Vastattu

M-laajakaista pätkii jatkuvasti + miten tehdä vikailmoitus netissä?

  • 12 toukokuu 2012
  • 18 kommenttia
  • 62210 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 2 kommenttia
Itselläni ja äidilläni on molemmilla käytössä Saunalahden mobiililaajakaista (tikkuina molemmilla Huawei E1820), joka Helsingissä sijaitsevassa asuinrakennuksessa (tiiliverhoiltu rivarikämppä) pätkii jatkuvasti (pahimmillaan kymmeniä kertoja tunnissa) tai yhdistää vasta useamman yrityksen jälkeen. Oma koneeni on Mac (OS X v.10.6.8.) ja PC pyörittää Windowsin 7:aa. Päivitykset sun muut kikat (kokeiltu molemmissa koneissa eri USB-porteissa, ilman lisäjohtoa ja johdon kanssa, eri huoneissa, ikkunoiden läheisyydessä jne.) on kokeiltu, mutta pätkiminen ei lopu. Oma mokkulani toimii Kuopiossa huomattavasti paremmin, vaikka siellä on viimeisen viikon aikana esiinytynyt pätkimistä normaalia enemmän. Viime vuonna tein tästä samasta kohteesta vikailmoituksen ja tällöin yhteys mielestäni parani, mutta tilanne huononi kuitenkin ja nyt alkaa taas molemmilta menemään hermot pätkimiseen. Häiriökartan mukaan ei tällä alueella häiriötä pitäisi olla.

Olisin tehnyt vikailmoituksen verkossa, mutta mitään lomaketta en saa mistään auki vaikka sellaisesta puhutaankin "ilmoita toimintahäiriöstä" osiossa. On vain puhelinnumero, mutta kyllähän vikailmoitus on voitava tehdä sähköisesti kerryttämättä puhelinlaskua kirsikaksi kakun päälle! Miten siis tehdä vikailmoitus sähköisesti?

Tätä viestiä kirjoitettaessa yhteys on jo katkennut neljästi (ja aikaa kulunut max.15minuuttia...).
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi aiccu 16 toukokuu 2012, 21:06

Kuulema pitkään jatkunut pätkiminen on merkki katvealueesta...ts. vaihtaa pitäisi lankojapitkin tulevaan laajakaistaan.

Katso alkuperäinen viesti

18 kommenttia

Sama vika, sama mokkula. Tällä hetkellä kokeilussa myös HTC Desire Z:sta jakaminen ja samat oireet vaikuttaisivat esiintyvän. On täysin käsittämätöntä miten puhelin/mokkula kadottaa yhteyden aivan satunnaisesti ja jatkuvasti, kun yhteyden toimiessa latausnopeudet ovat korkeat ja pingit esim. Googleen noin 50-100 ms luokkaa.

--- google.com ping statistics ---
275 packets transmitted, 238 received, 13% packet loss, time 301665ms
rtt min/avg/max/mdev = 48.917/145.271/4988.682/477.105 ms, pipe 5Edit: vielä lisäkokeilu puhelimesta WLANin kautta jakamalla:

--- google.com ping statistics ---
359 packets transmitted, 335 received, 6% packet loss, time 358617ms
rtt min/avg/max/mdev = 55.134/77.463/548.941/38.727 ms
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tänä viikonlppuna on ollut ongelmia Huihai E1820 kanssa myös täällä Lounais-Suomen saaristossa, jossa yleensä Saunalahden liittymä on toiminut kuin junan vessa.  Perjantai-illlalla pingit yli 300 ja nopeus sen mukainen. Tänään nopeus on ollut lähempänä normaalia, mutta pätkinyt useamman kerran.
Yhteys katkeaa vähintään 4 kertaa tunnissa...

Rupeaa olemaan liittymän vaihto aika liki.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
vinnie_paul kirjoitti:
Yhteys katkeaa vähintään 4 kertaa tunnissa...

Rupeaa olemaan liittymän vaihto aika liki.

Ei se vaihtamalla parane.
Jos 5 minuuttia on toiminut viimeisen 1.5h aikana niin hyvä on.

Ja varmasti paranee vaihtamalla firmaa.
Käyttäjätaso 4
aiccu kirjoitti:

Olisin tehnyt vikailmoituksen verkossa, mutta mitään lomaketta en saa mistään auki vaikka sellaisesta puhutaankin "ilmoita toimintahäiriöstä" osiossa. On vain puhelinnumero, mutta kyllähän vikailmoitus on voitava tehdä sähköisesti kerryttämättä puhelinlaskua kirsikaksi kakun päälle! Miten siis tehdä vikailmoitus sähköisesti?

Näemmä vika-ilmoituksesta on tullut puhelinpalvelua ja tulonlähde yhtiölle. OmaSaunalahden kautta saa sähköisesti yhteyden; kyllä viesti kulkee perille oikeaan paikkaan aikanaan ja jää itselle talteen. Tämän viestin jälkeen pääsee toivottavasti sähköpostiyhteyteen.

