Kysymys

Ilmaa nettipakettien hinnottelussa?

  • 24 lokakuu 2014
  • 22 kommenttia
  • 2278 katselukerrat

Olen Saunalahden asiakas, ja makselen kuukausittain puhelimessani olevasta nettiliittymästä. Tällä hetkellä "maxenitenvahingossatestilaboratoriossa-huippunopeus" on 21Megaa.
Missään vaiheessa missäänpäin suomea, tai mihinkään kellonaikaan ei ole sattunut nousemaan maksimit käytössä yli 7Mbps.

Mokagurussa on syytetty milloin katvealueita(vaikka selkeästi kerroin että tein nopeustestin 10 eri paikassa saman päivän aikana), sim-korttia (ei.), puhelintani (ostin uuden, ei vaikutusta) tai ruuhkaa linjoilla (wtf?)
Jopa ehdotettiin että hankkisin halvemman ja hitaamman paketin, jos ei puhelimeni kerran ole nopeampi. Otin 4Mbps paketin kuukaudeksi, ja keskinopeus tippui vajaaseen megaan, huippujen ollessa n. 1,5.

Olen jo lopen kyllästynyt (teko-)syihin, jotka järjestään ovat mokagurun mukaan vain ja ainoastaan minun päässä (koita sammuttaa laite ja käynnistä uudelleen, se auttaa), enkä edes yritä saada nopeuttani maksamani paketin tasolle edes lähestulkoon (ilmeisesti uusi puhelimenikin on liian hidas).

Mutta, haluaisin tietää miksi maksan jatkuvasti enemmän kuin mitä minulle luvataan? Ja mistä minä saan turhaan maksamastani nopeudesta hyvitystä?
Tämänhetkisellä paketilla saan n. 30% maksamastani joten ilmaa on mainostamanne huippunopeuden lisäksi 70% hinnasta. Olen enemmän tai vähemmän iloisesti maksellut tyhjästä jo vuosia, mutta nyt on mitta täynnä.

Kiitos jo etukäteen suorasta, rehellisestä ja hyödyllisestä vastauksestanne.
Tämän lähetin FB:sivuillenne. Vastaus oli mahtava:
Oikea nopeus on 0,4-10mbps, 21mbps on vain TEOREETTINEN huippunopeus, ei faktuaalinen.
Ota yhteyttä tänne palstalle.

Minulla on android käyttis, Huawei 7. Aiempi puhelin oli Samsung note 3.
Minun ladatessa tätä nettipakettia, missään kohtaa ei mainita teoreettisista nopeuksista, vain maksiminopeudesta.

saunah.png

On erikoista että hinta käytännössä tuplaantuu puolta pienempään nopeuteen verraten, mutta nopeus ei? Onkä tällaisen 21Mps teoreettisen hokkuspokkusnopeuden mainostaminen sitten iiiihan oikeaa markkinointia, jos sitä ei edes odoteta saavutettavan? Esim teidän vastauksen mukaan voisi tulkita että sama se mikä liittymä/paketti, nopeus on 0,4-10mbps?
Ja miksi siinä tapauksessa 4mbps paketin nopeus on MYÖS vain 30% luvatusta? Vai onko siinä kyseessä ERI verkko jonka simsalabim teoreettinen nopeus on sitten vain 0,4-1,5? Tämä ei oikein mene yksi yhteen minun ymmärrykseni kanssa

22 kommenttia

Oliko mimmonen homma? Asiakaspalvelu vain pallotteli tekniseen tukeen, tekninen tuki asiakaspalveluun, ja lopulta n. 70min ruletin jälkeen joku neropatti siirsi puhelun laskutukseen, jonne jonottelin 15min ennen kuin puhelu meni poikki.
Uudestaan soittaessa jonoaika laskutukseen oli 25min, eli jäi "hoitamatta" tämä asia. Epäilen sinäänsä hieman sitä miten laskutus olisi tässä asiassa voinut auttaa, mutta pakko uskoa asiakaspalvelijoita.
Täytyy nyt samaan hengenvetoon sanoa että puhelimessa minua palvelleet kaverit olivat hyvin asiallisia, ja tietoisia ongelmasta, mutta mitään ratkaisua heillekään ei ollut suotu, vaikka asiasta on kuulemma sisäisesti "aika tiuhaan tiedusteltu".
Käyttäjätaso 7
Tuota... sinä siis tosissasi kökötät puhelimessa ja jonotat asiakaspalveluun, päästäksesi valittamaan mobiilinettiliittymien normaalista toiminnasta?

