Kysymys

Kysymys tekniselle tuelle

  • 3 heinäkuu 2012
  • 3 kommenttia
  • 1316 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 2739 kommenttia
Liittyen mobiilikaistan käyttöön kiinteän korvaajana eli ei-mobiilina tiedustelen, pystytäänkö teknisessä tuessa / vikapalvelussa suoraan näkemään päätelaitteen jatkuva ns. soluhyppely esim. vuorokauden tai määrätyn ajanjakson aikana? Ne solut varmaankin näkyvät, joiden "kautta" dataa on liikkunut, mutta entäs muut?

Tarkoitan tilanteita "liian kattavassa verkossa" eli päätelaite idlenäkin rekisteröityy tasaiseen tahtiin eri soluihin (tai rek. tiedot Active Set:tiin tms.), mistä usein seuraa se, että kun taas pitäisi dataa siirtää, mitään ei tapahdu. Korostuu usein iltaisin ruuhka-aikaan, mutta myös ruuhkattomaan aikaan tuota tapahtuu. Samoin laitteiden käyttäytymisessä on eroja; varmimpia katatooniseen tilaan vaipujia ovat ZTE:t, joilla 4 solun nippu aiheuttaa ongelmia jo parissa minuutissa.

Olen jäänyt käsitykseen, että ainakin osa noista soluihin rekisteröitymisistä tapahtuu vain päätelaitetasolla eli laite ottaa tarvittavat tiedot (tunnukset, signaalitasot yms.) ns. kantoaallosta, jolloin verkko ei "näe", mitä päätelaite puuhastelee.

Yleensä verkkoyhteys on päätelaitteen mukaan koko ajan ns. normaali, joskus harvoin saattaa internet-yhteys katketa (verkkoyhteys säilyy). Käyttäjä huomaa jumin siinä, että sivujen lataus katkeaa useimmiten DNS-herjaan tai "sivu ei vastaa"-sloganiin. Laitteella, joka kertoo tarkemmin yhteyden tilan (esim. AC762S), voi WCDMA-tilana olla joskus PCH-Sleep, mutta useimmiten tuokin on jokin normaali DCH. Huaweit DSFLOWRPT:llään kertovat koko ajan siirrettävän datan määrän ja suunnan, ja noissa tilanteissa usein laite selvästi lähettää pyyntöjä verkkoon päin, mutta sisään ei tule mitään.

Tilanne on erityisen hankala silloin, kun signaalitasot ovat hyvät, eikä mikään oikeastaan vittaa siihen, että ongelmia voisi verkon suhteen olla. 

Omissa käyttöpaikoissani Elisan verkko on tällä hetkellä sen verran selkeä, ettei tuota tapahdu (kun muistaa taajuuslukituksen). Tämä toinen "kattava" eli Soneran verkko onkin sitten yhdessä paikassa vertaansa vailla: tunnin idle-aikana MF668 oli Monitorin mukaan vaihtanut solua n. 80 kertaa (6 eri solua). Tuostakin tilasta yhteys kyllä lopulta heräsi, mutta vaati muutaman pingaus-yrityksen ja kymmenkunta päivitä sivu -napin painallusta.

P.S. Kuuluu niihin ongelmatilanteisiin, joihin yleensä HSPA-pingaus auttaa. Ongelma tosin säilyy taustalla, koska ei se signaalipuuro  "eetteristä" mihinkään häviä. Ainoa keino on yrittää löytää päätelaitteelle hotspot (tai antennille suuntaus), jossa "näkyvien" solujen määrä on mahd. pieni.

3 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Jokainen häiriöilmoitus käsitellään yksittäisenä tapauksena ja vian tutkimiseksi tehdään luonnollisesti kaikki mahdollinen 🙂 Tarvittaessa vikailmoitus voidaan ohjata myös tutkittavaksi eteenpäin, jolloin asiaan voidaan perehtyä vielä tarkemmin.

Asiakasnäkökulmasta puheluista ja datayhteyksistä näytetään puheluerittelyssä esiintyvät tiedot yhteyden tai puhelun alkuajasta, kestosta ja hinnasta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Sitähän sää kysyit. :smileygrin: :smileygrin: :smileygrin:
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
kimppikoo kirjoitti:
Sitähän sää kysyit. :smileygrin: :smileygrin: :smileygrin:

Mää en tiennykkään, et moista kysysin...:smileycheesy:

Ilmeisesti on pääteltävissä, ettei tämän tyyppisiin kysymyksiin täältä Palstalta vastausta saa.

Edelleen on siis oletettava, että noissa "netti pätkii x minuutin välein" yms. "jökitys-tilanteissa" oma apu paras apu eli jollakin työkalulla (MDMA, Monitorit, PuTTY, HyperTerminal) tutkimaan, kuinka reippaaseen tahtiin solutunnukset vaihtuu. Ja samalla istunnolla hakemaan tikulle paikka, jossa em. tahti harvenee.

Osallistu keskusteluun