Vastattu

HUOM! Saunalahden tyytyväisyystakuu on loppunut!

  • 28 syyskuu 2012
  • 82 kommenttia
  • 3171 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 14255 kommenttia
Sain tiedon, että tyytyväisyystakuu olisi Saunalahdella salamyhkäisesti ja suuremmin ilmoittamatta loppunut.

"Tyytyväisyystakuu ei koske luottokauppasopimuksella hankittuja laitteita ja 3.9.2012 lähtien myynnissä olevia Saunalahti Mobiililaajakaistaliittymiä."


Syitähän tälle voi olla monia:

- Järjestelmän jatkuva väärinkäyttö (esim. netti mökille kahdeksi viikoksi kerran vuodessa)

- Kasvaneet kulut pakettien postittamiseen ja tyytymättömän takaisinpostituksien maksamiseen (esim. Pekan mielestä 6M on huono nopeus kun mainos lupasi jopa 21M)

- Operaattorit eivät halua tarjota ilmaista tiedonsiirtoa vaan haluavat heti laskuttaa käytöstä

Olen kuullut, että DNA Prolla ei ole ollut tyytyväisyystakuuta aikoihin. Saunalahti on luopunut tyytyväisyystakuusta alkukuusta. Pikaisen testauksen mukaan mobiililaajakaistan nettitikulla saa tyytyväisyystakuulla ainakin toistaiseksi DNA:lta, Soneralta ja Tele Finlandilta.

Lisäksi törmäsin tuollaiseen mainokseen sivuilla:

MobiililaajakaistaPaketti

TyytyväisyystakuuMobiililaajakaistaPaketit ovat poistuneet uusmyynnistä 3.9.2012.

 

Hyvä juttuhan uudistuksessa on se, että nyt saa tilattua 4G liittymiä 50M tai 100M ilman määräaikaa ja tarvittaessa ilman päätelaitettakin. Mutta tosiaan mitään tyytyväisyystakuuta ei enää ole. Ei ilmeisesti silloinkaan, kun tilaa kytkyllisen paketoidun tarjouksen, jossa 3G-tikku ja liittymä. Tarkempaa tietoa loppumisesta tuolta ja tuolta.


Kansalaiset, mitä mieltä?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi poseidon 2 lokakuu 2012, 07:31

MobiililaajakaistaPakettien tyytyväisyystakuu on poistunut samalla, kun MobiililaajakaistaPaketit ovat poistuneet myynnistä. Nykyään asiakas voi tilata Mobiililaajakaistan esimerkiksi nettitikulla varustettuna, mutta käytännössä liittymästä ja laitteesta tehdään omat sopimuksensa. Liittymät ovat toistaiseksi voimassa olevia ja näin ollen asiakas voi irtisanoa liittymän milloin haluaa.

Laitteen osalta asiakas voi valita joko kertamaksun, 12, 24 tai 36 kuukauden korottoman maksuajan. Asiakas voi palauttaa laitteen takaisin 14 vuorokauden aikana, kuten aiemmin ketjussakin on mainittu. Tästä tulee kuitenkin olla yhteydessä asiakaspalveluun. Mikäli laite on otettu käyttöön, ei laitetta voida palauttaa. Viallisten laitteiden tai muun vaastavanlaisen tilanteen ollessa kyseessä, asia tutkitaan tietenkin tapauskohtaisesti.
Katso alkuperäinen viesti

82 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
hpguru kirjoitti:
Sain tiedon, että tyytyväisyystakuu olisi Saunalahdella salamyhkäisesti ja suuremmin ilmoittamatta loppunut.

Kansalaiset, mitä mieltä?

Jouti pois kun niitä tyytyväisiä asiakkaita ei noilla konstein saatu, syitä varmaan monia, ehkä tässä oleellisin se ettei sitä luvattua nopeutta nyt sitten saatu, tuota gurunkaan hehkuttamaa, joka hänen paikallaan ilmeisesti toimi hyvin mutta ei sitten kellään muulla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kysymys Saunalahdelle!

Nyt kun uusiomyynti on loppunut Saunalahden MLKP:lle (MobiiliLaajaKaistaPaketti) 3.9.2012 niin miten käy olemassa olevien asiakkaiden liittymien, joilla kytky tai ei. Korvaatteko automaattisesti uuden sopimuksen joka on tuon 12,90 euroa kuussa vai vedättekö siitäkin jatkossa euron välistä kun muut saavat 12,90 eurolla? Etenkin nyt kiinnostaa joiden kytky on päättynyt tuon päivämäärän jälkeen, niin mikä liittymätyyppi se sitten onkaan, kun sopimus päättyy?

