Vastattu

Mobiililaajakaista hidastuu

  • 8 helmikuu 2016
  • 25 kommenttia
  • 1893 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Viime syksynä vaihdettiin mobiililaajakaistan käyttöön ja oltu aika tyytyväisiä. Nopeus on vaihdellut. Tästä oli jo tilattaessa puhetta, vaihteluväli ollut ihan OK (18-28MBs). Pari viikkoa takaperin tapahtunut jotakin. Iltaisin (eli juuri kun tuota nettiä tarvitsisi) on nopeus 1-4MBs. Jäänyt esim viikonloppuna Viihteen tallenteet katsomatta, kun ei vaan data tule läpi. Aamulla kun kelllottaa, on nopeus jo toista luokkaa (ei kuitenkaan enää samoissa nopeuksissa kuin hankittaessa, 12-16MBs). Laitteet bootattu, ei vaikutusta. Onko tosiaan käyttö niin rajua, että nopeudet tippuu näin alas? Jos kyllä, niin vaihtoon lähtee.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Red 11 helmikuu 2016, 14:28

  • ? Tutkittiin tuo sua palveleva tukiasema vielä tekniikan kanssa ja kylläpä siellä iltaisin ruuhkaa on niin että kapasiteetti loppuu kesken. Pahoitteluni tästä. 😞 Muutostöitä ei tuonne ollut lähitulevaisuuteen merkitty, tein kuitenkin ilmoituksen verkonsuunnittelulle että voidaan huomioida tämä jatkossa.

  • Katso alkuperäinen viesti

    25 kommenttia

    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Tuo iltaisin tapahtuva hidastuminen yleensä viittaa kapasiteettiongelmiin, eli tukiasema pääsee ruuhkautumaan. 😞 Ilmeneekö tätä samaa ongelmaa sekä mobiililaajakaistassa että mahdollisissa 4G-puhelinliittymissä? Mikä reititin sulla on käytössäsi? Lisäilehän asiakasnumerosi profiiliisi, niin päästään kurkkaamaan tarkemmin liittymää sekä sun alueesi verkkoa vielä. 🙂
  • Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +5
    Snakeman kirjoitti:
    Viime syksynä vaihdettiin mobiililaajakaistan käyttöön ja oltu aika tyytyväisiä. Nopeus on vaihdellut. Tästä oli jo tilattaessa puhetta, vaihteluväli ollut ihan OK (18-28MBs). Pari viikkoa takaperin tapahtunut jotakin. Iltaisin (eli juuri kun tuota nettiä tarvitsisi) on nopeus 1-4MBs. Jäänyt esim viikonloppuna Viihteen tallenteet katsomatta, kun ei vaan data tule läpi. Aamulla kun kelllottaa, on nopeus jo toista luokkaa (ei kuitenkaan enää samoissa nopeuksissa kuin hankittaessa, 12-16MBs). Laitteet bootattu, ei vaikutusta. Onko tosiaan käyttö niin rajua, että nopeudet tippuu näin alas? Jos kyllä, niin vaihtoon lähtee.

    Jospa olisi muutamalla muullakin Viihde-katselut kesken sinä aikana... eli eivät nuo mobiilit mitään laatua ole, mutta jos ottaa hitaamman nopeuden, niin toimii vallan hyvin. Esimerkiksi itse olen tyytyväinen mobiilimegaan ja tuttava käyttää 10/10 4G-verkkoa 14 eurolla kuussa ja toimii maksimilla ruuhka-aikaankin, on nimittäin dna.

    Mutta vaikka olisi dna tai elisa, niin kyllä voi käyttäjämäärä nousta eli ei noista voi ketään kehua. Kaikki yrittävät parhaansa kunnes se hetki tulee, että kapasiteetti on myyty loppuun.
    Käyttäjätaso 1
    Lisäsin asiakasnumeron profiiliin. Reititin B315. Toissa-aamuna kellotin 26MBs, eilen illalla 3.9MBs. Eli illalla loppuu kaistat ihan selvästi. Tulee tylsää traineriajelua tallissa, kun loppuu ohjelmat kesken pyöräilyn...
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Tutkittiin tuo sua palveleva tukiasema vielä tekniikan kanssa ja kylläpä siellä iltaisin ruuhkaa on niin että kapasiteetti loppuu kesken. Pahoitteluni tästä. 😞 Muutostöitä ei tuonne ollut lähitulevaisuuteen merkitty, tein kuitenkin ilmoituksen verkonsuunnittelulle että voidaan huomioida tämä jatkossa.
  • Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +5
    Red kirjoitti:
    @Snakeman Tutkittiin tuo sua palveleva tukiasema vielä tekniikan kanssa ja kylläpä siellä iltaisin ruuhkaa on niin että kapasiteetti loppuu kesken. Pahoitteluni tästä. 😞 Muutostöitä ei tuonne ollut lähitulevaisuuteen merkitty, tein kuitenkin ilmoituksen verkonsuunnittelulle että voidaan huomioida tämä jatkossa.

