Vastattu

Netistä otetun liittymän peruutus

  • 23 maaliskuu 2019
  • 27 kommenttia
  • 1577 katselukerrat

  • Satunnainen osallistuja
  • 13 kommenttia
Ostin netistä liittymän jonka halusin peruuttaa 14 päivän aikana. SIM-korttia ei ollut edes laitettu laitteeseen, eli liittymää ei ollut otettu käyttöön. Menin chattiin ja kerroin että haluan käyttää 14 päivän peruutusoikeutta. Ensin asiakaspalvelija tarjosi liittymän irtisanomista kahden viikon päähän. Tähän en suostunut. Seuraava ehdotus oli että liittymä irtisanotaan tälle päivälle, avausmaksu ja vajaa 2 viikon kk maksu veloittaen. Mielestäni ei vieläkään mennyt oikein. Sitten asiakaspalvelija lupasi poikkeuksellisesti irtisanoa liittymän avauspäivälle ja hyvitti avausmaksun.

Olenko ymmärtänyt jotain väärin kun kuvittelin, että netistä otetun liittymän mitä ei ole otettu käyttöön voi peruuttaa 14 päivän aikana ilman kuluja?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Patomiäs 27 maaliskuu 2019, 13:56

Elikkäs, liittymän viestintäpalvelusopimuksen toimittaminen alkaa siitä kun liittymä on toimitettu käytettäväksi asiakkaalle, riippumatta siitä onko liittymää aktivoitu koskaan käyttöön (rekisteröity verkkoon) tai onko sillä ollut käyttöä (dataliikenne, SMS, puhelut, jne). Kyseessä on siis ihan puhtaasti sopimustekninen sopimuksen avaaminen, toimittaminen ja niitä seuraava viestintäpalvelusopimus (Laki sähköisen viestinnän palveluista 917/2014, 108 §).

Tuohon pohjaten on KKV:n ohjeessa Peruuttamisoikeus etämyynnissä määritelty Palvelusopimukset kohdassa asiakkaan peruste laskutukselle. Tuohon toki tulee päälle käytteperusteiset veloitukset, mikäli näitä on. Tuolla on samassa ohjeessa kerrottu myös tuosta tavaroihin kohdistuvasta peruutusoikeudesta joka toimii samankaltaisesti mutta kuitenkin erilailla :)

Esimerkkien valossa 🙂 :

1) Huoleton Premium 150M, liittymä toimitettu, ei käyttöä, liittymä voimassa viikon ennen peruuttamista, edun jälkeinen kk-maksu 29,90e/kk
Tässä tapauksessa lasketaan liittymän voimassaoloajan suhteen osuus veloituksesta mikä olisi normaalissa kuukausilaskutuksessa. Esimerkiksi nyt maaliskuussa kun on 31 päivää ja liitymä on niistä 7 päivää ollut toimitettuna, muodostuva veloitus josta asiakas on vastuussa on 29,90e/31*7= ~6,75e

2) Tarkka Perus, liittymä toimitettu, puheluita 3min eli vähäinen käyttö, liittymä voimassa 10 vuorokautta ennen peruuttamista, edun jälkeinen kk-maksu 9,90e/kk
Samalla kaavalla kuin yllä kk-maksu, ~3,1935e ja tähän päälle 3min*6,9snt/min puhelut = 0,207e jolloin loppusummaksi tulee 3,40e veloitus asiakkaalle

3) Tilanteessa missä mikä tahansa liittymä on tilattu, mutta sitä ei koskaan toimiteta eli viestintäpalvelusopimus ei ole auennut, ei tilauksesta myöskään muodostu veloitusta

Toivottavasti tämä nyt avaa tilannetta ja veloitusperustetta liittymän osalta ja toki vastaillaan tarkentaviin kysymyksiin mikäli tälle vielä tarvetta 🙂
Katso alkuperäinen viesti

27 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Käyttämättömästä liittymästä ei mielestäni saa periä mitään tuon peruutusajan puitteissa, paitsi silloin voi periä, jos liittymä on otettu käyttöön ja sillä on esim. tehty puheluita.

En tiedä Elisan nykysäännöistä, mutta maksua ei pidä hyväksyä noin vain.

14 vuorokauden irtisanomisaika pätee vain käyttöön otetulle palvelulle, riittää että palvelu on ollut käytössä sekunnista vaikka 10 vuoteen, niin se irtisanominen ei päde saman tien.

Nyt soi Addicted Craze - Fighting (Justin Corza Meets Greg Blast Remix).

