Kysymys

Miksi Mobile Partnerin "maapallo" jumiutuu näytölle

  • 28 heinäkuu 2017
  • 2 kommenttia
  • 399 katselukerrat

Käytössä on Huawei E392 (4G) tikku ja käynnistäessäni tietokoneen, keskelle näyttöä tulee ensin maapallon kuva, joka yleensä poistuu 20 sekunnissa ja sen jälkeen avautuu Mobile Partnerin ikkuna. Aika usein käy kuitenkin niin, että tuo maapallo ei poistukaan, vaan jää näytölle päällimmäiseksi peittäen muut näkymät. Eikä sitä saa siitä mitenkään pois. Paitsi käynnistämällä kone uudelleen, jolloin startti toimii taas normaalisti. Onko tämä joku "ominaisuus" vaan ihan vaan vikaantunut nettitikku?

2 kommenttia

Kun kukaan ei vastaa eikä kommentoi, niin täytyy yrittää itse. Chatti neuvoi poistamaan Mobile Partnerin ja asentamaan sen uudelleen tietokoneelleni. Näin olen tehnyt jo joskus aiemminkin ja tein sen taas. Mutta eihän se tätä häiriötä poistanut. Käynnistys on nyt joka kerta hidas (yli minuutin) ja toisinaan tuo helkutin "maapallo" jumiutuu näytölle edelleen. Eikö todellakaan kenelläkään muulla ole esiintynyt vastaavaa ongelmaa Huawei E392 tikun kanssa?
Ja eihän nyt se ole mikään ratkaisu, että toistuvasti MP ohjelma poistetaan ja asennetaan. Joku perustavaa laatua oleva virhehän tässä täytyy olla, johon odotan Elisalta toimivaa ratkaisua. Lähettäkää edes vaikkapa uusi nettitikku, niin kokeilen sillä?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
"Maapallo jumiin" en tiedä ratkaisua, koska en ole moiseen koskaan törmännyt. Lienee jonkin sortin yhteensopivuusongelma MP vs. käyttöjärjestelmä (mikä?). Tai MP ei löydä laitteen porttia tms., mikä hyydyttää MP:n. Saako jumin purettua ilman koneen resetointia esim. tappamalla MP:n prosessin Tehtävänhallinnan kautta?

Toimiiko toisin, jos poistat MP:n automaattisen käynnistymisen käytöstä ja käynnistät koneen ilman tikkua? Kun kone tulilla, tikku kiinni, ja MP käyntiin manuaalisesti.

MP:n versiolla voi olla merkitystä, mutta esim. Elisan iänkaikkisen vanha 21.005.xxx -versio on testatusti toimiva esim. Win10 CU:lla. Viimeisin MP-versio, joka on vastaantullut taisi olla 23.009.xx.

Ongelma saattaa johtua myös tikun ajureista, vaikka kokemuksen mukaan melko vanhatkin ajurit (4.xx -jotain) toimivat ok uudemmissakin järjestelmissä. Googlaamalla löytyy uudempiakin ja esim. omassa käytössä tällä hetkellä versio 5.05.02.00 (3ginfo.ru), eikä viimeaikoina ole tullut uudempia edes etsittyä.

Varmin tapa välttyä MP:n ongelmilta on olla käyttämättä koko softaa. Esim. Win7, 8, 10 -koneessa tikku toimii pelkät ajurit asentamalla ja yhteyden hallinta Windowsin verkonhallinnan kautta.

Osallistu keskusteluun