    Operaattorinvaihto sitten varmaan hänellä edessä - tosin tuosta seuraa hyvääkin, kaistaa hieman vapautuu xd

    Aika monessa paikassa 4G on myyty tukkoon, niin ei siinä ehditä kapasiteettia yksinkertaisesti laittamaan sitä mukaan, kun käyttö/käyttäjämäärät kasvavat. Ihan loputon projekti eikä ihme, jos Elisa hinailee mm. 4G-hintojakin ylös parilla eurolla mobiilidatassa, ainakin 50M-liittymässä. Jollain se kapasiteetin lisäyskin on rahoitettava.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Tämä hyvin tehokkaasti estää määräaikaisen mobiililaajakaistan hankkimisen kodin internetyhteydeksi. Varsinkin jos aluksi se pelaa hyvin ja hetken päästä operaattorin vastaus on, että "siellä nyt vaan on liikaa meidän asiakkaita mutta ei me tehdä asialle mitään."

    Eihän tuossa asiakas voi tehdä muuta kuin kokeilla, josko joku toinen operaattori tarjoaa alueella paremmin toimivaa verkkoa. Harva kai lähtee siirtämään omakotitaloaan sen mukaan, minkä tukiaseman alueella kulloinkin sattuu olemaan eniten kaistaa.
    Käyttäjätaso 1
    Aluksi kiitokset Elisan suuntaan, että on ainakin syy tutkittu ja todettu. Seuraava toivehan olisi että jotakin ihan oikeasti tapahtuisi.

    Yleisesti ottaen, ollaan kyllä aika kivikaudella tämän nettiasian kanssa edelleen. Jos vaihdat toiselle palvelun tarjoajalle, veikkaisin että sama ongelma pamahtaa sielläkin eteen. Täytyy ottaa vakavaan harkintaan, palaako kiinteään yhteyteen takaisin. Ei se nopea ollut (12MBs, kun kaikki oli lähettäjän päässä kunnossa, myyntihetkellä tosin 19MBs eli sekin hidastui vuosien mittaan), mutta työnti tavaraa ainakin tasaisesti. Valokaapelia kuulemma meidän nurkille turha odottaa aikoihin. Eihän tuolla tosin ole saatu sähköjäkään toimimaan, aina pätkii pienelläkin kelin muutoksella (ilmajohdot), vaikka keskustassa asutaan 😉.

    Tämä mobiilinetti olisi ollut vaan hyvä, saa mökille (ja muutekin reissuille) mukaan, kun sielläkin jäi valokaapeli 200m päähän kun kaapelifirmalta loppui rahat.

    Olisiko syytä palata vanhaan käytäntöön, maksat siitä mitä saat. Jos nopeus on 5MBs, maksat siitä etkä 50MBs (mitä et vaan saa). Vähän kuin ostaisi litran maitoa ja saa vain desin.
    Käyttäjätaso 2
    Ideahan on, että nopeuden yläraja on vasta siellä 50 M korvilla. Jos reissaat
  • ? reitittimen kanssa, voit saada muualla niitä parempia nopeuksia :)

    Tällä hetkellä tehtävät uudet mobiililaajakaistasopimukset eivät ole määräaikaisia vaan toistaiseksi voimassaolevia. Lisätietoa liittymistä löytyy Elisa Saunalahden verkkokaupasta täältä: https://kauppa.saunalahti.fi. Lisäksi toimivasta liittymästä kannattaa aina olla yhteydessä Elisan tekniseen tukeen. Katsotaan sitten saadaanko tilannetta korjattua ja mitä sopimukselle tehdään. Määräaikaisuuden idea ei siis ole sitouttaa asiakkaita toimimattomiin liittymiin 🙂
  • Käyttäjätaso 2
    Bittis kirjoitti:
    Ideahan on, että nopeuden yläraja on vasta siellä 50 M korvilla. Jos reissaat @Snakeman reitittimen kanssa, voit saada muualla niitä parempia nopeuksia :)

