Vastattu

Nettitikku pelaamiseen?

  • 16 joulukuu 2019
  • 18 kommenttia
  • 739 katselukerrat

  • Satunnainen osallistuja
  • 17 kommenttia

Moi! Kodissamme on Elisan 100M mobiililaajakaista. Iltaisin läheiset tukiasemat ovat ruuhkaisia, jonka takia pelatessa ping pomppii 20 ja 500 välillä. Talossamme on 5 netin käyttäjää. Jostain syystä kuitenkin jos käytän kännykkäni hotspottia, lagia ei ilmene yhtään. Mistä tämä johtuu? Luulisi, että jos tukiasema olisi ruuhkainen niin ei kännykänkään netti toimisi. Voisiko siis vain minulle tarkoitettu nettitikku ratkaista ongelman? Kännykkää kun en haluaisi käyttää tähän sen akun kulumisen ja kuumenemisen takia. Ja jos tämä on hyvä vaihtoehto, osaako joku sanoa mikä nettitikku kannattaisi ostaa?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi jm82 18 joulukuu 2019, 17:41

Ei ihan noin mustavalkoisia olla…

4CA voi olla kyllä ratkaiseva, sillä jos päätelaitteet istuvat taajuuksilla 800+1800, niin sitten tuo huawei saattaa myös istua niillä. 5CA, 700+800+1800+2100+2600 tuki löytyy vain Sony Xperia X1 ja X5 -puhelimista, eikä niistäkään ilman kikkailua.

Kiinteä auttaisi toki,

 

mutta miten muut toimijat toimivat?

Mietin itsekin, että jos kännykän netti toimii kuitenkin hyvin niin luulisi, että jokin muukin 4CA laite auttaisi asiaan. Mutta totta sekin, että ei rahaa kannata lisää käyttää uusiin laitteisiin, jos ne kuitenkin toimivat huonosti.

 

Nyt täytyy olla vähän eri mieltä hpgurun kanssa siitä, etteikö laitteella ja liittymällä olisi merkitystä myös ruuhkatilanteessa. B525 laite vs. Netgear M1100/2100 tapauksessa, jossa tukiasemassa on 3-4CA Huawei helposti jää alhaisempiin nopeuksiin, koska käyttää vain kahta taajuutta ja vain 64QAM. Myös nopeampi liittymä auttaa hieman ruuhkassa, koska saa enemmän resursseja kuin hitaammat liittymät. 

 

Soukassa ei kyllä ole 5CA tukiasemia, jossa olisi esim. 700MHz B28 taajuutta. Maksimissaan 3CA ovat Elisan tukiasemat alueella. Kannattaa katsoa toinen viesketju @Mire https://yhteiso.elisa.fi/mobiililaajakaista-8/auttaako-mobiililaajakaistan-taajuuden-vaihtaminen-nopeuksissa-515459

jossa tästä olen jo kirjoittanut. Todennäköisesti käyttöpaikkasi on hieman epäoptimaalinen tukiasemaan nähden - tämän jo tuo SINR osoittaa. Signaalin voimakkuus (RSRP) on ihan hyvä sisätiloiksi ja laatukin vielä menettelee  (RSRQ), mutta häiriöitä on paljon.  Tällöin parempi laite useammalla taajuudella pystyy kompensoimaan tuota haasteellista käyttöpaikkaa paremmilla nopeuksilla. Jos 4 henkilöä käyttää nettiä 2CA Huawein kautta ja itse käytät pelkän puhelimen kautta, joka on paljon kehittyneempi laite niin onhan se selvää kenellä tökkii ja kenellä ei helpommin.

 

Eli nimenomaan paremmalla laitteella ja nopeammalla liittymällä on tilanteessasi nyt mahdollista saada hieman parempia nopeuksia. Myös muiden operaattorien testaus on suositeltavaa.

Katso alkuperäinen viesti

18 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Monet nettitikut ovat kovin vanhoja tekniikaltaan ja jos sinulla on vähänkin uudempi puhelin, tai vanhempi huippumalli, on puhelimen modeemi, eli se, joka viestii verkon kanssa kehittyneempi kuin minkään nettitikun.