Toivottavasti saat mieluisan liittymän muualta!
Käyttäjätaso 2
Ostin netistä liittymän jonka halusin peruuttaa 14 päivän aikana. SIM-korttia ei ollut edes laitettu laitteeseen, eli liittymää ei ollut otettu käyttöön. Menin chattiin ja kerroin että haluan käyttää 14 päivän peruutusoikeutta. Ensin asiakaspalvelija tarjosi liittymän irtisanomista kahden viikon päähän. Tähän en suostunut. Seuraava ehdotus oli että liittymä irtisanotaan tälle päivälle, avausmaksu ja vajaa 2 viikon kk maksu veloittaen. Mielestäni ei vieläkään mennyt oikein. Sitten asiakaspalvelija lupasi poikkeuksellisesti irtisanoa liittymän avauspäivälle ja hyvitti avausmaksun.

Olenko ymmärtänyt jotain väärin kun kuvittelin, että netistä otetun liittymän mitä ei ole otettu käyttöön voi peruuttaa 14 päivän aikana ilman kuluja?


Hei Moose!

Tervetuloa OmaYhteisöön!

Sopimuksen laskutus alkaa samalla kun sopimus avautuu eli jos tämä on sinulla ollut pari viikkoa auki niin tältä ajalta veloitetaan normaalisti. Pahoitteluni, että tämän osalta on ollut väärin ymmärrystä. Tuliko asia kuntoon kuitenkin asiakaspalvelun kanssa? 🙂

Ostin netistä liittymän jonka halusin peruuttaa 14 päivän aikana. SIM-korttia ei ollut edes laitettu laitteeseen, eli liittymää ei ollut otettu käyttöön. Menin chattiin ja kerroin että haluan käyttää 14 päivän peruutusoikeutta. Ensin asiakaspalvelija tarjosi liittymän irtisanomista kahden viikon päähän. Tähän en suostunut. Seuraava ehdotus oli että liittymä irtisanotaan tälle päivälle, avausmaksu ja vajaa 2 viikon kk maksu veloittaen. Mielestäni ei vieläkään mennyt oikein. Sitten asiakaspalvelija lupasi poikkeuksellisesti irtisanoa liittymän avauspäivälle ja hyvitti avausmaksun.

Olenko ymmärtänyt jotain väärin kun kuvittelin, että netistä otetun liittymän mitä ei ole otettu käyttöön voi peruuttaa 14 päivän aikana ilman kuluja?
Hei Moose!

Tervetuloa OmaYhteisöön!

Sopimuksen laskutus alkaa samalla kun sopimus avautuu eli jos tämä on sinulla ollut pari viikkoa auki niin tältä ajalta veloitetaan normaalisti. Pahoitteluni, että tämän osalta on ollut väärin ymmärrystä. Tuliko asia kuntoon kuitenkin asiakaspalvelun kanssa? :)


No moimoi,

Eli käyttämättömästä liittymästä veloitetaan kun asiakas käyttää lakisääteistä 14 päivän palautusoikeutta? Oletko tosissasi?
Käyttäjätaso 2


Ostin netistä liittymän jonka halusin peruuttaa 14 päivän aikana. SIM-korttia ei ollut edes laitettu laitteeseen, eli liittymää ei ollut otettu käyttöön. Menin chattiin ja kerroin että haluan käyttää 14 päivän peruutusoikeutta. Ensin asiakaspalvelija tarjosi liittymän irtisanomista kahden viikon päähän. Tähän en suostunut. Seuraava ehdotus oli että liittymä irtisanotaan tälle päivälle, avausmaksu ja vajaa 2 viikon kk maksu veloittaen. Mielestäni ei vieläkään mennyt oikein. Sitten asiakaspalvelija lupasi poikkeuksellisesti irtisanoa liittymän avauspäivälle ja hyvitti avausmaksun.

Olenko ymmärtänyt jotain väärin kun kuvittelin, että netistä otetun liittymän mitä ei ole otettu käyttöön voi peruuttaa 14 päivän aikana ilman kuluja?
Hei Moose!

Tervetuloa OmaYhteisöön!

Sopimuksen laskutus alkaa samalla kun sopimus avautuu eli jos tämä on sinulla ollut pari viikkoa auki niin tältä ajalta veloitetaan normaalisti. Pahoitteluni, että tämän osalta on ollut väärin ymmärrystä. Tuliko asia kuntoon kuitenkin asiakaspalvelun kanssa? :)
No moimoi,

Eli käyttämättömästä liittymästä veloitetaan kun asiakas käyttää lakisääteistä 14 päivän palautusoikeutta? Oletko tosissasi?


