Jatkuvasti pätkivä 4g super

  • 16 kesäkuu 2016
  • 28 kommenttia
  • 1297 katselukerrat

Elikkäs mulla on ollu vähä reilu pari vuotta 4g super mobiililaajakaista huawein b593 kanssa. Heti kun sain maksettua reitittimen kokonaan pois, niin yllätys yllätys alkanut pätkimään netti vähän väliä. Katkeilee itekseen millon vaan, mutta reitittimessä näkyy kyllä pykälät ja 4g valo vilkkuu aivan normaalisti, mutta koneella näkyy että katkennut. Varsinkin kun herään ja kirjaudun takaisin koneelle sisään, niin se on vaihteeksi taas pätkässy itsensä poikki. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia viimeisen kahden kuukauden aikana?

28 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
No jopas nyt on markkinat. 😞 Käytätkö verkkoa langattomasti vai kaapelilla? Toistuuko tuo pätkintä molemmilla tyyleillä?
No jopas nyt on markkinat. 😞 Käytätkö verkkoa langattomasti vai kaapelilla? Toistuuko tuo pätkintä molemmilla tyyleillä?

Kaapelilla on kiinni ollut aina, langaton aiheuttanu sen verran monta hermoromahdusta että sitä en ala kokeilemaan edes 😃 Ei kyllä ole mitään hajua mikä on kerta reititin ei herjaa ikinä mitään, välkkyy valo ja pykäliä löytyy.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Oletko huomannut että pätkimistä esiintyisi kaistassa vain jonain tiettyinä ajankohtina? Tarkoitatko sitä että vaikka yhteys koneeseesi on katkennut, niin reititin näyttää silti toimintavalmiilta? Sattuuko sulla olemaan toista kaapelia jota voisi kokeilla tuossa laitteiden yhteydessä? Resetoisin vielä varmuudeksi Huawein hammastikulla.

Lähtikö yhteys toimimaan vakaammin näillä konsteilla? 😳
Oletko huomannut että pätkimistä esiintyisi kaistassa vain jonain tiettyinä ajankohtina? Tarkoitatko sitä että vaikka yhteys koneeseesi on katkennut, niin reititin näyttää silti toimintavalmiilta? Sattuuko sulla olemaan toista kaapelia jota voisi kokeilla tuossa laitteiden yhteydessä? Resetoisin vielä varmuudeksi Huawein hammastikulla.

Lähtikö yhteys toimimaan vakaammin näillä konsteilla? :$


Kyllä uskoisin että löytyy, täytyy testata tuota kikkaa jos toimisi! Normaalisti joudun käynnistämään reitittimen uudelleen, niin alkaa taas toimimaan että en uskoisi että johtuisi mahdollisesti kaapelista, täytyy varmaan kokeilla tuota resetointia 🙂
Resetointi ei kyllä auttanut yhtään asiaan, vieläkin päivittäin pätkii itekseen netin poikki ainakin pari kertaa päivässä 😕 Itse en kyllä enää keksi mikä tähän auttaisi...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Luulen, että 3G toimii tosi paljon paremmin nykyään. Suurin osa on 4G-verkossa ja tukiasemamastot kuormittuvat ja toimivuus sen mukaan. Jos hankit nyt liittymän ja toimii vaikka 25M/10M, niin kuukauden päästä voi olla enää 15M/5M...

Minulla on toki hidas 3G-liittymä, mutta on toiminut vakaasti. Mikä jännintä niin 3G-liittymässä on pienempi ping kuin tuttavan 4G-liittymässä samassa käyttöpaikassa.
Luulen, että 3G toimii tosi paljon paremmin nykyään. Suurin osa on 4G-verkossa ja tukiasemamastot kuormittuvat ja toimivuus sen mukaan. Jos hankit nyt liittymän ja toimii vaikka 25M/10M, niin kuukauden päästä voi olla enää 15M/5M...

Minulla on toki hidas 3G-liittymä, mutta on toiminut vakaasti. Mikä jännintä niin 3G-liittymässä on pienempi ping kuin tuttavan 4G-liittymässä samassa käyttöpaikassa.


Mulla on normaalisti ping speedtestin mukaan about 30, lataus ja uppi normaalisti molemmat huitelee 40 megassa. Jännä kumminkin ku heti saa maksettua laitteen pois nii alkaa kettuilemaan nettikin 😃
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Elikkäs mulla on ollu vähä reilu pari vuotta 4g super mobiililaajakaista huawein b593 kanssa. Heti kun sain maksettua reitittimen kokonaan pois, niin yllätys yllätys alkanut pätkimään netti vähän väliä. Katkeilee itekseen millon vaan, mutta reitittimessä näkyy kyllä pykälät ja 4g valo vilkkuu aivan normaalisti, mutta koneella näkyy että katkennut. Varsinkin kun herään ja kirjaudun takaisin koneelle sisään, niin se on vaihteeksi taas pätkässy itsensä poikki. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia viimeisen kahden kuukauden aikana?

