Kysymys

Nettitikku ei yhdistä

  • 12 huhtikuu 2009
  • 16 kommenttia
  • 2688 katselukerrat

Elikäs, tuli hankittua nettitikku E160E. Asennus onnistui hyvin ja tikku toimikin moitteettomasti pari päivää. Eilen kun laitoin yhteyttä päälle tuli seuraavanlainen viesti ruutuun:

"Ohjelmiston aktivointi epäonnistui epäonnistuneen aktivointiyrityksen jälkeen verkossa "WWAN". Ohjelmiston käyttö on nyt torjuttu verkon "WWAN" yhteyksille. Ota yhteys palveluntarjoajaan, jos haluat lisätietoja."

...johon klikkaan OK. Menee hetki ja:

"Yhteysyritys epäonnistui. Varmista, että asetuksesi ovat oikein. Haluatko yrittää uudelleen?"

Mitäköhän tämä nyt tarkoittaa? Asetuksia en ole muutellut ja tikunkin olen asentanut uudestaan muutamaan kertaan ja kaiken pitäisi olla kondiksessa. Signaalin vahvuus on hyvä jne. Auttakaa puupäätä.

16 kommenttia

Käyttäjätaso 2
XP? Vista? Mac?

Mielenkiintoista. Onkos muuten Saunalahden E160E:ssä Mobile Partner -softa vai joku muu? Tutun Elisalta hankkimassa E160E:ssä on Elisa-softa, joka näytti kyllä toimivan, vaikkei siinä ihan kaikkia Mobile Partnerin asetuksia olekaan.
Käyttäjätaso 2
Ihan sama juttu täälläkin, käyttis XP. Tarkemmin sanottuna rupesi jo muutamaa yhteyskertaa aikaisemmin varoittamaan tuosta "WWAN-verkon puuttumisesta", olikohan se nyt 10 vai 20 kertaa mikä oli rajana. Eli tuli noita virheilmoituksia että aktivointiyritys on epäonnistunut niin ja niin monta kertaa ja sitten lopulta tuli tuo Funkhouserin kirjoittama "...ohjelmiston käyttö on nyt torjuttu verkon "WWAN" yhteyksille...". Tämän jälkeen on tikun käyttö ollut erittäin epävarmaa.

Yhteys katkeaa epäsäännöllisin väliajoin joka päivä ja mikään muu ei auta, kuin tikun irroittaminen; tämän jälkeen kyllä yleensä toimii aikansa. Joskus pelaa muutaman tunninkin, mutta yleensä jos poistuu koneen ääreltä esim. tunniksi niin voi olla varma, että yhteys on poikki vaikka yhteysohjelman laskuri kasvaa yhä ja sen mukaan yhteys on kunnossa. Yhteysohjelma on ilmeisesti tuo Elisan ohjelma (Mobiililaajakaista 1.0.0 BL 49), ja on kyllä buginen ohjelma. Ensinnäkin se ei muista laitettuja asetuksia ollenkaan - ihan turha ruksailla mitään "vain 3G, 3G ensisijainen, manuaalinen tai automaattinen verkon valinta" tms., kun ohjelma hukkaa nuo asetukset heti kun menee toiseen valikkoon. Lisäksi painikkeet "OK, peruuta..." eivät tule näkyviin hiirellä ollenkaan, eli jos ei älyä TAB-näppäimellä näpyytellä niin asetuksia ei edes näennäisesti pääse tallentamaan. Ja pääsivun tukitiedotteissa ei näy ääkköset eikä "Lue lisää"-linkki ei toimi. Harvinaista nähdä näin buginen ohjelma ja olen sentään 20 vuotta tietokoneita käyttänyt päivittäin.