 

Koska en tiedä, minkälainen verkko käyttöpaikassasi on (4G LTE taajuudet, onko jopa 5G, ), on vaikea suositella yhtä tiettyä. Jos jostain edukkaasti löytää esim. Netgear Nighthawk M1 mokkulan, on se melko kehittynyt laite.

 

Pöytämallin laitteista vaikka B715 on ok. Mutta siinäkään ei ole aivan viimeisimpiä herkkuja.

 

 

Lisäksi sitten se, jos yhdessä liittymässä kuorma kasvaa kovin, niin tuo nypytys alkaa. Koska sinulla on puhelimesi kautta toinen reitti nettiin (ei ole riippuvainen siitä modeemista), on meno sitten puhelimen kautta parempaa (koska ei ole muuta kuin sinä)

 

Myös se, jos useammasta käyttäjästä joku paahtaa kovasti dataa esim. pilveen ja upload tukkeutuu, alkaa ping heittely.

Monet nettitikut ovat kovin vanhoja tekniikaltaan ja jos sinulla on vähänkin uudempi puhelin, tai vanhempi huippumalli, on puhelimen modeemi, eli se, joka viestii verkon kanssa kehittyneempi kuin minkään nettitikun.

 

Koska en tiedä, minkälainen verkko käyttöpaikassasi on (4G LTE taajuudet, onko jopa 5G, ), on vaikea suositella yhtä tiettyä. Jos jostain edukkaasti löytää esim. Netgear Nighthawk M1 mokkulan, on se melko kehittynyt laite.

 

Pöytämallin laitteista vaikka B715 on ok. Mutta siinäkään ei ole aivan viimeisimpiä herkkuja.

 

 

Lisäksi sitten se, jos yhdessä liittymässä kuorma kasvaa kovin, niin tuo nypytys alkaa. Koska sinulla on puhelimesi kautta toinen reitti nettiin (ei ole riippuvainen siitä modeemista), on meno sitten puhelimen kautta parempaa (koska ei ole muuta kuin sinä)

 

Myös se, jos useammasta käyttäjästä joku paahtaa kovasti dataa esim. pilveen ja upload tukkeutuu, alkaa ping heittely.

Käyttöpaikassani Espoossa, Soukassa 4G taajuudet ovat 700, 800, 1800, 2100 ja 2600. 5G:tä ei täällä ainakaan vielä ole saatavilla. Tällä hetkellä mobiililaajakaistamme on Huawein B525. Mutta tarkoittaako tämä, että oikeilla laitteilla kyseinen vaihtoehto voisi toimia?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Monet nettitikut ovat kovin vanhoja tekniikaltaan ja jos sinulla on vähänkin uudempi puhelin, tai vanhempi huippumalli, on puhelimen modeemi, eli se, joka viestii verkon kanssa kehittyneempi kuin minkään nettitikun.

 

Koska en tiedä, minkälainen verkko käyttöpaikassasi on (4G LTE taajuudet, onko jopa 5G, ), on vaikea suositella yhtä tiettyä. Jos jostain edukkaasti löytää esim. Netgear Nighthawk M1 mokkulan, on se melko kehittynyt laite.

 

Pöytämallin laitteista vaikka B715 on ok. Mutta siinäkään ei ole aivan viimeisimpiä herkkuja.

 

 

Lisäksi sitten se, jos yhdessä liittymässä kuorma kasvaa kovin, niin tuo nypytys alkaa. Koska sinulla on puhelimesi kautta toinen reitti nettiin (ei ole riippuvainen siitä modeemista), on meno sitten puhelimen kautta parempaa (koska ei ole muuta kuin sinä)

 

Myös se, jos useammasta käyttäjästä joku paahtaa kovasti dataa esim. pilveen ja upload tukkeutuu, alkaa ping heittely.

Käyttöpaikassani Espoossa, Soukassa 4G taajuudet ovat 700, 800, 1800, 2100 ja 2600. 5G:tä ei täällä ainakaan vielä ole saatavilla. Tällä hetkellä mobiililaajakaistamme on Huawein B525. Mutta tarkoittaako tämä, että oikeilla laitteilla kyseinen vaihtoehto voisi toimia?

