Kysymys

Nettitikku E353 ongelma

  • 14 lokakuu 2012
  • 3 kommenttia
  • 1697 katselukerrat

Hei

Tilasin tuossa jokunen aika sitten tuollaisen tuplalaajakaista liittymän jossa tuli mukana tuommoinen adsl boksi ja nettitikku. Olen nyt noin kuukauden käyttänyt tuota adsl hökötystä ja hyvin on toiminut. Päätin sitten tässä yksi päivä kokeilla tuota nettitikkua, enkä saa sitä millään toimimaan. Asensin nettitikun ohjeiden mukaisesti eli pistin mukana tulleen sim-kortin ensiksi nettitikun sisään ja liitin tämän jälkeen nettitikun tietokoneeseen, joka oli valmiiksi päällä. Siinä sitten suoritin sen autorun ohjelman ja kaikki muutkin tsydeemit ja ilmotteli, että kaikki on asennettu oikein. Sitten kun pääsin itse siihen mobiililaajakaistan aloitusruutuun, niin se kyseli siinä pin-koodia. Kirjoitin pin koodin ja painoin ok, sen jälkeen se sitten mietti vähän aikaa ja siihen tuli tällainen teksti: "ei palvelua" ja internet ei toimi. Vihreä valo tikussa välkkyy noin 3 sekunnin välein. En tiedä yhtään mitä tehdä, toivottavasti joku viisaampi osaisi auttaa. Kiitos

(btw, tuleeko tästä mitään lisäkustannuksia jos tätä käyttää? Sopimuksessa lukisi että 0e/kk, mutta haluan varmistaa.

3 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Moikka Portlock!

Kiitos kysymyksestä.

Tuplalaajakaista on paketoitu tarjous, jossa on kaksi erilaista nettiä yhden hinnalla. Niiden tiedonsiirtomääriä ei ole rajoitettu mitenkään, lisäksi liikkuva laajakaista toimii erinomaisesti vaikkapa mökillä tai työmatkoilla. Liikkuva laajakaista eli tuo nettitikku toimii nopeassa ja kattavassa Elisan verkossa ilman käyttökattoa ja kaikki kotimaan tiedonsiirto Elisan omassa verkossa on maksutonta, koska se kuuluu 28,90 euron tupliksen kuukausimaksuun.

Tuohon nettitikkuongelmaan voisin ehdotella aluksi PIN-koodin poistamista tai liittymän kokeilua vaikkapa Android-puhelimessa. Näin saat tietää onko asetukset väärin mobiililaajakaistaohjelmassa. Jos tikun SIM toimii puhelimessa datan osalta, voit alkaa paikallistaa vikaa yhteysohjelmasta. Usein syynä ilmoitukseen "Ei palvelua" ovat se, että asennus on korruptoitunut tai APN on asetuksissa väärin. Sen pitäisi olla internet.saunalahti.

Lisäksi voisit kokeilla näin alkuun vaikkapa yhteysohjelman uudelleenkäynnistystä tai tikun irrottamista ja takaisin laittamista.

Jos jää kysyttävää, niin älä epäröi vastata tähän viestiin, niin katsomme mitä muuta voimme tehdä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
portlock kirjoitti:
(btw, tuleeko tästä mitään lisäkustannuksia jos tätä käyttää? Sopimuksessa lukisi että 0e/kk, mutta haluan varmistaa.

Saunalahden Palsta sisältyy ihan normaaliin datasiirtomaksuun eli ei mitään lisäkuluja. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Onko missään vaiheessa näkynyt minkäänlaista merkintää Elisan verkon löytymisestä? Tuo näkyy aloitusruudun palkkeina,  joiden päällä teksti Elisa ja perässä 3G, EDGE. Löytääkö ohjelma/tikku verkkoa "käsin" (Verkot - Verkon valinta - valitse operaattori manuaalisesti)?

"Ei palvelua" ilmoitus johtuu yleensä siitä, että tikku ei löydä sallittua verkkoa, eli Elisan verkkoa yksinkertaisesti löydy tai sitten liittymä/sim ei toimi. Verkon löytyminenkään ei ole aivan varmaa, vaikka käyttöpaikka olisi miten hyvällä kuuluvuusalueella tahansa.

Noin siis, jos tuo vilkkuva vihreä on ns. kertavilkku 3 sekunnin välein. Tupla-vilkku-vihreä (kaksi nopeaa vilkkua peräkkäin ja tauko) tarkoittaa tikun/simmin virhetilannetta. Kumpi on kyseessä?

Yhteysasetus virheet (lähinnä väärä APN) aiheuttaa virheilmoituksen vasta sitten, kun yhteyttä yritetään muodostaa.

Osallistu keskusteluun