Liittymän laskutus perustuu sopimukseen eikä käytänössä siihen onko liittymä millaisessa käytössä. Liittymästä laskutetaan vain niistä päivistä kun sopimus on ollut avoinna. Harmi ettei liittymä tullut käyttöön 😞



Ostin netistä liittymän jonka halusin peruuttaa 14 päivän aikana. SIM-korttia ei ollut edes laitettu laitteeseen, eli liittymää ei ollut otettu käyttöön. Menin chattiin ja kerroin että haluan käyttää 14 päivän peruutusoikeutta. Ensin asiakaspalvelija tarjosi liittymän irtisanomista kahden viikon päähän. Tähän en suostunut. Seuraava ehdotus oli että liittymä irtisanotaan tälle päivälle, avausmaksu ja vajaa 2 viikon kk maksu veloittaen. Mielestäni ei vieläkään mennyt oikein. Sitten asiakaspalvelija lupasi poikkeuksellisesti irtisanoa liittymän avauspäivälle ja hyvitti avausmaksun.

Olenko ymmärtänyt jotain väärin kun kuvittelin, että netistä otetun liittymän mitä ei ole otettu käyttöön voi peruuttaa 14 päivän aikana ilman kuluja?
Hei Moose!

Tervetuloa OmaYhteisöön!

Sopimuksen laskutus alkaa samalla kun sopimus avautuu eli jos tämä on sinulla ollut pari viikkoa auki niin tältä ajalta veloitetaan normaalisti. Pahoitteluni, että tämän osalta on ollut väärin ymmärrystä. Tuliko asia kuntoon kuitenkin asiakaspalvelun kanssa? :)
No moimoi,

Eli käyttämättömästä liittymästä veloitetaan kun asiakas käyttää lakisääteistä 14 päivän palautusoikeutta? Oletko tosissasi?
Liittymän laskutus perustuu sopimukseen eikä käytänössä siihen onko liittymä millaisessa käytössä. Liittymästä laskutetaan vain niistä päivistä kun sopimus on ollut avoinna. Harmi ettei liittymä tullut käyttöön :(


Pahoittelut että meinaa mennä jankkaamiseksi. Miten määriritellään että olen liittymän ottanut käyttöön? Nythän en edes laittanut sim korttia laitteeseen. Elisan oman peruutusehdot kertovat seuraavaa "Mikäli peruutat sopimuksen palvelun käyttöönoton jälkeen, vastaat kuitenkin palvelun maksuista siltä osin kun ne
ovat syntyneet ennen sopimuksen peruutusta. Palvelun maksuilla tarkoitetaan esimerkiksi kuukausimaksua tai
käyttöön perustuvaa laskutusta."

Olen hieman hidas älyinen, joten voitteko vääntää rautalangasta miksi liittymästä mitä ei ole otettu käyttöön pitäisi maksaa kk-maksua tms.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Siksi, että kun tilaat liittymän, sitoudut maksamaan siitä aiheutuvat kustannukset, esim. avausmaksu ja/tai kk-maksu. Siitäkin huolimatta, että et käyttäisi koko liittymää.

Laskutus lähtee raksuttamaan kun liittymän tilaus on vahvistettu Elisalla ja liittymä on Elisan puolesta käyttövalmis. Laskutuksen osalta ei ole mitään merkitystä sillä, onko asiakas ottanut koko liittymää edes käyttöön vai ei.
Siksi, että kun tilaat liittymän, sitoudut maksamaan siitä aiheutuvat kustannukset, esim. avausmaksu ja/tai kk-maksu. Siitäkin huolimatta, että et käyttäisi koko liittymää.

Laskutus lähtee raksuttamaan kun liittymän tilaus on vahvistettu Elisalla ja liittymä on Elisan puolesta käyttövalmis. Laskutuksen osalta ei ole mitään merkitystä sillä, onko asiakas ottanut koko liittymää edes käyttöön vai ei.



Näin toki, jos liittymän ottaa vaikkapa myymälästä. Netistä otetussa liittymässä pitäisi olla normaali peruutusoikeus. Veloitukset olisi ihan ok jos liittymä olisi otettu käyttöön.

Edelleen kaipaisin rautalankaa miten etämyynnistä hankitun liittymän käyttöönotto tulkitaan.
Käyttäjätaso 2

Siksi, että kun tilaat liittymän, sitoudut maksamaan siitä aiheutuvat kustannukset, esim. avausmaksu ja/tai kk-maksu. Siitäkin huolimatta, että et käyttäisi koko liittymää.

Laskutus lähtee raksuttamaan kun liittymän tilaus on vahvistettu Elisalla ja liittymä on Elisan puolesta käyttövalmis. Laskutuksen osalta ei ole mitään merkitystä sillä, onko asiakas ottanut koko liittymää edes käyttöön vai ei.

Näin toki, jos liittymän ottaa vaikkapa myymälästä. Netistä otetussa liittymässä pitäisi olla normaali peruutusoikeus. Veloitukset olisi ihan ok jos liittymä olisi otettu käyttöön.