Tuo on aika tuttua settiä. Olen monen laittaan kanssa huomannut, että ihmeelliset pätkimisongelmat alkava 2-4 vuoden välillä. Olisi sitten kyse mikä tahansa pienlaite, jossa on muuntaja.

9/10:stä nämä ongelmat johtuvat siitä, että monissa pienlaitteissa (ihan sama mikä) käytetään luokattoman huonoja muuntajia, jotka alkavat "räpsimään" 2-4 vuoden välillä. Olen itse vaihtanut varmasti useasta kymmenstä laitteesta, jotka ovat oireilleet uuden muuntajan. Lähes jokaisessa tapauksessa ongelma on korjaanunut sillä.

Nykyään ostan joka kerta paremman muutajan ja laitan laitteen mukana tuleen muuntajan suoraan kierrätykseen. Halvam muuntajat ovat sen lisäksi että toimivat huonosti / aiheuttavat häiriöitä suuri palvoturvallisuusriski. Halpismuuntajat on mitoitettu, niin että syöttävät juuri ja juuri riittävästi virtaa, kun muuntaja on suorityskykynsä rajoilla se hajoaa nopeammin, kun vähän järeämpi muuntaja jossa on resevia (A-amppeeri puolella).

Se millainen muuntajan löytyy muuntajan kyljestä.

Muutama asia, joka kannattuu huomioida.

- Liittimin muoto / koko / +/- napaisuus / Jännite / virta (pitää olla sama kun vanhassa tai enemmän ei haittaa)

USB- laitaus on siitä ongelmatonta, että jännite on oikea samoin kuin napaisuus. USB:ssa pitää huomioida, vain että ampeereja tulee riittävästi tai enemmän kun vanhassa laitteessa.

T: Tuokki

Ps. Toisaalta jos muuntaja on kämähtämässä heti takuuajan jälkeen voi myös vaatia uutta, koska kyllä muuntajan pitää kestää kauemmin kun takuuaika. Tulee välillä mieleen, että liittävätkö valmistajat laitteiden mukaan tahallaan huonojan muuntajia. Suurin osa ei osaa epäillä muuntajaa (ellei se ole täysin kuollut). Tämä lisää siitten laitteen myyntiä, kun pitää hankkai "risan" tialle uusi. Halpa muuntaja myös päästää helposti sähköverkon häiriöt laitteelle. Tätä voi vähentää laittalla tietotekniset laitteet UPS:n taksee (varavirtakkulaite).
En kyllä rupea ruuvailemaan tuota reititintä kyllä auki saatika vaihtelemaan muuntajia 😃 Usbiahan tässä vekottimessa ei edes ole vaan pelkästään virtajohto mikä menee suoraan pistorasiaan ja sitten ihan perus nettikaapeli. Oon pari päivää tässä nyt seuraillu että miten tämä pätkiminen aina tapahtuu ja nyt havaitsin ainakin, että jos eka kerran pätkäsee vaikkapa kahden aikaa päivällä (ei välttämättä tietenkää pätkäise joka kerta tähän aikaan), niin seuraavaksi se pätkäisee about 2h päästä uudelleen. Jännä on kyllä, täytynee varmaan soitella vikapuolelle tästä jos ne osaa siellä edes neuvoa 😃
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Ok... Neuvoni lähinnä pätee / on käyttökelpoinen laitteiden kanssa, joissa on ulkoinen muuntaja :)

En tunne tuota laitetta / ole käyttänyt. Oletin että totta kai siinä on ulkoinen muuntaja.

T: Tuokki
Toisaalta joku 2kk sitten tuli tekstiviesti puhelimeeseen että uusi versio olisi saatavilla reitittimeeseen, kävin sitten reitittimen asetuksissa, mutta siellä taas oli että päivitetty uusimpaan versioon (En itse ole päivittänyt mitään), täytynee kokeilla ladata päivityspaketti ja asentaa se sitten itse jos auttaisi asiaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Älä päivitä sitä B593S modeemia. Päivitys on buginen ja useimmiten rikkoo ulkoisten antenniliitäntöjen toiminnan. Mitään hyötyä siitä ei ole kukaan raportoinut. Siis jos se on Elisan firmis.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Tuossa Huawei b593 on nimenomaan ulkoinen muuntaja, vika voi olla myös siinä muuntajassa.
Älä päivitä sitä B593S modeemia. Päivitys on buginen ja useimmiten rikkoo ulkoisten antenniliitäntöjen toiminnan. Mitään hyötyä siitä ei ole kukaan raportoinut. Siis jos se on Elisan firmis.

No ei perr... just menin illalla päivittämään lataamalla päivityksen elisan sivulta ja asentelin sen.. 😃 Aina sisäiset antennit ollut käytössä ja ulkoisia en laita.
Tuossa Huawei b593 on nimenomaan ulkoinen muuntaja, vika voi olla myös siinä muuntajassa.

