Kysymys

Mobiililaajakaistan hitaus ja tehdyt sopimukset.

  • 29 maaliskuu 2009
  • 6 kommenttia
  • 2248 katselukerrat

Mitä tarkoittaa Saunalahdella ja Elisalla sopimuksenteko ja sen velvoitteet, pitääkö nopeaksi sovitusta yhteydestä vaan maksaa nopeuden ollessa Helsingin Ydinkeskusta-alueella 0 - 200 kb/s, vai onko tarkoitus korjata kuukausia jatkunut tilanne? Puhelinoperaattoreilta todella härskiä bisnestä, yleisen joukkkokanteen nostaminen olisi paikallaan.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

6 kommenttia

suomen lainsäädäntö ei muistaakseni tunne joukkokannetta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Suomessa on suunniteltu/selvitelty joukkokanteen käyttöönottoa, mutta siihen se on jäänyt. Toistaiseksi.
"Sopimukset pidetään" vanha sanonta, ei näköjään Saunalahti/Elisa ja Viestintäviraston "hyvässä" valvonnassa (yksi hampaaton virasto Suomessa)pidä paikkaansa, kaikenlaisen kaupankäynnin piirissä toimitaan sopimusoikeuden piirissä, yleensä jos toimitetaan tavaraa tai palveluja ja sovitaan jostain, sitä myös tehdyllä sopimuksella sitoudutaan noudattamaan. Tällä toimialalla e.m. sopimukset näyttävät olevan vessapaperin arvoisia, laskutus kyllä pelaa. Tuntuisi aika kummalta tankatessakin, jos maksaisi 20 litrasta bensaa ja saisi vain litran, mobiililaajakaistassa todellisuutta.
Jos otat esim 1mbit/s yhteys, sopimus lupaa että saavutettu nopeus ei koskaan ole nopeampaa kuin 1mbit/s  🙂 Markkinointi saisi kai vähän muuttaa, jos ihmiset luulevat ihan oikeasti saavansa aina ja kaikkialla maksiminopeus..
Käyttäjätaso 2
Selvempää olisi, jos nettitikku hommattaisiin itse joko operaattorilta tai esim verkkokaupasta ja dataliikenteestä olisi oma sopimus. Sopimuksen voisi irtisanoa milloin haluaisi. Ja kun tikku olisi jo olemassa, voisi helposti vaihtaa toisen operaattorin palveluun.


Näinhän voi toki ihan vapaasti tehdä. Tosin Mobiililaajakaista Plussan saa vain kytkysopimuksella.

Kytkyjä vaan markkinoidaan kovasti ja kytkykauppa on nyt myös sallittu pysyvästi, tosin hieman uudistetuilla säännöillä.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kytkykauppa/
http://saunalahti.fi/gsm/3gpakettiehdot.php (päivitetty 31.3.2009)

Näissä mobiililaajakaista-asioissa tuo 2 vuoden kytky(pakko)sopimus on todella härskiä. Vaikka saatu palvelu ei ole lähelläkään siedettävää, irti ei pääse. Selvempää olisi, jos nettitikku hommattaisiin itse joko operaattorilta tai esim verkkokaupasta ja dataliikenteestä olisi oma sopimus. Sopimuksen voisi irtisanoa milloin haluaisi. Ja kun tikku olisi jo olemassa, voisi helposti vaihtaa toisen operaattorin palveluun. Aivan niinkuin toimitaan gsm-puhelintenkin kanssa.

Itse olen nyt vuoden maksanut 1 Mb:n datapakettia, jolla ei iltaisin eikä viikonloppuisin tee mitään. Arkipäivisin voi joskus toimia tyydyttävästi tai jopa hyvin. 10 kuukauden takkuilevan käytön jälkeen lähetin  viikon ajan Saunalahdelle Nettimittarin lukemia, jotka vaihtelivat enimmäkseen 80 -350 kbit/s välillä. Muutaman viikon kuluttua sieltä tuli vastaus (suuri plussa heille), että asuinalueeni tukiasemaa tullaan vahvistamaan 4 kuukauden kuluessa. Siitä on nyt yli 2 kuukautta jo mennyt, mutta nyt huhtikuun alusta toiminta on vain huonontunut entisestään. Kesällä viimeistään pitäisi parannusta siis tulla. Saapas nähdä.

Toisaalta näiltä sivuilta saa lukea, että ruuhkasuomen ulkopuolella asiat enimmäkeen alkavat olla kunnossa. Elisalla näyttääkin jo televisiomainostenkin perusteella olevan pääasia 3g-verkon peittävyyden kasvatus. Vanhat suurten kaupunkien liepeillä olevat 2100-tukiasemat tulevat työjärjestyksessä viimeisinä huolimatta siitä, että niiden piirissä on huomattavan suuri käyttäjämäärä.

Onko asetukset kohdallaan? Todnäk on (?) , lue lirukaista yms. ketjut.