Vastattu

Mobiilinetin kautta tehty digitaalisia maksuja, miten se on mahdollista?

  • 19 syyskuu 2019
  • 26 kommenttia
  • 1016 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 2 kommenttia
Sain taannoin elisalta tekstarin koskien mobiilinettini maksukertymästä, menin heti omaelisan sivuille ja huomasin, että mobiilinetin kautta on todellakin mennyt yhtenä päivänä liuta palvelumaksuja.

En näe vielä erittelyssä mistä ja mitä on tilailtu, koska aspan mukaan sen näkee vasta kuukauden loppulaskussa.
Kyselisinkin miten on mahdollista kerryttää moista, koska mobiilinetin kautta on jaettu vain läppärille yhteys ja läppäriä käyttävä henkilö ei tiedä mobiilinetin numeroa?

Onko joillakin digitaalisia palveluja tuottavilla tahoilla automaattinen numerontunnistus, jotta suoraveloitus onnistuu? se ainakin itselläni tuli mieleen.

Ja todellakin tapauksen tultua ilmi, on moobilin estot vedetty tappiin.
Lasku tulee jokatapauksessa olemaan iso ja käyttäjänä ollut alaikäinen, joka nyt jotenkin on onnistunut kertymää kasvattamaan.

Pitääkö minun nyt odottaa, että saan laskun ja pyydän sitten tarkan erittelyn tapahtumista, asiaa helpottaa että päivämäärä ja kellonajat on tiedossa,koska ostoja on tehty.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 19 syyskuu 2019, 11:07

Tervetuloa OmaYhteisöön @Karim66!

Mobiililaajakaista on verrattavissa puheliittymään, eli sen kautta käyttäjä voi tehdä ostoksia, jotka sitten veloitetaan liittymän laskulla. Käyttäjän ei tarvitse tietää liittymän numeroa, mobiilimaksuja tarjoavat tahot osaavat kyllä tehdä veloitukset oikealle numerolle / liittymälle.

Mikäli mobiililaajakaistaa käyttää myös alaikäiset käyttäjät, ovat nuo palvelunumeroestot yms. hyvä olla päällä. Näin alaikäiset eivät pääse kerryttämään liittymän laskua tekemällä ostoksia.

Luulenpa, että tässä on juniorit pelanneet esim. jotain selainpohjaista peliä ja ostaneet tuohon peliin liittyvää krääsää tms. päästäkseen eteenpäin pelissä tai ihan muuten vaan hauskuuttaakseen itseään.

Suosittelen käymään keskustelua nuorison kanssa siitä, mitä netissä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Ei pelkästään näiden pelien osalta vaan myös ihan yleisellä tasolla.

Mikäli käytössä on Windows 10 -käyttöjärjestelmä, kannattaa lapselle luoda täysin oma käyttäjätunnus ellei näin ole jo. Kun lapsella on oma käyttäjätili, vanhemmat voivat ottaa käyttöön käyttöjärjestelmän perheasetukset. Perheasetuksien avulla vanhemmat voivat rajoittaa sitä, mitä lapset pystyvät koneella tekemään, mukaan lukien esim. pelien ostot Microsoftin omasta kaupasta. Jos lapsi käyttää vanhempien tiliä (joka yleensä on myös ns. järjestelmänvalvoja), ei näistä asetuksista ole apuja. Eli kannattaa myös vaihtaa se oma salasana sellaiseksi, jota lapsi ei tiedä.

EDIT:
En kyllä itse ole kuullut, että jokin palvelu pystyisi tunnistamaan puhelinnumeron pelkän jaetun netin kautta ja tekemään mobiilimaksuina veloitettavia tilauksia.

@Keinotekoinen Ei kai sillä ole mitään väliä, onko netti jaettu mobiilireitittimestä, puhelimesta tai tabletista vai käytetäänkö mobiilinettiä suoraan sillä laitteella, johon SIM-kortti on asennettu. Data kulkee aivan samalla tavalla sen mobiililiittymän kautta, jolloin mobiilimaksuja tarjoavat tahot näkevät liittymän numeron ja täten pystyvät myös tarvittaessa tekemään näitä veloituksia.

Kiinteässä laajakaistassa tämä ei ole mahdollista, koska kiinteältä laajakaistalta puuttuu veloituksiin tarvittava liittymänumero ja ainoa tunnistamistapa on IP-osoite, joka sekin voidaan VPN -palvelun avulla naamioida.
Katso alkuperäinen viesti

26 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Sain taannoin elisalta tekstarin koskien mobiilinettini maksukertymästä, menin heti omaelisan sivuille ja huomasin, että mobiilinetin kautta on todellakin mennyt yhtenä päivänä liuta palvelumaksuja.

En näe vielä erittelyssä mistä ja mitä on tilailtu, koska aspan mukaan sen näkee vasta kuukauden loppulaskussa.
Kyselisinkin miten on mahdollista kerryttää moista, koska mobiilinetin kautta on jaettu vain läppärille yhteys ja läppäriä käyttävä henkilö ei tiedä mobiilinetin numeroa?

