Vastattu

LTE-M tilanne Elisan verkossa

  • 25 syyskuu 2019
  • 35 kommenttia
  • 2062 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 5190 kommenttia
Kilpailijat ovat alkaneet ottaa verkoissaan LTE-M tekniikkaa käyttöön IoT-laitteita varten. Sillä on vaikutuksia vanhempien mobiilireitittimien ja tikkujen toimintaan LTE-verkossa. Saattaa ilmetä pätkimistä ja ettei laite löydä LTE-verkkoa ollenkaan.

Mikä on Elisalla tilanne? Oletteko jo aloittaneet LTE-M:n päivittämisen verkkoon ja ovatko teillä myynnissä olevat tikut ja mobiilireitittimet LTE-M sietoisia? Siis eivät häiriinny LTE-M:stä?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi JJesseJ 15 lokakuu 2019, 13:54

No näin sitä kun taas potkittiin asiaa eteenpäin niin saatiin seuraavanlainen vastaus.

LTE-M:n toiminnallisuutta testataan koko ajan rajatuilla pienillä alueilla, mutta ei vielä ei voida luvata milloin saadaan ominaisuus aktivoitua koko verkkoon. :)

Katso alkuperäinen viesti

35 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Syvä hiljaisuus vallitsee. Onko Elisalla mitään kommenttia tähän aiheeseen???
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Ei ole toistaiseksi kommentoitavaa @Sokrates. Kommentoimme heti, kun meillä sellaista on 🙂
Käyttäjätaso 7
Ei ole toistaiseksi kommentoitavaa @Sokrates. Kommentoimme heti, kun meillä sellaista on :)
No jestas sentään. 😀😀

Siis ette tiedä onko sitä LTE-M:ää aloitettu päivittämään verkkoon? Ei kai sellaisen kysymiseen mene kuin muutama minuutti ja täytyyhän teidän verkkopuolen tietää onko aloitettu vai ei.
Käyttäjätaso 7

Ei ole toistaiseksi kommentoitavaa @Sokrates. Kommentoimme heti, kun meillä sellaista on :)No jestas sentään. 😀😀


Siis ette tiedä onko sitä LTE-M:ää aloitettu päivittämään verkkoon? Ei kai sellaisen kysymiseen mene kuin muutama minuutti ja täytyyhän teidän verkkopuolen tietää onko aloitettu vai ei.

Hoh hoijaa.

Kysytäänpä uudelleen , että onko Elisan verkossa aloitettu LTE-M-päivitykset vai ei?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Empä tiedä miten on joten pistimpä kyselyverkot liikkeelle. Palaillaan kuhan vastausta kuuluu jostain suunnalta jotain 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Pitääpä katsoa ku laittaa Elisan liittymän testilaitteeseen, sillä signaloinnista tuon olemassaolon näkee.
Käyttäjätaso 7
Empä tiedä miten on joten pistimpä kyselyverkot liikkeelle. Palaillaan kuhan vastausta kuuluu jostain suunnalta jotain :)
Ja hiljaista on.
Käyttäjätaso 3

Valitettavasti ei ole saatu mitään tiedotettavaa vielä :relaxed:

Käyttäjätaso 7

Valitettavasti ei ole saatu mitään tiedotettavaa vielä :relaxed:


Ohhoh.

Enhän minä pyytänyt muuta kuin joko kyllä tai ei vastausta koskien LTE-M:ää. Siis onko aloitettu päivitykset vai ei. Ei semmoisen kysymiseen mene kuin minuutti , jos vain soitatte sille asiasta vastaavalle. No jos ei huvita niin annetaan olla.

Käyttäjätaso 3

No näin sitä kun taas potkittiin asiaa eteenpäin niin saatiin seuraavanlainen vastaus.

LTE-M:n toiminnallisuutta testataan koko ajan rajatuilla pienillä alueilla, mutta ei vielä ei voida luvata milloin saadaan ominaisuus aktivoitua koko verkkoon. :)

Käyttäjätaso 7

No näin sitä kun taas potkittiin asiaa eteenpäin niin saatiin seuraavanlainen vastaus.

LTE-M:n toiminnallisuutta testataan koko ajan rajatuilla pienillä alueilla, mutta ei vielä ei voida luvata milloin saadaan ominaisuus aktivoitua koko verkkoon. :)


Kiitos. Ja ei ollut vaikeaa.

