Kysymys

Mikä vikana???

  • 23 toukokuu 2011
  • 34 kommenttia
  • 2418 katselukerrat

Omistan Nokia CS-17 mokkulan. Ongelma on se että mokkula/yhteys toimii jonkun aikaa, sitten kuuluu koneesta ääni kun usb-laitteen irrottaisi ja laittaisi takaisin. Sen jälkeen Saunalahden yhteyden muodostamisikkunaan tulee teksti Laitteen tarkistus on meneillään. Tämän jälkeen yhteyden muodostus ei onnistu muuten kun sammuttamalla Saunalahden ohjelma ja irrottamalla ja kiinnittämällä mokkula uudelleen. Aikasemmin mokkula on toiminut moitteettomasti. En ole asentanut koneelle mitään uusia ohjelmia jotka voisivat vaikuttaa tähän.  Ongelmat ovat ilmenneet Hyvinkään alueella. Läppärissäni on käytössä Windows 7 home premium

34 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Minulla tuommoista ongelmaa esiintyi rikkinäisen nettitikun kohdalla vaikkei tikkuun koskenut ja se lojui pöydällä johdon päässä. Oisko tikun usb-liitin voinut hieman vääntyä tai kenties koneen usb-liitännässä olla kosketusvikaa? Oletko kokeillut toista usb-liitäntää? Toimiiko samassa usb-liitännässä vaikka muistitikku kunnolla? Tai voisiko mahdollinen nettitikun ja koneen välinen kaapeli olla vioittunut?

Minulla vika paikantui nettitikun vääntyneeseen liittimeen.
Tikku on suoraan koneessa kiinni. Koneessa on kolme usb liitäntää ja kaikissa porteissa toistuu sama ongelma. Yhteys häviää juurikin tuolla tavalla kun sanoit että sinulla on käynyt; tikku ei liiku milliäkään/sitä ei liikuteta ja silti tuo usb.n irroitus ääni tulee. Tikussa ei ulkoisesti näy mitään vikaa. olen hämmentynyt.
Käyttäjätaso 3
Vika on siinä että sinulla on Nokian tikku.

Omistan Nokia CS-17 mokkulan. Ongelma on se että mokkula/yhteys toimii jonkun aikaa, sitten kuuluu koneesta ääni kun usb-laitteen irrottaisi ja laittaisi takaisin. Sen jälkeen Saunalahden yhteyden muodostamisikkunaan tulee teksti Laitteen tarkistus on meneillään. Tämän jälkeen yhteyden muodostus ei onnistu muuten kun sammuttamalla Saunalahden ohjelma ja irrottamalla ja kiinnittämällä mokkula uudelleen. Aikasemmin mokkula on toiminut moitteettomasti. En ole asentanut koneelle mitään uusia ohjelmia jotka voisivat vaikuttaa tähän.  Ongelmat ovat ilmenneet Hyvinkään alueella. Läppärissäni on käytössä Windows 7 home premium


Olisiko sinulla Win7:ssa virransäästöominaisuudet päällä? Joissain tapauksissa ensimmäisiä toimia, mitä se tekee säästääkseen virtaa, on katkaista USB porteista virta, kun nitä ei käytetä. 😉 Tosi kiva, jos on kiinni esim. USB levy tai tikku. ;D

Katsoisitko niitä virransäästöjuttuja? Siellä on sitten valintoja, miten virransäästöä hoidetaan, niistä sitten pois se USB-porttien virrankatkaisu.

On siellä normaalisti myös valinta " power use" =(mitä lienee suomeksi), jolloin virransäästöä ei tehdä ollenkaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Suomeksi: Paras suoritusteho.
Ihmettelin kyllä kun mielestäni sopimuksessa luki että Huawei mokkula tulee mutta postista putkahtikin Nokian mokkula.

Ilmeisesti vika ei nyt voi olla mokkulassani koska tyttöystävälläni on täysin samanlainen Nokian mokkula DNA.lta ja testasin sitä yhdessä SL.n sim-kortin kanssa ja samat ongelmat tulivat tällä mokkulalla. Hassua on että SL.n ohjelma näyttää että käytössä on Elisan 3G ja palkit näyttävät 7/10 ja kun yritän yhdistää tulee ilmoitus "Ei Palvelua". Olen testannut mokkulaa nyt myös jatko-usb-johdon kanssa jolloin mokkula ei pääse liikkumaan sitäkään vähää mitä se ennen pystyi. Läppärini on kytkettynä koko ajan verkkovirtaan ja virransäästöasetukset on asetettu tuohon täysi virta asentoon. Yleensä joudun tekemään tätä ohjelman sammutus + mokkulan irroittelu/kiinnittely + yhdistäminen verkkoon toimenpidettä noin viisi kertaa ennen kun pääsen saan koneeni verkkoon.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki

...
Hassua on että SL.n ohjelma näyttää että käytössä on Elisan 3G ja palkit näyttävät 7/10 ja kun yritän yhdistää tulee ilmoitus "Ei Palvelua".