Sen olen mielestäni havainnut, että yhteys katkeaa melkein aina silloin, kun verkkoa ei kuormiteta. Eli jos poistuu koneelta tai kirjoittaa viestiä tai maksaa laskua tms. milloin ei ladata netistä uutta sisältöä. Sen sijaan jos on esim. nettiradio päällä, niin yhteys kestää tuntejakin katkeamatta.

edit: Kuinkas muutenkaan: Tämänkin viestin kirjoittamisen aikana yhteys katkesi taas. Eli tikku irti ja takaisin ja sitten leikekirjasta viesti takaisin. Tuttu tilanne...  😠
Juuri sama vika täällä, pyytää tarkistamaan astukset. Onkohan niin, että tikussa on jotain vikaa vai missä mättää?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Sen olen mielestäni havainnut, että yhteys katkeaa melkein aina silloin, kun verkkoa ei kuormiteta. Eli jos poistuu koneelta tai kirjoittaa viestiä tai maksaa laskua tms. milloin ei ladata netistä uutta sisältöä. Sen sijaan jos on esim. nettiradio päällä, niin yhteys kestää tuntejakin katkeamatta.


Windowsisin Verkkoyhteyksissä on asetus: Käyttämättä ennen linjan sulkeutumista. Itselläni on asetettu Ei koskaan ja ei katkeile.

Eli: Ohjauspaneeli auki, sitten sieltä klikkaa kuvaketta Verkkoyhteydet, hiiren oikealla näppäimellä auki toimintovalikko Saunalahti kuvakkeen päällä, valitse siitä ominaisuudet ja välilehdistä Asetukset ja siellä on tuo säätö.
Käyttäjätaso 2
Windowsisin Verkkoyhteyksissä on asetus: Käyttämättä ennen linjan sulkeutumista. Itselläni on asetettu Ei koskaan ja ei katkeile.

Ei koskaan on minullakin valittuna ollut koko ajan, ei auta asiaan.

Elikäs, tuli hankittua nettitikku E160E. Asennus onnistui hyvin ja tikku toimikin moitteettomasti pari päivää. Eilen kun laitoin yhteyttä päälle tuli seuraavanlainen viesti ruutuun:

"Ohjelmiston aktivointi epäonnistui epäonnistuneen aktivointiyrityksen jälkeen verkossa "WWAN". Ohjelmiston käyttö on nyt torjuttu verkon "WWAN" yhteyksille. Ota yhteys palveluntarjoajaan, jos haluat lisätietoja."

...johon klikkaan OK. Menee hetki ja:

"Yhteysyritys epäonnistui. Varmista, että asetuksesi ovat oikein. Haluatko yrittää uudelleen?"

Mitäköhän tämä nyt tarkoittaa? Asetuksia en ole muutellut ja tikunkin olen asentanut uudestaan muutamaan kertaan ja kaiken pitäisi olla kondiksessa. Signaalin vahvuus on hyvä jne. Auttakaa puupäätä.
Minulla ihan samat ongelmat. Mutta kun yhteyden saa päälle niin se kyllä pysyykin päällä koko ajan, vaikka en rasita verkkoa mitenkään. Tosin sen verkon aukaisemisessa on ongelma. Kun katkaisen yhteyden ja aukaisen koneen seuraavan kerran niin kone ei saa auki Windowsia vaan jättää sen eka sivun auki jossa näykyy esim.mikä prosessori koneessa on. Ongelmaan auttaa kun katkaisen keskusyksiköstä virran takana olevasta virtakytkimestä. Sitten se alkaa aukaisemaan Windowsia. Lisäksi kun yhteys on niin siinä kentässä jossa on aukaisu painike  ja kentän voimakkuus palkit  niin siellä lukee "ei verkkoa" vaikka on yhteys verkkoon. Ja jos se ei kysy pin koodia niin eipäs sinne verkkoon sitten pääse myöskään. Se ei tunnu muistavan niin asetuksia sitten millään tavalla. Ja ihan on tuurissa saako verkkoa normaalisti auki. Tähän ei auta vaikka kävisi Saunalahden asiantuntija paikalla. Yhden luona oli käynyt eikä se auttanut sitten yhtään. Melkolailla ongellmia on. Kaverilla on DNA mokkula ja se toimii aivan normaalisti. En tiedä sitten missä nämä kaikki viat sitten ovat, ja niitä tuntuu piisaavan kun lukee tätä palstaa. Pitäsi asiantuntijan ainakin ymmärtää näitten päälle jotain! Olisi ollut melkein parempi kun olisin pysynyt puhelin linjoissa toimivilla ADSL modeemilla se ainakin olisi ollut varmepi toiminen. Ei ollut koskaan ongelmia sen kassa, ainut ongelma, että se oli noin puolta kalliimpi kuukausi maksultaan.Tv.Jokke
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Windowsisin Verkkoyhteyksissä on asetus: Käyttämättä ennen linjan sulkeutumista. Itselläni on asetettu Ei koskaan ja ei katkeile.

