Kysymys

määräaikaisuuden päättyminen

  • 20 lokakuu 2015
  • 8 kommenttia
  • 1139 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 7 kommenttia
Laskujeni (e-lasku) väli oli kolme kuukautta, edellinen päivätty 16.7 ja tämä seuraava 16.10. Viimeisimpään laskuun sisältyy mm. mobiililaajakaistat kolmelta kuukaudelta ja minulla on kyseisiä liittymiä kaksi.

Tänä aikana satummoisin päättyivät määräaikaisuudet ja siten molempien laajakaistojen kustannukset ponnahtivat yli kaksinkertaisiksi kahden kuukauden ajalta. Laskussa oli näin neljäkymppiä yhteensä enemmän kuin mitä olin odottanut.

Tuo pitkä laskutusväli johtui taasen siitä, että minulle hyvitettiin kesällä Omagurupuhelun kohtuuton summa ja sovimme silloin, että seuraava lasku lähetetään vasta kun hyvitys on "käytetty". Tämä oli minulle hyvin sopiva ratkaisu mutta sen seurauksena en ole voinut reagoida kasvaneisiin mobiililaajakaistamaksuihin.

E-laskuja on toki mahdollista tarkastella selaimen avulla riviriviltä mutta rutiinilaskujen, joiden summat ovat vakiot, en ole näin tehnyt. Olisi tietysti kannattut lukea tuon 16.7 päivätyn kaikki rivit vaikka niitä on aikamoinen määrä kun kyseessä on neljää eri liittymää koskeva lasku. Siellä päättymisestä kerrotaan.

Kuitenkin minusta hyvään asiakaspalveluun voisi kuulua selkeä erillinen info esim. oleellisista muutoksista seuraavaan laskuun.

Muttamutta. Silloinhan toisaalta kävisi niin, että asiakas saattaisikin uusia määräaikaissopimuksensa ja Elisalta jäisi tuloja saamatta.

Tuntuu vahvasti vedätykseltä. Luulisi suhteellisen pitkäaikaisella asiakassuhteella olevan merkitystä. Asiakasuskollisuus kasvaa rehdin ja suoraselkäisen toiminnan avulla eikä vedätyksen kautta. Vaikka tämä kuinka sopimuksen mukaista olisikin.

En jaksa tästä lähteä reklamoimaan. Sain siitä tarpeekseni tuon Omaguruasian tiimoilta. Katselen mieluummin kilpailijoiden tarjouksia. Jospa vuosikausien jälkeen koettaisi toista toimijaa.

8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
eb53 kirjoitti:  Olisi tietysti kannattut lukea tuon 16.7 päivätyn kaikki rivit vaikka niitä on aikamoinen määrä kun kyseessä on neljää eri liittymää koskeva lasku. Siellä päättymisestä kerrotaan.
No niin olisi. Tai sitten olisi voinut muuten pitää mielessään, että liittymien määräaikaisuudet ovat päättymässä, ja jotain tarttes tehdä.

IMHO, jokainen on ihan itse vastuussa tekemisistään. Asiakas on ihan itse tehnyt sen määräaikaisen sopimuksen, jossa lukee sopimuksen päättymispäivä. Ja jos ei jaksa edes tarkastaa laskuja, niin se ei ole palveluntarjoajan vika. Jos ei lue laskuja, niin mistä Elisa tietäisi että ne muut ilmoitukset tulee luettua yhtään sen paremmin? Kuinka monella eri tavalla ilmoitus pitäisi lähettää, että kaikki vastaanottajat olisivat tyytyväisiä (tai siis tympääntyneitä roskapostin määrään)?

Ja mitä nyt näitä valituksia on tullut luettua, niin kaava on tämä: Entä jos Elisa lähettäisi tiedon sähköpostiin? No, vastaanottajalla on tietenkin käytössään roskapostinsuodatus, joka vippaa kaikki Elisalta tulleet postit roskiin, koska nehän on pelkkiä mainoksia. Tai ainakaan niitä ei lueta, koska nehän on mainoksia. No entä jos tulisi tekstiviesti? Eihän se käy laatuun, kun se tulee juuri silloin kun vastaanottaja on nukkumassa, ja uni häiriintyy. No entä paperikirje? Se menee tietysti vanhaan osoitteeseen, tai sitten koira syö sen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Mulla näkyy OmaElisassa milloin tarjoukset päättyy. Tänä vuonna ihan hyvissä ajoin muutin liittymiä ja on ensi kesään asti edullinen Huoleton 3 G. 🙂 Kiitos Jessica & Maksim 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Jos kirjaudut OmaElisaan, voit irtisanoa määräajattomat liittymät esim. 4G-dataliittymä. Myös puheliittymän irtisanominen onnistuu sieltä nykyään itsepalveluna. Saunalahteen kannattaa olla yhteydessä aina itse vähintään kk ennen sopimuksien päättymistä - ne ajastavat päättymään ne loppupäivänä - ei tule yllätyksiä.

Nyt mitä nopeammin irtisanot tarpeettomat palvelut, sitä vähemmän joudut maksamaan ekstraa.

Huomaa, että jos irtisanot liittymän itsepalveluna - numeroa ei voi enää siirtää toiselle operaattorille. Kannattaa siis siirtää liittymä, jos puheliittymän numeroa on vain vaihtamassa toiselle operaattorille.

