Vastattu

Ikuinen aihe, nopeus

  • 19 syyskuu 2020
  • 10 kommenttia
  • 439 katselukerrat

Jos mobiilidatan nopeus on kotona lähes aina alle 0.4M iltaisin kotona niin onko aihetta rutista?

Asiakaspalvelun vastaus on että käytä wifiä, mutta mielestäni se ei ole oikea vastaus/ratkaisu periaatteellisista syistä jos mobiilin kk-maksu on kuitenkin yli 20 €?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi roopeg 21 syyskuu 2020, 08:15

Moi @smolami! Harmi kuulla, että nopeudet ovat jääneet noin heikoiksi. @jm82 onkin jo kertonut nuo yleisimmät syyt hitaisiin nopeuksiin, mutta jos haluat että tutkitaan asiaa vielä tarkemmin voit laittaa meille yksityisviestiä. Toki jos lisäät OmaYhteisön profiiliisi sille varatulle paikalle asiakasnumerosi, niin voidaan ihan tässäkin tuota verkon toimintaa alueella hieman avata. :slight_smile:

Katso alkuperäinen viesti

10 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Jos mobiilidatan nopeus on kotona lähes aina alle 0.4M iltaisin kotona niin onko aihetta rutista?

Asiakaspalvelun vastaus on että käytä wifiä, mutta mielestäni se ei ole oikea vastaus/ratkaisu periaatteellisista syistä jos mobiilin kk-maksu on kuitenkin yli 20 €?

 

Kannattaa vilkaista vähän muita viestiketjuja täällä mistä lähteä liikkeelle ongelman selvityksestä. Mikä 4G-laite laite (merkki ja mallinumero? Laitteen kyvykkyys, signaalitasot ja laatu/häiröt vaikuttavat saatuihin nopeuksiin kuten myös etäisyys tukiasemaan, maaston muodot ja rakennukset.

Cellmapper luuriin google play storesta kun lataa ilmaiseksi ja kuvakaappaukset siitä tänne niin tiedetään signaalin vahvuus ja mihin tukiasemaan ottaa yhteyttä. Silloin pystyy selvittämään asiaa ja arvioimaan mistä ongelma johtuu. Paljon on upload nopeus?

Onko käytössä myös kiinteä yhteys? (VDSL, valokuitu, kaapelimodeeemi)

Laite toimii muualla kuin junan vessa ja nopeudet ok. Viimeisin mittaus, lataus 0.39M lähetys 0.01M.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Laite toimii muualla kuin junan vessa ja nopeudet ok. Viimeisin mittaus, lataus 0.39M lähetys 0.01M.

 

 

Onko käyttöpaikka Väinölässä tuolla Jyskänvuoren luona? Tuo 800 MHz taajuus on todennäköisesti hyvin ruuhkainen. Mikä puhelin sinulla on (merkki ja malli)? Puhelimen kyvykkyys vaikuttaa saatuihin nopeuksiin.  Väinölä on ilmeisesti hieman haasteellinen alue Elisalle.

Tukiasemassa on kolme eri taajuutta, mutta koska tuo 800 MHz on jo -100 dBm niin voi olla, että korkeammat (1800 ja 2100 MHz)  taajuudet vaimenevat liikaa. Olet hieman epäoptimaalisessa paikassa tukiasemaan nähden.

Onko nopeudet yhtä huonot vuorokauden ympäri vai pelkästään ruuhka-aikaan? Ovatko nopeudet olleet aina yhtä huonot vai tippuneet vasta viime aikoina? Oletko tehnyt jo vikailmoituksen Elisalle huonoista nopeuksista?

Suosittelen muuten vaihtamaan tuommoisen vanhan Saunalahden sim-kortin jossain vaiheessa uudempaan Elisan korttiin.

SIM kortti pitäsi olla uudehko.

Olen Elisalle muutamia kertoja asiasta raportoinut parin vuoden aikana.

Nopeudet olleet aina huonot(useamman vuoden)

Nopeudet huonot ruuhka-aikoina(16-22)

Tänään 0.14M huonoimmillaan.

Jos ollaan huonossa paikassa tukiasemaan nähden niin? 😁

Väinölässä ei olla mutta Jyskänvuoren takana periaatteessa kyllä.