Hei. Hyvää myöhäisiltaa.

B525S Huaweilta on jo nykyaikainen modeemi. Jos et tuolla saa nopeutta ja vasteaikaa, niin et sitten millään. Toki on laitteita jotka käyttävät kolmitaajuutta 4G:ssä (B525 on 2CA). Mutta jos 2CA on noin ruuhkainen, tuskin muutu 3CA-laitteellakaan. Ratkaisu on helppo.

Kuitu, kuitu, kuitu, kuitu.

Tietokirjailija Petteri Järvisen mukaan, joka asuu muuten Espoossa, 4G on yökukkujille niin Elisalta, Telialta kuin DNA:lta. Kerron kaikki nuo faktat, jottei vain sanota että ylistäisin DNA:ta!

https://bittimittari.blogspot.com/2019/11/myos-dna-4g-kyykkaa-iltaisin.html

https://bittimittari.blogspot.com/2019/10/4g-data-sopii-yokukkujille.html

https://www.jumissatanssilattialla.fi/2018/06/ilman-nopeaa-laajakaistaa.html

https://bittimittari.blogspot.com/2017/11/elisa-4g-mobiilidata-mittauksia.html

Siis jos haluat toimivan netin, niin tuskin 4G:ssä on ratkaisu!!!

Nyt soi Concept Art - We Are Here (Extended MIx).

Monet nettitikut ovat kovin vanhoja tekniikaltaan ja jos sinulla on vähänkin uudempi puhelin, tai vanhempi huippumalli, on puhelimen modeemi, eli se, joka viestii verkon kanssa kehittyneempi kuin minkään nettitikun.

 

Koska en tiedä, minkälainen verkko käyttöpaikassasi on (4G LTE taajuudet, onko jopa 5G, ), on vaikea suositella yhtä tiettyä. Jos jostain edukkaasti löytää esim. Netgear Nighthawk M1 mokkulan, on se melko kehittynyt laite.

 

Pöytämallin laitteista vaikka B715 on ok. Mutta siinäkään ei ole aivan viimeisimpiä herkkuja.

 

 

Lisäksi sitten se, jos yhdessä liittymässä kuorma kasvaa kovin, niin tuo nypytys alkaa. Koska sinulla on puhelimesi kautta toinen reitti nettiin (ei ole riippuvainen siitä modeemista), on meno sitten puhelimen kautta parempaa (koska ei ole muuta kuin sinä)

 

Myös se, jos useammasta käyttäjästä joku paahtaa kovasti dataa esim. pilveen ja upload tukkeutuu, alkaa ping heittely.

Käyttöpaikassani Espoossa, Soukassa 4G taajuudet ovat 700, 800, 1800, 2100 ja 2600. 5G:tä ei täällä ainakaan vielä ole saatavilla. Tällä hetkellä mobiililaajakaistamme on Huawein B525. Mutta tarkoittaako tämä, että oikeilla laitteilla kyseinen vaihtoehto voisi toimia?

Hei. Hyvää myöhäisiltaa.

B525S Huaweilta on jo nykyaikainen modeemi. Jos et tuolla saa nopeutta ja vasteaikaa, niin et sitten millään. Toki on laitteita jotka käyttävät kolmitaajuutta 4G:ssä (B525 on 2CA). Mutta jos 2CA on noin ruuhkainen, tuskin muutu 3CA-laitteellakaan. Ratkaisu on helppo.

Kuitu, kuitu, kuitu, kuitu.

Tietokirjailija Petteri Järvisen mukaan, joka asuu muuten Espoossa, 4G on yökukkujille niin Elisalta, Telialta kuin DNA:lta. Kerron kaikki nuo faktat, jottei vain sanota että ylistäisin DNA:ta!

https://bittimittari.blogspot.com/2019/11/myos-dna-4g-kyykkaa-iltaisin.html

https://bittimittari.blogspot.com/2019/10/4g-data-sopii-yokukkujille.html

https://www.jumissatanssilattialla.fi/2018/06/ilman-nopeaa-laajakaistaa.html

https://bittimittari.blogspot.com/2017/11/elisa-4g-mobiilidata-mittauksia.html

Siis jos haluat toimivan netin, niin tuskin 4G:ssä on ratkaisu!!!