    Tällä hetkellä tehtävät uudet mobiililaajakaistasopimukset eivät ole määräaikaisia vaan toistaiseksi voimassaolevia. Lisätietoa liittymistä löytyy Elisa Saunalahden verkkokaupasta täältä: https://kauppa.saunalahti.fi. Lisäksi toimivasta liittymästä kannattaa aina olla yhteydessä Elisan tekniseen tukeen. Katsotaan sitten saadaanko tilannetta korjattua ja mitä sopimukselle tehdään. Määräaikaisuuden idea ei siis ole sitouttaa asiakkaita toimimattomiin liittymiin :)

    Toimivasta liittymästä kannattaa olla yhteydessä tekniseen tukeen, jotta tilanne saadaan korjattua? 😛
    Käyttäjätaso 1
    Heitetäänpäs vähän tilanne updatea, missä mennään. Perjantaina ajattelin viettää leffaillan. Sai jälkikasvun nukkumaan ja istahdus töllön ääreen. Tunnin katselin hidastettua elokuvaa, sitten ei jaksanut enää. Kellotin nopeutta, näytti olevan 0.3 - 0.6 MBs. Maanantai-iltana ajoin tallissa trainerilla ja katselin tallenteita siinä samassa. 1.5h oli varattu ohjelmaa, treeni kesti 2h, kun pätki katselu koko ajan. Positiivisena puolena, sai 1/2 h pidemmän treenin, kuin oli tarkoitus. Eli en kyllä yhtään pistä pahaksi, vaikka nopeuttaisitte tuota alimitoitetun jakeluaseman päivitystä.

    Voisin vaatia vaikka ilmaista leffavuokraa korvaukseksi. Sillä ei vaan tee mitään, kun yhteys pätkii näin komeasti, jäisi käyttämättä. Esimiehen kanssa pidin kehityskeskustelun. Mainitsin, että pitäskö siirtyä iltavuoroon, kun kotona ei netti toimi illalla. Aamulla kun mittaa ennen töihin lähtöä niin pyyhkii 20 - 28MBs. Tuo tuntuu olevan maksimi.
    Käyttäjätaso 4
    Minäkin kokeilin ADSL:n vaihtoa vuodenvaihteessa Saunalahti 4G:hen (Inkoossa). Samanlaisia havaintoja, aamulla mentiin yli 20 megaa, mutta illalla putosi viiteen tai alle (etäisyys tukiasemaan 1.5 km). Tilanne selvitettiin Elisan toimesta, syyksi selvisi tukiaseman ruuhkaisuus. Palasin ADSL:ään, TASAINEN 14 megan nopeustestitulos tuntui paremmalta 🙂 .

    Noh, viime viikolla sitten soitteli DNA:n myyntitykki ja kehui, että heillä on tuore 4G-verkko Inkoossa. Kerroin hänelle Saunalahti 4G-kokemuksistani ja hän vakuutteli että heillä ei takuulla ole verkossa ruuhkaa. Päätin sitten kokeeksi tilata DNA 4G:n. Vaan kuinka ollakaan, nopeudet käyttäytyivät aivan samalla tavalla kuin Elisan verkossa, palautukseen lähti. Se harmittaa, kun meiltä n. 500 metrin päähän saa 100 megaisen VDSL:n, mutta asutaan vähän liian syrjässä...

    Täällä heti yksi asiakas, kun Elisa laittaa VDSL:n riittävän lähelle 🙂 !
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +1
    Snakeman kirjoitti:
    Voisin vaatia vaikka ilmaista leffavuokraa korvaukseksi. Sillä ei vaan tee mitään, kun yhteys pätkii näin komeasti, jäisi käyttämättä. Esimiehen kanssa pidin kehityskeskustelun. Mainitsin, että pitäskö siirtyä iltavuoroon, kun kotona ei netti toimi illalla. Aamulla kun mittaa ennen töihin lähtöä niin pyyhkii 20 - 28MBs. Tuo tuntuu olevan maksimi.

    Pitää antaa pisteet rennosta suhtautumisesta. Noinkin surkeasta yhteydestä huolimatta et paloa stressiä ota. Itse olisi aivan ravoissani vaikka eihan sekään  mitään auta. Nämä kirjoitukset ovat vain todisteita, että jo haluaa elokuvia katsoa varmasti ja pätkimättömästi netin kautta, niin nuhainen ADSL:n on paljon parempi (=antaa hitauden tasaisesti).

