Kysymys

Mobiililaajakaista hitailee / ei toimi / JKL

  • 30 maaliskuu 2016
  • 7 kommenttia
  • 217 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 0 kommenttia
Hei!

Tietokoneeni mobiililaajakaista (nettitikku) ei ole toiminut kunnolla pariin viikkoon täällä asunnossani Jyväskylässä. Netti hitailee, sivut latautuvat tolkuttoman kauan eikä välillä toimi ollenkaan. Puhelimen yhteys (myös Elisalta) hitailee myös, latailee aiempaa kauemmin ym.. Koneen ja puhelimen netit toimivat moitteettomasti muissa lokaatioissa ja muiden operaattoreiden (esim. DNA) mobiililaajakaista toimii kotonani hyvin, eli ongelma tuntuisi olevan vain tässä Elisan yhteydessä. Mitä tässä nyt pitäisi tehdä?

7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Vikailmoitus joko Oma Elisan kautta, soittamalla asiakaspalveluun tai laittamalla Palstan profiilitietoihisi asiakasnumerosi, ja moderaattorit voivat sitten vilkaista verkon tilannetta.
Sama vika mullakin mokkulan kanssa. Hidastelee ja useimmiten ei aukea lainkaan. Apuja tarvittaisiin...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Neati, lisäile asiakasnumero sun profiiliin jotta päästään kurkkaamaan sun alueesi verkkoa tarkemmin. Millaisia nopeuksia saat jos mittaat osoitteessa speedtest.net? Onko kyse 3G- vai 4G-yhteydestä?

Mysli, tarkistin sun alueesi verkkoa ja valitettavasti siellä näyttäisi olevan ainakin 3G-verkossa ruuhkaa mikä aiheuttaa sitten hitautta tuohon sun 3G-yhteyteen. Valitettavasti tuohon alueelle ei ole merkitty parannuksia lähitulevaisuuteen, mutta laitoin tuosta ilmoitusta verkonsuunnitteluun että voidaan huomioida tulevaisuudessa alue. Jos sulla on 4G-puhelin, niin miten 4G-toimii osoitteessa? Jos hyvin, niin voisit harkita reitittimen hankintaa ja mobiililaajakaistan päivittämistä 4G:ksi. 🙂
Samaa ongelmaa myös Porissa itäisellä kaupunkialueella. 4G:n verkossa välillä tulee aamuyöllä oikein hienoja nopeuksia 50 M -liittymässä, mutta iltaisin ja joskus aamuisin tippuu moneksi tunniksi 2-3 megaan downloadit. Up yleensä kohtuullinen, rankkoina käyttöaikoina sekin 5-6, muina aikoina usein yli 10, mikä hyvä. DL usein tällöin hyvin epäsäännöllinen, eli speedtestin mukaan heiluu kovasti testistä toiseen, esim. 2-10 min välillä.

Tiedossa on, että linja ruuhkautuu iltaisin selkeästi samaan torniin (?) osuvista muista lähialueiden käyttäjistä, mutta kysynkin, ollaanko tälle tekemässä mitään lähiaikoina, esim. onko tulossa uutta tornia tai muuten parempaa laajennusta? Jatkuvasti kuitenkin asiakkaiksi haetaan lisää käyttäjiä isommilla yhteyksillä, mutta entisten käyttäjienkin tilanne vain huononee sen myötä.

Meillekin kokeiltiin ensin 100 M-liittymää, mutta kun ei päästy lähellekään niitä arvioituja nopeuksia, vaihdoimme 50 M:aan. Silti harmittaa, että edes siihen vaihteluvälin minimiin (5M) ei päästä säännöllisesti ympäri vuorokauden - hidastaa esim. työntekoa netin kautta ja on harmillista, ettei pysty käyttämään tiettyjä laitteita silloin, kun siihen olisi aikaa tai halua. (Emmekä edes katso tv-ohjelmia netin kautta tai muutenkaan).

Korkeisiin nopeuksiinkaan ei edes tarvitsisi päästä, mutta pitäisi pystyä takaamaan edes se minimi kautta linjan, olipa linjoilla kuinka monta käyttäjää tahansa, ts. parantakaa verkkoa niin, että palvelee hankkimaanne asiakasmäärää.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
No ei tuossa oikeastaan mitään "vikaa" ole. Tuolla tapaa ne mobiiliverkot toimivatkin. Jos haluat vakaata linjaa nettiin eli nopeus aina tasainen, on kiinteä laajakaista ainoa vaihtoehto, joka sellaiseen pystyy. Toki mobiilikin joskus toimii tietyissä paikoissa hyvin, kunhan ei ole aktiivisia käyttäjiä samaan aikaan alueella. Ja sitten sekin vielä, että muitakin operaattoreita on. Itselläni on megan nopeus puhelimessa, toimii yleensä 1.5 Mbps, mutta kyllä hetkiä on, kun laskee jopa puoleen ruuhka-aikaan eli riippuu niin monesta asiasta ettei ole sellaista "vakaata" mobiililinjaa.
Niin ei varmaankaan ole vikaa, paitsi että aina tuntuu, että maksaa tyhjästä, jos palveluntarjoaja ei pysty tarjoamaan edes sitä mainostamaansa vähimmäisnopeutta joka päivä.
Muilla palveluntarjoajilla ihan sama ongelma, testattu nyt kolme eri firmaa. Näyttää siltä, että ongelmana nyt on vain se, että ottavat jatkuvasti uusia käyttäjä lisää verkkoon, joka ei pysty takaamaan edes sitä minimiä nykyisillekään asiakkaille. Tässä on mielestäni ongelma, ja siinä, että käyttäjät sitten vain mukisematta maksavat liittymistään sen, mitä pyydetään, vaikkeivat edes saa luvattuja nopeuksia.
Tietenkään yksikään bisnes ei ala muuttamaan toimintatapojaan, kun kerran asiakkailleen riittää nykyinenkin alamittainen liittymä. Turha sitä on uusia linkkitornejakaan rakennella, kun näilläkin pärjää ilman suuria valituksia.
toisin sanoen: pitää siis käydä netissä vain silloin, kun olettaa, ettei ole muita aktiivisia käyttäjiä samaan aikaan. Miksi firmat olettavat, että asiakas on siihen tyytyväinen, että voi joskus käyttää nettiä harvemmin käytettyyn aikaan? Tai jos maksamme tietystä vähimmäisliikkkuvuudesta, miksi meidän edes oletetaan ottavan yhtään muuta käyttäjää huomioon tässä? Palveluntarjoajan tässä pitää ryhtyä toimenpiteisiin ja laajentaa tarjontakykyään eikä meidän vain tyytyä päähänsilittelyyn ja pahoitteluun tai siihen, että "noin ne nyt vain toimivat, koska on LIIKAA käyttäjiä samaan aikaan verkossa". Tuossahan se vika on. En etsi selityksiä tai pahoitteluja - ne on jo kuultu ja tiedossa, vaan odotan firman tekevän asialle jotain konkreettisesti, siitä palvelustahan me juuri heille maksamme.

Osallistu keskusteluun