Nyt soi Concept Art - We Are Here (Extended MIx).

Mistä sitten johtuu, että kännykästäni tuleva netti ei hidastele yhtään? Taloomme ei ole saatavilla kiinteää yhteyttä eikä kuitua.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Monet nettitikut ovat kovin vanhoja tekniikaltaan ja jos sinulla on vähänkin uudempi puhelin, tai vanhempi huippumalli, on puhelimen modeemi, eli se, joka viestii verkon kanssa kehittyneempi kuin minkään nettitikun.

 

Koska en tiedä, minkälainen verkko käyttöpaikassasi on (4G LTE taajuudet, onko jopa 5G, ), on vaikea suositella yhtä tiettyä. Jos jostain edukkaasti löytää esim. Netgear Nighthawk M1 mokkulan, on se melko kehittynyt laite.

 

Pöytämallin laitteista vaikka B715 on ok. Mutta siinäkään ei ole aivan viimeisimpiä herkkuja.

 

 

Lisäksi sitten se, jos yhdessä liittymässä kuorma kasvaa kovin, niin tuo nypytys alkaa. Koska sinulla on puhelimesi kautta toinen reitti nettiin (ei ole riippuvainen siitä modeemista), on meno sitten puhelimen kautta parempaa (koska ei ole muuta kuin sinä)

 

Myös se, jos useammasta käyttäjästä joku paahtaa kovasti dataa esim. pilveen ja upload tukkeutuu, alkaa ping heittely.

Käyttöpaikassani Espoossa, Soukassa 4G taajuudet ovat 700, 800, 1800, 2100 ja 2600. 5G:tä ei täällä ainakaan vielä ole saatavilla. Tällä hetkellä mobiililaajakaistamme on Huawein B525. Mutta tarkoittaako tämä, että oikeilla laitteilla kyseinen vaihtoehto voisi toimia?

Hei. Hyvää myöhäisiltaa.

B525S Huaweilta on jo nykyaikainen modeemi. Jos et tuolla saa nopeutta ja vasteaikaa, niin et sitten millään. Toki on laitteita jotka käyttävät kolmitaajuutta 4G:ssä (B525 on 2CA). Mutta jos 2CA on noin ruuhkainen, tuskin muutu 3CA-laitteellakaan. Ratkaisu on helppo.

Kuitu, kuitu, kuitu, kuitu.

Tietokirjailija Petteri Järvisen mukaan, joka asuu muuten Espoossa, 4G on yökukkujille niin Elisalta, Telialta kuin DNA:lta. Kerron kaikki nuo faktat, jottei vain sanota että ylistäisin DNA:ta!

https://bittimittari.blogspot.com/2019/11/myos-dna-4g-kyykkaa-iltaisin.html

https://bittimittari.blogspot.com/2019/10/4g-data-sopii-yokukkujille.html

https://www.jumissatanssilattialla.fi/2018/06/ilman-nopeaa-laajakaistaa.html

https://bittimittari.blogspot.com/2017/11/elisa-4g-mobiilidata-mittauksia.html

Siis jos haluat toimivan netin, niin tuskin 4G:ssä on ratkaisu!!!

Nyt soi Concept Art - We Are Here (Extended MIx).

Mistä sitten johtuu, että kännykästäni tuleva netti ei hidastele yhtään?

Onko sama operaattori? Jos on sama, yhteys on mahdollisesti eri mastosta. Minkälaiset ominaisuudet kännykässä on, onko tarkkaa laitemallia? Testaa nopeutta ilman kuormaa sekä modeemin kautta että kännykän kautta osoitteessa www.FAST.com ja kerro nopeudet.

B525 hallinasta poimi RSRQ, RSRP yms. tiedot tänne.

Ilman noita tietoja on lähes mahdotonta sanoa missä vika voisi olla.

Nyt soi Noisecontrollers, Atmozfears & B-Front - Das Boot (Radio Edit).

Operaattori on molemmissa Elisa. Kännykkä on iPhone XS. Modeemin nopeus on  tällä hetkellä 8, mutta päivisin ne ovat 60-70 Mbit/s. Kännykässä nopeus on tällä hetkellä 6Mbit/s, mutta siinäkin pomppii 5 ja 15 välillä.