Juu, ei se tietenkään ole kivaa että mainostetaan liittymiä maksiminopeudella, käytännössä saatavien nopeuksien ollessa ihan jotain muuta. Mutta se nyt vaan yksittäisen asiakkaan kannalta kuuluu luokkaan "elämä on".

http://saunalahti.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf

21M liittymän nopeuden normaali vaihteluväli on tuon mukaan 3g-verkossa 0,4-10 M.

...Jostain syystä DC-verkkoon ei luvata minkäänlaisia nopeuksia (tällähän ei tietenkään mitenkään yritetä antaa ymmärtää, ettei 3g-liittymä toimisi DC-verkossa, eihän?)

edit. puhelinten netit toimii siis ihan samalla lailla kuin nuo "mobiililaajakaistat", joista on kytketty puheluominaisuus pois päältä
kyllä, minä tosissani kökötän puhelimessa ja jonotan asiakaspalveluun, kun käytännössä maksan jostakin jolle en saa katetta. 

Ja juuri tuollainen outo asenne, että "se nyt vaan on yksittäisen asiakkaan kannalta luokkaa Elämä on" ei asiaa varmaankaan auta, tai muuta harhaanjohtavaa mainontaa tulevaisuudessakaan parempaan suuntaan.

Tosiasia on se, että missään vaiheessa koko nettipaketin tilaus-vahvistus-maksu-prosessia ei minulle (tai muille asiakkaille jotka palvelua käyttävät) kerrota, vihjata tai edes käsketä googlettamaan esim tuota sinun postaamaasi linkkiä esille, vaan ekan postin kuvan mukaisesti pyydetään valitsemaan paketti liittymän hinnan TAI NOPEUDEN mukaan. Tätä linkissä olevaa pdf:ää ei myöskään ole lähetetty sähköpostiini, puhelimeeni tai tietääkseni edes kirjekyyhkyllä suurinpiirtein suuntaani.

Saan sen kuvan kv36 sinun postistani, että tämän pitäisi jotenkin olla yleistietoa, ja että pidät minua hieman idioottina kun en ole automaagisesti tajunnut että tuote josta maksan ei ole edes olemassa? Viitsisitkö vielä sen verran kertoa, että onko mielestäsi ASIAKKAAN velvollisuus ottaa selvää tuollaisista asioista, jotka eivät ilmene (tai mitä ei edes osaa epäillä) eikä tässä tapauksessa Saunalahden velvollisuus kertoa asiasta asiakkaalle, jonka rahoja ovat ottamassa vastikkeeksi palvelusta joka ei ole läheskään sitä mitä tuossa myyntitilanteessa väittävät?

-Eikä tämä pdf selitä mitenkään tyydyttävästi sitä, miksi esim. 4Mbps paketissa todellinen keski nopeus on vain 1mbps tasolla, eli jää runsaasti huipusta, joka omasta vuorostaan jää reippaasti tämän verkon 10Mbps huippunopeuden alle? Voisi jopa niin tyhymä jannu kuin minä luulla että edes tätä verkon maksimin alle jäävät paketit nousisivat sinne paketin maksimiin, mutta kun niinkään ei tapahdu.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Siitä olet oikeassa, että jos 21 M:n liittymällä saa 7 M, niin 4 M:n rajoitetulla liittymällä pitäisi saada samassa paikassa sen maksimi 4 M. Muuten rutiset ihan turhasta, kaikki operaattorit mainostavat rajoittamatonta liittymää teoreettisella maksimilla,
Käyttäjätaso 7
Tuo kyseinen linkki löytyy liittymäsivulta kohdasta (näytä lisätiedot->) Toimitusehdot. Kai sinä ne katsoit ennen tilausta?