Onko joillakin digitaalisia palveluja tuottavilla tahoilla automaattinen numerontunnistus, jotta suoraveloitus onnistuu? se ainakin itselläni tuli mieleen.

Ja todellakin tapauksen tultua ilmi, on moobilin estot vedetty tappiin.
Lasku tulee jokatapauksessa olemaan iso ja käyttäjänä ollut alaikäinen, joka nyt jotenkin on onnistunut kertymää kasvattamaan.

Pitääkö minun nyt odottaa, että saan laskun ja pyydän sitten tarkan erittelyn tapahtumista, asiaa helpottaa että päivämäärä ja kellonajat on tiedossa,koska ostoja on tehty.


@Karim66 - Hmm.. Missä laitteessa tuo itse SIM-kortti on ollut? Onko se ollut reitittimessä, puhelimessa, tabletissa vai millaisessa laitteessa?

En kyllä itse ole kuullut, että jokin palvelu pystyisi tunnistamaan puhelinnumeron pelkän jaetun netin kautta ja tekemään mobiilimaksuina veloitettavia tilauksia.

Helpoin asiaa on tutkia, kun lasku on tullut, niin tiedetään mistä palveluntarjoajasta on kysymys. Asiaa voidaan toki selvittää joko meidän tai suoraan palveluntarjoajan kautta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tervetuloa OmaYhteisöön @Karim66!

Mobiililaajakaista on verrattavissa puheliittymään, eli sen kautta käyttäjä voi tehdä ostoksia, jotka sitten veloitetaan liittymän laskulla. Käyttäjän ei tarvitse tietää liittymän numeroa, mobiilimaksuja tarjoavat tahot osaavat kyllä tehdä veloitukset oikealle numerolle / liittymälle.

Mikäli mobiililaajakaistaa käyttää myös alaikäiset käyttäjät, ovat nuo palvelunumeroestot yms. hyvä olla päällä. Näin alaikäiset eivät pääse kerryttämään liittymän laskua tekemällä ostoksia.

Luulenpa, että tässä on juniorit pelanneet esim. jotain selainpohjaista peliä ja ostaneet tuohon peliin liittyvää krääsää tms. päästäkseen eteenpäin pelissä tai ihan muuten vaan hauskuuttaakseen itseään.

Suosittelen käymään keskustelua nuorison kanssa siitä, mitä netissä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Ei pelkästään näiden pelien osalta vaan myös ihan yleisellä tasolla.

Mikäli käytössä on Windows 10 -käyttöjärjestelmä, kannattaa lapselle luoda täysin oma käyttäjätunnus ellei näin ole jo. Kun lapsella on oma käyttäjätili, vanhemmat voivat ottaa käyttöön käyttöjärjestelmän perheasetukset. Perheasetuksien avulla vanhemmat voivat rajoittaa sitä, mitä lapset pystyvät koneella tekemään, mukaan lukien esim. pelien ostot Microsoftin omasta kaupasta. Jos lapsi käyttää vanhempien tiliä (joka yleensä on myös ns. järjestelmänvalvoja), ei näistä asetuksista ole apuja. Eli kannattaa myös vaihtaa se oma salasana sellaiseksi, jota lapsi ei tiedä.

EDIT:
En kyllä itse ole kuullut, että jokin palvelu pystyisi tunnistamaan puhelinnumeron pelkän jaetun netin kautta ja tekemään mobiilimaksuina veloitettavia tilauksia.

@Keinotekoinen Ei kai sillä ole mitään väliä, onko netti jaettu mobiilireitittimestä, puhelimesta tai tabletista vai käytetäänkö mobiilinettiä suoraan sillä laitteella, johon SIM-kortti on asennettu. Data kulkee aivan samalla tavalla sen mobiililiittymän kautta, jolloin mobiilimaksuja tarjoavat tahot näkevät liittymän numeron ja täten pystyvät myös tarvittaessa tekemään näitä veloituksia.

Kiinteässä laajakaistassa tämä ei ole mahdollista, koska kiinteältä laajakaistalta puuttuu veloituksiin tarvittava liittymänumero ja ainoa tunnistamistapa on IP-osoite, joka sekin voidaan VPN -palvelun avulla naamioida.

Sain taannoin elisalta tekstarin koskien mobiilinettini maksukertymästä, menin heti omaelisan sivuille ja huomasin, että mobiilinetin kautta on todellakin mennyt yhtenä päivänä liuta palvelumaksuja.

En näe vielä erittelyssä mistä ja mitä on tilailtu, koska aspan mukaan sen näkee vasta kuukauden loppulaskussa.
Kyselisinkin miten on mahdollista kerryttää moista, koska mobiilinetin kautta on jaettu vain läppärille yhteys ja läppäriä käyttävä henkilö ei tiedä mobiilinetin numeroa?

Onko joillakin digitaalisia palveluja tuottavilla tahoilla automaattinen numerontunnistus, jotta suoraveloitus onnistuu? se ainakin itselläni tuli mieleen.

Ja todellakin tapauksen tultua ilmi, on moobilin estot vedetty tappiin.
Lasku tulee jokatapauksessa olemaan iso ja käyttäjänä ollut alaikäinen, joka nyt jotenkin on onnistunut kertymää kasvattamaan.

