Vastattu

Mobiililaajakaistan peruuttaminen erittäin heikon yhteysnopeuden takia

  • 19 marraskuu 2015
  • 14 kommenttia
  • 1146 katselukerrat

Terve! N. 3 viikkoa sitten soitettiin 100-megaisesta mobiilinetistä ja kerrankin tartuin puhelinmyyjän tarjoukseen. Seuraavalla viikolla saapui laite Huawei B315 SIM-kortin kera, testasin yhteyden pikaisesti ja yhteysnopeus näytti 15-20 megaa. No kaukanahan se on sadasta, mutta riittää minulle ajattelin. Sen jälkeen sairastuttiin lapsen kanssa molemmat pariksi viikoksi ja ei tullut sitten nettiä pahemmin testailtua. Muutama päivä sitten istahdin illalla Netflixiä katselemaan ja kuva mössööntyi, pätki ja koko palvelu lakkasi välillä toimimasta. Aloin tutkailemaan asiaa ja käytin laitetta jokaisella talon ikkunalla kaikkiin ilmansuuntiin, mutta tuossa parhaalla paikallakin nopeus tippui pahimmillaan 0.60 Megaan. Tänä iltanakin olisin katsellut leffaa, mutta ei onnistunut kun pätkii (2-3 megaa latausnopeus). Päivällä nopeus on parhaimmillaan 25 megan luokkaa, mutta silloin juuri en sitä tarvitse. Aiemmin minulla oli 8-megainen laajakaista ja se toimi huomattavasti paremmin, en muista että olisi koskaan ollut nopeuden kanssa ongelmia.

Voiko tällaisessa tapauksessa kun tuote ei selkeästikään vastaa sitä mitä olen puhelimessa tilannut perua kaupat 14 päivän jälkeenkin? Sopimuksessa luki erikseen 28 päivän palautusoikeus, mutta siinä pitäisi maksaa kolmasosa laitteen hinnasta Elisalle, joka tällaisessa tapauksessa tuntuisi kohtuuttomalta.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi iltsinen 20 marraskuu 2015, 15:13

Juu juu, juuri näin! Tai laitesopimus suljetaan heti, kun se on palautunut meille, mutta laskuahan siitä ei sinulle tule. Itse liittymäsopimus voidaan sulkea heti pelkällä ilmoituksella, sim-kortin palautumista tarvitse odottaa.

Mutta testaa vielä, ja palaa tarvittaessa asiaan 🙂
Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

iltsinen kirjoitti:
Juu juu, juuri näin! Tai laitesopimus suljetaan heti, kun se on palautunut meille, mutta laskuahan siitä ei sinulle tule. Itse liittymäsopimus voidaan sulkea heti pelkällä ilmoituksella, sim-kortin palautumista tarvitse odottaa.

Mutta testaa vielä, ja palaa tarvittaessa asiaan :)

Hei!

Laitoin lauantaina yksityisviestiä ja asiakasnumeron samalla. Nopeus tippui välillä 1,7 megaan, vaikka mitä tein. Palautuksen mukaan pitäisi laittaa peruutuslomake, mutta en omista tulostinta enkä tiedä ketään kellä sellainen olisi. Voiko sen laittaa sähköpostilla jonnekin?

E: kirjoitin lomakkeen käsin, kai se kelpaa niinkin. Laitan paketin huomenna asiakaspalautuksena takaisin päin.
Käyttäjätaso 2
petri123 kirjoitti:
Neko92 kirjoitti:
Tästä saattaa olla apua:

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Mobiililaajakaistat/K%C3%A4rsitk%C3%B6-huonosta-4G-3G-yhteydest%C3%A4-Lue-t%C3%A4m%C3%A4/m-p/479416#U479416

Terve! Ei näytä Mac-tukea löytyvän valitettavasti, joten ei apua tuolla minulle.

Pystynköhän peruuttamaan sopimukset käymällä Elisa-liikkeessä, kun tuo 28 päivää tulee keskiviikkona täyteen ja haluaisin olla varma, että peruutus onnistuu...? Jos vain vien paketin postiin, niin jää kaivelemaan että tuleeko tästä jotain lisälaskuja yms ongelmia.