Ei palvelua -ilmoitus voi tulla siksi, että tikussa ei ole roaming sallittuna (olihan tuo se DNA:n tikku?) tai sitten tikkuun tallennettu apn on väärä.

Koska perinteisesti ei voi oikein luottaa tuohon MLK-softaan, niin kannattaisi ehkä kokeilla sillä DNA:n yhteysohjelmalla. Vaikka onkin purppurainen niin kyllä sillä voi yhdistää myös siniseen (oransiin) verkkoon. Nokian tikuilla tuo Nokia Internet Modem -softa on varmatoimisempi ja myös selkeämpi.
Tuo "ei palvelua" tulee molemmilla tikuilla. Kokeilin tökätä oman tikkuni omalla sl.n kortilla mamman koneeseen jossa siis tämä DNA-ohjelma on niin ohjelma ilmoitti että sim-kortti ei ole oikeanlainen (en nyt muista millä sanoilla tämä tuli mutta mutta)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Kato p_ua! Onko denari onnistunut tekemään ohjelmistolukituksen?!? Oma cs-17 (dna) tuli väkisin liittymän mukana joskus talvella ja sen NIM toimii millä kortilla tahansa (samoin kuin tikkukin).

Ajatus tuossa toisen ohjelman (ja ajureiden kokeilussa) oli siinä, että tulisi testattua, ettei ajurit jostain syystä ole vialliset (omassa koneessasi), mikä aiheuttaisi tuon usbin katkaisun.

Jos kaksi tikkua käyttäytyy koneessa samalla tavalla, voi tietysti epäillä usb-porttien virransyötön riittävyyttä. Jos sattuu nurkissa lojumaan aktiivi-usb-hubi, kannattaisi kokeilla...
Minulla täysin sama ongelma. Tikkuna Nokian CS-17, toimi moitteettomasti pari viikkoa. Sitten yhtäkkiä alkoi nämä ongelmat; jos yhdistäminen onnistuu, se kestää vain muutaman sekunnin. Kuuluu myös tuo USB-kiinnitys/irroitusääni.
Itse tikussa ei pitäisi olla mitään vikaa, koska se yhdistää nettiin kun pistän toisen (DNA:n) SIM-kortin sisään.
Ihmeellistä on myös, että jos pistän tämän saunalahden mokkula-SIM-kortin puhelimeeni, sillä pääsee 3G-verkkoon ongelmitta.
Ehdotuksia kellään? Alkaa nimittäin hermot menemään tähän vehkeeseen, nyt ollut jo ~viikon ilman nettiä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki

Minulla täysin sama ongelma. Tikkuna Nokian CS-17, toimi moitteettomasti pari viikkoa. Sitten yhtäkkiä alkoi nämä ongelmat; jos yhdistäminen onnistuu, se kestää vain muutaman sekunnin. Kuuluu myös tuo USB-kiinnitys/irroitusääni.


Näkyykö modeemilokissa mitään erikoista? Lähinnä kiinnostaa sen CONNECT:in jälkeen tulevat rivit, joilta saattaisi näkyä vinkkiä, miten/miksi yhteys menee poikki. Lokit löytyy Windows-kansiosta ModemLogs-alihakemistosta.

Häviääkö laite laitehallinnasta samalla hetkellä kun yhteys katkeaa ja ääni kuuluu? Onko ääni varmasti USB:in irrotusääni? Tarkoitan, ettei ole jokin muu ilmoitusääni, koska ainakin omassa W7:ssa usbin irrotusääni on eri kuin kiinnitysääni (tietääkseni oletusäänimääritykset käytössä).

Jos laite on toiminut pari viikkoa moitteettomasti, on jonkin täytynyt muuttua, ettei äkkiä toimikaan. 3g-yhteyksissä on tietenkin aina muuttuvana tekijänä signaali, mutta en ole edes 0-signaalilla saanut tuollaista "irtoamista" tapahtumaan. Toinen mahdollisuus on esim. yhteysohjelman päivittyminen automaattisesti jotenkin ei-yhteensopivaan versioon Noksun/käyttiksen suhteen. Jopa asetukset kannattaa tarkistaa, koska välillä yhteysohjelma näyttää kadottavan nekin (varsinkin jos käytössä MLK).