Pitääkö minun nyt odottaa, että saan laskun ja pyydän sitten tarkan erittelyn tapahtumista, asiaa helpottaa että päivämäärä ja kellonajat on tiedossa,koska ostoja on tehty.
@Karim66 - Hmm.. Missä laitteessa tuo itse SIM-kortti on ollut? Onko se ollut reitittimessä, puhelimessa, tabletissa vai millaisessa laitteessa?

En kyllä itse ole kuullut, että jokin palvelu pystyisi tunnistamaan puhelinnumeron pelkän jaetun netin kautta ja tekemään mobiilimaksuina veloitettavia tilauksia.

Helpoin asiaa on tutkia, kun lasku on tullut, niin tiedetään mistä palveluntarjoajasta on kysymys. Asiaa voidaan toki selvittää joko meidän tai suoraan palveluntarjoajan kautta.


Liittymä siis huawein mobiilireitittimessä ja toiminut moitteetta viime viikonloppuun asti.
Nyt toki liittymästä estetty kaikki ylimääräinen,paitsi yhteys itsessään.
Lasku tosiaan tulee n kuukauden viiveellä,eli suunnilleen marraskuussa. Ymmärsinkö ettei tätä ennen asiaa voi selvittää?
Koneena tosiaan w10 ja historiaa selattuani ilmeni teinin olleen ns aikuisviihdesivuilla ja pelisivuilla.

kyseisenä ajankohtana koneella ei ollut kuin yksi käyttäjä,niin syyllinen kyllä tiedetään, mutta ei tunnusta eikä myönnä mitään, ilmeisesti itsekriminointisuojaan vedoten..:)
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
@Karim66 - Asiaa on siinä mielessä todella vaikea selvittää ennen tätä, koska palveluntarjoaja tulee näkyville vasta laskun yhteydessä. 😕
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Koneena tosiaan w10 ja historiaa selattuani ilmeni teinin olleen ns aikuisviihdesivuilla ja pelisivuilla. kyseisenä ajankohtana koneella ei ollut kuin yksi käyttäjä,niin syyllinen kyllä tiedetään, mutta ei tunnusta eikä myönnä mitään, ilmeisesti itsekriminointisuojaan vedoten..:)

Kannattaa nuo aiemmin linkkaamani perheasetukset ottaa käyttöön. Tosin alaikäiseltä saattaa tulla tästä napinaa.

Nuo mainitsemasi sivustot on lähes 100% varmuudella osattu koodata siten, että ne tunnistavat mobiililiittymät ja osaavat tehdä niille myös veloituksia. Huonolla tuurilla jopa siten, ettei käyttäjä edes sitä tiedä / huomaa ennen kuin liittymän lasku kilahtaa postiluukusta tai operaattori ilmoittaa poikkeavasta toiminnasta.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

En kyllä itse ole kuullut, että jokin palvelu pystyisi tunnistamaan puhelinnumeron pelkän jaetun netin kautta ja tekemään mobiilimaksuina veloitettavia tilauksia.@Keinotekoinen Ei kai sillä ole mitään väliä, onko netti jaettu mobiilireitittimestä, puhelimesta tai tabletista vai käytetäänkö mobiilinettiä suoraan sillä laitteella, johon SIM-kortti on asennettu. Data kulkee aivan samalla tavalla sen mobiililiittymän kautta, jolloin mobiilimaksuja tarjoavat tahot näkevät liittymän numeron ja täten pystyvät myös tarvittaessa tekemään näitä veloituksia.

Kiinteässä laajakaistassa tämä ei ole mahdollista, koska kiinteältä laajakaistalta puuttuu veloituksiin tarvittava liittymänumero ja ainoa tunnistamistapa on IP-osoite, joka sekin voidaan VPN -palvelun avulla naamioida.


Minäpä varmistan tämän vielä. Reitittimellä on kuitenkin lähtökohtaisesti jaettu vaihtuva IP sekä NAT-muutos, joten reitittimen kautta käytettäessä ei tietääkseni pitäisi pystyä puhelinnumeroa suoraan tunnistamaan. Liittymällä ei kuitenkaan soiteta mihinkään.

Tuo kertomasi kuulostaa myös loogiselta, joten varmistellaanpa tämä tarkemmin. Palailen tähän ketjuun, kun saan tarkempaa vastausta 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Koneena tosiaan w10 ja historiaa selattuani ilmeni teinin olleen ns aikuisviihdesivuilla ja pelisivuilla. kyseisenä ajankohtana koneella ei ollut kuin yksi käyttäjä,niin syyllinen kyllä tiedetään, mutta ei tunnusta eikä myönnä mitään, ilmeisesti itsekriminointisuojaan vedoten..:)

Tutustupa tällaiseen ilmaispalveluun

https://www.opendns.com/setupguide/#familyshield
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Ei hyvää päivää täytyykö nykyään Saunalahti Mobiililaajakaista 4G pitää kassakaapissa että välttää isot laskut? Täytyy heti estoluokat tarkistaa. Tuohan on sairasta touhua, että surffailemalla voi leipoa ison laskun.