Vecculle: niin juu, mutta otin sopimuksen siksi, koska vakuuteltiin että netti toimii. Mutta kun ei toimi.

Nopealla googletuksella löytyi sellainen vaihtoehto kuin iStat Menus macille. Toimii ilmeisesti DU meterin tavoin. En kuitenkaan ole kokeilut, kun en macia omista.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3
Juu juu, juuri näin! Tai laitesopimus suljetaan heti, kun se on palautunut meille, mutta laskuahan siitä ei sinulle tule. Itse liittymäsopimus voidaan sulkea heti pelkällä ilmoituksella, sim-kortin palautumista tarvitse odottaa.

Mutta testaa vielä, ja palaa tarvittaessa asiaan 🙂
iltsinen kirjoitti:
petri123 kirjoitti:
Neko92 kirjoitti:
Tästä saattaa olla apua:

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Mobiililaajakaistat/K%C3%A4rsitk%C3%B6-huonosta-4G-3G-yhteydest%C3%A4-Lue-t%C3%A4m%C3%A4/m-p/479416#U479416

Terve! Ei näytä Mac-tukea löytyvän valitettavasti, joten ei apua tuolla minulle.

Pystynköhän peruuttamaan sopimukset käymällä Elisa-liikkeessä, kun tuo 28 päivää tulee keskiviikkona täyteen ja haluaisin olla varma, että peruutus onnistuu...? Jos vain vien paketin postiin, niin jää kaivelemaan että tuleeko tästä jotain lisälaskuja yms ongelmia.

Vecculle: niin juu, mutta otin sopimuksen siksi, koska vakuuteltiin että netti toimii. Mutta kun ei toimi.

Emme mielellämme ota vastaan palautuksia myymälöihin. Jos laitat minulle asiakasnumerosi yksityisviestillä, niin voin napata sopimuksen poikki heti 🙂 Ja postin palautuksesta kuitti talteen, niin ei seuraa mitään ongelmia!

Sekä laitteen sopimuksen, että tuon yhteyden? Nyt on niin hyvää asiakaspalvelua, että ihan harmittaa perua. Jos vielä viikonlopun seuraan ja testailen ja yritän saada toimimaan ja laitan maanantaina viestiä jos ei kertakaikkiaan lähde näillä ketjun vinkeilläkään pelittämään?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3
petri123 kirjoitti:

Neko92 kirjoitti:

Tästä saattaa olla apua:

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Mobiililaajakaistat/K%C3%A4rsitk%C3%B6-huonosta-4G-3G-yhteydest%C3%A4-Lue-t%C3%A4m%C3%A4/m-p/479416#U479416


Terve! Ei näytä Mac-tukea löytyvän valitettavasti, joten ei apua tuolla minulle.

Pystynköhän peruuttamaan sopimukset käymällä Elisa-liikkeessä, kun tuo 28 päivää tulee keskiviikkona täyteen ja haluaisin olla varma, että peruutus onnistuu...? Jos vain vien paketin postiin, niin jää kaivelemaan että tuleeko tästä jotain lisälaskuja yms ongelmia.

Vecculle: niin juu, mutta otin sopimuksen siksi, koska vakuuteltiin että netti toimii. Mutta kun ei toimi.


Emme mielellämme ota vastaan palautuksia myymälöihin. Jos laitat minulle asiakasnumerosi yksityisviestillä, niin voin napata sopimuksen poikki heti 🙂 Ja postin palautuksesta kuitti talteen, niin ei seuraa mitään ongelmia!
Neko92 kirjoitti:
Tästä saattaa olla apua:

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Mobiililaajakaistat/K%C3%A4rsitk%C3%B6-huonosta-4G-3G-yhteydest%C3%A4-Lue-t%C3%A4m%C3%A4/m-p/479416#U479416

Terve! Ei näytä Mac-tukea löytyvän valitettavasti, joten ei apua tuolla minulle.

