Vastattu

Kaistaleveys 3G/4G/4G+

  • 9 helmikuu 2017
  • 4 kommenttia
  • 1052 katselukerrat

Noin 6kk sitten olisin mielellään suositellut Elisa/Saunalahti liittymiä minne tahansa, mutta viimeisen 6kk aikana jostain syystä Elisan liittymät eivät yksinkertaisesti toimi / anna tarpeeksi kaistaa, oli sitten kyse pakotetusta 3G/3G/4G/4G+ yhteyksistä alueilla, jolla Elisa / Saunalahti ilmoittaa olevan loistavat kuuluvuudet sekä nopeudet.

Olisin kiinnostunut tietämään miksi 4G esim. n. 9MB/s(~80mbit/s) ja 3G n. 2MB/s(~20mbit/s) yhteysnopeudet ovat 5-6kk sisällä tipahtaneet samassa paikassa missä ne toimi samoilla liittymillä ja erittäin uusilla laitteistoilla n. 0KB/s-1MB/s(0-10mbit/s) tasolle?

Ylempänä nyt puhutaan testi käytössä olevista monta kertaa paremmista Cisco pohjaisista laitteistoista sekä 4G reitittimistä, ei edes matkapuhelimellä käytettävästä verkosta. Kymmenistä nettitikuista, puhelimista ja puhtaasta liikenteen analyysistä elisa palvelimen ja laitteen välillä.


Muistutan, että minä maksan Elisa / Saunalahdelle tietyn nopeuden ylläpitämisestä (Mikäli Elisa / Saunalahti haluaa vilkaista palvelusopimusta) en vain koska se lukee prosyyrissä ### mbit/s. Uskoisin myös olevani hyvä kysyjä siinä mielessä, että minulla on n. 20 vuoden kokemus verkojen rakentamisesta, ohjelmistoista sekä palvelin asennuksista.

Noin huumorilla ottaen:

Väitän myös, että jos haen Elisan lähimmän maston ja seison siitä 1 metrin päässä silti lopputulos on sama ettei vika ole asiakkaan laitteistossa vaan operaattorin.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Nanonano 9 helmikuu 2017, 22:46

Jos kyseessä on operaattorin nopeustaatut liittymät etenkin yrityspuolelta ja mikäli operaattori ei pysty täyttämään lupaustaan, on kyseessä sopimusrikkomus ja operaattorin on jotenkin kompensoitava tämä. Lähtisin operaattoripäässä tutkimaan nyt ensin, onko näissä liittymissä, joissa on jokin erillistakaus nopeuksista, priorisointi kunnossa jne.
Katso alkuperäinen viesti

4 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Hei!

Olisiko kyseiseen tukiasemaan/tukiasemiin joihin olet yhteydessä, tullut lisää käyttäjiä tai liikennettä priorisoidaan operaattorin aloitteesta jollain määreillä? Se mitä kuuluvuuskartoissa ilmoitetaan, ei takaa, että nopeudet pysyvät aina samoina tai lähellä teoriittisia maksimeja.
Voisin kuvitella, että käyttäjiä on lisää myös 'some' video / audio käyttö on yleistynyt ja uusia verkkotekniikoita on tulossa.

Ongelma tuossa on, että edelleen asiakas maksaa operaattorille tietyn maksiminopeuden ylläpidosta ideali / theoreettisissa olosuhteissa oli se liittymä mikä hyvänsä, joka on pahimmassa tapauksessa erittäin pieni % maksetusta ylläpidettävästä nopeudesta, vaikka lähes ideali olosuhteet tavoitettaisiinkin. Mitä 'kuuluvuuskarttoihin' tulee saathan sinä masto informaation suoraan verkosta ilman teleoperaattorien kuuluvuuskarttoja ja tiedät suoraan missä on lähin masto, vielä parempana esimerkkinä on lukita yhdistäminen ainoastaan käyttäen tiettyä tekniikkaa (esim. 4G LTE) ja analysoida pakettiliikenne sekä kuuluvuus itse laitteelle sekä päätteelle laitteelta.

Vielä isompi ongelma on yritys liittymien kuuluminen tähän samaan ketjuun. Esimerkkinä nyt media tuottajien omien tuotantojen ja kanavien ylläpitäminen, josta yritykset huomatessaan ilmoittavat IT-vastaava/ille, IT-vastaava(t) joko yrittävät käsitellä asiaa operaattorin kanssa, kuten tämä alustava kysely/keskustelu ja tuo taas tulee menemään erittäin nopeasti eteenpäin.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Jos kyseessä on operaattorin nopeustaatut liittymät etenkin yrityspuolelta ja mikäli operaattori ei pysty täyttämään lupaustaan, on kyseessä sopimusrikkomus ja operaattorin on jotenkin kompensoitava tämä. Lähtisin operaattoripäässä tutkimaan nyt ensin, onko näissä liittymissä, joissa on jokin erillistakaus nopeuksista, priorisointi kunnossa jne.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
En voi yrityspuolen puolesta kommentoida tuota hidastelua ja miten edetään / kompensoidaan jos luvattua miniminopeutta ei saavuteta. Henkilöasiakaspuolella joudumme ohjaamaan asiakkaan kiinteän liittymän pariin tai kokeilemaan toisen yrityksen palveluita. Voimme tutkia onko tuonne parannuksia luvassa lähiaikoina, jos ilmoitat tarkan käyttöosoitteen ja liittymän numeron vaikkapa yksityisviestillä tästä: http://elisa.fi/palstatiimi.

Osallistu keskusteluun