Nyt soi Recca - You Make Me Wanna (Ryan Thistlebeck Radio Edit).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ei hyvää päivää täytyykö nykyään Saunalahti Mobiililaajakaista 4G pitää kassakaapissa että välttää isot laskut?

Se ei mun mielestä ole operaattorin vika että surffaillaan missä sattuu.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
kyse on mobiilimaksusta (operaattoreiden järjestelmä, ei ulkopuolisten). sillä pystyy tekemään operattori laskua vain klikkaileimalla nettiä ilman mitään varmennusta esim salasanaa. toimii millä tahansa selaimella kunhan vain kulkee mobiiliverkon kautta, tässä tapauksessa reititin. maksun vastaanottaja ei näe numeroa suoraan ja ip numeroa käytetään vaan varmentamaan sillä hetkellä että voidaan laskuttaa.

oma mielipide on että mobiilimaksu nykymuodossa pitäisi kieltää täysin ja katsoa aina operaattorin viaksi. jos jokin tarjoaa netti-yhteyttä niin ei voi vain selailemalla vain tiettyjä sivuja tulee yllärilaskua. suosittelen kaikille kaikissa liittymissä tekstiviesti-estot täysille (normaali viestit sallien) koska mobiilimaksu estot on bundlattu tekstiviestiestojen kanssa.



@Karim66 - Hmm.. Missä laitteessa tuo itse SIM-kortti on ollut? Onko se ollut reitittimessä, puhelimessa, tabletissa vai millaisessa laitteessa?

En kyllä itse ole kuullut, että jokin palvelu pystyisi tunnistamaan puhelinnumeron pelkän jaetun netin kautta ja tekemään mobiilimaksuina veloitettavia tilauksia.

Helpoin asiaa on tutkia, kun lasku on tullut, niin tiedetään mistä palveluntarjoajasta on kysymys. Asiaa voidaan toki selvittää joko meidän tai suoraan palveluntarjoajan kautta.

minun täyty ihan vakavissaan kysyä onko tämä valikoivaa tietämättömyyttä? (retorinen kysymys)


Tutustupa tällaiseen ilmaispalveluun

https://www.opendns.com/setupguide/#familyshield

tämä ei korjaa itse maksujärjestelmän käyttöä. voidaan ehkä estää jotkin sivut kuitenkin. vastaava pointti myös käyttiksen perheasetuksille.



Se ei mun mielestä ole operaattorin vika että surffaillaan missä sattuu.

se miten mobiilimaksu on tehty niin on. ehkä surffailu ei ole operaattorin vika mutta liikalaskutus siitä on. kuten edelle sanoin, vähintäänkin liittymän omistajalla pitää olla jokin koodi tai vastaava josta on vastuussa niin sitten operaattori voi pestä kätensä tästä surkumaksusta.

mobiilimaksussa on myös potentiaalinen yksityisyys ongelma koska joku tietää puh numeron joskus. se kuinka tarkasti se pysyy operaattorin tietokannoissa on mysteeri.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

ehkä surffailu ei ole operaattorin vika mutta liikalaskutus siitä on.


Miksi aina pitää syyttää muita kun juurisyy on käyttäjän omassa käyttäytymisessä. Eikös operaattori toimi tässä vain maksun välittäjänä, ei kauppiaana. Eikä se kauppiaan vika ole, että asiakas ostaa.

Siitä olen samaa mieltä, että ehkä maksutapahtuma syntyy liian helposti, mutta ei se edelleenkään ole operaattorin aiheuttama asia vaan käyttäjän klikkailusta syntynyt.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Mutta kuka välittää maksuja epämääräisille arvontafirmoille?

Siinähän vaan ojennetaan auttavaa kättä kaiken maailman epämääräisille firmoille. Telia on SULKENUT näitä firmoja verkossaan ja hyvittänyt asiakkailleen maksut.

Mitä tekee Elisa? Syyttää asiakasta netissä surffailusta?

Puheliittymän siirtämässä teille, tarvitsen kyllä mobiilimaksuja, koska käytän ajoittain Jyväskylän Linkki-busseja ja mobiilimaksun tulee toimia. DNA:n kanssa on turvallista asioida, kun he hyvittävät epämääräiset maksut, joita ei tunnista. En juo. Hyvä operaattori.

Voi aina käyttää mobiilimaksuja, koska kokee ne hyödyllisiksi.

Samalla ei tarvitse pelätä näitä huijausfirmoja verkoissa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mutta kuka välittää maksuja epämääräisille arvontafirmoille?

Siinähän vaan ojennetaan auttavaa kättä kaiken maailman epämääräisille firmoille. Telia on SULKENUT näitä firmoja verkossaan ja hyvittänyt asiakkailleen maksut.

Mitä tekee Elisa? Syyttää asiakasta netissä surffailusta?


Kyllä Elisakin on joitain toimijoita sulkenut pois ja hyvittänyt maksuja. Aiheuttavat turhia kontakteja asiakaspalveluun, sellaisia emme kaipaa lainkaan.

