Matkaviestintäverkon kuuluvuus ja sen toimivuuden parantaminen
Internetyhteyden ja niiden kautta toimivien laitteiden käytön lisääntymisen myötä, internetyhteyden nopeudet ja toimivuus ovat nousseet suureksi ja jopa ei niinkään miellyttäväksi puheenaiheeksi. Mobiililaajakaistoihin, eli SIM-kortin avulla toimiviin liittymiin kohdistuu kiinteitä yhteyksiä enemmän pettymyksiä.
Olet varmaankin miettinyt, miten puhelinliittymäsi verkossa oikein toimii, miksi matkapuhelin ei toimi kaikkialla tai minkä vuoksi reititin toimii tuolla paremmin kuin tässä. Minkä takia naapurilla yhteys toimii paremmin, mitä meillä?
Mobiiliverkko on moniosainen kokonaisuus, mihin vaikuttaa paljon erinlaisia asioita. Nämä ovat myös sellaisia, ettei niitä tule normaalisti ajatelleeksikaan. Nyt kuitenkin erinlaisten älylaitteiden yleistyttyä ja kaiken tekemisen siirtyessä verkon puolelle tehtäväksi, on hyvä hetkeksi istahtaa alas ja tutustua hieman, että mikä se mobiiliverkko oikein nyt on ja mikä sen toimivuuteen oikein vaikuttaa. Kun tekniikan tuntee hieman paremmin on silloin myös helppo ennakoida ja kokeilla asioita, millä voi parantaa liittymien toimivuutta.
SIM-kortilla toimivien laitteiden, kuten puhelimien, tablettien, reitittimien tai nettitikkujen toiminta perustuu radioaaltoihin, jolloin data liikkuu ilmateitse. Nettiyhteytesi puhelimella tai reitittimellä muodostuu siitä, kun tukiasemalta lähtevät radiosignaalit kohtaavat laitteesi. Laite on saanut hyvän signaalin ja kaikki on hyvin - voit huoletta nyt surffata verkossa!
Kuitenkaan aina tilanteet eivät mene näin ihanteellisesti vaan internetyhteyden kanssa esiintyy ongelmia. Mobiiliverkkojen ongelmia on helppo yrittää tunnistaa myös itse ja muutamien vinkkien avulla vianaiheuttajan voi selvittää itse.
Vika voi johtua laajemmasta häiriötilanteesta verkon puolelta, milloin esimerkiksi alueella olevista tukiasemista yksi tai useampi on alhaalla. Yleensä verkkoviasta johtuvat ongelmat näkyvätkin käyttäjillä niin, että samassa osoitteessa olevat muut liittymät sekä laitteet eivät toimi ja yhteydet toimivat heti paremmin toisessa osoitteessa.
Laajoista vioista operaattorit ilmoittavat omilla häiriötiedotteillaan tai -kartoilla. Mikäli epäilet, että kyseessä on laajempi vika kannattaakin ensin kurkata, onko vika jo operaattorilla tiedossa. Joskus kaikista vioista ei kuitenkaan nosteta erillistä tiedotetta, mikäli vika ei kosketa suurta asiakasmäärää. Mikäli häiriökartalle tai -tiedotteisiin asiasta ei ole nostettu tiedotetta, kannattaa olla yhteydessä oman operaattorin asiakaspalveluun. Välttämättä vika ei ole vielä noussut operaattorille asti tietoon, joten yhteydenottosi on tärkeää, että vika saadaan nopeasti korjauksen alle!
Ongelman voi aiheuttaa myös liittymässä oleva vikatilanne. Tämä kohta tuleekin yleensä heti mieleen ensimmäisenä, jos muilla laitteilla saman operaattorin liittymät toimivat normaalisti. Vika on kuitenkin hyvä vielä varmistaa testaamalla SIM-korttia laitteesta vielä toisella laitteella, sillä ongelmien juurisyy voikin osoittautua laitteeseen. Mikäli SIM-kortti ei toimi myöskään toisella laitteella, on todennäköisesti silloin liittymän puolella jotain ongelmaa.