Ei koskaan on minullakin valittuna ollut koko ajan, ei auta asiaan.


Tulipahan tuokin sitten tarkastettua.  😉
Käyttäjätaso 1
Siis en nyt millään jaksa keskellä yötä tutkia mutta tuohan joku uusi tikkumalli ja uusi Elisan tautinen softa???
Älkää ihmeessä käyttäkö sellaista vanhassa Windowsissa,tuskin toimii luotettavasti jos toimii yhtään missään.Eikö tikkua saa koplattua millään muulla ilvellä koneeseen?Kattokaa v. vaikka Googlesta sopiva ajuri tikullenne ja käyttiksellenne;-) En meinaan kovin luottaisi johonkin matkapuhelinoperaattorin softan tekeleeseen. Ei millään pahalla mutta ei ne semmoisiin kykene.
Käyttäjätaso 2
Joopa joo. Olin jo hetken tyytyväinen, kun poistin tuon Mobiililaajakaistan asennuksen ja rupesin käyttämään yhteyttä Windowsin Puhelinverkkoyhteyksien kautta. Varoin kyllä nuolaisemasta ennen tipahtamista...

...nimittäin ihan sama katkeilu jatkuu nytkin. Viimeisen tunnin aikana katkennut kahdesti, eikä mikään muu auta kuin tikun irrottaminen ja takaisinlaitto. Nyt riesana on vielä Windows Installer, joka pölähtää joka kerta viiveellä esiin, koska Mobiililaajakaista on asentamatta.

Joka kerran mm. sähköpostia kirjoittaessa joutuu viestin ottamaan leikepöydälle turvaan, koska hyvin todennäköisesti yhteys katkeaa viestin kirjoittamisen aikana. On tämä prkl yhteys...  >:(  Aiemmin käytin kaapelimodeemia 7 vuotta eikä yhteensäkään ollut niin paljoa ongelmia, kuin tämän ryökäleen Mobiililaajakaistan kanssa yhdessä päivässä.

Edelleenkin olisi mukava saada joltakin vastaus, mitä tuo WWAN-verkon puuttuminen mahtoi meinata, koska siitä ongelmat alkoivat (ellei ollut sattumaa).
Woe pylly, pitkästä aikaa tikun kanssa ongelmia. Ei yhdistä wcdma:n puolelle lainkaan. Ainoastaan pakotettuna
vain edgelle ja noupeudet sitten sitä luokkaa. Vika alkanut tänään n. klo 16 Tampereella postinumeroalueella 33560.
Tikku huawei E169.

"Ohjelmiston aktivointi epäonnistui epäonnistuneen aktivointiyrityksen jälkeen verkossa "WWAN". Ohjelmiston käyttö on nyt torjuttu verkon "WWAN" yhteyksille. Ota yhteys palveluntarjoajaan, jos haluat lisätietoja." ...johon klikkaan OK. Menee hetki ja:
"Yhteysyritys epäonnistui. Varmista, että asetuksesi ovat oikein. Haluatko yrittää uudelleen?"