Edelleenkin pysyn kannassani, että tietoturvan heikoin lenkki on käyttäjä itse.

Ei mikään puhelin tai PC itsestään mene minnekään epämääräiselle sivulla ja klikkaa sieltä banneria jossa lukee "lunasta tästä itsellesi iPhone vain yhdellä eurolla", kyllä se on ihan käyttäjän itsensä aiheuttama toimenpide.

Mitä asialle voisi tehdä ?

Lisätä tietoisuutta, että epämääräisille nettisivuille ei kannata mennä tai mitä tahansa ei kannata klikata. Jos joku asia kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta. Tätä pitäisi korostaa koulussa ja kotona. Menohalukkuutta voi yrittää hillitä erilaisilla tietoturvaohjelmistoilla.

Lisäksi voisi vielä todeta, että ne "epämääräiset arvonnat" jotka ovat "suomeksi" kirjoitettuja, eivät kyllä pitäisi mennä läpi jos on äidinkielen tunneilla ollut hereillä, kyllä niissä yleensä sen verran paljon kielioppi- tai kirjoitusvirheitä on.

Ei se ole tienrakentajan vika, jos autoilija ajaa ojaan, kun aurinko häikäisee, eikä ole aurinkolaseja tai ei se ole talonrakentajan vika, jos asukas kiipeää katolle tekemään lumitöitä ilman valjaita ja tipahtaa sieltä. Esimerkkejä voisi keksiä vaikka kuinka monta, mutta ymmärrät varmaan pointtini.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Mutta kuka välittää maksuja epämääräisille arvontafirmoille?

Siinähän vaan ojennetaan auttavaa kättä kaiken maailman epämääräisille firmoille. Telia on SULKENUT näitä firmoja verkossaan ja hyvittänyt asiakkailleen maksut.

Mitä tekee Elisa? Syyttää asiakasta netissä surffailusta?
Kyllä Elisakin on joitain toimijoita sulkenut pois ja hyvittänyt maksuja. Aiheuttavat turhia kontakteja asiakaspalveluun, sellaisia emme kaipaa lainkaan.

Edelleenkin pysyn kannassani, että tietoturvan heikoin lenkki on käyttäjä itse.

Ei mikään puhelin tai PC itsestään mene minnekään epämääräiselle sivulla ja klikkaa sieltä banneria jossa lukee "lunasta tästä itsellesi iPhone vain yhdellä eurolla", kyllä se on ihan käyttäjän itsensä aiheuttama toimenpide.

Mitä asialle voisi tehdä ?

Lisätä tietoisuutta, että epämääräisille nettisivuille ei kannata mennä tai mitä tahansa ei kannata klikata. Jos joku asia kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta. Tätä pitäisi korostaa koulussa ja kotona. Menohalukkuutta voi yrittää hillitä erilaisilla tietoturvaohjelmistoilla.

Lisäksi voisi vielä todeta, että ne "epämääräiset arvonnat" jotka ovat "suomeksi" kirjoitettuja, eivät kyllä pitäisi mennä läpi jos on äidinkielen tunneilla ollut hereillä, kyllä niissä yleensä sen verran paljon kielioppi- tai kirjoitusvirheitä on.

Ei se ole tienrakentajan vika, jos autoilija ajaa ojaan, kun aurinko häikäisee, eikä ole aurinkolaseja tai ei se ole talonrakentajan vika, jos asukas kiipeää katolle tekemään lumitöitä ilman valjaita ja tipahtaa sieltä. Esimerkkejä voisi keksiä vaikka kuinka monta, mutta ymmärrät varmaan pointtini.

Selvissä asioissa ei oteta yhteyttä, jos on esim. itse tilannut limonaadin. Mutta tällaisessa asiassa mitä ei tunnista, otan yhteyttä DNA:han, ja otan Elisaankin jos liittymä siirtyy teille. Elisalla on se hyvä juttu, että estoluokkia voi muuttaa ilmaiseksi, ovatkohan reaaliaikaisia? DNA:lla muutos maksaa ensimmäisen kerran jälkeen. Tämä on asia, minkä DNA:n pitäisi kehittää.

Tästä palautetta DNA:n suuntaan saman tien.

Nyt minun DNA on ilman estoja.

Koska tarvitsen välillä mobiilimaksuja, mutta kuitenkin on se surkeaa, että tuon takia täytyy pitää "putket auki" koko ajan, sillä muutos maksaa. On monia selviä huijauksia, mutta Google-kääntäjän parannuksien myötä myös huijaukset ovat parantuneet.

Jakakaamme vastuun keskenämme, niin asiakas kuin operaattori.

Mielestäni puhelimella ei pitäisi voida tilata maksullisia asioita ilman tunnistautumista.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Selvissä asioissa ei oteta yhteyttä, jos on esim. itse tilannut limonaadin. Mutta tällaisessa asiassa mitä ei tunnista, otan yhteyttä DNA:han, ja otan Elisaankin jos liittymä siirtyy teille. Elisalla on se hyvä juttu, että estoluokkia voi muuttaa ilmaiseksi, ovatkohan reaaliaikaisia?