Jos liittymä kuitenkin lähtee toimimaan toisella laitteella taas normaalisti, ongelmat rajautuvat silloin käytössä olevaan laitteeseen. Tämä ei tarkoita, että laite olisi viallinen vaan ongelma voi hyvinkin johtua myös laitteen asetuksista. Ennen uuden laitteen ostoa, kannattaakin varmistaa että laitteen asetukset ovat oikein.
Koska datankäyttö on yleistynyt hyvin paljon ja suurin osa käyttäjistä ovat uusien laitteiden ja niiden vaatimuksien myötä siirtyneet käyttämään 4G verkkoa, voi ongelmien taustalla vaikuttaa myös muiden käyttäjien ja laitteiden aiheuttama liikenteen määrä verkossa. Käyttäjät eivät aina välittämättä saa käyttöönsä suurinta mahdollista siirtonopeutta, jos verkossa on samaan aikaan paljon muita käyttäjiä.
Syy heikkoon toimivuuteen tai kuuluvuuteen voi aiheutua myös, jos käyttöpaikka jää verkkojen peittoalueen ulkopuolelle, eli niin sanottuun katveeseen. Katveet ovat yleensä haastavia korjata, sillä maastonmuodot voivat esimerkiksi estää radiosignaaleiden pääsemistä käyttöpaikkaan asti. Yleensä katveen korjaamiseksi auttaa uusien tukiasemien rakentaminen alueelle.
Katve voi esiintyä myös sisätiloissa, milloin naapurirakennukset, oman talon rakenteet tai esimerkiksi energiatehokkaat selektiivilasit blokkaavat radiosignaaleita tehokkaasti. Ongelman laajuutta onkin hyvä kokeilla rajata itse testaamalla, toimiiko laite paremmin ulkona tai sisätiloissa.
Tästä päästäänkin jälleen radioaaltoihin ja niiden toimivuuteen. Radioaallot ovat nimittäin herkkiä, eli signaalit eivät läpäise hyvin kovinkaan paksuja esteitä, milloin sillä on tapana heijastua kohtaamastaan pinnasta. Tämän lisäksi, toimivuuteen vaikuttaa käyttäjän sijainti tukiasemaan nähden ja tukiasemien tiheydestä. Miten tukiasemassa olevat antennit ovat suunnattuina, päätelaitteet, väliin jäävät rakennukset ja maastonmuodot, käytössä olevasta verkkotekniikasta (2G, 3G 4G) sekä käyttäjämäärä.
Tiedonsiirtonopeuteen voivat vaikuttaa myös esimerkiksi palveluiden käyttöön tarkoitettujen laitteistojen suorituskyky, virustorjunta- ja palomuuripalveluiden sekä muiden käytössä olevien ohjelmistojen aiheuttama kuormitus tai langattoman lähiverkkoyhteyden käyttö. Jopa sääolosuhteet voivat vaikuttaa yhteyksien toimivuuteen.
Kuten huomaat, tuohon toimivuuteen vaikuttavia asioita on hyvin paljon. Tämän vuoksi myös mobiililaajakaistaliittymien nopeuksien vaihteluvälit ovat hyvin laajoja.
Alla olevasta taulukosta näet nopeuden vaihteluvälit eri tekniikoittain: Päätelaitteesi valitsee käyttöösi aina parhaan käytettävissä olevan verkon ja suurimmalla osalla modeemeista voi käytettäviä taajuuksia vaihtaa toiseen.
5G
Teoreettinen maksiminopeus; 1000 Mbit/s
Arvioitu nopeus; 10-1000 Mbit/s
4G LTE*
Teoreettinen maksiminopeus; 600 Mbit/s
Arvioitu nopeus 5-600 Mbit/s
3G
Teoreettinen maksiminopeus; 35 Mbit/s
Arvioitu nopeus; 0,4 - 35 mBIT/S
2G
Teoreettinen maksiminopeus; 0,25 Mbit/s
Arvioitu nopeus; 0,05 - 0,25 Mbit/s
* Elisan 4G liittymien arvioitu vaihteluväli riippuu liittymätyypistä. Liittymät ovat nimettyjä niiden teoreettisen maksiminipeuden mukaan, joten esimerkiksi Huoleton Premium 300M liittymän normaali vaihteluväli on 5 - 300 Mbit/s
** On myös hyvä muistaa, että yleensä liittymän nimellisnopeus tarkoittaa sen maksiminopeutta, eli teoreettista nopeutta minkä liittymä voi parhaimmillaan saavuttaa.