Pystynköhän peruuttamaan sopimukset käymällä Elisa-liikkeessä, kun tuo 28 päivää tulee keskiviikkona täyteen ja haluaisin olla varma, että peruutus onnistuu...? Jos vain vien paketin postiin, niin jää kaivelemaan että tuleeko tästä jotain lisälaskuja yms ongelmia.

Vecculle: niin juu, mutta otin sopimuksen siksi, koska vakuuteltiin että netti toimii. Mutta kun ei toimi.
Käyttäjätaso 2
Tästä saattaa olla apua:

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Mobiililaajakaistat/K%C3%A4rsitk%C3%B6-huonosta-4G-3G-yhteydest%C3%A4-Lue-t%C3%A4m%C3%A4/m-p/479416#U479416
Bamsku kirjoitti:
@petri123 Tervetuloa Palstalle :)

Katsoin asiakasnumerosi perusteella kotiosoitteesi alueen kuuluvuutta. Tukiasemista lähin löytyy pohjoisesta, jos sieltäkin ikkuna löytyy, niin oletkin ilmeisesti jo testannut.

Katve voi pienimmillään olla vain pieni osa sisätilasta, eli testaukset kyllä kannattavat. Kannattaa myös lukita laite pelkkään 4g verkkoon laitteen asetuksista.

Täältä keskustelusta löytyy ohjetta myös taajuuden lukitsemiseen laitteelta: http://yhteiso.elisa.fi/t5/Mobiililaajakaistat/4G-mobiililaajakaistan-nopeuden-ja-taajuuden-vaihtelu/m-p/432225#M43683 AInakin nuo lähimmät tukiasemat käyttävät alueella 800MHz:n taajuutta.

Noista sopimuksista sen verran, että laite ei kuulu liittymän kanssa samaan kauppaan. Laitteella on aina oma Luottokauppasopimuksensa. Jos reititin on ostettu etämyynnistä (puhelin/netti) ja se on myyntikuntoinen, niin Elisa antaa sille 28pvn palautusoikeuden ilman arvon alenemaa.

Hei! Kiitos vastauksesta, pohjoisen ikkunoilla kokeilin, mutta parhaat tulokset olen saanut jostain syystä silti itään osoittavalta ikkunalta. 4G:hen tosiaan olen laitteen lukinnut, mutta sitä 2,5-4 Megaa eilisenkin illan näytti.

Saamassani sopimuksessa lukee: "Voit avata paketin ja tutustua rauhassa sen sisältöön. Mikäli kuitenkin otat laitteen käyttöön peruutusaikana ja peruutat tekemäsi sopimuksen, vastaat laitteen arvon alentumisesta. Laitteen käyttöönotosta seuraava arvon alentuminen on 30 % laitteen myyntihinnasta." Ymmärtsin itse tuosta, että jos laitteen on ottanut käyttöön niin täytyy maksaa kolmannes laitteen hinnasta?

Katsoin tuota ketjua taajuuden lukitsemisesta, mutta en kyllä ymmärrä silti yhtään miten se käytännössä tapahtuu?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
petri123 kirjoitti:
Kiitos! En ainakaan toistaiseksi ole löytänyt ratkaisua, vaikka kokeillut olen vaikka mitä. En vain kertakaikkiaan uskalla vuosien määräaikaista sopimusta ottaa, kun mistä tiedän pätkäiseekö se jossain myöhemmässä vaiheessa sitten taas uudelleen. Minulla oli täydellisesti toimiva laajakaista aiemmin ja haluaisin palata siis siihen, vaikka se hintavampi olikin.

sori mutta sanot että et uskalla vuosien määräaikaista sopimusta ottaa,semmoinen huomio että olet jo ottanut.Toivottavasti purku onnistuu ja tulit viisaammaksi :p

Älä lähde mihinkään antenni kikkailuihin,se on vaan lisäkulua.Jos Elisalaiset antenneja ehdottelee niin mielestäni niitten pitäisi se myös maksaa,näitäkin juttuja löytyy.
Käyttäjätaso 5
  • ? Tervetuloa Palstalle :)

    Katsoin asiakasnumerosi perusteella kotiosoitteesi alueen kuuluvuutta. Tukiasemista lähin löytyy pohjoisesta, jos sieltäkin ikkuna löytyy, niin oletkin ilmeisesti jo testannut.