Estot eivät ole ihan reaaliaikaisia, mutta ajoja tehdään verkkoon 4 kertaa vuorokaudessa. Eli aktivoitumisviive on maksimissaan 6 tuntia.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Selvissä asioissa ei oteta yhteyttä, jos on esim. itse tilannut limonaadin. Mutta tällaisessa asiassa mitä ei tunnista, otan yhteyttä DNA:han, ja otan Elisaankin jos liittymä siirtyy teille. Elisalla on se hyvä juttu, että estoluokkia voi muuttaa ilmaiseksi, ovatkohan reaaliaikaisia?Estot eivät ole ihan reaaliaikaisia, mutta ajoja tehdään verkkoon 4 kertaa vuorokaudessa. Eli aktivoitumisviive on maksimissaan 6 tuntia.

Kiitos.

Eli siis edellisenä päivänä putket auki, kun täytyy varmuudella käyttää mobiilibussilippuja. Parempi systeemi kuin DNA:lla jossa estoluokan muutos/poisto maksaa 10 euroa kerralta.

Mutta kuka välittää maksuja epämääräisille arvontafirmoille?

Siinähän vaan ojennetaan auttavaa kättä kaiken maailman epämääräisille firmoille. Telia on SULKENUT näitä firmoja verkossaan ja hyvittänyt asiakkailleen maksut.

Mitä tekee Elisa? Syyttää asiakasta netissä surffailusta?
Kyllä Elisakin on joitain toimijoita sulkenut pois ja hyvittänyt maksuja. Aiheuttavat turhia kontakteja asiakaspalveluun, sellaisia emme kaipaa lainkaan.

Edelleenkin pysyn kannassani, että tietoturvan heikoin lenkki on käyttäjä itse.

Ei mikään puhelin tai PC itsestään mene minnekään epämääräiselle sivulla ja klikkaa sieltä banneria jossa lukee "lunasta tästä itsellesi iPhone vain yhdellä eurolla", kyllä se on ihan käyttäjän itsensä aiheuttama toimenpide.

Mitä asialle voisi tehdä ?

Lisätä tietoisuutta, että epämääräisille nettisivuille ei kannata mennä tai mitä tahansa ei kannata klikata. Jos joku asia kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta. Tätä pitäisi korostaa koulussa ja kotona. Menohalukkuutta voi yrittää hillitä erilaisilla tietoturvaohjelmistoilla.

Lisäksi voisi vielä todeta, että ne "epämääräiset arvonnat" jotka ovat "suomeksi" kirjoitettuja, eivät kyllä pitäisi mennä läpi jos on äidinkielen tunneilla ollut hereillä, kyllä niissä yleensä sen verran paljon kielioppi- tai kirjoitusvirheitä on.

Ei se ole tienrakentajan vika, jos autoilija ajaa ojaan, kun aurinko häikäisee, eikä ole aurinkolaseja tai ei se ole talonrakentajan vika, jos asukas kiipeää katolle tekemään lumitöitä ilman valjaita ja tipahtaa sieltä. Esimerkkejä voisi keksiä vaikka kuinka monta, mutta ymmärrät varmaan pointtini.



Korjaan ensinnäkin sen luulon, että syyttelisin jotakin tahoa, esitin vain kysymyksen miten on mahdollista mobiilireitittimellä tehdä iso lasku.
Minulla on ollut mobiilireititin jo vuosia, eikä milloinkaan ole laskussa muuta ollut, kuin kiinteä kk maksu. Ja asetukset olleet ne, mitkä jo tilattaessa aina on valittu.

Tosin olin pitkään telian mobiiliasiakas ja nyt perhetilanteen takia siirsin kaikki saman firman alle, tuli heti iso lasku..

Miksei ole mahdollista kehittää tähänkin playkaupan tai googletilin kaltainen varmistus, jos joku muu kuin liittymän omistaja yrittää ostoja tehdä. Tulisi niistä automaattisesti tieto pääkäyttäjän kännykkään tai spostiin, jolla sitten olisi valta joko hyväksyä taikka hylätä pyyntö.

Vahinko on jo tapahtunut ja tekijänä 15 vuotias erityislapsi, joka käsittää puhutunkin puheen ihan omalla tavallaan, on kerrottu netin vaaroista ja ettei kaikki siellä ole ilmaista, jos erehtyy klikkailemaan.
Kun lasku ensi kuun lopussa tulee,voimme selvittää mikä taho on summan laskuttanut ja asia selviää sitten lopullisesti. Maksumiehestä ei liene epäselvyyttä, koska olen liittymän pääkäyttäjä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Miksei ole mahdollista kehittää tähänkin playkaupan tai googletilin kaltainen varmistus, jos joku muu kuin liittymän omistaja yrittää ostoja tehdä. Tulisi niistä automaattisesti tieto pääkäyttäjän kännykkään tai spostiin, jolla sitten olisi valta joko hyväksyä taikka hylätä pyyntö


Mobiilimaksun tuotteistajat kenties ovat ajatelleet, että osa käytön helpoutta on juuri se, ettei liikaa kysellä vahvistuksia yms. koodeja, joita helposti unohdetaan. 50 euroa on kertaostoksen maksimisumma ja 300 euroa on maksimisumma kuukaudessa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Korjaan ensinnäkin sen luulon, että syyttelisin jotakin tahoa, esitin vain kysymyksen miten on mahdollista mobiilireitittimellä tehdä iso lasku.