Tiedonsiirtonopeus on asymmetrista eli tiedonsiirtonopeus siirrettäessä tietoa verkosta laitteelle päin (DL = download ) on eri kuin siirrettäessä tietoa laitteelta verkkoon (UL = upload ).
Voit tarkistaa alueesi kuuluvuuden ja käytössä olevan tekniikan oman operaattorisi kautta heidän omalla kuuluvuuskartallaan, minne verkkojen peittoalueet ovat arvioitu. Internetyhteytesi nopeutta voit myös mitata erinlaisien nopeustestien avulla. Nopeustestit kannattaa aina tehdä verkkopiuhan kautta, sillä langattomasti yhteysnopeudet ovat heikompia, mitä piuhan kautta saa.
Mobiililiittymän toimivuutta on kuitenkin mahdollista kokeilla parantamaan myös itse ja monesti nämä ovat nopeampi oikotie onneen, kuin jäädä odottamaan sitä, että operaattori tekisi alueella muutostöitä tai verkon parannuksia. Kuuluvuus voi olla nimittäin pienestä kiinni, milloin kuuluvuutta voi yrittää parantaa muutamilla toimenpiteillä.
Jos käytöstäsi löytyy mobiilireititin ja käytät yhteyttä langattomasti WLAN-yhteyden kautta. Varmista, että reititin olisi sijoitettu mahdollisimman keskeiselle paikkaa langatonta verkkoa käyttäviin laitteisiin nähden. Vältä väliin jääviä seiniä, esteitä ja häiriöitä aiheuttavia laitteita. Reitittimen sijaintia on hyvä testata myös toisessakin paikassa, sillä toimivuuden kannalta tässä voi olla hyvinkin pieni ero.
Useimmilla mobiilireittitimillä on mahdollista valitsemaan käytettävän taajuuden, milloin kannattaa laitteen hallintasivujen kautta testata eri taajuuksia ja varmistamaan, ettei laite olisi pakotettuna vain tietyllä taajuudella. Mikäli mahdollista, liittymän toimivuutta on hyvä testata välillä verkkokaapelin avulla, sillä piuhan kautta yhteys on monesti nopeampi ja tasalaatuisempi, mitä langattomasti.
Jos talossasi on useita eri kerroksia tai talosi on iso ja nettiä halutaan käyttää kaikissa sen huoneissa ilman huolta ongelmista, tutustu langatonta verkkoa tukeviin lisälaitteisiin tai tilaa kotiverkkoasiantuntija avuksesi.
Jos mobiilireitittimelle tehtävistä toimenpiteistä ei ollut oikotietä onneen, kannattaa harkita erillisen lisäantennin hankkimista.
Lisäantenneita on monenlaisia. Ensimmäisenä kannattaa varmistaa, sisältyykö mobiilipäätelaitteeseesi omat lisäantennit. Mikäli laitteen mukana tulleet erilliset antennit eivät ole käytössä – voi näiden lisääminen jo parantaa tilannetta sisäverkossa.
Edullisin vaihtoehto laadun parantamiselle on pöytäantenniratkaisu. Pöytäantenni on ympärisäteilevä antenni ja se on tarkoitettu työpöydälle tai esim. näytön päälle (klipsillä asennettava versio). Antenni on suuntaamaton eli se kaappaa signaalit joka suunnasta. Pöytäantenni on toimiva ratkaisu erityisesti kaupunkiympäristössä ja kerrostaloissa.
Mikäli pöytäantennista ei ole riittävää apua, kannattaa harkita ulkoantennin hankintaa.
Ulkoantenni on pöytäantennia tehokkaampi ratkaisu huonolla kuuluvuusalueella. Antenni voidaan suunnata tukiasemaa kohti ja saavuttaa näin parempi kuuluvuus. Ulkoantennit muistuttavat televisioantenneja ja ne kiinnitetäänkin televisioantennin tavoin esimerkiksi seinään. Antennin valinnassa, suosittelemme kysymään apua myyjältä.