RSRQ: -12dB

RSRP: -88dBm

RSRI: -61dBm

SINR: 3dB

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Operaattori on molemmissa Elisa. Kännykkä on iPhone XS. Modeemin nopeus on  tällä hetkellä 8, mutta päivisin ne ovat 60-70 Mbit/s. Kännykässä nopeus on tällä hetkellä 6Mbit/s, mutta siinäkin pomppii 5 ja 15 välillä.

RSRQ: -12dB

RSRP: -88dBm

RSRI: -61dBm

SINR: 3dB

 

Kiitos tiedosta.

iPhone XS on 4CA laite eli nopeus voi tilanteessasi olla HIEMAN parempi. Ei siltikään uuden laiteinvestoinnin arvoinen 2CA B525S:n tilalle. Tietojen perusteella yhteydessäsi mokkulan kautta on paljon häiriöitä ja yhteys on käyttökelvoton (RSRQ). Signaalinvoimakkuus RSRP on hyvä. SINR kertoo siitä että yhteyden nopeus on alle 10 Mbps 10 Mhz taajuudella ja alle 30 Mbps 20 Mhz.

Todennäköisesti myös iPhonen yhteys on tasoa käyttökelvoton, mutta se voi olla nopeampi nelitaajuuden takia, mutta kuten itsekin totesit vain hieman ja ruuhkattomaan aikaan.

Karkeasti sanottuna uusi iPhonea vastaava modeemi olisi hukkainvestointi.

Toivottavasti tämä vastaa kysymykseesi, ja kuitukaupoille.

Nyt soi BENGR - Droppin’ The Heat (Radio Edit).

Operaattori on molemmissa Elisa. Kännykkä on iPhone XS. Modeemin nopeus on  tällä hetkellä 8, mutta päivisin ne ovat 60-70 Mbit/s. Kännykässä nopeus on tällä hetkellä 6Mbit/s, mutta siinäkin pomppii 5 ja 15 välillä.

RSRQ: -12dB

RSRP: -88dBm

RSRI: -61dBm

SINR: 3dB

 

Kiitos tiedosta.

iPhone XS on 4CA laite eli nopeus voi tilanteessasi olla HIEMAN parempi. Ei siltikään uuden laiteinvestoinnin arvoinen 2CA B525S:n tilalle. Tietojen perusteella yhteydessäsi mokkulan kautta on paljon häiriöitä ja yhteys on käyttökelvoton (RSRQ). Signaalinvoimakkuus RSRP on hyvä. SINR kertoo siitä että yhteyden nopeus on alle 10 Mbps 10 Mhz taajuudella ja alle 30 Mbps 20 Mhz.

Todennäköisesti myös iPhonen yhteys on tasoa käyttökelvoton, mutta se voi olla nopeampi nelitaajuuden takia, mutta kuten itsekin totesit vain hieman ja ruuhkattomaan aikaan.

Karkeasti sanottuna uusi iPhonea vastaava modeemi olisi hukkainvestointi.

Toivottavasti tämä vastaa kysymykseesi, ja kuitukaupoille.

Nyt soi BENGR - Droppin’ The Heat (Radio Edit).

Kuitu olisi kieltämättä paras vaihtoehto, mutta koska sitä ei ole saatavilla asuinalueellani, hinta on kova.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Operaattori on molemmissa Elisa. Kännykkä on iPhone XS. Modeemin nopeus on  tällä hetkellä 8, mutta päivisin ne ovat 60-70 Mbit/s. Kännykässä nopeus on tällä hetkellä 6Mbit/s, mutta siinäkin pomppii 5 ja 15 välillä.

RSRQ: -12dB

RSRP: -88dBm

RSRI: -61dBm

SINR: 3dB

 

Kiitos tiedosta.

iPhone XS on 4CA laite eli nopeus voi tilanteessasi olla HIEMAN parempi. Ei siltikään uuden laiteinvestoinnin arvoinen 2CA B525S:n tilalle. Tietojen perusteella yhteydessäsi mokkulan kautta on paljon häiriöitä ja yhteys on käyttökelvoton (RSRQ). Signaalinvoimakkuus RSRP on hyvä. SINR kertoo siitä että yhteyden nopeus on alle 10 Mbps 10 Mhz taajuudella ja alle 30 Mbps 20 Mhz.