Edelleenkin, olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei tuo maksiminopeudella mainostus ole reilua. Suurin osa kansasta on kanssasi samaa mieltä. Lisäksi kuluttajaviranomaiset ovat laittaneet (vai laittamassa?) rajoituksia siihen, kuinka paljon yli "todellisen nopeuden" tuo maksiminopeus saa olla.

Mutta kun "elämä on". Mobiilinetin luonteeseen kuuluu, että nopeudet vaihtelee, ja useat käyttäjät jakavat sen linkkitornin jakaman kaistan (tästä aiheesta on paljon keskustelua palstalla, että mitä tämä käytännössä tarkoittaa). Operaattorien mainostus- ja myyntikeinot ovat mitä ovat. Voit äänestää jaloilla, mutta naapurissa on ihan samanlaista. Voit valittaa vaikka kuinka sinne asiakaspalveluun, mutta se ei vaikuta mihinkään. Voit valittaa KiVin kuluttajaviranomaisille, he vastaanottavat varmasti paljon näitä valituksia - ja ovat myös jotain tehneet asian eteen. Mutta ei viranomaisetkaan voi määrätä minkälaisia liittymiä myydään, eivätkä he mahda mitään teknologisille rajoitteille, mitä mobiilinetissä on.

- 21M netillä voit saada 21M latausnopeuden DC-verkossa hyvällä kuuluvuudella ja hiljaisena aikana. Itse olen mitannut speedtestillä jopa 21,9M. Kuitenkin normaali nopeus DC-verkossakin on 10-15M, hiljaisena aikana.


Olen tilannut 50mbs /25mbs liittymän ja saan tämän. Tätä ennen käytin 3 g liittymää max.21mbs jolla sain n.5 mbs eli murto osan mutta onhan tämä nyt huomattava parannus.  Joten 4g käyttöön jos mahdollista.:) 
Alleviivatut ja korostetut tekstit oleellisilta kohdilta ovat minun jäljiltä.

"Palvelun laadun on vastattava sovittuaPuhelin- tai internetliittymässä on virhe, jos sen laatu tai  toimitustapa ei vastaa sovittua tai palvelu ei vastaa markkinoinnissa annettuja tietoja. Tyypillisiä virheitä ovat muun muassa palvelun käyttökatkos ja luvattua hitaampi nopeus.

Virhetilanteessa vaadi operaattorilta ensin virheen korjaamista. Jos virheen korjaaminen ei onnistu, voit vaatia hinnanalennusta tai vakiokorvausta sekä mahdollisesti myös vahingonkorvausta.

Hinnanalennus ja vakiohyvitys ovat vaihtoehtoisia korvaustapojaVakiohyvitystä voi vaatia käyttökatkoksesta.

  • Vakiohyvitys on 20 euroa kultakin alkavalta keskeytysviikolta, kuitenkin enintään yhteensä 160 euroa
  • Palvelun on oltava yhtäjaksoisesti tai toistuvasti keskeytynyt. Satunnaiset ja lyhytaikaiset käyttökatkokset, jotka operaattori korjaa nopeasti, eivät ole korvaukseen oikeuttavia virheitä
  • Käyttökatkoksesta ei saa vakiohyvistystä, jos se johtuu verkon rakennus- ja kunnossapitotöistä. Jos huolto- ja rakennustyöt venyvät yli 48 tunnin, kuluttajalla on oikeus vaatia operaattorilta liittymän perusmaksun yhden kuukauden ajalta tai muuta vastaavaa hyvitystä
Hinnanalennusta voi vaatia muun muassa silloin, kun

  • yhteys toimii huomattavasti sovittua hitaammalla nopeudella. Tilapäiset ja pienet nopeudenvaihtelut eivät välttämättä oikeuta korvaukseen. Hinnanalennukseen ei ole oikeutta, jos tiedonsiirron hitaus johtuu käyttäjän vastuulla olevista syistä kuten laitteesta.
  • matkapuhelimen kuuluvuus ei vastaa sovittua
  • laajakaistapalvelu ei sisällä luvattuja lisäpalveluja
  • palvelu ei vastaa siitä markkinoinnissa annettuja lupauksia
Voit myös vaatia korvausta vahingosta, jonka palvelun virhe on aiheuttanut."