Pahoittelut omalta osaltani, jos omat viestini tähän ketjuun tuntuivat siltä, että syytin jota kuta "typerästä klikkailusta", ei ollut tarkoitus syyllistää vaan tuoda esiin, että mikään ei tapahdu itsestään.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Minäpä varmistan tämän vielä. Reitittimellä on kuitenkin lähtökohtaisesti jaettu vaihtuva IP sekä NAT-muutos, joten reitittimen kautta käytettäessä ei tietääkseni pitäisi pystyä puhelinnumeroa suoraan tunnistamaan.

NAT-muunnos ei vaikuta tähän mitenkään. Voit ketjuttaa vaikka viisi reititintä peräkkäin, mobiilimaksut toimivat edelleen.

IP-osoitteen vaihtuminen ja se, että kyseessä on yksityisverkon osoite, ei myöskään vaikuta tähän. Elisa tietää itse omassa verkossaan, minkä yksityisverkon ip-osoitteen he ovat jakaneet millekin puhelin- ja mobiililaajakaistaliittymälle. Ellei tietäisi, eihän koko mobiilimaksamisjärjestelmää olisi olemassa.

Ainoa tapa estää virheelliset veloitukset on kytkeä liittymään tiukin viestiesto tai laittaa käyttäjien ja mobiilireitittimen väliin VPN-reititin, joka sallii yhteyden ainoastaan VPN-tunnelin kautta.

Ensiksi mainitussa tapauksessa mobiilimaksut estetään liittymän ominaisuuksia muuttamalla. Jälkimmäisessä liikenne salataan Elisan laskutusjärjestelmältä, jolloin se ei kykene havaitsemaan ohi kulkevia mobiilimaksutoimeksiantoja.

Ei hyvää päivää täytyykö nykyään Saunalahti Mobiililaajakaista 4G pitää kassakaapissa että välttää isot laskut?

Ei mikään nykyään, vaan mobiililaajakaistalla on voinut aina tehdä ison laskun, ellei liittymänhaltija ole muistanut ottaa liittymään puhelu- ja viestiestoja heti liittymän avattuaan.

Huomaa, että puhelut puuttuvat vain osasta uusia Mobiililaajakaistaliittymiä. Vanhoilla ja kaikilla 0,128 Mbit/s Mobiililaajakaistaliittymillä voi myös soittaa.

Miksi aina pitää syyttää muita kun juurisyy on käyttäjän omassa käyttäytymisessä.

Mobiilimaksujärjestelmä on rakennettu siten, että käyttäjän toimia maksun muodostumiseen ei tarvita. Huijari voi ostaa vaikka mainostilaa www-sivuilta ja koodata mainoksensa aiheuttamaan mobiilimaksun ilman, että käyttäjän tarvitsee tehdä yhtään mitään muuta, kuin nähdä mainos.

Mobiilimaksussa on kyse aivan samasta asiasta, kuin jos alkaisin lähettämään 30 € laskun jokaiselle, joka sattuu kadulla kävelemään ikkunani ohitse.

Jos saisit minulta tällaisen laskun, varmasti reklamoisit sitä, että ei pelkkä kadulla ohi käveleminen voi aiheuttaa 30 € laskua ja että meillä ei ole mitään sopimusta siitä, että ikkunani ohi käveleminen maksaa sinulle 30 €.

Lisätä tietoisuutta, että epämääräisille nettisivuille ei kannata mennä

Huijari voi ansoittaa minkä hyvänsä sivun, joka myy mainostilaa kolmansille osapuolille.

Sinun ohjeitteisi mukaisesti millekään mainosrahoitteiselle sivustolle ei siis tule mennä! Mitä sivuja ylipäätään jää jäljelle? kela.fi, vero.fi, vrk.fi. Aika suppeaksi jää internetin käyttö näillä ohjeilla!
Käyttäjätaso 1
Tänään siis opimme, että operaattorit ovat ihan viattomia, kun jakelevat "epämääräisille" tahoille laskutusoikeuksia vieläpä kertomatta käyttäjälle mitään. Käyttäjä nyt vain on tyhmä, kun selaa mainosrahoitettuja sivustoja.

Katsoin nyt itse oman mobiililaajakaistani asetukset, ja siellä näyttäisi onneksi olevan kaikki estot päällä. Minun pitäisi siis tältä osin olla turvassa, ellei edelleen olla jätetty jotain oleellista kertomatta.

Oikea ratkaisuhan tähän on, että äänestetään vaaleissa sellaisia ehdokkaita jotka lupaavat pistää operaattorit kuriin. Ei mitkään "tietoturvaohjelmistot" eli virustorjuntaohjelmat tai muutkaan purkkaviritykset.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1

Miksi aina pitää syyttää muita kun juurisyy on käyttäjän omassa käyttäytymisessä. Eikös operaattori toimi tässä vain maksun välittäjänä, ei kauppiaana. Eikä se kauppiaan vika ole, että asiakas ostaa.