    T: Tuokki
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +1
    Wege kirjoitti:
    Minäkin kokeilin ADSL:n vaihtoa vuodenvaihteessa Saunalahti 4G:hen (Inkoossa). Samanlaisia havaintoja, aamulla mentiin yli 20 megaa, mutta illalla putosi viiteen tai alle (etäisyys tukiasemaan 1.5 km). Tilanne selvitettiin Elisan toimesta, syyksi selvisi tukiaseman ruuhkaisuus. Palasin ADSL:ään, TASAINEN 14 megan nopeustestitulos tuntui paremmalta 🙂 .

    Noh, viime viikolla sitten soitteli DNA:n myyntitykki ja kehui, että heillä on tuore 4G-verkko Inkoossa. Kerroin hänelle Saunalahti 4G-kokemuksistani ja hän vakuutteli että heillä ei takuulla ole verkossa ruuhkaa. Päätin sitten kokeeksi tilata DNA 4G:n. Vaan kuinka ollakaan, nopeudet käyttäytyivät aivan samalla tavalla kuin Elisan verkossa, palautukseen lähti. Se harmittaa, kun meiltä n. 500 metrin päähän saa 100 megaisen VDSL:n, mutta asutaan vähän liian syrjässä...

    Täällä heti yksi asiakas, kun Elisa laittaa VDSL:n riittävän lähelle 🙂 !

    Aika monin minunkin kaveripiiristä on kokoillut 4G:stä viimeisen vuoden aikana, mutta palannut ADSL:ään. Kerrostaloyhtiössä saa enenevässä määrin VDSL:ää (FTTB = kuitu tulee talon kellariin), mutta muualla (vaikka taajamien omakotitaloissa) ei käytänössä ollenkaan. Itse en VDSL:ään hinkuisi. Se kun kantaa 100M vain jotain 200-500M riippuen kuparien laadusta. Siksi VDLS on juuri kätevä, jos talonyhtiössä on vain vanha puhelinjohtoverkko. Jos nettiä  halutaan nopeasti toimimaan laajemmalla alueella on VDSL juuri kantaman takia aika kehno ratkaisu.

    Lisäksi runkopuhelinlinjat rapistuvat. Meidän lähellä kaivettiin juri yksi ylös, joka oli kastunut kaukolömpöjohdoin vuodossa. Kastuminen oli tapahtunut helposti siksi, että puhelinjohdon kuoret olivat ihan haperoa ja suojapunos oli purkautunut. Mites luulette, että korkattaa (onneksi sentään korjattiin). Tuohon kohtaan laitettiin uutta kaapelia sellaise 2m ja vanha hapero johto jätettiin muuten paikallee. Tuskin tuo korjaus kestää enää montaa vuotta (kaapeli kastuu ja hapertuu lisää korjausken vierestä). Lisäksi tuo paikkaus vain lisää huomattavasti vaimennusta = ADSL:tä tämän kuparin päässä hidastuvat entisestään.

    Kiinteää verkko pitäisi (pitää) uudistaa / uusia myös koteihin. Eikä kuvitella, että kaikki hoituu langattomasti, kun ei todellahaan hoidu. Se jos mikä tässä viimesen 10 vuode aikana on tullut selväksi. Kiinteä verkko pitää rakentaa kuiduilla se on ratkaisu, joka kantaa seuraavat 50-100 vuotta sekä kestävyyden, että kaista riittävyyden suhteen (=kuidun maksiminopeutta ei edes tiedetä).

    T: Tuokki
    Samaa vikaa täällä kyllä aamulla pääsee ihan riittäviin 5-10 megan nopeuksiin mutta ai että ku kello tulee 1700 ni johan alkaa tökkimään. Tämänkin mutinan saa kännykällä kirjoittaa ku netti on niin hidas. Onhan nää mobiili"laajakaistat" sellanen laillinen huijaus, että melkeen kateeks käy kun en ole itse keksinyt.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Yleensä tuo iltaisin tapahtuva hidastuminen johtuu nimenomaan tukiaseman ruuhkautumisesta. Lisäilehän asiakasnumerosi profiiliisi, niin päästään kurkkaamaan liittymää ja alueen verkkoa. Asiakasnumero näkyy vain Palstatiimiläisille. 🙂
  • Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +1
    Red kirjoitti:
    @Jzondu Yleensä tuo iltaisin tapahtuva hidastuminen johtuu nimenomaan tukiaseman ruuhkautumisesta. Lisäilehän asiakasnumerosi profiiliisi, niin päästään kurkkaamaan liittymää ja alueen verkkoa. Asiakasnumero näkyy vain Palstatiimiläisille. :)