Onko asiakkailla kokemusta?

Toivottavasti Saunalahti omatoimisesti halventaa kaikkien MLKP-pakettia käyttävien hintaa 12,90 euroon nyt, joiden sopimus on kauan sitten päättynyt ja muillekin joilla sopimus päättyy tulevaisuudessa.

Uusi bongaus: asiakkailta mielipidettä kyselemättä Saunalahti on vetänyt liittymän myynnistä myös päivityksen osalta. MLKP Perus käyttävä ei voi päivittää nopeampaan ja MLKP Nopsa lkäyttävä ei voi päivittää hitaampaan! Palvelussa on siis virhe joka mielestäni oikeuttaa hyvityksiin tai sopimuksen purkuun? Etenkin jos minulta lupaa kysymättä viedään ostovaiheessa MLKP Nopsa -paketissa neljästi kuukaudessa päivittää liittymän nopeutta. Nyt se tarjoaa päivitettäväksi puhepaketteihin ja mm. Norppa+:aan. Onkohan mahdollista edes? Saunalahti ei voi yksipuolisesti muuttaa sopimuksia jotka olen sopinut niiden kanssa. Miksi minulta siis vietiin liittymän päivitysmahdollisuus hitaampaan kesken sopimuskauden???
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

Kansalaiset, mitä mieltä?

Ehkäpä jopa operaattori joutuu ottamaan lusikan ns. kauniiseen käteen? Radiotaajuudethan ovat kuitenkin loppujen lopuksi niukkuuden jakamista, joten "kansalaiset" alkavat huomaamaan, että todellisuus ja mainosten lupaukset eivät kohtaakaan toisiaan? 
Käyttäjätaso 2
hpguru kerroin tästä samasta asiasta jo aikaisemmin, väitit että tyytyväisyystakuu ei ole päättynyt, mutta yli 3000 

viestin kirjoittaja on aina oikeassa.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Eipä tuo niin iso menetys ole. Itsekin otin nopsan ihan vaan kokeiluun ja totesin että hyvin pelittää. Jos ei olisi pelittänyt niin olisin sanonut sopimuksen irti samantien. Olisin menettänyt vain 6,5e. Tämä meneillään oleva nopsan kampanja, ensimmäiset 3kk puoleen hintaan, uusille asiakkaille, pitäisi saada pysyväksi tarjoukseksi nyt kun tyytyväisyystakuuta ei enää ole. Ja koskemaan myös 4g liittymää. Tai ainakin ensimmäinen kuukausi puoleen hintaan. Sillä kompensoitaisiin hyvin tuo tyytyväisyystakuun poistuminen.
hpguru kirjoitti:

Uusi bongaus: asiakkailta mielipidettä kyselemättä Saunalahti on vetänyt liittymän myynnistä myös päivityksen osalta. MLKP Perus käyttävä ei voi päivittää nopeampaan ja MLKP Nopsa lkäyttävä ei voi päivittää hitaampaan! Palvelussa on siis virhe joka mielestäni oikeuttaa hyvityksiin tai sopimuksen purkuun? Etenkin jos minulta lupaa kysymättä viedään ostovaiheessa MLKP Nopsa -paketissa neljästi kuukaudessa päivittää liittymän nopeutta. Nyt se tarjoaa päivitettäväksi puhepaketteihin ja mm. Norppa+:aan. Onkohan mahdollista edes? Saunalahti ei voi yksipuolisesti muuttaa sopimuksia jotka olen sopinut niiden kanssa. Miksi minulta siis vietiin liittymän päivitysmahdollisuus hitaampaan kesken sopimuskauden???

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Mobiililaajakaistat/SL-muuttaa-MLKP-n-sopimusehtoja-lupaa-kyselem%C3%A4tt%C3%A4/m-p/224114#M23295
Käyttäjätaso 1
Kyllä netistä ostettavilla tuotteilla on kahdenviikon palautusoikeus.Kuluttajasuojalaki-
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
hpguru kirjoitti:
 Pikaisen testauksen mukaan mobiililaajakaistan nettitikulla saa tyytyväisyystakuulla ainakin toistaiseksi DNA:lta, Soneralta ja Tele Finlandilta.

Minulta kesti löytää DNA:n tyytyväisyyslupaus, vaikka sitä tosissani etsin. Se saisi tietenkin olla mainittuna kun tuotetta tilataan.