    Katve voi pienimmillään olla vain pieni osa sisätilasta, eli testaukset kyllä kannattavat. Kannattaa myös lukita laite pelkkään 4g verkkoon laitteen asetuksista.

    Täältä keskustelusta löytyy ohjetta myös taajuuden lukitsemiseen laitteelta: http://yhteiso.elisa.fi/t5/Mobiililaajakaistat/4G-mobiililaajakaistan-nopeuden-ja-taajuuden-vaihtelu/m-p/432225#M43683 AInakin nuo lähimmät tukiasemat käyttävät alueella 800MHz:n taajuutta.

    Noista sopimuksista sen verran, että laite ei kuulu liittymän kanssa samaan kauppaan. Laitteella on aina oma Luottokauppasopimuksensa. Jos reititin on ostettu etämyynnistä (puhelin/netti) ja se on myyntikuntoinen, niin Elisa antaa sille 28pvn palautusoikeuden ilman arvon alenemaa.
  • Kiitos! En ainakaan toistaiseksi ole löytänyt ratkaisua, vaikka kokeillut olen vaikka mitä. En vain kertakaikkiaan uskalla vuosien määräaikaista sopimusta ottaa, kun mistä tiedän pätkäiseekö se jossain myöhemmässä vaiheessa sitten taas uudelleen. Minulla oli täydellisesti toimiva laajakaista aiemmin ja haluaisin palata siis siihen, vaikka se hintavampi olikin.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +2
    Jos innostusta riittää, niin selaile täältä palstalta eri keskusteluketjuista vinkkejä yhteyden parantamiseen. Jos olet kuitenkin saanut 15-20 Mbit/s nopeuksia, niin on kyllä ihan hyvät mahdollisuudet saada ne palaamaan mutta voi vaatia hieman "puuhastelua" =)

    Konstit on monet, sano mummo kun kissalla pöytää pyyhki. Pätee hyvin mobiiliyhteyksien ongelmanratkaisujen kanssakin!

     EDIT: eskaloin ongelmasi moderaattoreille, jotta asiasi tulisi nopeammin käsittelyyn. 
    Kiitos paljon pikaisesta vastauksesta! Olen käynnistänyt laitteen uudelleen ja joka kerralla sen paikkaa vaihtaessahan sen virrat ovat käyneet pois. Olen myös asetuksista pakottanut laitteen sekä pelkälle 3G:lle että 4G:lle (oletuksena automaattinen 4G+3G), mutta aina vaan tietyssä kohtaa iltaa nopeus laskee kymmenekseen siitä mitä se on päivällä. Lisäsin asiakasnumeron ja odottelen josko joku ottaisi yhteyttä.

    Pari vuotta sitten kokeilin 3G-mokkulaa kun toinen operaattori vakuutti että se toimii. Ei toiminut edes ulkoantennilla. Siksi epäilin ottaa tätäkään tuotetta vastaan, mutta kun taas niin hienosti vakuuteltiin 😃 Ihan selkeä katvepaikka tämä on, juuri kahden pitäjän puolivälissä.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +2
    Lisää asiakasnumerosi palstan profiilisi tietoihin. Joku moderaattoreista sitten katsoo osoitteesi perusteella onko jotakin tiedossa olevaa ongelmaa verkossa. 

    Olethan varmaankin käynnistänyt reitittimen uudelleen? Nämä mobiiliyhteydet kun eivät ole luotettavuudeltaan kiinteän laajakaistan veroisia, eli jos adsl-yhteydellä homma toimi vaikka vuoden putkeen, niin mobiiliyhteyksillä kannattaa vaikka viikon välein käynnistää reititin uudelleen.

    4G yhteyden miniminopeus, joka täyttää sopimusehdot on 5 Mbit/s eli nopeuksien perusteella sinulla on vikailmoituksen jälkeen (jos korjausta ei tule) oikeus sopimuksen purkamiseen. Laitteen osalta en osaa sanoa, mutta luulisin että jos se on ollut osa kauppaa, niin täysi peruutusoikeus pitäisi olla.

    Osallistu keskusteluun