    "Jännä huomio"

    Aina kun täällä kommentoidaan mobiilinetin huonosta toiminnasta ja/tai ADSL:n hitaudesta. Palstatiimiläiset laittavat vakio viestin, että laita asiakastiedot profiiliin. Katsotaan se mobiili"laajakaista" kuntoon. Kiinteää yhteyttä ei ehdoteta tutkittavaksi / korjattavaksi (lähes koskaan). Ota mukaan mobiili se on halvempi ja parempi. Taitaa olla ihan Elisan ohjeistusta työntekijöille, että tehkää näin. Koska pitkon aikavälin Elisa strageiakuvitelmissa on että mobiililla hoidetaan kaikki kulututtajayhteydet ??!!

    T: Tuokki
    Lisäsin 
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Kyllä tuolla verkossa ruuhkaa on kuten epäilinkin, ikävä kyllä. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että lähitukiasemaasi tehdään parhaillaan parannusta 4G-puolelle ja lisäkapasiteetin on määrä tulla käyttöön huhtikuussa. :)

  • ? Tokihan jos kiinteässä laajakaistassa on vikaa, pyydetään myöskin lisäämään asiakasnumero jos sitä ei ole että päästään sitä linjaa tutkimaan ja sitten tarvittaessa tekemään vikailmoitus. 🙂 Sama juttu sitten näiden mobiiliyhteyksien kanssa, ilman asiakasnumeroahan me ei voida tietää asiakkaan sijaintia tai muutakaan eikä pystytä sanomaan verkosta oikein juuta eikä jaata.
  • Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +1
    Red kirjoitti:
    @tuokki Tokihan jos kiinteässä laajakaistassa on vikaa, pyydetään myöskin lisäämään asiakasnumero jos sitä ei ole että päästään sitä linjaa tutkimaan ja sitten tarvittaessa tekemään vikailmoitus. 🙂 Sama juttu sitten näiden mobiiliyhteyksien kanssa, ilman asiakasnumeroahan me ei voida tietää asiakkaan sijaintia tai muutakaan eikä pystytä sanomaan verkosta oikein juuta eikä jaata.

    Selitin kommentin pointin vähän epäselvästi. Tarkoitus oli sanoa, että hyvin useissa tapauksissa täällä päivystävät Elisan palstatiimiläiset ehdottavat "hitaan" tai "huonosti" toimivan ADSL:n tilalle mobiilia. Kommentilla että kokeilehan mobiilia  voit saada siitä paremman / nopeamman yhteyden. Tätä tapahtuu niin usein, että todennäköisesti palstatiimiläisille on annettu ohje toimia näin.

    Jos näin on en ymmärrä miksi Elisa toimii siten, että yrittää systemaattisesti siirtää porukkaa pois kiinteän yhteyksien käyttäjistä mobiille puolelle. Se on vähän sama kun sahaisi liiketoiminnasssa toista tukijalkaa pois ja uskoisi ja toivoisi, että pelkästään toinen jalka kantaa.

    Kuitenkin kun on fakta, että jos kaitsot HD/4K- leffaa, niin sen läpi meneo pätkimättä, pysähtelemättä ja laadultaan parhaalla tasolla on huomattavasti todennäköisempää kiinteässä verkossa, kun missään G:ssä.

    Miksi porukaa ajetaan hinovaraisesti pois kiinteästä verkosta ?

    Miksi kiinteää verkkoa ei ole moneen vuoteen mainostettu ?

    Miksi lähes kaikki lehdistotiedoitteet koskevat mobiilia dataa ?

    Miksi puhutaan vain mobiilin puolen hyvistä puolista, kun sillä on selkeät heikkoudet (ja paikkansa) ?

    Miksi tuki / palstatiimi ohjeista hanakasti vaihtamaan kiinteästä mobiiliin ?

    Miksi annetaan kuvaa, että mobiili on tätä päivää ja tulevaisuutta ja kiinteä jotenkin vanhaa / vanhanaikaista ?

    Miksi mobiiliin verkkoon tehtävät investoinnin ovat (kuluttaja yhteyksissä) paljo suuremmat kuin kiinteän verkon investoinnit ?

    ... listaa voisi jatkaa vielä tästäkin ....