Yt 🙂
Kylläkyllä. Oikeassa olet. Joskaan, kuten kirjoitin niin tarkistettavia laskuja ei tullut koska Elisalla oli minulle hyvitettävää sisällä useamman kuukauden edestä ja määräaikaisuus päättyi tällä välillä. Ensimmäisestä saamastani laskusta sitten asian tarkistin kun summa tuntui oudolta. E-lasku, kuten varmasti on tiedossa, on erikseen avattava selaimessa nähdäkseen veloitusrivit eikä sitä juuri vakiosummaisissa rutiinilaskuissa tule tehtyä niin kauan kuin summa on totutun suuruinen. Kuten myös kirjoitin niin mitään laitonta ei ole tapahtunut. Molempien osapuolten hyväksymällä sopimuksella on menty.
Silti pidän fiksumpana toimintaa jossa asiakkaan määräaikaista sopimusta sen päätyttyä jatketaan samalla hinnalla kuin siihenkin asti ja mahdollisen hinnankorotuksen suhteen toimittaisiin kuten toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa eli ollaan asiakkaaseen yhteydessä. Tällainenkin sopimus minulla on toisaalla.
Käyttäjätaso 7
eb53 kirjoitti:
Kylläkyllä. Oikeassa olet. Joskaan, kuten kirjoitin niin tarkistettavia laskuja ei tullut
Kirjoitit, että sinulle tuli 16.7. päivätty lasku, jossa asiasta oli kerrottu. Mutta jätit ihan itse vapaaehtoisesti sen lukematta.

Muutenkaan sinulle ei ilmeisesti missään vaiheessa määräaikaisen sopimuksen kestäessä tullut mieleen, että sopimuksen päättymisen aikaan pitäisi tehdä jotain. Tai ainakaan sinulle ei tullut mieleen tarkistaa päättymispäivää ja laittaa kalenteriin ylös, että tuolloin pitäisi tehdä jotain. Vai?

Sorry, että olen tyly, mutta olen edelleen sitä mieltä että jokainen on ihan itse vastuussa tekemisistään. Toki palveluntarjoaja voi avittaa tällaisissa asioissa jos parhaaksi katsoo - ja niinhän se tekikin, huomautti asiasta kyseisessä laskussa.
Noin ihan lyhyesti.

Asiaa voi tarkastella parista eri vinkkelistä.

Yksi: Myyntiorientoitunut firma ymmärtää kahden tärkeän asian, asiakastilin hallinnan ja maineenhallinnan merkitykset. Asiakastilin hallinnassa yksi tärkeimpiä seikkoja on vanhan asiakkuuden säilyttämiseen pyrkiminen. Se kun on moninverroin helpompaa ja halvempaa kuin uuden asiakkaan hankkiminen. Helppo keino tähän on esimerkiksi olla asiakkaaseen yhteydessä hyvissä ajoin ennen kuin sopimus on katkolla. Maineenhallinnassa taas ydin on negatiivisten viestien torjuminen ennakolta ja kun niitä kuitenkin tulee niin niiden nopea ratkaisu.

Tämän tyylin etu on siinä, että asiakas kokee palvelun hyväksi ja on siksi sitouteena valmis jatkamaan suhdetta monasti jopa hieman kovemmalla hinnalla kuin markkinoilla juuri sillä hetkellä olisi tarjolla. 

Kaksi: Insinöörivetoinen firma taas ymmärtää asian hieman toisin. Esimerkiksi niin, että jos kerran määräaikainen sopimus on päättymässä niin jokainen vastaa omista sopimuksistaan ja sen vuoksi asiakkaan velvollisuus on olla yhteydessä ja ellei ole niin kärsiköön.

Tässä ajattelussa vain on firman kannalta se huono puoli, että asiakas aivan varmasti alkaa vertailla markkinoilla olevia tuotteita ja helposti tarttuu halvempaan jos sellainen on kilpailijalla tarjolla. Asiakkaistaan välittämättömään yritykseen kun ei ole juuri muuta sidettä kuin edullinen hinta (ja asiakkaan laiskuus).

Asiakkaallehan tilanne on helppo. Hän voi vain voittaa.

Ainakin meiltä pari mobiililiittymää on jo lähdössä Elisalta. Muutama sopimus sinne toki vielä meidänkin taloudesta jää.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
En nyt ymmärrä tätä saman asian jankkaamista yhä uudelleen, ja uudelleen, vaikka itsekin kerroit Elisan sinulle ilmoittaneen sopimuksen määräaikaisuuden päättymisestä. Sopimuksen kesto on ollut sinulla tiedossa koko ajan, ja sen lisäksi Elisa siitä vielä on ilmoittanut muistutuksena erikseen, kun se on ollut ajankohtaisempaa. Eikö olisi helpompaa vain jo todeta itselleen, että 'Tulipa ryssittyä, kun unohdin koko asian." Sen jälkeen tartut toimeen, ja hoidat omat sopimuksesi sellaisiksi kuin haluat, oli se sitten millä tahansa operaattorilla. Ja lopetat turhasta jankkaamisen, kun taidat kuitenkin itsekin jo tietää, ketä tästä nyt kuitenkin viimeiseksi on syyttäminen.

Olen pitkältikin samaa mieltä asioista, kuin mitä sinä kirjoitit ylläolevassa kirjoituksessasi. Ristiriitaista viestissäsi on kuitenkin sen loppu, jossa ilmoitat siirtäväsi liittymiä pois Elisalta. Viestistäsi kun kuitenkin sai aika selvästi sen kuvan, että sinä nimenomaan suosisit "myyntiorientoitunutta yritystä".
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Hyvin usein määräaikaisuuden myötä liittymillä on jos jonkinlaisia tarjouksia ja kamppanjoita joiden kesto on määräaikaisuuden ajan. Kun kamppanjakuukaudet on käytetty liittymä palaa normaalin hintaiseksi, emme harrasta hintojen mielivaltaista korottamista määräaikaisuuden päätyttyä.

  • ? jos haluat, katson ilomielin kanssasi mitä liittymäasialle voidaan tehdä 😉
  • Osallistu keskusteluun