Ei kukaan ole kysynytkään muuta kuin , että onko jo käytössä. Siis ei ole vielä kuin testauksessa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

 

Ei kukaan ole kysynytkään muuta kuin , että onko jo käytössä. Siis ei ole vielä kuin testauksessa.

 

NB-IoT on ollut jo pidempään verkossa käytössä ja ymmärtääksi LTE-M toimii paremmin, jos laitteet liikkuvat mutta paikallaan pysyville laitteille NB-IoT kelpaa mainiosti.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

 

Ei kukaan ole kysynytkään muuta kuin , että onko jo käytössä. Siis ei ole vielä kuin testauksessa.

 

NB-IoT on ollut jo pidempään verkossa käytössä ja ymmärtääksi LTE-M toimii paremmin, jos laitteet liikkuvat mutta paikallaan pysyville laitteille NB-IoT kelpaa mainiosti.

Oletettavaa on, että kun Elisa tuon LTE-M:n tuo verkkoonsa, niin samalla päätelaitteet (kattava joukko Huawein modeemeja) saavat korjauspäivityksen. Nimittäin tuo LTE-M laittaa Huawein modeemit sekaisin.

Käyttäjätaso 7

 

Oletettavaa on, että kun Elisa tuon LTE-M:n tuo verkkoonsa, niin samalla päätelaitteet (kattava joukko Huawein modeemeja) saavat korjauspäivityksen. Nimittäin tuo LTE-M laittaa Huawein modeemit sekaisin.

Telian liitymällä olen vähän testannut eikä ainakaaa uudemmat Huaweit siitä sotkeennu. Telialla se LTE-M käsittääkseni on jo käytössä.

 

PS. Jos haluaa poimia vain yhden viestin lainaukseen edellisestä , niin se jättää editoidessa myös muiden käyttäjien tunnukset lainaukseen , vaikka kuinka yrittäisi niitä poistaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

 

Ei kukaan ole kysynytkään muuta kuin , että onko jo käytössä. Siis ei ole vielä kuin testauksessa.

 

NB-IoT on ollut jo pidempään verkossa käytössä ja ymmärtääksi LTE-M toimii paremmin, jos laitteet liikkuvat mutta paikallaan pysyville laitteille NB-IoT kelpaa mainiosti.

Oletettavaa on, että kun Elisa tuon LTE-M:n tuo verkkoonsa, niin samalla päätelaitteet (kattava joukko Huawein modeemeja) saavat korjauspäivityksen. Nimittäin tuo LTE-M laittaa Huawein modeemit sekaisin.

 

Aiemmin tänä vuonna ovat päivityksen saaneet ainakin E8377 (autoreititin), E3276 (nettitikku) ja E5786 (mobiilireititin).

Olisikohan kenties niin, että kaikki Huawei-päätelaitteet eivät edellytä päivittämistä vaan ainoastaan jotkin vanhemmat.

 

Käyttäjätaso 7

Olisikohan kenties niin, että kaikki Huawei-päätelaitteet eivät edellytä päivittämistä vaan ainoastaan jotkin vanhemmat.

 

Ainakin Telian keskustelupalstan mukaan vain vanhemmat Huaweit tarvitsevat päivitystä. Sitä en tiedä onko softaversiolla (operaattoriversio) jotakin vaikutusta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

LTE-M:n toiminnallisuutta testataan koko ajan rajatuilla pienillä alueilla

 

Kiitos, että vihdoinkin saatiin edes joku pihahdus asiasta. Tämä vahvistaa jo vuoden takaiset käyttäjäkokemukset oudoista toimintaongelmista. Kumma kyllä, ettei Elisa ole rullannut omiin modeemeihinsa ohjelmistopäivityksiä, kuten Telia on tehnyt.

 

Kaikista erikoisinta on, ettei näistä verkon muutostöistä tiedoteta enää lainkaan etukäteen. Asiakas joutuu ihmettelemään, miksei mikään toimi. Syy saattaa selvitä vasta vuotta myöhemmin, ja sekin ihan sattuman ansiosta.

Ennen vanhaan, kun NMT-verkko jaettiin kahteen osaan ja puhelut sen jälkeen katkesivat rajan yli mentäessä, tämä uutisoitiin ihan 20.30 pääuutislähetyksessä etukäteen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Huawei B525s-23a laitteelle on aloitettu päivitysten jakaminen, jotta LTE-M käyttöönoton laajentuminen ei aiheuta tulevaisuudessa ongelmia.