Linkki Kilpailu ja kuluttajavirastoon: Kuluttaja- ja kilpailuvirasto

Erittelen vielä nämä alleviivatut kohdat tähän alle:

Tyypillisiä virheitä ovat muun muassa palvelun luvattua hitaampi nopeus.

Selitin jo aiemmissa posteissani ettei tuota teoreettista nopeutta joka ilmenee .pdf liitteestä ole minulle (ei varmaan muillekaan) asiakkaille linkattu paketin ostan ja maksun yhteydessä, jolloin mielestäni on asiakkaalta aika luontevaa odottaa nettiliittymää jonka tosiasiallinen maksiminopeus on 21Mbps, koska niin tilatessa todetaan.

Virhetilanteessa vaadi operaattorilta ensin virheen korjaamista.

Tätä olen tässä palstalla osaksi selvittelemässä, ja olen ollut se idiootti joka tosiaan jonottelee asiaa selvittääkseen asiakaspalveluun "koko päivän", vaikka asian pitäisi olla jokaisen yksittäisen asiakkaan "voivoi"

Hinnanalennusta voi vaatia muun muassa silloin, kun

  • yhteys toimii huomattavasti sovittua hitaammalla nopeudella. Tilapäiset ja pienet nopeudenvaihtelut eivät välttämättä oikeuta korvaukseen.
Viittaan ensimmäiseen alleviivattuun kohtaan, sivuston mukaan odotettavissa on saada maksiminopeuden mukainen liittymä, ei mitään teoreettista nopeutta, myyttejä ja hokkuspokkus-juttuja, joita ei normaali asiakas osaa eritellä harhaanjohtavaksi ilman erillistä neuvontaa, jota ei tarjota, jos ei sitä osaa kysyä.

Ja mitä tulee "tyhjästä rutisemiseen", minua ihmetyttää erittäin paljon tuollainen asenne, jonka kummatkin minulle vastanneet ovat esittäneet. Minua pidetään hieman hoopona kun haluan saada vastinetta rahoilleni, enkä tyydy tyhjään lupaukseen. 

Erityisesti tuo Sinun PasiS asenne, "aivan sama, kaikki tekevät niin"?!

Funtsitaas näin: Tuleeko jostakin vain hyväksyttyä vaikka se olisi sääntöjen vastaista jos kaikki tekevät niin? Vastaus on EI.  Sääntöjen vääntelemisestä, kiertämisestä ja markkinoinnissa valehtelemisesta tulee hyväksyttyä jos kaikki ajattelevat kuin sinä, eikä edes yritä saada yrityksiä ottamaan vastuuta. 

Jos SINÄ et välitä, et halua saada sitä mistä maksat, ja pidät vielä muita tyhjän rutisijoina koska olet niin flegmaattinen ettei kauheesti jännää, anna muiden yrittää olematta noin negatiivinen. Jotkut harvat HALUAVAT että asiat menevät paremmin, vaikka sinua ei asia kiinnostakaan.

Mitä suurimmalla rakkaudella:

Jeppe
https://lataa.saunalahti.fi/

Ei täällä pakettia ostaessa olevissa "tietoja palvelusta" moista kohtaa löydy. Ja suoraan tuohon yllä olevaan linkkiin prepaidini minut ohjaa "Miten lataan saldoa" viestissään. Olen lukenut kohdan "tietoja palvelusta" eikä siellä mainita mitään liittymien teoreettisista nopeuksista.