Kun ei ole tehnyt muutoksia omiin laitteisiin, niin vika on luultavimmin operaattorilla. Tikku toki myös voi takkuilla. Kannattaa ennen vikailmoitusta kokeilla yhteyttä eri paikassa, eli mieluusti samoilla laitteilla eri mastoon. Ne kysyy sitä.
Käyttäjätaso 6
Vikatilanteen selvittämisen kannalta on helpompaa ja nopeampaa hoitaa asia puhelimessa. Vianrajaus vaatii useimmiten myös lisäkysymyksiä, joihin vastaaminen taas vaatii useamman sähköpostinvaihdon ja mahdollinen viankorjaus viivästyy.

Tehdyn muutoksen avulla mahdollistetaan vikailmoitusten entistä parempi ja nopeampi käsittely, kun häiriöstä päästään keskustelemaan suoraan asiantuntijan kanssa puhelimitse.:smileyazn:
Tomahaukki kirjoitti:
Vikatilanteen selvittämisen kannalta on helpompaa ja nopeampaa hoitaa asia puhelimessa. Vianrajaus vaatii useimmiten myös lisäkysymyksiä, joihin vastaaminen taas vaatii useamman sähköpostinvaihdon ja mahdollinen viankorjaus viivästyy.

Tehdyn muutoksen avulla mahdollistetaan vikailmoitusten entistä parempi ja nopeampi käsittely, kun häiriöstä päästään keskustelemaan suoraan asiantuntijan kanssa puhelimitse.:smileyazn:

itse ainakin haluan "mustaa valkoisella" mahdollista myöhempää tarvetta varten, kun ei se useinkaan korjaannu yhdellä soitolla. Lisäksi vika voi olla sellainen, ettei se vaadi pikaista korjausta, jolloin langalla ei tarvitse roikkua turhaan.

Eikä mikään estä Elisan viankorjaajan soittamasta takaisinpäin, mikäli tarpeen.;)
Käyttäjätaso 3
Kyllä tuo vikailmoituksen tekeminen on melkoista tuskaa. Tänään on 900 MHz:n aluella pingi on vaihdellut välillä 45ms - 12000ms (siis yli 10 sekuntia plus aikakatkaisut päälle) ja yritin todellakin etsiä vikailmoituslomaketta. Sitähän ei näköjään löydy, vaan joutuu soittamaan Saunalahdelle.

Sieltä kyllä vastattiin suht. nopeasti, mutta uudelleenohjattiin sitten jonottelemaan tekniikan puolelle. Pari minuuttia jaksoin kuunnella jotakin hengettömästi hönkäilevää, joutavaa laulua jollotavaa amerikkalaista poppikantri-pimua, mutta eivät kestäneet hermoni sen pitemmälle.

Olisi edes mahdollisuus mykistää se p***amusiikki, mutta se on nykytekniikalle kaiketi ylitsepääsemättömän vaikeaa.
Käyttäjätaso 3
Oli hiukkasen hidasta tuossa illemmalla tämä nettipuuhastelu 900 MHz puolella. En ole näin

hurjia PING-lukuja aiemmin nähnyt:

64 bytes from 193.166.3.2: icmp_seq=1336 ttl=248 time=10744 ms
64 bytes from 193.166.3.2: icmp_seq=1338 ttl=248 time=77829 ms
64 bytes from 193.166.3.2: icmp_seq=1339 ttl=248 time=3511 ms

.... ja hiukan myöhemmin....

64 bytes from 193.166.3.2: icmp_seq=1377 ttl=248 time=1054 ms
64 bytes from 193.166.3.2: icmp_seq=1378 ttl=248 time=1374 ms
64 bytes from 193.166.3.2: icmp_seq=1379 ttl=248 time=81096 ms
64 bytes from 193.166.3.2: icmp_seq=1380 ttl=248 time=24295 ms

Tuosta ajattelin ilmoitella vikapäivystykseen, mutta kuten kerroin, se jäi tekemättä

sen toivottomuden vuoksi.
Käyttäjätaso 5
Onkohan tässä taikasanana e1820. Nimittäin datasiirtoja ja yhteyksiä tauotetaan jatkuvasti, aikakatkaisuja tulee tuon tuosta ja netin käyttö on miltei mahdotonta, jos ei kuuntele samaan aikaan jotain nettiradiota. Kuopiossa näin on yleensä neljän jälkeen jatkuen iltamyöhään ja lähikunnassa tosiaan toimii ilman tällaista taukoilemista.