 

Vaikka julkisesti ei kaikista päivityksistä tiedoteta, tiedotamme asiakkaita suoraan, joilla on kyseinen laite tietojemme mukaan käytössä, näin on aiemminkin tehty. Tiedotteita ei laiteta samanaikaisesti vaan erissä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1

voisiko porukka, lähinnä @Sokrates antaa lähteitä tälle lte-m toimattomuudelle. parasta olisi jos olisi listoja mitkä laitteet pätkii ja mitkä ei. vaikka huawei lista olisi hyvä, ei unohtaen muitakaan merkkejä.

Käyttäjätaso 7

voisiko porukka, lähinnä@Sokrates antaa lähteitä tälle lte-m toimattomuudelle. parasta olisi jos olisi listoja mitkä laitteet pätkii ja mitkä ei. vaikka huawei lista olisi hyvä, ei unohtaen muitakaan merkkejä.


Hmmm…..

Vaikea on kattavaa listaa antaa , kun en työkseni enää testaa laitteita , vaan olen operaattoreiden tietojen varassa kuten useimmat meistä.

Kotikäytössä itselläni on vain Huawei B525-23a Telian softalla ja Huawei B715-23c DNA:n softalla. Molemmat toimii Elisan , Telian ja DNA:n korteilla ongelmitta ainakin omilla käyttöpaikoillani eikä niitä ole tarvinnut LTE-M:n vuoksi päivitellä.Toki muuten niissä on uusin softa. Eri asia on sitten onko käyttämissäni tukiasemissa LTE-M käytössä vai ei , en tiedä. Elisan laitteita ei minulla ole.

PS. Edellä@sakarialanne kertoi , että Elisan softalla varustettuun Huawei B525-23a laitteeseen on päivitysten jakelu aloitettu.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Reititttimiä ja tikkuja, jotka eivät toimi verkossa, jos operaattori on ottanut LTE-M käyttöön:

Elisa E5186s-22a
Elisa B593s-22

Joku variantti E3372s:stä, viestissä ei mainita mistä tikku on peräisin. Telia E3372s on tarjolla päivitys.

Telia on pyytänyt asiakkaitaan päivittämään mallit: B315, B593, E3276, E3372s, E5186s, E5377t, E5573, E5577t ja E5776.

Ruotsin puolella Telian päivityskehotus on annettu edellisten lisäksi myös E3267, E3372h, E5172, E5172As, E5577Cs, E5770s ja E5878. Tuolla Telia myös mainitsee, että nykyisen tietämyksen mukaan päivitystarve koskee ainoastaan Huawein valmistamia laitteita.

Henkilökohtainen havainto on Teltonika RUT950 sietämätön pätkiminen, joka alkoi syksyllä 2018 Suomen Yhteisverkossa. Ensiapuna vaihdoin UMTS-verkon käyttöön. Kun päivitin laiteohjelmiston, reititin toimii jälleen myös LTE-verkossa. Muutosloki ei mainitse LTE-M:stä suoraan, mutta voisiko jompi kumpi näistä liittyä jotekin asiaan: Some modem functionality fixes that prevent not switching to LTE, Authorization on LTE network fix?

Teltonika RUT550 ei toiminut Telian LTE-verkossa Helsingissä lainkaan tammikuussa 2019. Käytin suosiolla UMTS:ia, sillä tämä on niin vanha, ettei tälle saa päivityksiä. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1

itsellä on e3372s-153 (ainakin tekstin mukaan sim-kortti paikan vieressä). ja testailin huvikseni telian simmillä ja ei pätkinyt. oli päivityskin, testasin ennen ja jälkeen päivityksen. testi oli pinnallinen, noin 3 tuntia.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Henkilökohtainen havainto on Teltonika RUT950 sietämätön pätkiminen, joka alkoi syksyllä 2018 Suomen Yhteisverkossa.

Oiskohan ollut MNC-tunnuksen vaihto tunneittain? Ennen SYV vaihtoi sen kerran tunnissa, Telia - DNA ja toisin päin, mut aiheutti ongelmia.

Saisikos sen päivityksen pikaisesti tähän Elisan b525 purkkiin. Ilmeisesti Telian liittymä ei pelitä 4g verkossa tämän ongelman vuoksi.

Käyttäjätaso 4

B525 -reitittimille on aloitettu päivitykset nyt lokakuussa ja päivitykset tapahtuvat porrastetusti. Päivityksestä tiedotetaan tekstiviestillä.

Osallistu keskusteluun