Vastattu

Mobiililaajakaista on lukittu - miten saan auki?

  • 13 May 2018
  • 9 kommenttia
  • 2113 katselukerrat

Vikadiagnostiikka antaa, että "Mobiililaajakaista on lukittu SIM PIN2 -tunnuksella". MInulla on Elisa LTE 4G -yhteys.

Kyseessä on tietokoneessa oleva SIM -kortti. Koskaan en ole syöttämään PIN2 tunnusta, enkä löydä miten sen voisi syöttää.

Kuinka saan laajkaistan taas toimimaan? Vai pitääkö siirtyä toisen operaattorin asiakkaaksi?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus 15 May 2018, 12:21

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18
Enempää käytössä olevassa laitteestasi tietämättä on vaikeaa sanoa, että miten tuon PIN2 koodin sinne pääsisi suoraan näppäilemään. Yksi helppo on nykäistä kortti ulos tietokoneesta ja laittaa se puhelimeen. Kun käynnistelet puhelimen uudestaan, tulee ruudulle tuo PIN2-kysely. Elisan liittymien PIN2 koodi on oletusarvoisesti 1111, jos et sitä ole muuttanut.
Kummallista.
Jaoin kännykän nettiä ja jotain asetuksia tässä tietokoneella kävin läpi. Mielestäni mitään muutoksia en tehnyt. Sammutin tietokoneen ja jonkun ajan kuluttua käynnistin taas varmaan kuudennen kerran. Ja lopulta Elisa LTE 4G-yhteys meni päälle. Laite on HP lt4112 Gobi 4G Module
Näin on aiemminkin käynyt, mutta tänään tämä pois/päälle tietokoneen laittaminen vaati monta yritystä. Olo oli jo toivoton.

Löysin yhden ohjeen, jonka mukaan kuitenkaan en pystynyt toimiimaan
https://support.microsoft.com/en-us/help/10739/windows-10-cellular-settings
.... Elisan liittymien PIN2 koodi on oletusarvoisesti 1111, jos et sitä ole muuttanut.
Tuon olin jo saanut selville, mutta edelleenkään ei PIN2 -tunnusta voi syöttää tietokoneella., ehkä kännykällä voisi....
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21
Näin on aiemminkin käynyt, mutta tänään tämä pois/päälle tietokoneen laittaminen vaati monta yritystä.

Onko tuo aikaisemmin toiminut samalla sim-kortilla ongelmitta? Eikä kortille ole aktivoitu sallitut numerot, fixed dialling toimintoa?

Jos asia on näin, joko sim-kortti tai LTE-moduli on hajoamaisillaan. Kannattaa kokeilla toisella sim-kortilla.

Mikäli kortille on aktivoitu sallitut numerot, poista toiminto pääteohjelmassa komennolla AT+CLCK="FD",0,"1111" tai siirrä kortti puhelimeen ja etsi valikosta sallitut numerot / fixed dialling ja ota se pois päältä. Ja toki jos PIN2 on vaihdettu oletusarvosta, korvaa 1111 tilalle oikea PIN2.
SIM toimii esim kuukauden ok. Sitten saattaa tulla tällainen kummallinen tilanne, joka lopulta ratkeaa itsestään. PIN2 ei ole muutettu.

Mikä on "pääteohjelma"?
Enempää käytössä olevassa laitteestasi tietämättä on vaikeaa sanoa, että miten tuon PIN2 koodin sinne pääsisi suoraan näppäilemään. Yksi helppo on nykäistä kortti ulos tietokoneesta ja laittaa se puhelimeen. Kun käynnistelet puhelimen uudestaan, tulee ruudulle tuo PIN2-kysely. Elisan liittymien PIN2 koodi on oletusarvoisesti 1111, jos et sitä ole muuttanut.

Mitä apua SIM kortin avaamisesta kännykässä on, jos ongelma on tietokoneella, eikä se toimi tietokoneella? Luuletko, että yhden kerran avaaminen kännykässä auttaisi seuraavan kerran kun SIM on tietokoneessa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Enempää käytössä olevassa laitteestasi tietämättä on vaikeaa sanoa, että miten tuon PIN2 koodin sinne pääsisi suoraan näppäilemään. Yksi helppo on nykäistä kortti ulos tietokoneesta ja laittaa se puhelimeen. Kun käynnistelet puhelimen uudestaan, tulee ruudulle tuo PIN2-kysely. Elisan liittymien PIN2 koodi on oletusarvoisesti 1111, jos et sitä ole muuttanut.