Siitä olen samaa mieltä, että ehkä maksutapahtuma syntyy liian helposti, mutta ei se edelleenkään ole operaattorin aiheuttama asia vaan käyttäjän klikkailusta syntynyt.

itse ajattelen internettiä neutraalina paikkana jonka operaattori tarjoaa pääsyn mutta ei sen kummemmin katso mitä siellä tehdään. asiakkaat maksaa yhteydestä. toisin kun viestit ja puhelut jotka ovat operaattori välitteisiä niin niissä voidaan vaatia asiakas vastuuta enemmän tai vähemmän ja kaikki puh numerot eivät ole saman hintaisia. se että asiakas voi vain nettiä selailemalla saada liikalaskua on leväperäisesti suunniteltu ja syytän siitä kyllä operattoreita. tosin elisa yksin ei ole kohde, kyllä ne muutkin saa kritiikkiä tästä.


Miksi aina pitää syyttää muita kun juurisyy on käyttäjän omassa käyttäytymisessä.Mobiilimaksujärjestelmä on rakennettu siten, että käyttäjän toimia maksun muodostumiseen ei tarvita. Huijari voi ostaa vaikka mainostilaa www-sivuilta ja koodata mainoksensa aiheuttamaan mobiilimaksun ilman, että käyttäjän tarvitsee tehdä yhtään mitään muuta, kuin nähdä mainos.

Mobiilimaksussa on kyse aivan samasta asiasta, kuin jos alkaisin lähettämään 30 € laskun jokaiselle, joka sattuu kadulla kävelemään ikkunani ohitse.

Jos saisit minulta tällaisen laskun, varmasti reklamoisit sitä, että ei pelkkä kadulla ohi käveleminen voi aiheuttaa 30 € laskua ja että meillä ei ole mitään sopimusta siitä, että ikkunani ohi käveleminen maksaa sinulle 30 €.

tämä on hyvä vertailu.


Mobiilimaksun tuotteistajat kenties ovat ajatelleet, että osa käytön helpoutta on juuri se, ettei liikaa kysellä vahvistuksia yms. koodeja, joita helposti unohdetaan. 50 euroa on kertaostoksen maksimisumma ja 300 euroa on maksimisumma kuukaudessa.

tämä on yleinen kommentti: tässä on yksi esimerkki ettei uusia ideoita saisi tehdä aita matalin tekniikalla.

yksi ehdotus olisi lisätä oma elisaan (myös muut operattoorit) option jossa voisi valita lisävarmenteen.
ei varmennusta: toimii vain klikkailulla (vain hulluille)
perus: 6-numeroinen salasana jota kysytään nettisivulla
mobiilivarmenne: lähetetään erikoinen tekstarivahvistus
pankkivarmenne: ohjaa pankkitunnistukseen
jotain muuta: mitä ei nyt tule mieleen
viesti: ei toimi, mutta lähettää esim sähköpostin yrityksestä
ei toimi ikinä: <-
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Huijari voi ansoittaa minkä hyvänsä sivun, joka myy mainostilaa kolmansille osapuolille.

Sinun ohjeitteisi mukaisesti millekään mainosrahoitteiselle sivustolle ei siis tule mennä! Mitä sivuja ylipäätään jää jäljelle? kela.fi, vero.fi, vrk.fi. Aika suppeaksi jää internetin käyttö näillä ohjeilla!


Mun pitää varmaan laajentaa netinkäyttöäni noiden kolmen saitin ulkopuolelle niin saatan joskus ylimääräisiin maksuihinkin törmätä, ei ole vielä tähän päivään mennessä osunut kohdalle.

Kerro mulle joku hyvä esimerkki mainosrahoitteisesta epämääräisestä tai vähemmän epämääräisestä saitista ?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Netti on pullollaan mainoksia. Tarvitseeko mainoksia esittäviä www-sivuja vielä erikseen etsiäkin?

Aamuset, Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet, Huuto, Iltalehti, Iltapulu, Ilta≈Sanomat, Joukkoliikennefoorumi, Matkapuhelinfoorumi, MTV Uutiset, Oulu-lehti, Suomi24, Tamperelainen, Tori, Uusi Suomi, Uutisvuoksi, …
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Netti on pullollaan mainoksia. Tarvitseeko mainoksia esittäviä www-sivuja vielä erikseen etsiäkin?

Aamuset, Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet, Huuto, Iltalehti, Iltapulu, Ilta≈Sanomat, Joukkoliikennefoorumi, Matkapuhelinfoorumi, MTV Uutiset, Oulu-lehti, Suomi24, Tamperelainen, Tori, Uusi Suomi, Uutisvuoksi, …


Kahdeksaa noista käytän aktiivisesti, ei ole vielä veloituksia näkynyt mobiilinetin laskulla, estoja ei ole liittymässäni päällä. Ei pelota.

Osallistu keskusteluun