Edelleen kaipaisin rautalankaa miten etämyynnistä hankitun liittymän käyttöönotto tulkitaan.


14 vrk:n etämyynnin peruutuksen myötä sopimus laitetaan kiinni samana päivänä kun taas normaalisti sopimuksilla on 14 vrkn: irtisanomisaika. Kun olet tilannut tuotteen tästä on muodostunut sopimus ja tämän myötä myös laskutus on lähtenyt käyntiin. Sopimuksella on kiinteä kuukausihinta joka veloitetaan vaikka käyttö olisi esim. vähäistä. Veloitus sopimukselta lasketaan avauspäivästä irtisanomispäivään.


Siksi, että kun tilaat liittymän, sitoudut maksamaan siitä aiheutuvat kustannukset, esim. avausmaksu ja/tai kk-maksu. Siitäkin huolimatta, että et käyttäisi koko liittymää.

Laskutus lähtee raksuttamaan kun liittymän tilaus on vahvistettu Elisalla ja liittymä on Elisan puolesta käyttövalmis. Laskutuksen osalta ei ole mitään merkitystä sillä, onko asiakas ottanut koko liittymää edes käyttöön vai ei.
Näin toki, jos liittymän ottaa vaikkapa myymälästä. Netistä otetussa liittymässä pitäisi olla normaali peruutusoikeus. Veloitukset olisi ihan ok jos liittymä olisi otettu käyttöön.

Edelleen kaipaisin rautalankaa miten etämyynnistä hankitun liittymän käyttöönotto tulkitaan.
14 vrk:n etämyynnin peruutuksen myötä sopimus laitetaan kiinni samana päivänä kun taas normaalisti sopimuksilla on 14 vrkn: irtisanomisaika. Kun olet tilannut tuotteen tästä on muodostunut sopimus ja tämän myötä myös laskutus on lähtenyt käyntiin. Sopimuksella on kiinteä kuukausihinta joka veloitetaan vaikka käyttö olisi esim. vähäistä. Veloitus sopimukselta lasketaan avauspäivästä irtisanomispäivään.



Nyt ei puhuta vähäisestä käytöstä vaan tilanteesta ettei käyttöä ole. Liittymä ei ole kertaakaan rekisteröitynyt verkkoon.

Mutta tulkitsenko oikein, että elisan liittymän tilaaminen=käyttöönotto? Haluatko lukita tämän vastauksen vai kilauttaa esimiehelle?
Käyttäjätaso 2
Niin mutta liittymä on sinulle avattu vaikka et ole käyttäny sitä.Siis maksa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Minulle ei ainakaan tullut Elisalta laskua, vaikka tilasin numeronsiirron Elisalta. Syy tähän on ilmeisesti se, että peruin numeronsiirron saman tien, kun DNA:lta tuli parempi tarjous. Näin liittymä ei koskaan ollut "aktiivinen" Elisalla. Hyvä niin, en maksaisi edes avausmaksuja.

Nyt soi Alex Cortez - Here Comes The Rain Again (DJ Gollum Remix).

Harmi jos tilanteesi on tuo 😞
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3



Siksi, että kun tilaat liittymän, sitoudut maksamaan siitä aiheutuvat kustannukset, esim. avausmaksu ja/tai kk-maksu. Siitäkin huolimatta, että et käyttäisi koko liittymää.

Laskutus lähtee raksuttamaan kun liittymän tilaus on vahvistettu Elisalla ja liittymä on Elisan puolesta käyttövalmis. Laskutuksen osalta ei ole mitään merkitystä sillä, onko asiakas ottanut koko liittymää edes käyttöön vai ei.
Näin toki, jos liittymän ottaa vaikkapa myymälästä. Netistä otetussa liittymässä pitäisi olla normaali peruutusoikeus. Veloitukset olisi ihan ok jos liittymä olisi otettu käyttöön.

Edelleen kaipaisin rautalankaa miten etämyynnistä hankitun liittymän käyttöönotto tulkitaan.
14 vrk:n etämyynnin peruutuksen myötä sopimus laitetaan kiinni samana päivänä kun taas normaalisti sopimuksilla on 14 vrkn: irtisanomisaika. Kun olet tilannut tuotteen tästä on muodostunut sopimus ja tämän myötä myös laskutus on lähtenyt käyntiin. Sopimuksella on kiinteä kuukausihinta joka veloitetaan vaikka käyttö olisi esim. vähäistä. Veloitus sopimukselta lasketaan avauspäivästä irtisanomispäivään.

Nyt ei puhuta vähäisestä käytöstä vaan tilanteesta ettei käyttöä ole. Liittymä ei ole kertaakaan rekisteröitynyt verkkoon.

