Kysymys

Nettitikku Huawei E353

  • 4 marraskuu 2013
  • 27 kommenttia
  • 8518 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

27 kommenttia

Huomentapäivää :)

Minullakin on tämä kyseinen nettitikku Huawei E353 ja Saunalahden Mobiililaajakaista käytössä.

Ongelmani on se kun aukaisen Mobiililaajakaista -ohjelman ja se alkaa automaattisesti hakea nettitikkua (olen asetuksista tämän laittanut), niin todella usein ohjelma vaan jää hakemaan tuota yhteyttä ja jumittaa koko koneen niin pahasti että pitää virtanapista sammuttaa ja käynnistää kone uudelleen. Tämä tapahtuu todella usein, melk. joka kerta kun avaan netin/ useamman kerran viikossa.

Joskus auttaa se että käynnistän koneen uudestaan ja yritän uudestaan yhdistää nettiä mutta joskus auttaa vain se että poistan koko mobiililaajakaista -ohjelman ja asennan sen uudestaan. Tämä pitää tehdä pari kertaa kuukaudessa yleensä.

Käyttis on Windows 7 ja koneeni on HP Pavillion g7 Notebook PC (1v vanha), Sauniksen netti on kans noin vuoden ikäinen. (muistaakseni se ensimmäinen, vanhempi versio kys. mobiililaajakaistaohjelmasta toimi ihan moitteettomasti, mutta tämä uudempi on ollut hankala)

Kysyisin nyt että onko tämä ihan normaalia vai mikä tässä mättää? Mikään muu ohjelman käynnistys ei jumita tätä konetta paitsi tämä Mobiililaajakaista, joten oletan että ongelma on tuossa ohjelmassa mutta voiko se olla jossain muualla? Onko mahdollista käyttää jotain muuta ohjelmaa jotta saan tuon netin pelaamaan ilman jumituksia?

Olen aika kokematon näissä jutuissa että jos tarvitset jotain lisätietoa, niin kysy vaan ja yritän vastata parhaan mukaan :)

Kiitos jo valmiiksi vastauksista/avusta 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
monnaK kirjoitti:
...Kysyisin nyt että onko tämä ihan normaalia vai mikä tässä mättää? Mikään muu ohjelman käynnistys ei jumita tätä konetta paitsi tämä Mobiililaajakaista, joten oletan että ongelma on tuossa ohjelmassa mutta voiko se olla jossain muualla? Onko mahdollista käyttää jotain muuta ohjelmaa jotta saan tuon netin pelaamaan ilman jumituksia?

Ei se ainakaan normaalia ole, mutta näyttää MLK4-ohjelma olevan aika outo sen mukaan, mitä täällä Palstalla on kerrottu.

Ongelma voi liittyä myös siihen, miten tikkua käytetään Windowsin järjestelmän kannalta. Vanhempi MLK-versio käytti puhelinverkkoyhteyttä ja uudempi käyttää ns. wwan- eli verkkokortti-yhteyttä. Jokin outous W7:n wwan-systeemissä voisi aiheuttaa kyseisenlaisia ongelmia.

Lisäksi on mahdollista, että HP:n ns. varusohjelmiin sisältyy jokin yhteyksien hallintaan tarkoitettu ohjelma (Connerction Manager), joka voi jotenkin sotkea "kuvioita". Tosin luulisi, että se olisi sotkenut niitä jo aiemminkin käytettäessä MLK:n aiempaa versiota.

Jos yhteysohjelma on tarpeellinen, niin parempi vaihtoehto Huawein tikkujen käyttöön on Mobile Partner, joka on nimenomaan Huawein tikuille tarkoitettu. Saunalahden tuki-sivuilta löytyy ladattavaksi ns. dashboard-versio (asentuu tikulle korvaamaan MLK-sovelluksen), ja maailmalta löytyy myös versioita, jotka asennetaan pelkästään koneelle.

Mobile Partneria kokeilemalla (vaikka vain koneelle asennettavalla versiolla) voisi myös testata tuon mahdollisen wwan-yhteyden toimimattomuuden. MP:ssä voidaan määritellä käytettäväksi puhelinverkkoyhteyttä (RAS), vaikka oletusarvoisesti käytetäänkin wwan-yhteyttä (NDIS). Tuo pitää siis kokeiltaessa muuttaa MP:n asetuksista kohdilleen, jos ongelmia ilmenee tuonkin ohjelman kanssa.

Osallistu keskusteluun