    Kirsikkana kakun päällä on vielä halu omistaa ja omia kuluttajien kiinteät yhteydet. Vaikka saman aikaan on haluttomutta rakentaa yhteyksiä.  Kuinka monessa (ei talonyhtiö) hankeessa Elisa on muka. Siis sellaisessa jossa joku muu taho on rakentanut verkos ja Elisa tarjoaa vain palveluita. Varmaa tietoa minulla ei ole mutta veikkaan, että yhden käden sormet riittävät (1-2 ?).

    T: Tuokki
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    http://anvia.fi/anvia/uutiset/mediatiedotteet/mobiiliverkot-eivat-riita-digitaalisiin-palveluihin
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    MasaJussi kirjoitti:
    http://anvia.fi/anvia/uutiset/mediatiedotteet/mobiiliverkot-eivat-riita-digitaalisiin-palveluihin

    No jos tuo Anvia toisi valokuidun järkevällä hinnalla meidän portinpieleen, vetäisin piuhan tekniseen tilaan vaikka omakätisesti heti kun lumet ovat sulaneet.

    Toisaiseksi en ole löytänyt yhtään yritystä, joka olisi kiinnostunut toimittamaan Nokialle kuituliittymiä vanhoihin omakotitaloihin.
    Käyttäjätaso 1
    Juu, sama homma täällä Keski-Suomen nurkilla. Ilmoitetaan, että vanha kuparipiuha ei parempaan pysty ja valokaapeli, hah, kaikkea te kuvittelettekin 😉. Mökille tosiaan oli valokaapeli tulossa (vau), mutta kun hommaa vetävä firma meni nurin, jäi piuha 200m päähän (ja rahat meni). Eipä tuo tosin taida toimia muillakaan, vaikka piuha tulikin talolle asti. No, kun tulee joskus (ehkä?) kysely, että haluanko mökille valokaapelin, vastaan edelleen että kyllä, ja on jo maksettukin.

    Luin tuon linkin jutun. Minusta kaistojen rajoitus on ihan hyvä idea. Kyllä nuo leffat ja perheen muu netin käyttö pelaisi +-30Mb yhteydellä, ei ole pakko olla 1000000000Mb (kuten moni tuntuu vaativan). Sitä odotellessa. Samaten, jos ei tuo tuutti työnnä kuin 0.3, niin silloin pitäisi maksunkin mennä sen mukaan. Mieluummin maksan laajusta kuin määrästä. Sama homma kuin TVn kanssa nykyään. Joka kanava työntää vuorokauden ympäri chaissea ja saman toistoa. Voisi olla paikallaan, että maksan vain siitä ohjelmasta, mitä katson, tulee tuollakin maksettua ihan turhasta 🙂.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
  • ? Voit kysyä tarjousta kuituliittymästä täältä.

    Tuli vielä mieleen, että Nokialla on aika paljon omakotitaloalueilla kaapeli-tv käyttäjiä, joskos vaikka vanhempaan koksi-verkkoon pääsisi liittymään niin siitä saisi nopeampaa laajakaistaa (kaapelimodeemi) ja olisi varmasti kustannuksiltaan edullisempi kuin FTTH-kuitu.
  • Käyttäjätaso 1
    "Yleisimmin kuituliittymän hinta asettuu 3000e - 15000e väliin". Kiitoksia tiedosta. Taidan satsata nuo rahat ennemmin vaikka lämmitysjärjestelmän uusimiseen tai muuhun hyödylliseen ;).
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +1
    Snakeman kirjoitti:
    "Yleisimmin kuituliittymän hinta asettuu 3000e - 15000e väliin". Kiitoksia tiedosta. Taidan satsata nuo rahat ennemmin vaikka lämmitysjärjestelmän uusimiseen tai muuhun hyödylliseen ;).

    Meidän projektissa Helsingissä kehä 1:n sisäpuolella sijaisevalla omakotitaloalueella kuitu kotiin (FTTH) maksoi 1750€. Ei paha hinta, minusta 2000-3000€ kuidusta on vielä ihan OK hinta, koska pidän sitä lähes samankaltaisena talon varustukseen kuuluvana välttämättömänä infara rataisuna kun vesijohto, viemäri ja sähköt. Miksi näiden ollessa kysessä ei valitella usean tonnin kustannuksia ?

    T: Tuokki

    https://www.facebook.com/groups/OsuuskuntaHelsinginValokuidut/

    Osallistu keskusteluun