Välttämättä tuokaan puhelimen toimiminen ei poista mahdollisuutta, että tukiaseman ja modeemin yhteispeli ei toimi tai että signaali ei riitä. Nokian modeemit eivät ole missään nimessä herkimmästä päästä sieppaamaan 3g:tä...
En ole tuota modeemilokia tajunnut katsoa vielä.
Laite ei katoa laitehallinnasta, ja tuossa kuuluu nimenomaan kumpikin ääni, usb:n irrotus JA kiinnitysääni vuorotellen.
Järjestelmä on palautettu pari kertaa, sekä Windows 7 myös asennettu täysin uudestaan. Ja tuosta signaalista; tuo Mobiililaajakaista-ohjelma näyttää ainakin ihan riittävää 3G-signaalia, vaikka yhteyttä ei saisikaan muodostettua, 5-7/10 palkkia. Sekä kun kännykkään tuon SIM-kortin pistää niin näkyy täydet signaalit, joten signaalin heikkous ei pitäisi olla ongelma myöskään. Kokeiltu yhdistää tuolla Mobiililaajakaista-ohjelmalla ja Windowsin omalla yhdistyssysteemillä.
Eli todellakin hämärä ongelma kyseessä.
Mulla ollut sama ongelma nimenomaan Hyvinkäällä kohta viikon ajan. Sama juttu käyttääkö CS-17 tai CS-15, vanha MF-636 toimii. Mitäs jos soittaisitte vikailmoitukseen nyt heti. Itse olen soittanut viikko sitten ja tänään uudelleen, mutta eivät kiirehdi asiaa koska vikapalvelun mukaan olen ainoa, joka on asiasta valittanut....

Viallinen tukiasema on alueella Vieremä-Sveitsi.
Mulla oli sama juttu, kokeilin jos mitä konstia, soittelin asiakaspalveluun ja vikailmoituksiin, eikä mikään auttanut..sitten piipahdin Elisan-liikkeessä koneen kanssa, sain uuden tikun ja nyt on pelannut kuin Buick  :D
Tämä auttoi mulla..
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki

Mulla ollut sama ongelma nimenomaan Hyvinkäällä kohta viikon ajan. Sama juttu käyttääkö CS-17 tai CS-15, vanha MF-636 toimii.


Lähes satavarmasti kysymys heikosta signaalista eli tukiasemassa ei ole luultavasti mitään vikaa.

Niinkuin on moneen kertaan todettu, nokialaiset ovat kaikkein epäherkimpiä tikkuja. Räikeimmillään tuo ero on yli 30 prosenttia verrattaessa juuri zte:n tikkuihin, jotka tekniikassaan turvautuvat pelkästään signaalin vahvistamiseen ja ovat tästä syystä herkempiä kuin mikään muu yksiantenninen tikku.

Tietenkin olisi erinomaisen hauskaa, jos tuollainen yhteensopimattomuus ilmenisi juuri Nokian nettitikuilla ja Nokia-Siemens-Networkin tukiasemalaitteiden välillä, mutta signaaliongelmat ovat huomattavasti todennäköisempi syy.

Mulla oli sama juttu, kokeilin jos mitä konstia, soittelin asiakaspalveluun ja vikailmoituksiin, eikä mikään auttanut..sitten piipahdin Elisan-liikkeessä koneen kanssa, sain uuden tikun ja nyt on pelannut kuin Buick  :D
Tämä auttoi mulla..

Minkä mallisen tikun sait tilalle?

Tuohon signaalijuttuun vielä; jos 5-7 palkkia kymmenestä ei riitä yhteyden luomiseen, niin tikkuhan on täysin käyttökelvoton. Ihme roskaa Nokia pistää myyntiin. Hauskinta tässähän on se, että alunperin piti tulla Huawein tikku, mutta tuote oli lopussa joten sain tämän Nokian CS-17:n tilalle.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki

Tuohon signaalijuttuun vielä; jos 5-7 palkkia kymmenestä ei riitä yhteyden luomiseen, niin tikkuhan on täysin käyttökelvoton. Ihme roskaa Nokia pistää myyntiin. Hauskinta tässähän on se, että alunperin piti tulla Huawein tikku, mutta tuote oli lopussa joten sain tämän Nokian CS-17:n tilalle.


Yhteyden luonnin pitäisi kyllä onnistua huonollakin signaalilla, joten jotakin muutakin häikkää yhdistelmässä on.

Todella "hauskaa", kun korvataan E1820:n jollakin nokialaisella. Huihai kuitenkin pyyhkii mennen tullen pöytää nokialaisella sekä ominaisuuksiltaan että ennenkaikkea käytettävyydellään W7-ympäristössä. Vai korvasiko ne E367:n noksulla? Se on kyllä jo aivan suoraa v-ua...
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki


Tuohon signaalijuttuun vielä; jos 5-7 palkkia kymmenestä ei riitä yhteyden luomiseen, niin tikkuhan on täysin käyttökelvoton. Ihme roskaa Nokia pistää myyntiin. Hauskinta tässähän on se, että alunperin piti tulla Huawein tikku, mutta tuote oli lopussa joten sain tämän Nokian CS-17:n tilalle.