DNA:lla "uutena asiakkaana kokeilla DNA Liikkuva laajakaistaa ja valitsemaasi Mokkulaa 14 vuorokauden ajan veloituksetta". Huomio sanoissa uutena asiakkaana, sietää varmistaa estääkö pelkkä puhelinliittymän kautta tullut asiakkuus tyytyväisyystakuun mokkuloinnissa.

Edelleen DNA: "Tyytyväisyyslupaus käytettävissä vain kerran asiakasta kohden" Tämä estänee pelätyt väärinkäytökset. Toisaalta kokeilin 2010 mokkulaa ja palautin sen tyytyväisyystakuulla. Nyt vekon tilanne voi olla täysin erilainen ja kokeilu on tarpeen.

 

Ehdin jo tilata Sonerelta mobiililaajakaistan tikkumokkulan kera, tyytyväisyystakuulla. Toisaalta Saunalahden yhteys on toiminut sangen hienosti, mutta ehkä toisella operaattorilla pelaa loistavasti. Samalla tulee testattua uusi tikku. Soneralle on helppo siirtyä kokeilujakson myötä, takaisin Saunalahdelle taas vaikeaa, koska kokeilla ei voi. Vähentää varmasti 4G-kauppaa.

 

 

"Tyytyväisyystakuu ei koske luottokauppasopimuksella hankittuja laitteita ja 3.9.2012 lähtien myynnissä olevia Saunalahti Mobiililaajakaistaliittymiä."

Mitä kaupanteon malleja/liittymiä/laitteita tyytyväisyystakuu siis koskee vai onko se kokonaan poistunut?

Kokeiluajasta voisi ihan hyvin maksaakin, koska se palvelee hyvin etujani.

Näin tyytyväisyystakuusta vastasi asiakaspalvelu:

"Nettitikuilla ei ole 14 vuorokauden palautusoikeutta, mikäli tikku on avattu pakkauksesta ja otettu käyttöön. Itse laite on luottokauppasopimus, eikä peruutusoikeus sitä koske, ellei laitetta palauta avaamattomassa laitepakkauksessa 14 vuorokauden sisällä. Itse liittymiin ei määräaikaisia sopimuksia enää tule, joten tarvittaessa itse Mobiililaajakaistan voi purkaa milloin vain, ellei liittymään ole sidottu määräaikaisuutta esimerkiksi kampanja-alennuksen seurauksesta."

 

 
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Vertailun vuoksi vielä: Soneralla tyytyväisyystakuun mukaista palautusoikeutta voi käyttää kerran kalenterivuodessa. Vaikea uskoa väärinkäytön mahdollisuuteen. Tarpeellista palaustusoikeus on etenkin uusien 4G-verkkojen kattavuuden ja sekavan kaupan vuoksi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
jj-60 kirjoitti:
Kyllä netistä ostettavilla tuotteilla on kahdenviikon palautusoikeus.Kuluttajasuojalaki-

Tuo palautusoikeus koskee vain tuotetta, jota ei ole otettu käyttöön.
Käyttäjätaso 2
Soneraa olen kokeillut enemmän kun kerran kalenterivuodessa, eikä ole mitään vaikeutta.

Dna on tullut testattua enemmän kun kerran kalerterivuodessa ja myös Saunalahtea kaikki palautukset on hyväksytty.
Käyttäjätaso 5
Minä en vielä itse ole tehnyt sopimusmuutosta, kun nopsan määräaikaisuus lakkasi. Hyvinhän tuo Saunalahti laskuttaa sen euron ylimääräistä, eikä mitään tietoa liittymän muuttamisesta 12,90 euroa maksavaksi. Eihän tässä ole mennyt kuin pari kuukautta, että kai se muutos pitää sitten tehdä asiakaspalvelun kautta omatoimisesti, kun ei tuo oma.saunalahti.fi:n kautta onnistu. (Kun eivät halua sitä tarjota, olis liian helppoa)

Mitä tuohon tyytyväisyystakuuseen tulee, niin eikai se nyt ihme ole, että se lopetettiin.  Ihmiset luulevat saavansa 21 mbps liittymän mutta pettyvät karvaasti kun se toimiikin "vain" viidellä megabitillä enimmäkseen. Huono homma niille, joille se toimii sillä sopimukseen liitetyllä alarajalla.  Toisaalta mikäänhän ei sitten suurimmaksi osaksi muutu, koska liittymän saa ilman määräaikaisuutta ja tikkua.
Käyttäjätaso 2
Esim. Saunalahden nettikaupan tuotteita voi testata, jos ostaa vaikka nettitikun ja on sim-lukittu ja itsellä toisen

operaattorin sim kortti, nettitikun voi palauttaa, Kysytty asiakaspalvelusta.
Käyttäjätaso 5
Mutta hei oletteko kokeilleet pystyykö nopsa liittymän päivittämään siis tuohon toistaiseksi voimassa olevaan "nopsan vastikkeeseen" siten, että menee tilaussivujen kautta, eikä yritä muutosta oma.saunalahti.fi:stä? Vai onnistuuko se vain lähettämällä viestin esim. asiakaspalveluun tai soittamalla?