Mutta tulkitsenko oikein, että elisan liittymän tilaaminen=käyttöönotto? Haluatko lukita tämän vastauksen vai kilauttaa esimiehelle?


Kk-laskullisessa liittymässä laskutus lähtee rullaamaan heti kun liittymä aukeaa käyttöön operaattorin päässä. Sillä, ottaako asiakas liittymää koskaan käyttöön, ei ole merkitystä.

Pelkkään käyttöön perustuvassa laskutuksessa / liittymässä tilanne on toki toinen. Siellä ei laskua tule (mahd. avausmaksu poislukien), jos liittymä seisoo käyttämättömänä.



Nyt ei puhuta vähäisestä käytöstä vaan tilanteesta ettei käyttöä ole. Liittymä ei ole kertaakaan rekisteröitynyt verkkoon.

Mutta tulkitsenko oikein, että elisan liittymän tilaaminen=käyttöönotto? Haluatko lukita tämän vastauksen vai kilauttaa esimiehelle?
Kk-laskullisessa liittymässä laskutus lähtee rullaamaan heti kun liittymä aukeaa käyttöön operaattorin päässä. Sillä, ottaako asiakas liittymää koskaan käyttöön, ei ole merkitystä.

Pelkkään käyttöön perustuvassa laskutuksessa / liittymässä tilanne on toki toinen. Siellä ei laskua tule (mahd. avausmaksu poislukien), jos liittymä seisoo käyttämättömänä.


Tämä on täysin oikein, jos liittymä on hankittu myymälästä. Etäkaupassa on kuitenkin 14 päivän lakisääteinen palautusoikeus, tästä ei voi poiketa edes sopimuksella. Samoin elisan omat palautusohjeet kertovat että käyttöönotetusta palvelusta joutuu maksamaan. Odottaisin tässä asiassa elisalta selkeää vastausta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Nyt ei puhuta vähäisestä käytöstä vaan tilanteesta ettei käyttöä ole. Liittymä ei ole kertaakaan rekisteröitynyt verkkoon.

Mutta tulkitsenko oikein, että elisan liittymän tilaaminen=käyttöönotto? Haluatko lukita tämän vastauksen vai kilauttaa esimiehelle?
Kk-laskullisessa liittymässä laskutus lähtee rullaamaan heti kun liittymä aukeaa käyttöön operaattorin päässä. Sillä, ottaako asiakas liittymää koskaan käyttöön, ei ole merkitystä.

Pelkkään käyttöön perustuvassa laskutuksessa / liittymässä tilanne on toki toinen. Siellä ei laskua tule (mahd. avausmaksu poislukien), jos liittymä seisoo käyttämättömänä.
Tämä on täysin oikein, jos liittymä on hankittu myymälästä. Etäkaupassa on kuitenkin 14 päivän lakisääteinen palautusoikeus, tästä ei voi poiketa edes sopimuksella. Samoin elisan omat palautusohjeet kertovat että käyttöönotetusta palvelusta joutuu maksamaan. Odottaisin tässä asiassa elisalta selkeää vastausta.


Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) sanoo asiasta näin:
"Myös palvelusopimuksilla on yleensä peruuttamisoikeus. 14 päivän peruuttamisaika lasketaan palvelusopimuksen tekemisestä.
Peruuttamisoikeutta voi käyttää, vaikka palvelun suorittaminen olisi kuluttajan pyynnöstä aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä. Jos palvelun toimittaminen on aloitettu ja se peruutetaan, kuluttajan tulee maksaa yritykselle kohtuullinen korvaus, joka lasketaan suhteellisena osuutena sopimuksen mukaisesta kokonaishinnasta."

Tämä lausunto antaa ymmärtää sen, että vaikka peruutusoikeus on, ei se poista kuluttajalta suoraan maksuvelvollisuutta siltä ajalta kun tilaus on ollut voimassa. Siitäkään huolimatta, että tilattua palvelua ei olisi lainkaan käytetty.

Elisan asiakaspalvelu on kuitenkin taipunut ja hyvittänyt kaikki kustannukset, jotka liittymästä olisi sinulle syntynyt. Elisa on siis tullut asiassa enemmän vastaan kuin tuon KKV:n lausuman mukaan heidän olisi tarvinnut tulla.



Nyt ei puhuta vähäisestä käytöstä vaan tilanteesta ettei käyttöä ole. Liittymä ei ole kertaakaan rekisteröitynyt verkkoon.

Mutta tulkitsenko oikein, että elisan liittymän tilaaminen=käyttöönotto? Haluatko lukita tämän vastauksen vai kilauttaa esimiehelle?
Kk-laskullisessa liittymässä laskutus lähtee rullaamaan heti kun liittymä aukeaa käyttöön operaattorin päässä. Sillä, ottaako asiakas liittymää koskaan käyttöön, ei ole merkitystä.

Pelkkään käyttöön perustuvassa laskutuksessa / liittymässä tilanne on toki toinen. Siellä ei laskua tule (mahd. avausmaksu poislukien), jos liittymä seisoo käyttämättömänä.
Tämä on täysin oikein, jos liittymä on hankittu myymälästä. Etäkaupassa on kuitenkin 14 päivän lakisääteinen palautusoikeus, tästä ei voi poiketa edes sopimuksella. Samoin elisan omat palautusohjeet kertovat että käyttöönotetusta palvelusta joutuu maksamaan. Odottaisin tässä asiassa elisalta selkeää vastausta.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) sanoo asiasta näin:"Myös palvelusopimuksilla on yleensä peruuttamisoikeus. 14 päivän peruuttamisaika lasketaan palvelusopimuksen tekemisestä.
Peruuttamisoikeutta voi käyttää, vaikka palvelun suorittaminen olisi kuluttajan pyynnöstä aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä. Jos palvelun toimittaminen on aloitettu ja se peruutetaan, kuluttajan tulee maksaa yritykselle kohtuullinen korvaus, joka lasketaan suhteellisena osuutena sopimuksen mukaisesta kokonaishinnasta."

Tämä lausunto antaa ymmärtää sen, että vaikka peruutusoikeus on, ei se poista kuluttajalta suoraan maksuvelvollisuutta siltä ajalta kun tilaus on ollut voimassa. Siitäkään huolimatta, että tilattua palvelua ei olisi lainkaan käytetty.

Elisan asiakaspalvelu on kuitenkin taipunut ja hyvittänyt kaikki kustannukset, jotka liittymästä olisi sinulle syntynyt. Elisa on siis tullut asiassa enemmän vastaan kuin tuon KKV:n lausuman mukaan heidän olisi tarvinnut tulla.


Kyllä olen tästä tietoinen, mutta edelleen tulkintani mukaan elisan omat peruutusehdot kertovat toista. (Toki tulkinta voi olla vireheellinen, mutta siksi tätä asiaa kyselenkin)

"Mikäli peruutat sopimuksen palvelun käyttöönoton jälkeen, vastaat kuitenkin palvelun maksuista siltä osin kun ne
ovat syntyneet ennen sopimuksen peruutusta. Palvelun maksuilla tarkoitetaan esimerkiksi kuukausimaksua tai
käyttöön perustuvaa laskutusta."

Olen yrittänyt saada vastausta että milloin liittymä on käyttöönotettu, mutta tähän ei tunnu löytyvän vastausta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Liittymä on käyttöönotettu haettaessa postista, myymälästä tms. Kotiin tullessa liittymä on aktiivinen siinä vaiheessa kun se menee postiin, tulkintani mukaan. Suosin numeronsiirtoja, sillä silloin vanha operaattori hoitaa asian uuden kanssa ja avauspäivä on tiedossa.

Nyt soi Zatox - My Strength Is Hardstyle (Edit).
Liittymä on käyttöönotettu haettaessa postista, myymälästä tms. Kotiin tullessa liittymä on aktiivinen siinä vaiheessa kun se menee postiin, tulkintani mukaan. Suosin numeronsiirtoja, sillä silloin vanha operaattori hoitaa asian uuden kanssa ja avauspäivä on tiedossa.

Nyt soi Zatox - My Strength Is Hardstyle (Edit).


Liittymä on kyllä aktiivinen, mutta tulkitaanko se käyttöönotetuksi. Elisan edustajan vastausta tähän kaipaisin.
Käyttäjätaso 7
Liittymä on kyllä aktiivinen, mutta tulkitaanko se käyttöönotetuksi. Elisan edustajan vastausta tähän kaipaisin.
Aspan edustajat /modet lueskelevat tätä Yhteisöä aina silloin tällöin , ei jatkuvasti. Varmimmin Elisan vastauksen saat , kun lähetät yksityisviestin OmaYhteisö-tiimille. No kyllä senkin vastauksen saaminen voi kestää päiviä.

https://yhteiso.elisa.fi/members/omayhteisoe-tiimi-95702

Toki voi sinne aspaan soittaakin , jos on kiire.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Liittymä on kyllä aktiivinen, mutta tulkitaanko se käyttöönotetuksi. Elisan edustajan vastausta tähän kaipaisin.Aspan edustajat /modet lueskelevat tätä Yhteisöä aina silloin tällöin , ei jatkuvasti. Varmimmin Elisan vastauksen saat , kun lähetät yksityisviestin OmaYhteisö-tiimille. No kyllä senkin vastauksen saaminen voi kestää päiviä.

https://yhteiso.elisa.fi/members/omayhteisoe-tiimi-95702
Liittymä on kyllä aktiivinen, mutta tulkitaanko se käyttöönotetuksi. Elisan edustajan vastausta tähän kaipaisin.Aspan edustajat /modet lueskelevat tätä Yhteisöä aina silloin tällöin , ei jatkuvasti. Varmimmin Elisan vastauksen saat , kun lähetät yksityisviestin OmaYhteisö-tiimille. No kyllä senkin vastauksen saaminen voi kestää päiviä.

https://yhteiso.elisa.fi/members/omayhteisoe-tiimi-95702


Kiitos vinkistä, mutta eipä tässä mihinkään kiire ole. Parempi että saadaan tänne julkinen vastaus, jos vaikka joku muukin asiaa joskus tulevaisuudessa pohdiskelee.
Käyttäjätaso 7
Kiitos vinkistä, mutta eipä tässä mihinkään kiire ole. Parempi että saadaan tänne julkinen vastaus, jos vaikka joku muukin asiaa joskus tulevaisuudessa pohdiskelee.

Totta , mutta ei mikään estä sinuakaan kopioimasta sitä aspan vastausta tänne Yhteisöön. 😉

PS. Oma kokemukseni noista netistä hankituista kuukausilaskutteisista liittymistä on , että laskutus käynnistyy , kun liittymä on noudettu postista. Jos et nouda liittymää postista , ei laskutuskaan käynnisty. No katsotaan , mitä aspa vastaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Kiitos vinkistä, mutta eipä tässä mihinkään kiire ole. Parempi että saadaan tänne julkinen vastaus, jos vaikka joku muukin asiaa joskus tulevaisuudessa pohdiskelee.Totta , mutta ei mikään estä sinuakaan kopioimasta sitä aspan vastausta tänne Yhteisöön. 😉


PS. Oma kokemukseni noista netistä hankituista kuukausilaskutteisista liittymistä on , että laskutus käynnistyy , kun liittymä on noudettu postista. Jos et nouda liittymää postista , ei laskutuskaan käynnisty. No katsotaan , mitä aspa vastaa.


Näin se myös omasta mielestäni menee. Se, että otetaanko SIM -korttia ylipäätään koskaan pois kehyksestään, ei ole merkitystä.

@Patomiäs, @Sartsu, @Suvi tai joku muu @OmaYhteisö-tiimin jäsen voisi ottaa tästä selvää ja kertoa Elisan kannan kk-laskutuksella (Huoleton tms.) ja käyttöön perustuvan laskutuksen (Tarkka tms.) liittymien osalta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Elikkäs, liittymän viestintäpalvelusopimuksen toimittaminen alkaa siitä kun liittymä on toimitettu käytettäväksi asiakkaalle, riippumatta siitä onko liittymää aktivoitu koskaan käyttöön (rekisteröity verkkoon) tai onko sillä ollut käyttöä (dataliikenne, SMS, puhelut, jne). Kyseessä on siis ihan puhtaasti sopimustekninen sopimuksen avaaminen, toimittaminen ja niitä seuraava viestintäpalvelusopimus (Laki sähköisen viestinnän palveluista 917/2014, 108 §).

Tuohon pohjaten on KKV:n ohjeessa Peruuttamisoikeus etämyynnissä määritelty Palvelusopimukset kohdassa asiakkaan peruste laskutukselle. Tuohon toki tulee päälle käytteperusteiset veloitukset, mikäli näitä on. Tuolla on samassa ohjeessa kerrottu myös tuosta tavaroihin kohdistuvasta peruutusoikeudesta joka toimii samankaltaisesti mutta kuitenkin erilailla :)

Esimerkkien valossa 🙂 :

1) Huoleton Premium 150M, liittymä toimitettu, ei käyttöä, liittymä voimassa viikon ennen peruuttamista, edun jälkeinen kk-maksu 29,90e/kk
Tässä tapauksessa lasketaan liittymän voimassaoloajan suhteen osuus veloituksesta mikä olisi normaalissa kuukausilaskutuksessa. Esimerkiksi nyt maaliskuussa kun on 31 päivää ja liitymä on niistä 7 päivää ollut toimitettuna, muodostuva veloitus josta asiakas on vastuussa on 29,90e/31*7= ~6,75e

2) Tarkka Perus, liittymä toimitettu, puheluita 3min eli vähäinen käyttö, liittymä voimassa 10 vuorokautta ennen peruuttamista, edun jälkeinen kk-maksu 9,90e/kk
Samalla kaavalla kuin yllä kk-maksu, ~3,1935e ja tähän päälle 3min*6,9snt/min puhelut = 0,207e jolloin loppusummaksi tulee 3,40e veloitus asiakkaalle

3) Tilanteessa missä mikä tahansa liittymä on tilattu, mutta sitä ei koskaan toimiteta eli viestintäpalvelusopimus ei ole auennut, ei tilauksesta myöskään muodostu veloitusta

Toivottavasti tämä nyt avaa tilannetta ja veloitusperustetta liittymän osalta ja toki vastaillaan tarkentaviin kysymyksiin mikäli tälle vielä tarvetta 🙂
Käyttäjätaso 7
3) Tilanteessa missä mikä tahansa liittymä on tilattu, mutta sitä ei koskaan toimiteta eli viestintäpalvelusopimus ei ole auennut, ei tilauksesta myöskään muodostu veloitusta
Ja tämä tarkoittanee sitä , että jos liittymä on tilattu netissä ja SIM-kortti toimitetaan lähimpään postiin , mutta asiakas ei sitä nouda , niin sopimusta ei synny. Vai kuinka?

Vai toimitetaanko SIM-kortti suoraan kotiin? Miten asia silloin menee?

Siis mikä on se ratkaiseva kohta , missä sopimus katsotaan alkaneeksi?
Elikkäs, liittymän viestintäpalvelusopimuksen toimittaminen alkaa siitä kun liittymä on toimitettu käytettäväksi asiakkaalle, riippumatta siitä onko liittymää aktivoitu koskaan käyttöön (rekisteröity verkkoon) tai onko sillä ollut käyttöä (dataliikenne, SMS, puhelut, jne). Kyseessä on siis ihan puhtaasti sopimustekninen sopimuksen avaaminen, toimittaminen ja niitä seuraava viestintäpalvelusopimus (Laki sähköisen viestinnän palveluista 917/2014, 108 §).


Eli tarkoittaako että liittymä on käytytöönotettu kun se asiakas on sen saanut postista/pakettiautomaatista/kirjeenä? Eli kirjeenä tullutta liittymää ei ole mahdollista peruttaa kuluitta?

Tuohon pohjaten on KKV:n ohjeessa Peruuttamisoikeus etämyynnissä määritelty Palvelusopimukset kohdassa asiakkaan peruste laskutukselle. Tuohon toki tulee päälle käytteperusteiset veloitukset, mikäli näitä on. Tuolla on samassa ohjeessa kerrottu myös tuosta tavaroihin kohdistuvasta peruutusoikeudesta joka toimii samankaltaisesti mutta kuitenkin erilailla :)


Lainaus KKV:n ohjeesta:

"Kuluttajan ei tarvitse maksaa peruuttamisaikana kokonaan tai osittain suoritetusta palvelusta, jos yritys on aloittanut palvelun suorittamisen peruuttamisaikana ilman kuluttajan suostumusta tai ei ole kertonut peruttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista tai peruuttamiseen liittyvästä korvausvelvollisuudesta."

Miten tämä kohta toteutuu? Missä kohtaa sopimuksen tekemistä elisa kysyy suostumuksen palvelun suorittamisen aloittamiseen? Missä kohtaa kerrotaan että liittymän vastaanottaminen tarkoittaa samaan kuin käyttöönotto?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@Sokrates jos korttia ei nouda ei liittymä tietenkään aukene. Tuossa yksi merkittävä osuus on myös numeronsiirto. Mikäli numero siirretään, kortin kun hakee esim. postikonttorilta aktivoituu numeronsiirto jossa yleensä menee noin puolitoista viikkoa. Tänä aikana sopimus ei siis vielä ole meillä auki vaan aukenee vasta kun numero siirtyy meille. Mikäli taas kyseessä on uusi liittymä, aktivoituu sopimus siitä kun liittymä on vahvistettu (kortti noudettu/luovutettu/jne)

@Moose Ensimmäiseen kyselyyn yllä vastaus :)

KKV ohjeen jatkotulkintaa:
Kun sopimus palvelusta tehdään, sovitaan tuolloin palvelun aloittamisajankohta. Mikäli kyseessä on numeronsiirto, sovitaan siirto ajankohdalle X yhdessä ja tuolloin kun liittymä siirtyy, on sopimus aktiivinen. Mikäli kyseessä on uusi liittymä, sovitaan tuo avausjankohta samalla tyylillä tuossa. Käyttöönotostahan tuolla ei puhuta palvelusopimuksen kohdalla, vaan palvelun toimittamisesta. Tuo on käytännössä verrannollinen esimerkiksi taksin tilaamiseen kotipihaan; Mikäli tilaat taksin, se saapuu ja päädytkin ettet lähde taksilla, olet velvoitettu maksamaan kuljettajalle taksamittarissa olevan aloitusmaksun sekä odotustaksan mukaisen veloituksen koska palvelu on toimitettu sinulle tilauksen mukaisesti käytettäväksi 🙂

Osallistu keskusteluun