Vastattu

Korvaus nettikatkosta

  • 17 joulukuu 2018
  • 7 kommenttia
  • 748 katselukerrat

Miten haen korvausta kun langallinen internet toistuvasti on poikki kotona, eikä edes puhelimen netti tuolloin toimi jaettuna koska singnaali on ilmeisesti niin heikko. Viimeksi eilen illalla näin. Tulonmenetys 150e/ilta . Toiminta on viime kuukausina hidastunut romahdusmaisesti kaikkina vuorokauden aikoina. Saanko rahat takaisin laskuista ja korvaukset tulon menetyksestä? alue Korso.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 17 joulukuu 2018, 12:03

"Virallinen" kaava olisi seuraavanlainen:
1) Vian ollessa päällä, resetoi modeemi ja tarkista kaapeleiden kunto.
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/vikatilanteet/ohje/hairiotilanteet/#tee-itse
(PS. OmaGurulle ei kannata kilautella, ellei tilillä ole ylimääräisiä euroja)

2) Mikäli ongelma ei korjaannu resetoinnilla ja piuhat on kunnossa, tee ongelmasta vikailmoitus Elisalle. Nopeiten tämä onnistuu soittamalla Elisan asiakaspalveluun 010 190 240 (mpm/pvm). Mikäli soitat asiakaspalvelun ollessa kiinni, kuuntele nauhoite loppuun, jolloin puhelu yhdistyy vikapuolelle. Vikailmoituksia otetaan Elisalla vastaan 24/7. Tee tämä puhelu laitteiden ääreltä.

3) Jos vian todetaan olevan Elisan vastuulle kuuluvalla alueella ja tämän vian takia yhteys on yhtäjaksoisesti katki vähintään 2-3vrk vikailmoituksen tekemisen jälkeen, voi asiakas vaatia Elisalta hyvityksiä.

Mikäli ongelman aiheuttaja sattuisikin olemaan viallinen modeemi, ei korvauksia yleensä makseta, koska modeemi kuuluu asiakkaan vastuulle. Jos laitteessa on vikaa ja siinä on takuu voimassa, yhteys jälleenmyyjään, jolta modeemi on hankittu.

Jotta täällä voidaan auttaa paremmin, tarvitsemme vähän taustatietoa:
  • Mikä nettiyhteys on käytössä? ADSL, VDSL, kaapeli, kuitu, mobiili?
  • Mikä modeemi / reititin on käytössä (merkki ja malli)?
  • Oletko itse kokeillut tehdä mitään korjaavia toimenpiteitä laitteillesi?
Katso alkuperäinen viesti

7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Miten haen korvausta kun langallinen internet toistuvasti on poikki kotona, eikä edes puhelimen netti tuolloin toimi jaettuna koska singnaali on ilmeisesti niin heikko. Viimeksi eilen illalla näin. Tulonmenetys 150e/ilta . Toiminta on viime kuukausina hidastunut romahdusmaisesti kaikkina vuorokauden aikoina. Saanko rahat takaisin laskuista ja korvaukset tulon menetyksestä? alue Korso.

Jos oikeasti työt (ja sitäkautta tulot) ovat kiinni verkon toimivuudesta, niin kannattaa selvittää saako taloon / talonyhtiöön kiinteää netti yhteyttä. Se on kuitenkin aina luotettavampi toimivuuden (ruuhkattomuuden osalta). Joskus kiinteä saattaa olla hitaampi, mutta yhteys on kuitenkin tasaisempi.

Kiinteitä yhteyksiä on mm. ADSL, VDSL, kaapeli ja ethetnet (+kuitu taloon/kiinteistöön).

Mobiili 4G- verkko saattaa paikallisesti ruuhkautua, kun porukka katsoon mobiiliyhteyksien yli Youtuben ja Netflxin kaltaisten palveluiden sisältöä. Mobiili verkko ei kovin hyvin taivu siihen, että samalla alueella on monta videoiden katselijaa.

