Vastattu

LTE 1800Mhz ei toimi 2.00-7.00 aikoina

  • 18 lokakuu 2017
  • 6 kommenttia
  • 763 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 0 kommenttia
Joka päivä LTE 1800Mhz "sammuu" noin 2.00 aikaan yöllä ja on siitä lähtien noin kello 7.00 asti pois päältä. Tätä on tapahtunut noin 1-2kk ajan ja ennen tätä ongelmaa ei ollut. Cell id on teitääkseni 675845
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Nanonano 18 lokakuu 2017, 16:32

Kyse varmaankin optimoinnista eli virransäästöstä. 1800 solu/t sammutetaan yöllä, kun liikennettä "ei ole tarpeeksi". Ole yhteydessä operaattoriin ja pyydä, ettei 1800 taajuutta sammuteta yöksi ja varaudu perustelemaan käyttösi. Jos olet asentanut kiinteän suunta-antennin ja/tai tehnyt taajuuslukituksia ja/tai käyttökohteesi on alueella, jossa on vähän vaihtoehtoisia tukiasemia, ymmärrän ongelmasi.
Katso alkuperäinen viesti

6 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Kyse varmaankin optimoinnista eli virransäästöstä. 1800 solu/t sammutetaan yöllä, kun liikennettä "ei ole tarpeeksi". Ole yhteydessä operaattoriin ja pyydä, ettei 1800 taajuutta sammuteta yöksi ja varaudu perustelemaan käyttösi. Jos olet asentanut kiinteän suunta-antennin ja/tai tehnyt taajuuslukituksia ja/tai käyttökohteesi on alueella, jossa on vähän vaihtoehtoisia tukiasemia, ymmärrän ongelmasi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Moro XD123 ja tervetuloa Palstalle! Tuossa Nanonano jo avasikin tilannetta hyvin, eli jos me olemme operaattorisi niin laita meille kotiosoitteesi/käyttöosoitteesi yksärillä niin katsotaan tilannetta 🙂 Siirsin tämän ketjun oikealle aihealueelle samalla
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Ja ennen kaikkea: onko sinulle jotakin haittaa tuosta 1800 Mhz taajuuden sammuttamisesta? Sehän ajetaan alas sähkönsäästön vuoksi. Vai onko kyse vain siitä, että et saa tuolla aikavälillä huippulukemia nopeustesteissä?
Toki jos taajuusvalinnan automagiikka haluaa roikuttaa yhteyttä aina 800 Mhz taajuudessa ja kärsit sen vuoksi hidastelusta, on ihan ymmärrettävää lukita 1800 Mhz taajuus käyttöön. Mikä taas aiheuttaa virransäästön alkaessa nettiyhteyden häviämisen kokonaan.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Ja kun tätä virransäästöä harrastetaan, olisi kaikkien asiakkaiden edun mukaista, että tästä selkeästi rautalangasta vääntäen tiedotettaisiin kaikkia mobiilin asiakkaita operaattorin puolesta. Onhan se tietysti vähän huonoa mainosta nopeus- ja verkonkattavuuskilpailutantereella, mutta kun näin on kerta päätetty toimia, toisi se tähän toimintaan sitä paljon kaivattua läpinäkyvyyttä, vähentäisi turhia asiaan liittyviä vikailmoituksia ja voisi olla vihreitä arvoja enemmän arvostaville meriitti. Nythän asiakkaille (ainakaan oman tietämykseni mukaan) ei tälläisestä taajuuksien sammuttelusta mitään kerrota markkinointi- ja myyntimateriaaleissa. Katsotaan vain, että yhteydet pysyvät luvatun vaihteluvälin sisällä ja sillä siisti. Se, että joku haluaa käyttää maksamaansa palvelua kellonajasta riippumatta parhaalla mahdollisella toimivuudella ja nopeudella, ei ole väärin. Ymmärrän kyllä, että tämä on vähän kinkkinen juttu, sillä turhaan tyhjänä losottavat solut tuhlaavat sähköä harakoille, mutta asiasta tiedottaminen olisi syytä hoitaa paremmin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Nykyisillä Elisan törkeillä hinnoilla pitäisi solujen olla auki läpi päivän vuodesta toiseen.

Muut operaattorit tarjoavat palveluita halvemmalla täydellä teholla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Nykyisillä Elisan törkeillä hinnoilla pitäisi solujen olla auki läpi päivän vuodesta toiseen.

Muut operaattorit tarjoavat palveluita halvemmalla täydellä teholla.
Sanoisinpa, että optimointia harrastaa muutkin, mutta eri juttu on se, miten se toteutetaan. Säästyyhän siinä kovasti sähköä, kun laitetaan solut lukkoon.

Osallistu keskusteluun