Mitä apua SIM kortin avaamisesta kännykässä on, jos ongelma on tietokoneella, eikä se toimi tietokoneella? Luuletko, että yhden kerran avaaminen kännykässä auttaisi seuraavan kerran kun SIM on tietokoneessa?


Kyllä. 🙂
Kyllä. :)[/quote]

Miten voi ehkäistä, ettei SIM taas mene "juntturaan" ihan itsestään? Eli voiko PIN2 -kyselyn poistaa SIM:stä sen ollessa kännykässä?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21
SIM toimii esim kuukauden ok. Sitten saattaa tulla tällainen kummallinen tilanne, joka lopulta ratkeaa itsestään. PIN2 ei ole muutettu.

Vaikuttaa laiteongelmalle. Milloin olet viimeksi päivittänyt LTE-moduulin ajurit? HP on vasta viime viikolla päivittänyt ilmoitusta ajureiden haavoittuvuudesta. HPSBHF03408 rev.3 - HP PCs with HP lt4112 LTE/HSPA+ Gobi 4G Module, Remote Execution of Arbitrary Code.

Mikäli ajurit ovat päivittyneet automaattisesti, niissä voi olla ongelma. Yritä asentaa uusin ajuri manuaalisesti, josko se korjaisi ongelman. Mikäli uusin ajuri ei toimi, etsi edellinen versio ajurista ja kokeile sitä.

Mikä on "pääteohjelma"?

Pääteohjelmalla saa yhteyden sarjaportissa olevaan laitteeseen, kuten modeemiin, nettitikkuun ja LTE-moduuliin. Vaikka uudemmissa laitteissa ei fyysistä sarjaporttia enää olekaan, tämäntyyppisiin laitteisiin saa usein yhteyden virtuaalisarjaportin kautta.
Esimerkkejä pääteohjelmista: PuTTY, TeraTerm. Windows XP:n mukana tuli myös Hyperterminal, mutta uusimmista Windowseista Hyperterminal on jätetty pois.

Mitä apua SIM kortin avaamisesta kännykässä on, jos ongelma on tietokoneella, eikä se toimi tietokoneella?

Kännykällä voi tarkistaa, onko rajoitettu valinta / kiinteät numerot toiminto päällä ja sen voi myös ottaa pois päältä. Kännykällä paljastuu myös, josko kortti on esimerkiksi siirtynyt kysymään PUK-koodia.

Eli voiko PIN2 -kyselyn poistaa SIM:stä sen ollessa kännykässä?

Ei. SIM-kortti ei koskaan itsekseen kysy PIN2-koodia. Sitä kysytään ainoastaan SIM-kortin asetuksia muutettaessa, kuten rajoitettu valita tai maksunosoitus. Maksunosoitus ei ole käytössä Suomessa.

Se, että LTE-moduulisi ylipäätään kyselee PIN2-koodia on jo lähtökohtaisesti hyvin kummallista. Joko SIM-kortti on rikki, LTE-moduuli on rikki, sen ajurit ovat bugisia, tai sitten ajureiden käännöstekstit ovat päin mäntyä ja termit PIN2 ja PUK ovat menneet sekaisin.

Tämänkin takia kannattaa SIM-kortti laittaa puhelimeen ja katsoa mitä tapahtuu. Jos puhelin kysyykin PUK-koodia, mysteeri on selvä - käyttöliittymän tekstit ovat LTE-moduulin ajureissa virheelliset.

Tällöin syötä PUK-koodi, lasku- ja latausliittymien PUK-koodit löydät Oma Elisasta, prepaid-liittymien PUK-koodi on SIM-kortin kehyksessä eikä sitä saa mistään muualta.

Mikäli kortti on mennyt anna PUK-tilaan, LTE-moduulin PIN-koodin syötössä on ongelmia. Jotta ongelma ei toistuisi, PIN-koodin (huom, tavallinen, ei PIN2) kysely kannattaa kytkeä pois päältä.