Jännä juttu tänään soitti Saunalahden puhelinmyyjä (kuulosti ihan Reinikaiselta), joka haukkui koko Elisan 3G:n miten se menee tukkoon heti, kun koulukkaat tulee kotiin ja alkaa soittamaan kavereille. Toki sieltä olisi ollut kiinteä tuplalaajakaistaa tarjolla. 🙂 Hyvin kyllä osataan tämäkin asia kääntää parhainpäin. No tosin ei tämä niin SURKEA ole kuin puhelinmyyjä väitti, mutta hyvä yritys kuitenkin. (Enia oli se pulju)
Käyttäjätaso 3
joesmith kirjoitti:
Oli hiukkasen hidasta tuossa illemmalla tämä nettipuuhastelu 900 MHz puolella. En ole näin

hurjia PING-lukuja aiemmin nähnyt: 

Mitä osoitetta muuten pingaat? Olen nähnyt palstalla että jotkut pingaavat esim. googlen palvelinta. En pidä sitä kovin hyvänä vertailukohtana koska paketithan voivat kadota ilman oman mobiilioperaattorin myötävaikutusta. Siksi on hyvä pingata jotain kotimaista kohdetta, vaikka ficixiä tjsp.
Netin kautta tehtävä häiriöilmoitus löytyi lopulta oma.saunalahden viestit asiakaspalvelun alta. Loogista, mutta silti tyhmälle asiakkaalle sen voisi jo vikatilanne ohjeissa neuvoa...

Kuten joku muukin kirjoitti, haluan mustaa valkoisella sen sijaan että lätisen omaan laskuuni puhelimessa. Jos haluavat puhelimitse palvella niin miksi ei kehitetä soittopyyntö vikailmoitukseen palvelua? hämärä muistikuva, että jollakin tälläinen palvelu on (voi olla muukin kuin operaattori).

Molemmat huaweit ovat olleet käytössä vuodesta 2010. Alkaako ikä painamaan? Kuopiossa tosiaan omani toimii kiitettävästi verrattuna Helsingin tasoon. Kortteleita en lähde juoksemaan kone sylissä ympäriinsä tutkimaan toimiiko yhteys jossain lähikorttelissa yhtään sen paremmin. En näe sen olevan asiakkaan tehtävä.

Tuota pätkimistä tapahtuu kyllä ihan samalla lailla vaikka olisi nettiradio päällä...

Vastausta odotellessa..onneksi sentäs ulkona on nätti sää...
Käyttäjätaso 3
Tällä kertaa tuo oli funetin palvelin, paksujen letkujen takana ja taatusti luotettava ynnä nopea.

Koko päivän tein (tai yritin tehdä) töitä pääkaupunkiseudulla olevalle palvelimelle ja olihan se

melkoista tuskaa pääteyhteyttä käyttää kun välillä kirjoitus tuli päätteelle 5-10 sekuntia myöhässä.

Ennätys oli - kuten listasta näkyi - reilusti toista minuuttia.

Kun verkko toimii tuon tasoisesti , on aivan sama, mitä pingailee. Suomen palvelinten

ping-ajat vaihtelevat valtavasti eikä niillä näy olevan mitään maantieteellistä selitystä. Tallinnaan

ja Tukholmaan on usein nopeampi reitti kuin vaikkapa Espooseen. Mutta hifistelyksi menee,

jos noita alkaa vertailla.

Kävin taannoin läpi noita pingejä eri palvelimille (omia on pari Britanniassa, yksi USA:ssa)

ja eivät ne erot nyt niin valtavia lopultakaan ole, ainakaan normaalikäytön kannalta. Uuteen

Seelantiin taisi olla pisin eli n. 500 ms, mutta se ei tietenkään ole mikään ihme.

Ja Googlen DNS  (8.8.8.8 ) on ihan hyvä pingattava, siinä osoitteessa ei lopu yleensä letku kesken:

$ ping 8.8.8.8
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8 ) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=51 time=72.4 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=51 time=70.5 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=51 time=68.4 ms

Vertailuna:

$ ping ftp.funet.fi
PING ftp.funet.fi (193.166.3.2) 56(84) bytes of data.
64 bytes from ftp.funet.fi (193.166.3.2): icmp_seq=1 ttl=248 time=59.0 ms
64 bytes from ftp.funet.fi (193.166.3.2): icmp_seq=2 ttl=248 time=59.6 ms
64 bytes from ftp.funet.fi (193.166.3.2): icmp_seq=3 ttl=248 time=58.5 ms

Ero on (tällä kertaa) vain sadasosasekunnin luokkaa. USA:n palvelimelleni tulee reilu 0.1 sekuntia lisää.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
PasiS kirjoitti:
Tänä viikonlppuna on ollut ongelmia Huihai E1820 kanssa myös täällä Lounais-Suomen saaristossa, jossa yleensä Saunalahden liittymä on toiminut kuin junan vessa.  Perjantai-illlalla pingit yli 300 ja nopeus sen mukainen. Tänään nopeus on ollut lähempänä normaalia, mutta pätkinyt useamman kerran.

Nyt mennään taas ihan normaalinopeuksilla ja ilman pätkimistä. Yön ukkosia odotellessa...
Kuulema pitkään jatkunut pätkiminen on merkki katvealueesta...ts. vaihtaa pitäisi lankojapitkin tulevaan laajakaistaan.
Mistä numerosta tuon asiantuntijan saa kiinni?
Käyttäjätaso 1
Tornihaukantiellä Oulussa on myös singnaali taso laskenut 4 jästä 1 teen ja nopeudet sen mukaisia

Osallistu keskusteluun