Alapuolella vielä koottu hieman lisätietoa erinlaisista antenneista;
Suunta-antenni sopii rakennuksiin nettikäyttöön
Suunta-antenni toimii parhaiten rakennuksiin, kun antennin halutaan osoittavan lähettävää tukiasemaa kohti.
Pystypolarisaatio-/Lineaariantenni sopii parhaiten ns. pöytäpuhelimeen
Antennissa on käytössä vain yksi antennikaapeli ja tämän osalta käyttötarkoitus sopii ainoastaan puhekäyttöön ns.pöytäpuhelinten (GSM) signaalin vahvistukseen.
Ympärisäteilevä antenni on hyvä hankinta veneisiin tai autoihin
Ympärisäteilevää antennia suosittelemme vahvistamaan mobiililaajakaistan kuuluvuutta, kun yhteyttä käytetään liikkuvassa kohteessa eli esimerkiksi autossa tai veneessä. Matkapuhelimissa on käytössä ympärisäteilevät antennit.
Mikäli matkaviestintäverkko ei kuulu lainkaan, puhelimen voi saada toimimaan lisäantennin tai WiFi-verkon ja sitä tukevan liittymän ja puhelimen avulla. Operaattoreiden WiFi-puhelut parantavat puheluiden toimivuutta sellaisissa rakennuksissa, joissa mobiiliverkon kuuluvuus sisätiloissa on heikko. WiFi-puhelulla voit soittaa ja vastaanottaa puheluita omalla liittymälläsi laajakaistan WiFi/WLAN-verkkoa käyttäen. Puhelut toimiakseen vaativat WiFi- ja 4G-puheluita tukevan puheliittymän sekä WiFi- ja 4G-puhelutuen puhelimelta. Lisäksi WiFi- ja 4G-puheluiden tulee olla aktivoituna liittymälle. WiFi- ja 4G- puheluista lisää täällä.
Kuuluvuuden parantamisesta kannattaa vielä ihan lukaista Viestintäviraston sivuilta kattava tietopaketti matkaviestintäverkon kuuluvuuden parantamiseksi. 😊
Toivottavasti tästä artikkelista ja kirjoittamistani vinkeistä olisi teille apua!
Olet varmaankin miettinyt, miten puhelinliittymäsi verkossa oikein toimii, miksi matkapuhelin ei toimi kaikkialla tai minkä vuoksi reititin toimii tuolla paremmin kuin tässä. Minkä takia naapurilla yhteys toimii paremmin, mitä meillä?
Mobiiliverkko on moniosainen kokonaisuus, mihin vaikuttaa paljon erinlaisia asioita. Nämä ovat myös sellaisia, ettei niitä tule normaalisti ajatelleeksikaan. Nyt kuitenkin erinlaisten älylaitteiden yleistyttyä ja kaiken tekemisen siirtyessä verkon puolelle tehtäväksi, on hyvä hetkeksi istahtaa alas ja tutustua hieman, että mikä se mobiiliverkko oikein nyt on ja mikä sen toimivuuteen oikein vaikuttaa. Kun tekniikan tuntee hieman paremmin on silloin myös helppo ennakoida ja kokeilla asioita, millä voi parantaa liittymien toimivuutta.
SIM-kortilla toimivien laitteiden, kuten puhelimien, tablettien, reitittimien tai nettitikkujen toiminta perustuu radioaaltoihin, jolloin data liikkuu ilmateitse. Nettiyhteytesi puhelimella tai reitittimellä muodostuu siitä, kun tukiasemalta lähtevät radiosignaalit kohtaavat laitteesi. Laite on saanut hyvän signaalin ja kaikki on hyvin - voit huoletta nyt surffata verkossa!
Kuitenkaan aina tilanteet eivät mene näin ihanteellisesti vaan internetyhteyden kanssa esiintyy ongelmia. Mobiiliverkkojen ongelmia on helppo yrittää tunnistaa myös itse ja muutamien vinkkien avulla vianaiheuttajan voi selvittää itse.
Vika voi johtua laajemmasta häiriötilanteesta verkon puolelta, milloin esimerkiksi alueella olevista tukiasemista yksi tai useampi on alhaalla. Yleensä verkkoviasta johtuvat ongelmat näkyvätkin käyttäjillä niin, että samassa osoitteessa olevat muut liittymät sekä laitteet eivät toimi ja yhteydet toimivat heti paremmin toisessa osoitteessa.