(Huom. vaikka sävyni on hieman kettumainen, en henkilökohtaisesti murise kenellekään!)

toki nopeudet vaihtelevat, sehän on selvää, mutta jos otamme nyt VAIN tämän 21Mbps paketin, siinä kun se jää MAKSIMISSAANKIN huomattavasti luvatun alle. Se ON harhaanjohtavaa markkinointia, erityisesti koska tätä ei selitetä mitenkään itse pakettia ostaessa. 

Ja tottakai kannattaa valittaa jos kokee ettei saa sitä mistä maksaa, muttenhan tässä tapauksessa operaattorit jatkavat miten haluavat. Kun riittävästi ihmisiä valittaa, yleensä asioihin tulee jokin muutos, ennemmin tai myöhemmin. Harvemmin muutos tulee itsestään ja yritysten omaa hyvyyttä, eikä ainakaan istumalla persiillään, hipihiljaa, maksaen tuotteesta jota ei saa.

Vai tyydytkö olemaan valittamatta jos tilaat Nettianttilasta fillarin itsellesi, mutta sieltä tuleekin taaperolle tarkoitettu kolmipyörä? Sanotko "Mutta kun elämä on, turha minun on valittaa"?

...En uskonutkaan
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Schizogenia kirjoitti:
toki nopeudet vaihtelevat, sehän on selvää, mutta jos otamme nyt VAIN tämän 21Mbps paketin, siinä kun se jää MAKSIMISSAANKIN huomattavasti luvatun alle. Se ON harhaanjohtavaa markkinointia, erityisesti koska tätä ei selitetä mitenkään itse pakettia ostaessa.

Olette aivan oikeassa, että tässä myydään kirjaimellisesti ilmaa. Radiotie on jaettua ilmateitse tapahtuvaa tiedonsiirtoa, jossa pullonkaula nopeudessa voi olla joko tukiaseman ominaisuuksissa, runkoverkossa, alueen käyttäjämäärissä, päätelaitteissa, säässä, kuun asennossa ja siinäkin nukkuuko naapurin nörtti baarireissun jälkeen (netti yleensä tällöin kiinni ja kaistaa vapautuu toisille). Hommaa kiinteä ja saa sen mitä maksat.
Noh, tottapa tosiaan, monesti täällä palstalla ehdotetaan juurikin tätä kiinteän netin hankkimista lääkkeenä kaikenlaiseen tyytymättömyyteen mobiililaajakaistaan. Minkälaista kiinteää nettiä puhelimeeni ehdotat? Se on merkiltään ja malliltaan Huawei G700? Takakansi on valkoinen.
Käyttäjätaso 3
kv36 kirjoitti:
- 21M netillä voit saada 21M latausnopeuden DC-verkossa hyvällä kuuluvuudella ja hiljaisena aikana. Itse olen mitannut speedtestillä jopa 21,9M. Kuitenkin normaali nopeus DC-verkossakin on 10-15M, hiljaisena aikana.

Juu, tosiaan käytännössä tarvitsee 2100MHz dualcarrier verkon hyvissä olosuhteissa että pääsee 21Mbps mittaustuloksiin. 21Mbps tekniikalla(tukiasema/laitteet) käytännössä mahdotonta koska tietoliikenteessä on aina overhead eli osa biteistä käytetään hyötykuorman siirtämiseen. Toisinsanoen se 25mm vesiletku onkin 20mm sisähalkaisiltaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Schizogenia kirjoitti:
Noh, tottapa tosiaan, monesti täällä palstalla ehdotetaan juurikin tätä kiinteän netin hankkimista lääkkeenä kaikenlaiseen tyytymättömyyteen mobiililaajakaistaan. Minkälaista kiinteää nettiä puhelimeeni ehdotat? Se on merkiltään ja malliltaan Huawei G700? Takakansi on valkoinen.

Mikäli kotiin ei saa kiinteää, niin se on harmi juttu.