Todella "hauskaa", kun korvataan E1820:n jollakin nokialaisella. Huihai kuitenkin pyyhkii mennen tullen pöytää nokialaisella sekä ominaisuuksiltaan että ennenkaikkea käytettävyydellään W7-ympäristössä. Vai korvasiko ne E367:n noksulla? Se on kyllä jo aivan suoraa v-ua...

Taitaa noiden nokia CS-15, CS-17 jälleenmyynti arvo olla aivan sama noin 50 tietämillä, joten pistä vaan vahinko kiertämään ja vaihdat nokia CS-17 nettitikun huawei E1820 vain postikulujen hinnalla  8)

Se miksi juuri elisalahtikin noita nokialaisia tarjoaa ensimmäisenä asiakkaille (jotka ei edes tiedä muista) saattaa olla hyvin jonkinlainen kytkykauppa/sopimus Nokia-Siemens-Networkin kanssa "me annetaan teille tukiasemasoftat - te myytte meidän nettitikkuja". Tai sitten jostain käsittämättömästä vertuksellisesta syystä ne on halvempia operaattorille, kuin halpamaan Kiinan tuotteet. En kyllä yhtään yllättyis jos noi nokian nettitikutkin olis valmistettu Kiinassa.
Joku signaalihommahan tässä nyt oli koska keskiviikkona tikusta ei ollut minkäänlaista hyötyä ja nyt lauantai iltana olen surffannut tikulla ilman ongelmia viimeiset 30min. Ja samanlaiset palkkeja sl.n ohjelma näyttää signaalinvahvuudeksi kun koko alkuviikonkin.
Kyllä tämä ongelma on aika varmasti ajuri ongelma. Nokian CS-17 tikku ei vaan ole yhteensopiva Windows seiskan kanssa.
Mulla on juuri sama ongelma kun jutun aloittajalla. Apua ei tunnu saavan mistään!  :-[
Tikun vaihto samanlaiseen uuteen ei taida auttaa koska se toimii moitteetta meidän toisessa läppärissä vista-ympäristössä.
Toki käyn sen vaihtamassa jos en muuta keksi.
Mistä saan toimivat ajurit? Uudempia ei ainakaan äsken ollut saatavilla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Kyllä tämä ongelma on aika varmasti ajuri ongelma. Nokian CS-17 tikku ei vaan ole yhteensopiva Windows seiskan kanssa.


Kokeile voisiki tuosta olla apua:
http://palsta.saunalahti.fi/wiki/Mobiililaajakaista_ja_Windows_7
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Ainakin seuraavat ajurit+härpäkkeet pelaa W7-64:ssa:

Windowsin generic-modeemi/porttiajurit + kirjastot, jotka tarvitaan (samoja käytetään muillakin modeemeilla):
tapisrv.dll, unimdm.tsp, unimdmat.dll: tstoversio 6.1.7601.17514 
uniplat.dll, modem.sys, modemui.dll, mdminst.dll: tdstoversio 6.1.7600.16385
WdfCoInstaller01009.dll 1.9.7600.16385 

Nokian "spesiaalit" eli merkkikohtaiset ajurit: ohjainversio 4.3.31.8734 (tiedostoversio 2.1.5.52)



Kyllä tämä ongelma on aika varmasti ajuri ongelma. Nokian CS-17 tikku ei vaan ole yhteensopiva Windows seiskan kanssa.


Kokeile voisiki tuosta olla apua:
http://palsta.saunalahti.fi/wiki/Mobiililaajakaista_ja_Windows_7

Tämä ei vaikuttanut mitään.

Kyllä tämä ongelma on aika varmasti ajuri ongelma. Nokian CS-17 tikku ei vaan ole yhteensopiva Windows seiskan kanssa.
Mulla on juuri sama ongelma kun jutun aloittajalla. Apua ei tunnu saavan mistään!  :-[
Tikun vaihto samanlaiseen uuteen ei taida auttaa koska se toimii moitteetta meidän toisessa läppärissä vista-ympäristössä.
Toki käyn sen vaihtamassa jos en muuta keksi.
Mistä saan toimivat ajurit? Uudempia ei ainakaan äsken ollut saatavilla.

Sitä itsekin ajattelin, kunnes koitin toisen liittymän SIM-korttia mokkulassa. Toimi täydellisesti.
Siis toimii toisen liittymän sim-kortilla. Onkos tuo yhteydenhallinta softa edelleen saunalahden vai vaihtuiko se samalla?

Osallistu keskusteluun