Huono yhteys Porvoo/Alkrog


Käyttäjätaso 2
Tässä on jo jokunen viikko mennyt tämän kanssa.
Toistuu jatkuvasti klo 16-02 välillä huoput on juuri tuo 4mb Speedtest.net kautta tarkistellut.
Tästä asiasta olen soitellut teille tarpeeksi monta kertaa enään en jaksa jonotella.
Laitteeni on Huawei B593s-22.. moneen otteeseen olen boottaillut sitä, mutta se ei auta ollenkaan.
Teidän uusin ja paras firmis tietenkin sisällä 😠 :P
Ja saman tekee toisella mokkulallani Huawei E5776. Eli laite vika ei ole minun päässänni.
Lähinpään mastoon matkaa linnuntietä n.1,5km ja toinen 3-4km eli löytyy läheltä.

tämän päivän parasta menoa.
Tuohon kun laitetaan mukaan 1 tabi, tv ja tietokone niin ei paljoa toimintaa ole kaikille.
päiväs aikaan kun mummot ovat tarjousten perässä niin saadaan jo 10mb speedtestillä.
Joten olisikos jo pikkuisen aika lisätä kapasiteettia noilla tukiasemilla..

Vai mistä tämä johtunee.

12 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Kokeile muita operaattoreita. Mitä sitä itseään kiusaamaan moisella asialla.
Käyttäjätaso 2
Se on sitten se viimeinen vaihtoehto..
Saavat kyllä aluksi korjata asian. Se olisi jo pitänyt korjata.. No siinä olis kyllä se jos vaihtais operaattoria niin ottais samalla uuden motun joka ei ole varustettua paskasoftalla
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Aika monesti olen täällä "yrittänyt" kertoa, että operaattori ei välttämättä voi lisätä kapasiteettiä tietyllä alueella.

Tässä vähän syitä miksi ei:

Jokaisella operaattorilla on tiety taajuus (alueella käytössään), kun tämä on täynnä (niitä ei ostostelevia "mummoja"), niin enempää kapasiteettiä / nopeutta ei tukiasemsta mene läpi vaikka itse tukiseasemmalle tulisi 10Gbit/s kuitu runkoyhteytenä.

Ainoa mitä teoriassa voisi tehdä on peinentää solokokoa (lisää tukiasemma), mutta tämäkään ei aina ole mahdollista, koska jokaisele tukiasemme pitää tuoda runkoyhteys, jota ei välttämättä ole valmiina ja paikkoja uusille tukiasemmille ei välttämättä ole saatavilla (kiistöjen seinä) uusia mastoja yms. Pienemmän "solukon" tekeminen on kaupunkien keskustoissa helpompaa kun seiniä riittää (paikkoja tukiasemille) ja lähes joka taloon tulee se kuitu.

Operaattorin vaihto on todella yksi vaihtoehto, mutta jos sekin on ruuhkainen / ruukautuu, niin minkäs teet. Yksi vaihtoehto on kiinteä, mutta kun porukka menee "nopeuskiilto" silmissä ostamaan mobiilia Super4G:stä 🙂 Kuvitellen saavan nopean yhteuden. Sitten alkaa imuttamaan Neflix 4K tarkkuudella videoita ja hups naapuritkin tekevät samoin. On mobiili tukossa hetkessä. Kiinteä (hidaskin sellainen) hoitaisi hommat, mutta kun on paperilla hitaampi, niin pitäähän se olla huonompi ja kun on vielä kalliimpi. Todelisuudessa kiinteän kautta saa lähes poikkeuksetta tasaisemman yhteyden ja keskimäärin myös nopeamman. Kuitu on sitten oma lukunsa kiinteissä. Se on todellinen superyhteys, jossa etäisyys ei vaikuta nopeuteen.

Ainoa keino, jolla ruuhkaa saisi vähennettyä olisi, että otettaisin käyttöö kk- data määrä, joiden ylittämisen jälkeen pitäisi maksaa sitten toinen kk- maksu. Mobiili toimisi muutoksen jälkeen paremmin, mutta Netflixin kaltaisten palveluiden käyttö kyllä loppuisi siihen.

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Pään hakkaaminen seinään on toki sallittua, mutta suosittelen silti valitsemaan helpomman tien.

Noin alhainen "huippunopeus" viittaa kuitenkin siihen, että siellä saattaa olla jotain muutakin ongelmaa kuin ruuhka. Oletko joskus saanut parempiakin nopeuksia?
Käyttäjätaso 2
On siellä tullut 40mb mutta siitä onkin aikaa. Siitä sitten alkanut tippumaan pikku hiljaa alas päin nopeus..
Muuten normia ollut sellainen 16-26mb.
Sain tuossa ohjeen että ruuhkatesti pitäisi alkaa ajamaan kun havaitsen notkahduksia..
(kerää koko sarja niin saatte laajennuksen :D)

Ollaan kyllä naapureiden kanssa puhuttu että kuitu hankittaisiin. Jos ei operaattorin puolesta uppoa maahan niin sitten omakustanne projektina se tehdään. Lähin kaappi n.500 päässä jonka laittoivat siihen kun laajensivat kuidun viereiselle kaavoitetulle alueelle. Mutta eivät sitten voineet laajentaa muille. Muutenkin oli ojanpielet auki kun uusivat katuvalaistuksen kaapeleita.
Tyhmää minä sanon olisivat saaneet saman määrän asiakkaita sieltäkin.
Käyttäjätaso 2
Mites toimikos tuo LTE Watch tämän legendaarisen elisan uusimman firmiksen kanssa
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Epäilen, mutta testaa. Ei siitä haittaakaan ole.
Käyttäjätaso 2
Ei toimi.. VOI "#%¤"#%I)&) kaiken ne "#%"#%" kusee sitten kunnolla
Käyttäjätaso 2



Olihan tuossa lauantai välissä kun pääs yli 5mb yhteydessä.. muuten ollut pelkkää paskaa.

Joo eipä se sitten Elisan laatumittari sitten toimi ollenkaan...

Yritä nyt sitten tossa katsoa jotain.. Emäntä kun laittaa elisa viihteen päälle niin homma on valmis. Tuskin katsot itse mitään HBO:sta taikka Netflix:stä
Käyttäjätaso 2
Lisää testiä.



Signaalin vahvuus vaihtelee jatkuvasti 1-3 tolppaa
Käyttäjätaso 7
Signaalin vahvuus vaihtelee jatkuvasti 1-3 tolppaa

No tulihan se sieltä. Siis se perussyy ongelmille.

Vaikka noista palkeista ei mitään tarkkaa voikaan sanoa (koska yhteyden laatu voi olla huono vaikka palkkeja olisi paljonkin), niin ainakin tämän verran: Yhden palkin kuuluvuudella yhteys ei mitenkään voi toimia kunnolla.
Käyttäjätaso 2
Tuo testi otettu aamulla. Iltapäivällä sitten on asia ihan toinen 1 tolppa ja nopeudet on mitä on.
Ja sitten se että otan pois ulkoisen antennin käytöstä niin sitten toimii.
Niin siis tuo 15mb on ilman ulkoista antennia testattu..
Ulkoinen antenni toimii... testattu toisella vastaavalla boxilla, mutta eri firmiksellä

Mutta sitten taas ihmetyttää miksi sitten se minun toinen mokkula e5776s-32 tekee samaa.
Ongelma on signaali ja ruuhkautunut masto.
Siitä oltu yhteydessä tänään..
Muutoksia ei tule ainakaan vuoteen..

Joten tämä asian on loppu..

Osallistu keskusteluun