Valitettavasti DC-tukiaseman kokonaiskapasiteetti on 42 Mbps / solu. Ja jos DC-tukea ei ole, kapasiteettia voikin olla enää 21 Mbps / solu. Jos olet tukiaseman ainoa käyttäjä, saatat saada parempia nopeuksia, mutta näin on hyvin harvoin muulloin paitsi öisin. Jos et ole tyytyväinen 3G-nopeuksiin, harkitse 4G:tä, mutta siinäkin jaetaan yhtä laajakaistaa alueelle. Siis maksat teoreettisesta maksiminopeudesta ja niin tekee muutama muukin - jota Elisa sitten jakaa yhdellä tai muutamalla solulla koko "kylälle". Miksi sitten yhteys toimii paremmin keskustoissa? No siellä on enemmän tukiasemia ja soluja, koska oletettu käyttäjämääräkin on suurempi.

Ehdotin kiinteää siksi, koska siellä kapasiteetista harvemmin pulaa, etenkin valokuidussa kapasiteetti on rajaton ja ADSL-verkossakin kaista on tarkoitettu "juuri sinulle" ja kamossa eli kaapelimodeemissa kaista on jaettu järkevästi segmenteittäin. Mobiilitukiasema voi taas kattaa 1-2 kilometriä ja kaikki sen vaikutusalueella olevat asiakkaat jakavat samaa kakkua, mutta hinnassa tämä ei näy - kaikki maksavat samoin.

Mieti siis asiaa, mobiili-ilma ei ole rajatonta toisinkin operaattori mielellään hehkuttelee mainonnassaan. Raja on kaikessa.
Siis, olen ollut selkeästi epäselvä. Puhun nyt puhelimessani olevasta nettipaketista. Kotona minulla on mokkula ja mobiilinetti (Dna), joka kyllä pumppaa sen mitä lupaa, johon olen tyytyväinen.Tässä ketjussa ihmettelinkin juuri saunalahden mobiiilinettiä, joka EI anna mitä odottaa saattaisi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Mitä sinulle on sitten luvattu?

Minä katsoin verkkosivuja, niin siellä oli hauska 21 Mbps toki, jonka varmaan itsekin katsoit ensimmäisenä.

Mutta luitko pikkupräntti? Sen mukaan 3G-verkossa vaihteluväli 3G-liittymällä on 0.4-10 Mbps.

Samat vaihteluvälit myös DNA:lla. Se miksi käyttöpaikassasi juuri DNA toimii paremmin ei ole mysteeri, heillä voi olla enemmän soluja / tukiasemia alueella tai alueella ei ole kovin paljon tiedonsiirtohaluisia DNA-asiakkaita.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Myös puhelut vie kaistaa 3G verkosta. 4G verkossa puhelut ei vie kaistaa LTE yhteydestä. 21Mbps ei ole pelkää teoriaa 3G verkoissa, se on saavutettavissa jos vähän käyttäjiä 3G verkossa ja riittävän hyvä signaali. Vaikka 3G tukiasemiin olisi 100Gbps runkoverkkoyhteys niin jos tukiasemissa on ruuhkaa niin niistä on silloin mahdottomuus saada nopeita yhteyksiä. Sitä on turha kuvitellakkaan että operaattorit laittaisi joka paikkaan moninkertaisesti tiheämpään tukiasemia että niistä saisi 21Mbps yhteyden 3G verkossa joka paikassa ja varsinkin kun nyt panostetaan 4G verkkoon.

Puhelut käyttää 900MHz ja 1800MHz verkkoa.
Tuolla aiemmin ketjussa kerroin jo aika tarkkaan odotuksistani, ja siitä miten itse lataustilanteessa ei missään ole pientä pränttiä tai edes isoa, joka mainitsisi tästä nopeuden teoreettisesta nopeudesta vs. Todellinen nopeus.