Laajoista vioista operaattorit ilmoittavat omilla häiriötiedotteillaan tai -kartoilla. Mikäli epäilet, että kyseessä on laajempi vika kannattaakin ensin kurkata, onko vika jo operaattorilla tiedossa. Joskus kaikista vioista ei kuitenkaan nosteta erillistä tiedotetta, mikäli vika ei kosketa suurta asiakasmäärää. Mikäli häiriökartalle tai -tiedotteisiin asiasta ei ole nostettu tiedotetta, kannattaa olla yhteydessä oman operaattorin asiakaspalveluun. Välttämättä vika ei ole vielä noussut operaattorille asti tietoon, joten yhteydenottosi on tärkeää, että vika saadaan nopeasti korjauksen alle!
Ongelman voi aiheuttaa myös liittymässä oleva vikatilanne. Tämä kohta tuleekin yleensä heti mieleen ensimmäisenä, jos muilla laitteilla saman operaattorin liittymät toimivat normaalisti. Vika on kuitenkin hyvä vielä varmistaa testaamalla SIM-korttia laitteesta vielä toisella laitteella, sillä ongelmien juurisyy voikin osoittautua laitteeseen. Mikäli SIM-kortti ei toimi myöskään toisella laitteella, on todennäköisesti silloin liittymän puolella jotain ongelmaa.
Jos liittymä kuitenkin lähtee toimimaan toisella laitteella taas normaalisti, ongelmat rajautuvat silloin käytössä olevaan laitteeseen. Tämä ei tarkoita, että laite olisi viallinen vaan ongelma voi hyvinkin johtua myös laitteen asetuksista. Ennen uuden laitteen ostoa, kannattaakin varmistaa että laitteen asetukset ovat oikein.
Koska datankäyttö on yleistynyt hyvin paljon ja suurin osa käyttäjistä ovat uusien laitteiden ja niiden vaatimuksien myötä siirtyneet käyttämään 4G verkkoa, voi ongelmien taustalla vaikuttaa myös muiden käyttäjien ja laitteiden aiheuttama liikenteen määrä verkossa. Käyttäjät eivät aina välittämättä saa käyttöönsä suurinta mahdollista siirtonopeutta, jos verkossa on samaan aikaan paljon muita käyttäjiä.
Syy heikkoon toimivuuteen tai kuuluvuuteen voi aiheutua myös, jos käyttöpaikka jää verkkojen peittoalueen ulkopuolelle, eli niin sanottuun katveeseen. Katveet ovat yleensä haastavia korjata, sillä maastonmuodot voivat esimerkiksi estää radiosignaaleiden pääsemistä käyttöpaikkaan asti. Yleensä katveen korjaamiseksi auttaa uusien tukiasemien rakentaminen alueelle.
Katve voi esiintyä myös sisätiloissa, milloin naapurirakennukset, oman talon rakenteet tai esimerkiksi energiatehokkaat selektiivilasit blokkaavat radiosignaaleita tehokkaasti. Ongelman laajuutta onkin hyvä kokeilla rajata itse testaamalla, toimiiko laite paremmin ulkona tai sisätiloissa.
Tästä päästäänkin jälleen radioaaltoihin ja niiden toimivuuteen. Radioaallot ovat nimittäin herkkiä, eli signaalit eivät läpäise hyvin kovinkaan paksuja esteitä, milloin sillä on tapana heijastua kohtaamastaan pinnasta. Tämän lisäksi, toimivuuteen vaikuttaa käyttäjän sijainti tukiasemaan nähden ja tukiasemien tiheydestä. Miten tukiasemassa olevat antennit ovat suunnattuina, päätelaitteet, väliin jäävät rakennukset ja maastonmuodot, käytössä olevasta verkkotekniikasta (2G, 3G 4G) sekä käyttäjämäärä.
Tiedonsiirtonopeuteen voivat vaikuttaa myös esimerkiksi palveluiden käyttöön tarkoitettujen laitteistojen suorituskyky, virustorjunta- ja palomuuripalveluiden sekä muiden käytössä olevien ohjelmistojen aiheuttama kuormitus tai langattoman lähiverkkoyhteyden käyttö. Jopa sääolosuhteet voivat vaikuttaa yhteyksien toimivuuteen.