Puhelin on One Plus 5

Käyttäjätaso 1

4G-liittymissä nopeuden pitää olla ruuhkassakin vähintään 5 megabittiä, jos signaali riittää siihen. Tuollainen nopeus ei kovin kummoista signaalia vaadi ja nopeus olisi aina olematonta, jos signaali on syypää. Tuote ei vastaa tilattua ja kaipa olet oikeutettu korvauksiin. Ainakin DNA on ilmoittanut, että 5 megaa on minimi heidän 4G-liittymissä, jos kuuluvuus riittää. Muistaakseni sama on Elisalla.

Miksi huoleton 10M liittymän tiedoissa sanotaan:

"Rajaton netti ilman datakattoa 10 M nopeudella 4G-verkossa (nopeuden vaihteluväli 3G-verkossa 0,4-10 Mbit/s ja 4G-verkossa 5-10 Mbit/s)"

 

Siksikö jos 4g tippuu 3g:hen kun kenttä/signaali on huono tai ruuhkainen?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Miksi huoleton 10M liittymän tiedoissa sanotaan:

"Rajaton netti ilman datakattoa 10 M nopeudella 4G-verkossa (nopeuden vaihteluväli 3G-verkossa 0,4-10 Mbit/s ja 4G-verkossa 5-10 Mbit/s)"

 

Siksikö jos 4g tippuu 3g:hen kun kenttä/signaali on huono tai ruuhkainen?

 

Puhelin voi mennä 3G:lle useasta eri syystä. Jos puhelin ei tue VoLTEa niin puhelun ajaksi se menee 3G:lle tai mikäli 4G-signaali ei ole tarpeeksi voimakas puhelin tippuu 3G:lle tai jopa 2G:lle. Signaalin voimakkuus 4G:llä on käytännössä -115dBm huonommalla puolella kun siirtyminen 3G:lle yleensä tapahtuu. Voi myös olla, että tukiasemassa ei ole 4G:tä - tänä päivänä se on jo hyvin harvinaista.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

SIM kortti pitäsi olla uudehko.

Olen Elisalle muutamia kertoja asiasta raportoinut parin vuoden aikana.

Nopeudet olleet aina huonot(useamman vuoden)

Nopeudet huonot ruuhka-aikoina(16-22)

Tänään 0.14M huonoimmillaan.

Jos ollaan huonossa paikassa tukiasemaan nähden niin? 😁

Väinölässä ei olla mutta Jyskänvuoren takana periaatteessa kyllä.

Puhelin on One Plus 5

 

Kyllähän tuossa käyttökohteessa jonkinlainen katve täytyy olla. Voi myös olla, että käyttöpaikka on juuri pahasti kahden antennisektorin välissä, jolloin häiriöitä on paljon ja nopeudet jäävät alhaisiksi, erityisesti ruuhkassa. Onko kotona ainoastaan huonot nopeudet? Muualla toimii vauhdikkaasti? Puhuit 10M Huoleton liittymästä, kannattaa myös huomioida, että se on ruuhkassa heikoimmillaan, koska se on halvin liittymä ja data on priorisoitu tällöin alhaisimmaksi liittymävalikoimassa.

Siellä on varmaan myös kiinteä liittymä saatavilla kotiin tuolla alueella, jos teillä ei vielä ole sellaista. Toki voi myös katsastaa kilpailijoiden tarjontaa, jos nopeudet eivät parane vikailmoituksista huolimatta ja laitteet ja liittymä on tarkistettu kuntoon.

On kotona myös kiinteä liittymä eli no hätä.(mutta kysymys on periaatteellinen)

Ennen mobiililiittymä oli 50M eikä silläkään ollut nopeus yhtään parempi.(siksi vaihto 10M liittymään)

Ja kyllä, ainoastaan kotona huonot yhteydet.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Moi @smolami! Harmi kuulla, että nopeudet ovat jääneet noin heikoiksi. @jm82 onkin jo kertonut nuo yleisimmät syyt hitaisiin nopeuksiin, mutta jos haluat että tutkitaan asiaa vielä tarkemmin voit laittaa meille yksityisviestiä. Toki jos lisäät OmaYhteisön profiiliisi sille varatulle paikalle asiakasnumerosi, niin voidaan ihan tässäkin tuota verkon toimintaa alueella hieman avata. :slight_smile:

Osallistu keskusteluun