysymys

Huawei e353 ja blue screen..

  • 3 lokakuu 2012
  • 11 kommenttia
  • 5342 katselukerrat

Vaihdoin pätkivän Nokian tikun Huawei e353 seen viime viikolla ja sen jälkeen sammutuksen yhteydessä on paukannut kolmesti blue screen, joka kehottaa irrottelemaan viimeksi asennetut laitteet jne. Ajaa bugcheckin ja käynnistää koneen uudelleen.

Kukaan törmännyt vastaavaan ja millä siitä pääsee eroon? Käyttis windows home premium 7 64 bit.

11 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Pelkkä arvaus.......!

Auttaiskohan tuohon että katkaiset tikun yhteyden nettiin ennen koneen sammuttamista mikäli tikku on kytketty suoraan koneelle eikä esim. minkään reitittimen kautta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Voi olla kyse ajuriongelmasta. E353:n mukana tuleva ajuripaketti on versiota 4.22.16, jonka jälkeen on julkaistu ainakin 16 uudempaa versiota. Tämän hetken uusin löytämäni on 4.25-versio, joka nyt ollut muutaman viikon käytössä. Release notesit eivät suoraan viittaa juuri tuollaiseen ongelmaan, mutta erilaisia, jopa konemerkkikohtaisia ongelmia mm. lepotila, wwan yms. jutuissa on esiintynyt/korjattu. Samoin korjattu joitain havaittuja ongelmia tuon nimenomaisen tikun käytössä.

Ajuripaketteja on ladattavissa täältä: http://www.pausacafeone.it/content/   (sivun oikeassa reunassa Driver Huawei -otsikon alla suorat latauslinkit. Vanhojen ajureiden poisto DriverUninstall-ohjelmalla (löytyy aik. ajureiden hakemistosta) ja uusien asennus ladatusta paketista löytyvällä DriverSetup-ohjelmalla.

HUOM! Tikku irrallaan poiston ja asennuksen ajan, kiinni vasta ajureiden esiasennus suoritettu (seuraa Tehtävänhallinnasta). 

HUOM 2: Jos asennat uudet ajurit, en ota vastuuta siitä, että ilmenee ongelmia MLK-softan suhteen, koska en ole ko. softaa kokeillut E353:lla kuin n. 2 minuutin ajan W7 Pro -koneessa (alkuperäisillä ajureilla; yhteys meni päälle ok, jonka jälkeen softa sekosi).

Edit: HUOM 3: Jos kyseessä ns. HiLink-versio (by Sonera), em. ajurit eivät ole tarkoitettu ko. vehkeelle. Kysele ajuripäivitystä Soneralta. 
Tikku on kotoisin Soneralta ja toimii tuolla Hilinkillä. Korttina kuitenkin Saunalahden kortti. Hilink väittää päivitysten olevan ajantasalla. Hommasin uuden tikun kun vanhalla tikulla yhteys pätki koko ajan. Nyt ei pätki juuri lainkaan mutta tulikin tuo uudenlainen ongelma.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Ok. Olen itse käyttänyt vastaavaa yhdistelmää W7 HP -koneella ilman tuollaista ongelmaa. Tuossa HiLink-tikussa on erikoista se, että se on järjestelmälle tavallaan kevyempi kuin tavalliset tikut. Ts. W7 "näkee" laitteen verkkokorttina ja käyttää omia verkkoajureitaan. Huaweilta tulee sitten tarvittavat usb-ohjaimet tms.  

Voisit googlailla asian tiimoilta niin, että otat hakusanaksi mukaan koneesi merkin tikun mallin lisäksi. Muiden Huawein tikkujen kanssa on esiintynyt ihan merkkikohtaisia ongelmia (mainittuna ainakin Lenovo, Toshiba noin muistista poimittuna).

Esiintyykö tuo ongelma joka kerta, kun sammutat konetta? Onko merkitystä, mitä muita laitteita on koneessa kiinni (lähinnä usb-sellaisia) tai päällä (esim. wlan-sovitin, bluetooth)? Tai onko toiminta samanlaista kaikissa usb-porteissa? 

Ja varmaan pitää koettaa myös se, että toimiiko sammutus normaalisti, jos nyppää tikun irti ennen sammutusnapin painallusta. Tuo varmistaa sen, että laite aiheuttaa ongelman, ei esim. ko. laitteeseen liittyvä mbbservice-prosessi (turha, käynnissä taustalla).
Kiitos neuvoista. En ole huomannut googlailla koneen merkin kanssa.

Ongelma ei ole ollenkaan joka sammutuksella. Ja samat laitteet on kiinni (eli ainoistaan USB hiiri), eri USB reikiä en ole vielä kokeillut. Mutta mitään logiikkaa tuohon ei ole löytynyt. Muu kuin se että ongelma oli heti kun ekan kerran sammutin koneen uuden tikun jälkeen.

Ihmettelinkin miksi toi lähiverkkoyhteys rouskuttaa mutta tuossa selitys.

Blue screen sanoo mm. ATTEMPTED_SWITCH_FROM_DPC jotenkin kuvittelen tuon liittyvän siihen että joku prosessi olisi kesken sammuttaissa, voin toki olla ihan väärässäkin.. Yhteyden suljen selaimesta mutta sitä lähiverkkoyhteyttä en osaa sulkea. Toki hiukan hankalaa klikkailla sitä sun tätä jos se on normaalin koneen sulkemisen edellytys tällä tikulla:-/
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Jos tuo kovin yleinen ongelma olisi ko. tikun käytössä, niin luulisi, että Soneran ja TF:n foorumit olis täynnä vastaavia virheraportteja. Tikkua on kuitenkin noiden toimesta "jaettu" varmaan tuhansia.

Tarkempaa tietoa tuosta kannattaa kuitenkin pyrkiä saamaan joko Windowsin omilla työkaluilla tai sitten jollakin apuohjelmalla. Etsinnässä on siis tarkempi tieto mikä (tai mitkä) prosessi, palvelu, ajuri tms. siinä oikein törmäilee.

W7:n Valvontatyökaluilla (Ohjauspaneeli-Valvontatyökalut)
-> Tapahtumienvalvonta -> Valvontatapahtumat: tuosta lokista voi tutkia, löytyykö bsod:in tapahtuma-aikaan jokin virhetilanne; mikä sen aiheuttaa jne.

Samaisesta Valvontatyökalut-valikosta löytyy Palvelut, joista nyt kannattaa ensimmäiseksi lopettaa Mobile Broadband HL Service -niminen (klikkaa väärällä napilla ->Ominaisuudet ->Käynnistystapa: Ei käytössä ->Käytä-kuitti)

Tuo on tikkuun liittyvä residenssi-palvelu, joka käynnistää selaimen yhteyden avautuessa. Täysin turha ja ärsyttäväkin, koska selain menee vielä aina Googlen hakusivulle.  

Muita apuvälineitä löytyy ko. virheilmoitukseen liittyvältä Microsoftin sivulta: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-system/bluescreen-error-100000b8/53eca37d-188c- 4b63-bd98-2363c8dddc26 

    

Sivulla selostettu ummet ja lammet asiasta ja löytyy myös linkit pariin apuohjelmaan (BlueScreenView, MyEventViewer by Nirsoft), joilla em. tutkinta myös onnistuu. 

Lisäksi koneen valmistajan sivuilta kannattaa tutkia, löytyykö tärkeitä ajuripäivityksiä. Törmäily kun voi aiheutua myös siitä, ettei jonkin koneen sis. laitteen ajuri ole ajantasalla. Helpompaa tietenkin olisi päivittää vain ongelma-ajuri, jos sen pystyy noita lokeja tutkimalla selvittämään.

Jaksamista...  
Tapahtumienvalvonnasta ei löydy mitään jeesiä eikä virheitä. Sinänsä typerää koska luulisi juuri sieltä sen jumittavan ongelman löytyvän mutta ei. Pitää tutkata vielä tuo toinen kohta ja ottaa tuo Mobile Broadband HL Service  pois.

Ajurit olen koittanut päivitellä.

Nyt olen nypännyt tikun irti ennen sulkemista ja blue screeniä ei ole vielä näkynyt.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Onpa outoa, ettei Valvontatapahtumissa ole mitään. Joskus tuntuu, että Winkku tekee lokia, jos käyttäjä yskäisee väärään aikaan...

Testasin muutaman minuutin ajan niin, että tuo MB HL service oli päällä ja heti löytyy Application Error, joka viittaa tuohon palveluun (=mbbservice.exe). (Eli ei tuo softan kikkare ilmeisesti mitenkään vakaa ole, mutta tuo minun konekin on Windowsin osalta pohjilleen karsittu, että törmäilyt saattaa johtua jostakin puuttuvasta Winkun osasta). 
On siellä aina silloin tällöin mitenkään verkkoon liittyvänä

Lokinimi: System
Lähde: k57nd60a
Taso: Varoitus
Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet: The network link is down. Check to make sure the network cable is properly connected.

Mutta ei tuokaan systemaattisesti juuri ennen bluescreeniä. Ylipäänsä kun vilasin vielä uusiksi nuo bugcheckien kohdat niin ei mitään varoitusta mistään ennen niitä.

Edelleen blue screen pysynyt pois kun tikun olen irrottanut ennen sammutusta..
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Miksikähän tuo Broadcomm valittelee kaapelista, jos tuota sis. verkkokorttia ei missään vaiheessa käytetä?!? Kannattanee ottaa pois käytöstä, koska eri verkkolaitteiden väliset törmäilyt noita crasheja todennäköisimmin aiheuttaa. 

Vaikka tikun irrotus ennen sammutusta näyttäisi auttavan, niin noiden muutosten jälkeen pitäis varmaan ruveta taas kokeilemaan, miten se onnistuu tikku kiinni. Samoin kannattaa kokeilla horros- ja lepotilan toimivuus, koska niissäkin voi ilmetä sama ongelma. Ja oikeastaan homma noissa jälkimmäisissä tilanteissa on pahempi, koska rajoittaa virranhallinta-asetuksien käyttöä, jos systeemi kaatuu esim. horrokseen mennessä.
Kiitos taas :) tuokin otettu nyt pois ja ihmetellään taas..

Osallistu keskusteluun