Kuten huomaat, tuohon toimivuuteen vaikuttavia asioita on hyvin paljon. Tämän vuoksi myös mobiililaajakaistaliittymien nopeuksien vaihteluvälit ovat hyvin laajoja.
Alla olevasta taulukosta näet nopeuden vaihteluvälit eri tekniikoittain: Päätelaitteesi valitsee käyttöösi aina parhaan käytettävissä olevan verkon ja suurimmalla osalla modeemeista voi käytettäviä taajuuksia vaihtaa toiseen.
5G
Teoreettinen maksiminopeus; 1000 Mbit/s
Arvioitu nopeus; 10-1000 Mbit/s
4G LTE*
Teoreettinen maksiminopeus; 600 Mbit/s
Arvioitu nopeus 5-600 Mbit/s
3G
Teoreettinen maksiminopeus; 35 Mbit/s
Arvioitu nopeus; 0,4 - 35 mBIT/S
2G
Teoreettinen maksiminopeus; 0,25 Mbit/s
Arvioitu nopeus; 0,05 - 0,25 Mbit/s
* Elisan 4G liittymien arvioitu vaihteluväli riippuu liittymätyypistä. Liittymät ovat nimettyjä niiden teoreettisen maksiminipeuden mukaan, joten esimerkiksi Huoleton Premium 300M liittymän normaali vaihteluväli on 5 - 300 Mbit/s
** On myös hyvä muistaa, että yleensä liittymän nimellisnopeus tarkoittaa sen maksiminopeutta, eli teoreettista nopeutta minkä liittymä voi parhaimmillaan saavuttaa.
Tiedonsiirtonopeus on asymmetrista eli tiedonsiirtonopeus siirrettäessä tietoa verkosta laitteelle päin (DL = download ) on eri kuin siirrettäessä tietoa laitteelta verkkoon (UL = upload ).
Voit tarkistaa alueesi kuuluvuuden ja käytössä olevan tekniikan oman operaattorisi kautta heidän omalla kuuluvuuskartallaan, minne verkkojen peittoalueet ovat arvioitu. Internetyhteytesi nopeutta voit myös mitata erinlaisien nopeustestien avulla. Nopeustestit kannattaa aina tehdä verkkopiuhan kautta, sillä langattomasti yhteysnopeudet ovat heikompia, mitä piuhan kautta saa.
Mobiililiittymän toimivuutta on kuitenkin mahdollista kokeilla parantamaan myös itse ja monesti nämä ovat nopeampi oikotie onneen, kuin jäädä odottamaan sitä, että operaattori tekisi alueella muutostöitä tai verkon parannuksia. Kuuluvuus voi olla nimittäin pienestä kiinni, milloin kuuluvuutta voi yrittää parantaa muutamilla toimenpiteillä.
Jos käytöstäsi löytyy mobiilireititin ja käytät yhteyttä langattomasti WLAN-yhteyden kautta. Varmista, että reititin olisi sijoitettu mahdollisimman keskeiselle paikkaa langatonta verkkoa käyttäviin laitteisiin nähden. Vältä väliin jääviä seiniä, esteitä ja häiriöitä aiheuttavia laitteita. Reitittimen sijaintia on hyvä testata myös toisessakin paikassa, sillä toimivuuden kannalta tässä voi olla hyvinkin pieni ero.
Useimmilla mobiilireittitimillä on mahdollista valitsemaan käytettävän taajuuden, milloin kannattaa laitteen hallintasivujen kautta testata eri taajuuksia ja varmistamaan, ettei laite olisi pakotettuna vain tietyllä taajuudella. Mikäli mahdollista, liittymän toimivuutta on hyvä testata välillä verkkokaapelin avulla, sillä piuhan kautta yhteys on monesti nopeampi ja tasalaatuisempi, mitä langattomasti.
Jos talossasi on useita eri kerroksia tai talosi on iso ja nettiä halutaan käyttää kaikissa sen huoneissa ilman huolta ongelmista, tutustu langatonta verkkoa tukeviin lisälaitteisiin tai tilaa kotiverkkoasiantuntija avuksesi.