Onkohan tähän ongelmaan joku jo keksinyt ratkaisua?  Itselläni ongelma ilmaantui pari viikkoa sitten tuplalaajakaistan hankinnan yhteydessä, eikä Saunalahden teknisestä tuesta osata auttaa asiassa.

Koneelta on poistettu Mobiililaajakaista-ohjelma ja huihai-modeemi (eli huawei e160e), asennettu Mobiililaajakaista uudelleen ja asennettu modeemin firmwaren päivitys elisan sivuilta. Käyttiksenä XP.

Kun kerran virheilmoituksessa kehoitetaan tarkistamaan asetukset, voisi jossain olla kerrottu mistä asetuksista on kyse. Luulisi edes teknisen tuen tietävän mistä on kyse. Vaan kun ei, niin ei...

Mikä on tällaisessa tilanteessa toimittajan vastuu - olettaen, että asiaan ei löydy toimivaa ratkaisua? Mokkulan asennusohjeissa on mainittu tietokonetta koskevat vaatimukset, jotka täyttyvät koneeni osalta. Liittymäsopimusta Elisan myymälässä tehtäessä ei mitään vaatimuksia laitekokoonpanosta esitetty.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Kun kerran virheilmoituksessa kehoitetaan tarkistamaan asetukset, voisi jossain olla kerrottu mistä asetuksista on kyse. Luulisi edes teknisen tuen tietävän mistä on kyse. Vaan kun ei, niin ei...


Itse tarkistaisin ensin laitteen yhteysasetukset tuolta kohdasta Mobiililaajakaistamodeemien asetukset:
http://palsta.saunalahti.fi/wiki/GSM-puhelimien_asetukset

Itse tarkistaisin ensin laitteen yhteysasetukset tuolta kohdasta Mobiililaajakaistamodeemien asetukset:
http://palsta.saunalahti.fi/wiki/GSM-puhelimien_asetukset


Nämä asetukset olen tarkistanut ja ne ovat ohjeiden mukaiset.
Selvisipä viimeinkin tämä ongelma, ei tosin Saunalahden aspan avulla...

C:Documents and SettingsAll UsersApplication DataBirdstep Technology -hakemistosta piti poistaa Activation.ini tiedosto. Tiedosto ilmaantuu Mobiililaajakaista ohjelman avaamisen jälkeen hakemistoon uudelleen, mutta virheilmoitusta ei. Ja netti toimii.
Miksiköhän tuo E1820 tikku ei meinaa yhdistää?

Saa klikkailla monta kertaa "yritä uudelleen", ja monasti Saunalahti avustajan avulla(joka ei edes tunne koko tikkua) saa yhdistettyä.

Jussina kun oltiin maalla, jossa 900 verkko, yhdistyi OK. Mutta kotosalla 2100 verkossa tökkii.

Nimim. teeks mää jotain väärin??  😉
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Jussina kun oltiin maalla, jossa 900 verkko, yhdistyi OK. Mutta kotosalla 2100 verkossa tökkii.

Nimim. teeks mää jotain väärin??   ;D

Tuskin mitään, minulla kun on sellainen kutina että tuossa eurooppa huihai E1820 mallissa on firmwaressa selkeä bugi kun se koittaa mieluummin yhdistää 2100 Mhz verkkoon sen ollessa täyttä kuraa - vaikka lähistöllä oleva 900 Mhz tukiasema tarjoaisi parempaa signaalitasoa ja toimivamman netin - mutua, mutta tuntuu siltä. Pitäis olla optio jolla sen voisi erikseen pakottaa käyttämään 900 tai 2100 Mhz verkkoa tai suunta-anteenilla pakottaa tietyn tukiaseman verkkoon (tosin täysin toimivaa anteenia tuohon malliin ei kai vielä ole) ... nopea tikku, mutta myös verkonkin pitää olla toimiva.

Osallistu keskusteluun