Vastattu

mobiililaajakaistan nopeus heittelee

  • 18 joulukuu 2017
  • 14 kommenttia
  • 1467 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 4 kommenttia
mitäköhän tälle saunalahden mobiililaajakaistalle on oikein tapahtunut? Vuosi sitten ennen armeijaan lähtöä sama sopimus samalla reitittimellä ja muilla laitteilla toimi täysin ongelmitta mutta nyt kun kävin tossa viikko sitten hakemassa 100mt mobiililaajakaistaliittymän elisalta niin yhteys on heitellyt pitkin päiviä aivan miten sattuu. Nopeus heittelee ihan sekunneissa 2mt/s-40mt/s välillä ja keskimääräinen nopeus lienee jotai 10mt/s. Olipas hyödyllistä ottaa tuo sadan megan netti jos ei nopeus kertaakaan ole mennyt edes tuohon 50mt/s. Jotain ideoita mistä lähteä vikaa etsimään vai osoitanko vain syyttävällä sormella kohti elisaa ja vaihdan operaattoria?
edit: lisättäkööt että reitittimen mukaan on yhdistetty 4g verkkoon ja signaalipalkit on täysillä.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Patomiäs 21 joulukuu 2017, 12:04

lossi: Lännestä pitäis signaalin tulla parhaiten, eli suuntaile sinne avautuvalle ikkunalle jos ei vielä ole. Noiden 800MHz ja 1800MHz ohella tuolla on myös 2600MHz tarjolla, eli koita sen lukitusta vielä josko toimisi yhtään paremmin 🙂 Jos lukituksista huolimatta toimivuus matelee tuolla 2M nopeuksissa, niin kannattaa testata puhelimessa toimivuutta talon ulkopuolella jos puhelimessa 4G-verkon tuki. Jos toimivuus talon ulkopuolella rajusti parempi kuin sisällä, blokkaa talo itsessään signaalia ja melkein sitten joku pieni ulkoantenni parvekkeelle tai ikkunalaudalle tai johonkin tarvis hommata että paranee
Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Mobiilitekniikan perusominaisuuksiin kuuluu nopeuden heittely. Se kun on jaettua kaistaa kaikille saman solun käyttäjille. Mutta tuollainen heittely on tietysti vähän omituista, miten olet mittauksen tehnyt? Ylipäätänsä 100 Mbit/s teoreettinen max. nopeus on mobiilikaistoissa rahan haaskaamista, koska sellaiseen nopeuteen harvemmin pääsee. Ja tosiaan miniminopeus (jatkuva) on 5 Mbit/s, kaikki sen päälle on kaupantekijäistä.
Näetkö reitittimen hallinnasta signaaliarvoja? RSRQ, RSRP, SINR ja RSSI kertovat huomattavasti enemmän tilanteesta kuin ne "palkit" joilla ei todellisuuden kanssa juurikaan ole tekemistä.
Ja vielä kerran muistutukseksi yksiköistä: 1 Mt/s = 10 Mbit/s. 1 mt/s olisi tavun tuhannesosa per sekunti (millitavua per sekunti) ja Mt/s on megatavu per sekunti (eli miljoona tavua). Varmaankin tarkoitit Mbit/s yksiköitä?
Juu saattaa minulla mennä hieman yksiköt sekaisin mutta tuota Mbit/s siis tarkoitin 😃 Tolla perus speedtestillä mittailin nopeuksia ja huomaa myös selkeästi että joku jumittaa kun lataa vaikka jotain peliä steamista niin latausnopeus esim. tänään on ollut n. 250-500 KB/s ja välillä satunnaisesti hyppinyt lähempänä 1MB/s joka on huomattavan hidas verrattuna aikaisempiin vuoden takaisiin kokemuksiin samalla nettipaketilla, jopa reititin on täysin samassa paikassa kun silloin.
signaaliarvot:
RSRQ: -13dB
RSRP: -105dBm
RSSI: -73dBm
SINR: 2dB
edit: nuo netin nopeuden tarkkailut ja testailut olen tehnyt kaikki muut netin nopeutta ''kuluttavat'' ohjelmat ja lataukset pois päältä joten ne ei ole voinut vaikuttaa tuloksiin
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Yhteys on heikko signaaliltaan ja siinä on paljon häiriöitä.

Kannattaa kokeilla toista operaattoria ja toivoa että se toimii paremmin.

Lisäantenni on kuitenkin kallis investointi eikä välttämättä auta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Moro lossi ja tervetuloa Palstalle! 🙂 Ikävä kuulla ongelmista yhteyden kanssa 😞 Tuossa on voinut vuoden aikana tapahtua paljonkin muutoksia verkon käyttäjämäärissä yms., mutta tuo nopeuden heittely vähän huolestuttaa. Lisäätkö asiakasnumerosi profiiliisi sille varattuun kenttään niin vilkaistaan mille kotiosoitteessasi verkko näyttää? 🙂
juu, nyt pitäisi näkyä asiakasnumero!
vähän tilannepäivitystä: tällä hetkellä nopeus ei enään vaihtele ihan niin rajusti kuin aijemmin, mistä lie häiriöstä sitten johtui. Edelleen kyllä satunnaisesti nopeus lipoo lähempänä 2mb/s. voiko tosiaan (ainakin reitittimen mukaan) 4g verkossa olla näinkin alhainen nopeus vaikka olisikin paljon käyttäjiä?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Modeemin kertomien arvojen mukaan tukiasema, johon se on kytkeytynyt on sekä kaukana (rsrp 105) ja signaali on erittäin huonolaatuinen (rsrq 13). Myös signaalikohinasuhde on surkea (sinr 2).
Eipä ihme, että ei toimi.
Yksi vaihtoehto on, että modeemisi yrittää kytkeytyä käyttöpaikkasi kannalta väärään taajuusalueeseen. Onko siinä modeemissasi manuaalista taajuuslukitusta, että voisit kokeilla sekä 800 että 1800 Mhz taajuudet?
Yritin tuota taajuuden lukitusta mutta ei auttanut mitään/huononsi vain tilannetta. Jännä että signaali on näin huono kun kuitenkin sijaitsee lähellä kaupungin keskustaa. Voikohan kenties modeemissa olla joku vika?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Yritin tuota taajuuden lukitusta mutta ei auttanut mitään/huononsi vain tilannetta. Jännä että signaali on näin huono kun kuitenkin sijaitsee lähellä kaupungin keskustaa. Voikohan kenties modeemissa olla joku vika?Yleensä se toimivuus optimoidaan tuonne keskustaan ja laitamilla palvelu on heikompaa. Näin se vain menee. Tukiasemat rakennetaan sinne, missä populaa on eniten. Voit kurkata, onko tukiasema kenties kartalla, https://www.cellmapper.net/map

Signaali ei ole kaikista voimakkain, RSRP -105dBm . Tolla periaatteessa saa vielä toimivan yhteyden, mutta koska signaali on heikko, niin riski sille, että häiriöt yms. kohina kasvaa ja riittää pilaamaan toimivuuden.

Voi olla käynyt niin, että vuosi sitten ei ollut paljoa käyttäjiä tai alueelle on jonnekin rakennettu toinen tukiasema, joka sitten kuuluu myös sinun käyttöpaikkaasi ja nyt häiritsee yhteyttäsi.

---

Suuresta käyttäjämäärästä johtuen nopeus voi olla jopa alle 1Mbps. Minulla on yhdessä paikassa ilta-ajan tavallinen nopeus 0,5Mbps johtuen yksinomaan suuresta käyttäjämäärästä.
Itellä sama ongelma. Lupailevat hyvää nettiä ja sit antaa sian säkissä. Ite maksan 200e modeemia pois 7 megan nettin takia. Ihmiset älkää luottako mainospuheisiin vaan hommatkaa kiinteä! 🙂
Käyttäjätaso 7
Ite maksan 200e modeemia pois 7 megan nettin takia.

Sitä samaista modeemia voi käyttää myös muiden operaattorien liittymillä, tai sen voi myydä pois jos ei koe tarvitsevansa.
Käyttäjätaso 4
Itellä sama ongelma. Lupailevat hyvää nettiä ja sit antaa sian säkissä. Ite maksan 200e modeemia pois 7 megan nettin takia. Ihmiset älkää luottako mainospuheisiin vaan hommatkaa kiinteä! :)
Juurikin näin. Tuo ylisuurien odotusten markkinointi pitäisi saada loppumaan. Porukka ostaa 100-200 Mb/s liittymiä paikkoihin, joissa edes 50 Mb/s ei toteudu. Reilumpaa olisi myydä ne oikeasti 5 Mb/s liittyminä, joissa on mahdollisuus hyvällä tuurilla saada suurempiakin nopeuksia. Silloin ehkä 30/5 VDSL alkaisi olla houkuttelevampi, varsinkin jos siitä painokkaasti kerrottaisiin, että kaista on kokonaan omassa käytössä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
lossi: Lännestä pitäis signaalin tulla parhaiten, eli suuntaile sinne avautuvalle ikkunalle jos ei vielä ole. Noiden 800MHz ja 1800MHz ohella tuolla on myös 2600MHz tarjolla, eli koita sen lukitusta vielä josko toimisi yhtään paremmin 🙂 Jos lukituksista huolimatta toimivuus matelee tuolla 2M nopeuksissa, niin kannattaa testata puhelimessa toimivuutta talon ulkopuolella jos puhelimessa 4G-verkon tuki. Jos toimivuus talon ulkopuolella rajusti parempi kuin sisällä, blokkaa talo itsessään signaalia ja melkein sitten joku pieni ulkoantenni parvekkeelle tai ikkunalaudalle tai johonkin tarvis hommata että paranee
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Niin tai sitten ihmisten oikeasti pitäisi lukea siitä mitä on ostamassa. Eivät ne tylsät mainostekstit ja lisätiedot ole koristeena siellä. Sanotaan selvästi, että 4G:n kaikissa liittymissä vähimmäisnopeus on 5 Mbps. Kyse on aina jaetusta kaistasta tukiaseman palvelualueella, joten kaikille ei riitä laskuissa näkyvien numeroiden perusteella sitä kaistaa vaan todellisuudessa puhutaan yleensä kymmenestä prosentista siitä.
lossi: Lännestä pitäis signaalin tulla parhaiten, eli suuntaile sinne avautuvalle ikkunalle jos ei vielä ole. Noiden 800MHz ja 1800MHz ohella tuolla on myös 2600MHz tarjolla, eli koita sen lukitusta vielä josko toimisi yhtään paremmin 🙂 Jos lukituksista huolimatta toimivuus matelee tuolla 2M nopeuksissa, niin kannattaa testata puhelimessa toimivuutta talon ulkopuolella jos puhelimessa 4G-verkon tuki. Jos toimivuus talon ulkopuolella rajusti parempi kuin sisällä, blokkaa talo itsessään signaalia ja melkein sitten joku pieni ulkoantenni parvekkeelle tai ikkunalaudalle tai johonkin tarvis hommata että paranee asunnostani lännessäpäin on toinen asunto ja muitakin talon rakenteita joka voi selittää asioita. eri taajuuksien lukitus ei auttanut, korkeintaan vain pahensi asiaa. Kokeilin puhelimella speed testiä sisällä sekä ulkona ja ero oli huomattava!
Vastaus ongelmaan taisi siis selittyä ties montakymmentä vuotta vanhan betonimöhkäle kerrostalorakennuksen aiheuttaman huonon signaalin takia.

Kiitos kaikille vastanneille!

Osallistu keskusteluun