Jos mobiilireitittimelle tehtävistä toimenpiteistä ei ollut oikotietä onneen, kannattaa harkita erillisen lisäantennin hankkimista.
Lisäantenneita on monenlaisia. Ensimmäisenä kannattaa varmistaa, sisältyykö mobiilipäätelaitteeseesi omat lisäantennit. Mikäli laitteen mukana tulleet erilliset antennit eivät ole käytössä – voi näiden lisääminen jo parantaa tilannetta sisäverkossa.
Edullisin vaihtoehto laadun parantamiselle on pöytäantenniratkaisu. Pöytäantenni on ympärisäteilevä antenni ja se on tarkoitettu työpöydälle tai esim. näytön päälle (klipsillä asennettava versio). Antenni on suuntaamaton eli se kaappaa signaalit joka suunnasta. Pöytäantenni on toimiva ratkaisu erityisesti kaupunkiympäristössä ja kerrostaloissa.
Mikäli pöytäantennista ei ole riittävää apua, kannattaa harkita ulkoantennin hankintaa.
Ulkoantenni on pöytäantennia tehokkaampi ratkaisu huonolla kuuluvuusalueella. Antenni voidaan suunnata tukiasemaa kohti ja saavuttaa näin parempi kuuluvuus. Ulkoantennit muistuttavat televisioantenneja ja ne kiinnitetäänkin televisioantennin tavoin esimerkiksi seinään. Antennin valinnassa, suosittelemme kysymään apua myyjältä.
Alapuolella vielä koottu hieman lisätietoa erinlaisista antenneista;
Suunta-antenni sopii rakennuksiin nettikäyttöön
Suunta-antenni toimii parhaiten rakennuksiin, kun antennin halutaan osoittavan lähettävää tukiasemaa kohti.
Pystypolarisaatio-/Lineaariantenni sopii parhaiten ns. pöytäpuhelimeen
Antennissa on käytössä vain yksi antennikaapeli ja tämän osalta käyttötarkoitus sopii ainoastaan puhekäyttöön ns.pöytäpuhelinten (GSM) signaalin vahvistukseen.
Ympärisäteilevä antenni on hyvä hankinta veneisiin tai autoihin
Ympärisäteilevää antennia suosittelemme vahvistamaan mobiililaajakaistan kuuluvuutta, kun yhteyttä käytetään liikkuvassa kohteessa eli esimerkiksi autossa tai veneessä. Matkapuhelimissa on käytössä ympärisäteilevät antennit.
Mikäli matkaviestintäverkko ei kuulu lainkaan, puhelimen voi saada toimimaan lisäantennin tai WiFi-verkon ja sitä tukevan liittymän ja puhelimen avulla. Operaattoreiden WiFi-puhelut parantavat puheluiden toimivuutta sellaisissa rakennuksissa, joissa mobiiliverkon kuuluvuus sisätiloissa on heikko. WiFi-puhelulla voit soittaa ja vastaanottaa puheluita omalla liittymälläsi laajakaistan WiFi/WLAN-verkkoa käyttäen. Puhelut toimiakseen vaativat WiFi- ja 4G-puheluita tukevan puheliittymän sekä WiFi- ja 4G-puhelutuen puhelimelta. Lisäksi WiFi- ja 4G-puheluiden tulee olla aktivoituna liittymälle. WiFi- ja 4G- puheluista lisää täällä.
Kuuluvuuden parantamisesta kannattaa vielä ihan lukaista Viestintäviraston sivuilta kattava tietopaketti matkaviestintäverkon kuuluvuuden parantamiseksi. 😊
Toivottavasti tästä artikkelista ja kirjoittamistani vinkeistä olisi teille apua!
Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.
Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.
Sivu 2 / 2
Juu eihän se hyvältä kuulosta. Minkä tahansa muun hyödykkeen/palvelun markkinointi katteettomilla lupauksilla juuttuisi viranomaisten siivilään , mutta mobiililiittymiä saa markkinoida "villin lännen"-tyyliin eikä asia kiinnosta kuluttajaviranomaisia pätkääkään.
No operaattorit kyllä nauttivat tilanteesta , kun kukaan ei puutu heidän "mielikuvamainontaansa".
Sivu 2 / 2
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu tai rekisteröidy Elisa Tunnuksella
tai
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi