Vastattu

"Jäsennetään palvelinta..."

  • 14 heinäkuu 2015
  • 3 kommenttia
  • 3766 katselukerrat

Pari viikkoa sitten mobiililaajakaistamme alkoi kangerrella pahanlaisesti Windows 7:ssa. Google Chromessa jo lyhyen käytön jälkeen näytön alareunaan ilmestyy teksti "Jäsennetään palvelinta..." ja sivujen lataaminen kestää tolkuttoman kauan tai päättyy aikakatkaisuun. "Lataa uudelleen" -näppäintä painettaessa tavoiteltu sivu avautuu ehkä yhdellä kerralla kymmestä, yhdeksällä kerralla palvelimen jäsentäminen jatkuu. Muilla testaamillamme selaimilla tulos on käytännössä sama - ilman tuota ilmoitusta vain. Tietokoneen uudelleenkäynnistäminen yleensä auttaa hetkeksi, mutta pian edessä on taas sama tilanne: "Jäsennetään palvelinta..."

Tämä alkaa käydä todella ärsyttäväksi, kun muutaman minuutin asian hoitamiseen tarvitsee varata puolikin tuntia. Jotakin pitäisi siis tehdä, ja kaipaisin asiantuntevia vihjeitä pulman poistamiseksi, mikäli kyseessä on ylipäänsä sellainen asia, jolle voi itse jotakin tehdä. Siis: missä vika, kuinka toimia?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi FAQ 6 maaliskuu 2017, 07:28

Kirjoita Chromen osoitekenttään seuraava osoite: chrome://net-internals/#dns

Klikkaa hiirellä "Clear hosts cache" painiketta. Kerta pitäisi riittää, mutta voit klikata useamman kerran.

Valitse seuraavaksi valikosta Sockets tai kirjoita osoite: chrome://net-internals/#sockets

Klikkaa hiirellä "Close idle sockets" sekä "Flush socket pools" painikkeita.

Laita tämä ohje muistiin ja toista aina kun alkaa tökkimään. 😳
Katso alkuperäinen viesti

3 kommenttia

Käyttäjätaso 5
  • Tervetuloa Palstalle! :)

    Millä laitteella käytät mobiililaajakaistayhteyttä? Nettitikulla tai reitittimellä? Jos on mahdollista testata mobiililaajakaistayhteyttä toisella laitteella (esim. puhelimella), niin testaa. Jos yhteys toimii siinä normaalisti, niin verkkovika on poissuljettu. Jos käytät Mobiilireititintä, niin laitevika reitittimenkin osalta on epätodennäköinen ja vika jäänee tietokoneelle. Mainitsit myös, että tietokoneen uudelleenkäynnistys helpottaa ongelmaa hetkellisesti, joten sekin viittaisi mahdolliseen vikaan tietokoneessa.
  • Olen käyttänyt mobiililaajakaistayhteyttä nettitikulla kannettavassa tietokoneessa ilman suurempia ongelmia nelisen vuotta. Vanhassa pöytäkoneessa (jossa yhä Windows XP) mobiililaajakaista vaikuttaisi toimivan niin kuin pitää. Kannettavan uudelleenkäynnistys tavallisesti auttaa, mutta sitäkään ei viitsisi yhtä mittaa tehdä; vaihtoehtoisesti voi odottaa 15-20 minuuttia (keskimäärin), jonka jälkeen kaikki sujuu taas normaalisti seuraavaan palvelimen jäsennyssessioon saakka. Se, kuinka pian tämä alkaa, vaihtelee melkoisesti.  Jos oikein hyvin käy, siihen voi mennä tuntikin - jos taas huonosti, saa olla onnellinen viidenkin minuutin häiriöttömästä käytöstä. Päivittäin tämä ongelma joka tapauksessa on alettuaan esiintynyt, keskimäärin ehkä 25-30 minuutin käytön jälkeen. Mikäli yhteyden katkaisee ja jatkaa mobiililaajakaistan käyttöä myöhemmin, voi olla miltei varma, että jo aloitussivun latautuminen viivästyy tai epäonnistuu palvelimen jäsentämisen vuoksi.

    Jos vika on koneessa, mistä päin sitä pitäisi alkaa etsiä? Internet-asetuksista, ohjelmistosta, käyttöjärjestelmästä vai laitteesta itsestään? Kone toimii muuten aivan moitteettomasti.
    Kirjoita Chromen osoitekenttään seuraava osoite: chrome://net-internals/#dns

    Klikkaa hiirellä "Clear hosts cache" painiketta. Kerta pitäisi riittää, mutta voit klikata useamman kerran.

    Valitse seuraavaksi valikosta Sockets tai kirjoita osoite: chrome://net-internals/#sockets

    Klikkaa hiirellä "Close idle sockets" sekä "Flush socket pools" painikkeita.

    Laita tämä ohje muistiin ja toista aina kun alkaa tökkimään. 😳

    Osallistu keskusteluun