T: Tuokki
Käyttäjätaso 1
Saitkos Sanna098776 asiaa eteenpäin? Jos tilanne on akuutti ja yhteysongelmat on alkanut yllättäin, niin kannattaa ehdottomasti pirauttaa asiakaspalvelun tukeen. Yhteystiedot ovat täällä: elisa.fi/yhteystiedot
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tuon mobiiliverkon toimintaan vaikuttaa hyvinkin moni tekijä. Tällaisia ovat mm. oma sijainti tukiasemaan nähden (=mahdollinen katvealue), maaston muodot, käyttäjämäärä tukiasemalla (=ruuhka) ja talon rakenteet ikkunoista lähtien. Tuollakin listalla on jo sellaisia tekijöitä, joille Elisa tai mikään muukaan operaattori ei voi tehdä yhtään mitään.

@Sanna09876
Kerrotko vielä, mikä modeemi sinulla on käytössä? Myös tuo kiinteän laajakaistan tekniikka (ADSL, VDSL, kuitu, kaapeli) kiinnostaa. Esimerkiksi hidas ADSL -linja saattaa mennä tukkoon, jos yhteydellä on paljon rasitusta samaan aikaan. Tähän riittää se, että joku katselee Elisa Viihteen digiboksilla tallenteita tai muuta IPTV -sisältöä. Tässä tilanteessa kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus, eikä siitä sen enempää hyvityksiä jaella operaattorin puolelta.
Käyttäjätaso 7
Ks- Luku 5

http://elisa.fi/attachment/content/Elisan_yleiset_sopimusehdot_kuluttaja-asiakkaille.pdf
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hinnan alennukseen vaaditaan yleensä yhtäjaksoisesti pitkään poissa ollutta liittymää.

Sinuna tekisin asiasta reklamaation tai vikailmoituksen Elisalle, myös 4G-verkosta.

4G-verkkoa voi vaihtaa, esim. siirtämällä numero...

Kiinteää harvemmin voi vaihtaa, joten siitä reklamaatio.
Kiitos

Modeemimme on tarkistettu moneen kertaan. Ja tosiaan pahimmissa tapauksissa edes puhelimen 4G ei toimi sen vertaa, että saisi netin jaettua. Katkot eivät ole noin pitkiä, mutta tunteja kuitenkin sekä jatkuvia ja toimiessaankin huippuhidasta. Tällaisesta tuotteesta pitäisi kyllä vähintäänkin rahat saada automaattisesti takaisin. Myös olisi hyvä jos Elisa ilmoittaisi kun aikoo laittaa yhteydet kiinni vaikkapa huoltotöiden takia ( usein yhteys on poikki juuri esim sunnuntai-iltaisin ).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
"Virallinen" kaava olisi seuraavanlainen:
1) Vian ollessa päällä, resetoi modeemi ja tarkista kaapeleiden kunto.
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/vikatilanteet/ohje/hairiotilanteet/#tee-itse
(PS. OmaGurulle ei kannata kilautella, ellei tilillä ole ylimääräisiä euroja)

2) Mikäli ongelma ei korjaannu resetoinnilla ja piuhat on kunnossa, tee ongelmasta vikailmoitus Elisalle. Nopeiten tämä onnistuu soittamalla Elisan asiakaspalveluun 010 190 240 (mpm/pvm). Mikäli soitat asiakaspalvelun ollessa kiinni, kuuntele nauhoite loppuun, jolloin puhelu yhdistyy vikapuolelle. Vikailmoituksia otetaan Elisalla vastaan 24/7. Tee tämä puhelu laitteiden ääreltä.

3) Jos vian todetaan olevan Elisan vastuulle kuuluvalla alueella ja tämän vian takia yhteys on yhtäjaksoisesti katki vähintään 2-3vrk vikailmoituksen tekemisen jälkeen, voi asiakas vaatia Elisalta hyvityksiä.

Mikäli ongelman aiheuttaja sattuisikin olemaan viallinen modeemi, ei korvauksia yleensä makseta, koska modeemi kuuluu asiakkaan vastuulle. Jos laitteessa on vikaa ja siinä on takuu voimassa, yhteys jälleenmyyjään, jolta modeemi on hankittu.

Jotta täällä voidaan auttaa paremmin, tarvitsemme vähän taustatietoa:
  • Mikä nettiyhteys on käytössä? ADSL, VDSL, kaapeli, kuitu, mobiili?
  • Mikä modeemi / reititin on käytössä (merkki ja malli)?
  • Oletko itse kokeillut tehdä mitään korjaavia toimenpiteitä laitteillesi?

Osallistu keskusteluun