Ai.. Saiskohan tuosta mitenkään selvää onko vika siinä? Itselläni ei ole näiden tarkistamisesta omakohtaista kokemusta laisinkaan. Ei varmaan uusi muuntaja paljoa maksakkaan jos vika sattuu siinä olemaan^^
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Jos kokeilee uudella laadukkaalla muuntajalla ja jos vika katoaa sillä oli vika siinä. Jännite (output) pitää olla sama ja virta voi olla sama tai isompi. 🙂
Kävin pikkuveljen samanlaisesta reitittimestä ottamassa samanlaisen muuntajan, ei ole vielä ainakaan tälle päivälle pätkässy netti kertaakaan, täytyy vissiin se uus muuntaja ostaa.. 😃
Edit, ei auttanut toisen reitittimen muuntajan vaihtaminen paljoa, pätkii hieman vähemmän mutta ei loppunut kokonaan...
Kokeilin myös että pistän reitittimen kautta wlanin puhelimeeseen, noh netti pätkäsi tuttuun tapaan koneella ja myöskään puhelimessa oleva reitittimen wlan ei toiminut myöskään. Mitähän tässä sitten keksisi tehdä tuon vekottimen kanssa, alkaa pikkuhiljaa hermot palaa ku ei voi toimia normaalisti..
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Ostat uuden, suosittelen DNA:n firmiksellä olevaa niin saat taajuusalueiden lukituksen toimimaan.
Ostat uuden, suosittelen DNA:n firmiksellä olevaa niin saat taajuusalueiden lukituksen toimimaan.

Jos tuo elisalta hommattu makso jo 216€ niin en todellakaan ala ostamaan toista samanhintaista romukasaa joka alkaa pätkimään heti kun saanu viimeisen erän maksettua
Käyttäjätaso 1
Itselläni on ASUS 4G-AC55U Dual-band ‐LTE-modeemi, ostettu talvella.
Nyt on ruvennut tekemään tuota samaa, 4G merkkivalo palaa ja singnaaliledit normaalit,
mutta modeemista yhteyttä ulos ei ole. Virrankatkaisu ja uudelleen käynnistys auttaa.
Laite vaidettu takuuseen ja uusi tekee aivan samoin.
Oletan, että vikatilanne syntyy vaihtuvan IP jälkeen.
Vika ollut päällä 2kk ja pahenee koko ajan, päivittäin.
Kyllähän se alkaa suorastaan potuttamaan kun pelailet ja keskenkaiken saattaa netti sanoa heipat, pakko varmaan huomenna soittaa Elisalle jos kertoisivat siellä päässä jotakin mitä en jo ole kokeillut -.-
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Mitäs tuo ilmoittaa signaalin arvoiksi, tuolloin pätkäisyhetkelläkin? Löytyy muistaakseni: järjestelmä - vianmääritys - langattoman verkon tilan tarkistus. Jos RSRQ pyörii -15 dB paikkeilla, niin voi tosiaankin pätkiä.

Valittaako tietokone "ei internet yhteyttä" vai esim. "verkkokaapelia ei ole kytketty"? Sillä on väliä, mikä on tarkalleen virheilmoitus, joka näkyy? Meneekö pätkinnän aikana esim. komentokehotteessa ping 8.8.8.8 tai tracert 8.8.8.8 läpi? ja jos ei jälkimmäinen mene, niin missä timeouttaa? 2. hop aina timeouttaa, koska ilmeisesti tukiasema.
Mitäs tuo ilmoittaa signaalin arvoiksi, tuolloin pätkäisyhetkelläkin? Löytyy muistaakseni: järjestelmä - vianmääritys - langattoman verkon tilan tarkistus. Jos RSRQ pyörii -15 dB paikkeilla, niin voi tosiaankin pätkiä.

Valittaako tietokone "ei internet yhteyttä" vai esim. "verkkokaapelia ei ole kytketty"? Sillä on väliä, mikä on tarkalleen virheilmoitus, joka näkyy? Meneekö pätkinnän aikana esim. komentokehotteessa ping 8.8.8.8 tai tracert 8.8.8.8 läpi? ja jos ei jälkimmäinen mene, niin missä timeouttaa? 2. hop aina timeouttaa, koska ilmeisesti tukiasema.


Kiitos näistä ohjeista! Seuraavan kerran kun pätkäsee niin tarkistan nämä kyseiset jutut ja sanon sitten miten kävi. Tuohon 'Valittaako tietokone' hommaan voin sanoa jo nyt että joka kerta ilmestyy se pikkuriikkinen huutomerkki tuonne alapalkkiin missä näkyy Verkko ja taitaapi sanoa myöskin että ei internet yhteyttä ja Verkko- ja jakamiskeskuksessa se näyttää aina että minun tietokone yhistyy Verkkoon, mutta Verkosta taas Internettiin ei mene läpi enää vaan tulee se mukava punainen raksi..

Osallistu keskusteluun