(Kokeiltu on: Nopsan vaihtaminen ei onnistu uuteen 3G sopimukseen oma saunalahden kautta, joten oletan, että sopimusmuutoksen saa tehdä maksutta asiakaspalvelun kautta. Mut jos ei pysty, niin ihan varmasti lopetan kaikki sopimukset :smileycheesy: että pitäkää hyvänänne sit... )
Käyttäjätaso 2
Nopsaa toistaiseksi voimassa olevaa testailin muutaman päivän, pätkii edelleen ei ole parantunut.

Helppo purkaa sopimus, kun laskutuskin menee käytön mukaan, eikä niin kun ennen kuukauden mukaan,

no eipä tosta pitänyt mitään maksaa, kun muutaman päivän käytin.
Käyttäjätaso 1
"Tuo palautusoikeus koskee vain tuotetta, jota ei ole otettu käyttöön."

 Kaksviikko on palautusoikeusSuomessa se on LAKI Jos Saunis jotain muuta väittää se ei kuluttajasuojalakia noudata jos raastupaan mennään Saunis sen jutun häviää.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Kuluttajaviraston sivulta:

Etämyynti 14 päivän peruuttamisoikeuteen on poikkeuksiaValtaosalla etämyyntituotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka kuluessa voit perua kaupan ilman erityistä syytä. Kaikilla tuotteilla ei ole peruutusoikeutta ja peruutusoikeus vaihtelee maittain, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkkaan.

Kokeilla saa – ei käyttääVoit kokeilla ja tutkia toimitettua etämyyntituotetta samalla tavalla kuin myymälöissä menettämättä peruutusoikeuttasi. Esimerkiksi paketin voi avata ja käyttöohjeet voi lukea. Myös kenkiä ja vaatteita saa sovittaa. Yritys ei voi evätä peruuttamisoikeutta sillä, että pakkaus on avattu.

Käyttäminen on eri asia kuin kokeileminen. Peruutusoikeuden menettää ottamalla tuotteen käyttöön.

Peruutusajan laskeminenTavaran saapumispäivää tai palvelun tilauspäivää ei lasketa peruuttamisaikaan.

  • Tavaroiden osalta 14 päivän peruuttamisajan laskeminen alkaa seuraavana päivänä siitä, kun olet saanut tavaran ja vahvistuksen tilauksen keskeisistä sopimusehdoista.
  • Palveluiden osalta 14 päivän peruuttamisajan laskeminen alkaa seuraavana päivänä siitä, kun olet tehnyt tilauksen ja saanut vahvistuksen keskeisistä sopimusehdoista.
Jos peruuttamisajan 14. päivä on lauantai, sunnuntai tai itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, voit peruuttaa ostoksen vielä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Peruutusoikeuden rajoituksetYritys ei voi mielivaltaisesti rajata joitakin tuoteryhmiä tai tarjous- ja aletuotteita peruuttamisoikeuden ulkopuolelle. Tuoteryhmät, joiden kohdalla ei ole peruuttamisoikeutta, on lueteltu laissa. 

Tavaroiden peruuttamisoikeus ei koske mm.:

  • avattuja sinetöityjä cd/dvd-levyjä
  • mittatilaustavaroita
  • sanoma- ja aikakauslehtiä, jos niitä ei ole myyty puhelimitse myyjän aloitteesta
  • nopeasti pilaantuvia tuotteita
  • yksittäistilattuja ja kotiin kuljetettuja päivittäistavaroita
Palveluiden peruuttamisoikeus ei koske mm.:

  • palveluita, joiden toimitus sähköisesti on ostajan luvalla aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja peruuttamisoikeuden puuttumisesta on ilmoitettu tilausvahvistuksessa (esim. mobiilisisältöpalvelut, maksu-tv-palvelut sekä puhelin- ja laajakaistaliittymät). Peruuttamisoikeus siis päättyy, kun esimerkiksi liittymä on kytketty ja avattu.
  • majoitus-, kuljetus- ja vapaa-ajan palveluita, jotka on sovittu tietyksi ajankohdaksi (esim. loma-mökin vuokraus, konsertti- tai lentolippujen tilaus). Näiden palveluiden peruuttamisaika kannattaa katsoa sopimusehdoista.
  • vedonlyönti- ja arvontapalveluita
Rahoituspalveluiden ja valmismatkojen peruutusoikeudesta on omat säännöksensä.
Käyttäjätaso 1
Jos tuote pelvelu ei vastaa kuluttajan saamiin tietoihin kauppa purkaantuu automaattisesti.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
jj-60 kirjoitti:
Jos tuote pelvelu ei vastaa kuluttajan saamiin tietoihin kauppa purkaantuu automaattisesti.

Millä perusteella?
Käyttäjätaso 1
Esim.Puhelinmyyjä on vakuuttanut että asut LTE alueella mutta et kuitenkaan saa siihen yhteyttä myyjän kauppaamalla laitteella kauppa purkaantuu automaattisesti koska tuote ei vastaa markkinointia.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
jj-60 kirjoitti:
Esim.Puhelinmyyjä on vakuuttanut että asut LTE alueella mutta et kuitenkaan saa siihen yhteyttä myyjän kauppaamalla laitteella kauppa purkaantuu automaattisesti koska tuote ei vastaa markkinointia.

Kyllä tuossa pitää asiakkaan olla itse aktiivinen. Maksuvelvollisuus säilyy palvelun irtisanomiseen saakka.
Käyttäjätaso 1
"Kyllä tuossa pitää asiakkaan olla itse aktiivinen"

Siis miten aktiivinen soittaa asiakaspalveluun ja sanoo tulkaa hakemaan singnaali,vai?
Käyttäjätaso 4
Ilmainen lounas siis on loppunut, eihän sillä muutenkaan olisi saanut ilmaista mobiilinettiä käyttöön koko vuodeksi, vaikka kuinka eri operaattoreilta tilaisi ja palauttaisi laite+liittymäSIM useamman kerran vuodessa sisältäen toki takaisinpostitusvaivan. Nopeat söivät taas hitaat,

Mielestäni oikea päätös operaattorilta laskuttaa vain käyttöpäivistä, jos liittymä ei etämyynnin tyytyväisyystakuun aikana toimikaan niinkuin on luvattu. Etämyynnin palautusoikeutta ei mikään operaattori Suomessa voi kumota, koska Suomen laki on edelleen asiakkaan puolella. Voi olla että operaattorit koittavat jatkossa myydä liittymiään Suomen ulkopuolelta Elisa+saunalahti(tuotemerkki tytäryht.) Oyj Virosta ja Teliasonera+telefinland(tuotemerkki tytäryht.) Oyj Ruotsista ja DNA+dna pro(tuotemerkki tytäryht.) Ahvenanmaalta. Onnea heille yritykseen, nyt kyn puhelinhäirintäterrorismi on saatu kuriin.
En tiedä, mitä ajatella tästä keskustelusta. Ostin 4G-liittymän puhelinmyyjältä. Papereissa lukee, että sopimus liittymästä on määräaikainen 24 kk ja myös nettitikun Huawei E392 sopimus on voimassa 24 kk. Jouduin avaamaan ja kokeilemaan yhteyttä ja tikkua. Puhelinmyyjä vakuutti, että liittymällä ja tikulla on täysi palautusoikeus 2 viikkoa.

Asun Itä-Helsingissä selkeästi LTE-alueella, en edes reunalla. Tänään olen testannut tikkua, enkä ole kertaakaan saanut LTE-yhteyttä. DC-yhteys vilahtaa joskus. Muuten yhteys on WCMDA Elisa (Verkkovier) . Pahinta on, että yhteys heilahtelee valtavasti. Katkoksia on ollut muutaman tunnin aikana kymmeniä. Eihän tällä ole mitään käyttöä! Toivottavasti  puhelinmyyjän lupaama palautusoikeus pitää. Muuten joukun maksamaan toimimattomasta yhteydestä kahden vuoden aikana käsittämättömän paljon. Mutta niinhän se on: operaattoreilla on lupa myydä tyhjää.
Niin lisäyksenä vielä, että papereissa ei lue mitään 2 viikon koeajasta. Minulla on vain puhelinmyyjän sana. Istun ikkunan vieressä 9. kerroksessa. Minkään ei pitäisi häiritä verkkoa.

Osallistu keskusteluun