Jos jaksat lukea ketjua läpi, ainakin minun kirjoitisten puolella huomaat että suurimaan osaan Teidän kaikkien "vastaväitteitä" on tullut minulta jo vastaus.
Schizogenia kirjoitti:
Tuolla aiemmin ketjussa kerroin jo aika tarkkaan odotuksistani, ja siitä miten itse lataustilanteessa ei missään ole pientä pränttiä tai edes isoa, joka mainitsisi tästä nopeuden teoreettisesta nopeudesta vs. Todellinen nopeus.

Jos jaksat lukea ketjua läpi, ainakin minun kirjoitisten puolella huomaat että suurimaan osaan Teidän kaikkien "vastaväitteitä" on tullut minulta jo vastaus.
Minäkin yritin etsiä, mutta en löytänyt mistään  viittausta palvelukuvaukseen tai tietoa nopeuden vaihteluväleistä niillä sivuilla, jotka liittyvät Prepaidiin tai sen lataukseen.

Onko joku muu löytänyt?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
jniiranen kirjoitti:
Puhelut käyttää 900MHz ja 1800MHz verkkoa.

Taitaa kuitenkin olla , että puhelut käyttää 900 MHz ja 2100 MHz taajuuksia.  ;)

http://fi.wikipedia.org/wiki/3G-verkot_Suomessa
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Ainakin tuolla sivulla on vaihteluväli sanottu. Ja tuolla Prepaid Perhenetti alapuolella on "näytä lisätiedot". Jos joltakin sivulta puuttuu niin silloin niillä sivuilla on virhe, se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa miten 3G verkko toimii.
jniiranen kirjoitti:
Ainakin tuolla sivulla on vaihteluväli sanottu. Ja tuolla Prepaid Perhenetti alapuolella on "näytä lisätiedot". Jos joltakin sivulta puuttuu niin silloin niillä sivuilla on virhe, se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa miten 3G verkko toimii.

Tuohon ohjesvuun ei ole linkkiä tällä https://kauppa.saunalahti.fi/#!/puheliittymat/prepaid tai lataussivulla.;)

Perhenetti ei liity mitenkään Puheliittymiin, mistä tässä on puhe.

Taitaa taas olla tyypillinen Saunalahden huolimattomuus tai välinpitämättömyys näissä nettisivuissa.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
papparainen kirjoitti:
jniiranen kirjoitti:
Puhelut käyttää 900MHz ja 1800MHz verkkoa.

Taitaa kuitenkin olla , että puhelut käyttää 900 MHz ja 2100 MHz taajuuksia.  ;)

http://fi.wikipedia.org/wiki/3G-verkot_Suomessa

Eipäs kun 900Mhz ja 1800Mhz verkkoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/GSM

Minä tiedän aika tarkaan miten gsm ja 3G verkko toimii ja miten data liikkuu. Olen korjannut, mitannut ja säätänyt gsm puhelimia. Myös 2100MHz on UMTS verkko.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
jniiranen kirjoitti:
papparainen kirjoitti:
jniiranen kirjoitti:
Puhelut käyttää 900MHz ja 1800MHz verkkoa.

Taitaa kuitenkin olla , että puhelut käyttää 900 MHz ja 2100 MHz taajuuksia.  ;)

http://fi.wikipedia.org/wiki/3G-verkot_Suomessa

Eipäs kun 900Mhz ja 1800Mhz verkkoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/GSM

Minä tiedän aika tarkaan miten gsm ja 3G verkko toimii ja miten data liikkuu. Olen korjannut, mitannut ja säätänyt gsm puhelimia. Myös 2100MHz on UMTS verkko.

Hmmm....

GSM (2G) kyllä käyttää 900 MHz ja 1800 MHz taajuuksia , mutta edellä keskusteltiin puheluista 3G eli UMTS-verkossa. Toki puhelut kulkevat myös GSM-verkossa , mutta vain silloin , kun 3G-verkkoa ei ole saatavilla tai puhelin ei sitä tue. Valtaosa puhelimista sitä 3G:tä tukee ja varsinkin 900 MHz verkko on aika kattava.

UMTS-taajuudet Suomessa ovat 900 MHz ja 2100 MHz.

Osallistu keskusteluun