Todennäköisesti myös iPhonen yhteys on tasoa käyttökelvoton, mutta se voi olla nopeampi nelitaajuuden takia, mutta kuten itsekin totesit vain hieman ja ruuhkattomaan aikaan.

Karkeasti sanottuna uusi iPhonea vastaava modeemi olisi hukkainvestointi.

Toivottavasti tämä vastaa kysymykseesi, ja kuitukaupoille.

Nyt soi BENGR - Droppin’ The Heat (Radio Edit).

Kuitu olisi kieltämättä paras vaihtoehto, mutta koska sitä ei ole saatavilla asuinalueellani, hinta on kova.

Hinta on kova myös mobiilinetistä, joka ei toimi, ja joka ei tarjoa toivottua nopeutta. Mobiili joka pätkii, joka saa ostamaan koko ajan parempia laitteita antamatta juuri mitään. Kuinka monta euroa olet jo tuhlannut modeemeihin, lisäantenneihin, puhelimiin? Tällä samalla rahalla voisit saada kuidun, operaattoreilta jopa maksuajalla ilman minkäänlaista korkoa, nyt tai huomenna.

Toivottavasti 5G-yhteydet laajenevat alueellasi, mutta sekin tarkoittaisi laitehankintoja.

Nyt soi Refuzion feat. Fawlin - Miracles (Radio Edit).

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Ei ihan noin mustavalkoisia olla…

4CA voi olla kyllä ratkaiseva, sillä jos päätelaitteet istuvat taajuuksilla 800+1800, niin sitten tuo huawei saattaa myös istua niillä. 5CA, 700+800+1800+2100+2600 tuki löytyy vain Sony Xperia X1 ja X5 -puhelimista, eikä niistäkään ilman kikkailua.

Kiinteä auttaisi toki,

 

mutta miten muut toimijat toimivat?

Ei ihan noin mustavalkoisia olla…

4CA voi olla kyllä ratkaiseva, sillä jos päätelaitteet istuvat taajuuksilla 800+1800, niin sitten tuo huawei saattaa myös istua niillä. 5CA, 700+800+1800+2100+2600 tuki löytyy vain Sony Xperia X1 ja X5 -puhelimista, eikä niistäkään ilman kikkailua.

Kiinteä auttaisi toki,

 

mutta miten muut toimijat toimivat?

Mietin itsekin, että jos kännykän netti toimii kuitenkin hyvin niin luulisi, että jokin muukin 4CA laite auttaisi asiaan. Mutta totta sekin, että ei rahaa kannata lisää käyttää uusiin laitteisiin, jos ne kuitenkin toimivat huonosti.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Ei ihan noin mustavalkoisia olla…

4CA voi olla kyllä ratkaiseva, sillä jos päätelaitteet istuvat taajuuksilla 800+1800, niin sitten tuo huawei saattaa myös istua niillä. 5CA, 700+800+1800+2100+2600 tuki löytyy vain Sony Xperia X1 ja X5 -puhelimista, eikä niistäkään ilman kikkailua.

Kiinteä auttaisi toki,

 

mutta miten muut toimijat toimivat?

Mietin itsekin, että jos kännykän netti toimii kuitenkin hyvin niin luulisi, että jokin muukin 4CA laite auttaisi asiaan. Mutta totta sekin, että ei rahaa kannata lisää käyttää uusiin laitteisiin, jos ne kuitenkin toimivat huonosti.

Hyvin oivallettu, lisäinvestointi ei olisi tuonut mainittavaa nopeuslisäystä.

Tuossa tilanteessa myöskään kalliimmasta 4G-liittymästä ei ole juuri hyötyä.

Liian pieni kakkupala (Kuva: Maailman p****n ruokablogi)

4G on verrattavissa kakkuun. Mitä enemmän asiakkaita on jonossa, sitä vähemmän kukin kakkua saa. Lopulta kakkupala voi olla niin pieni, ettei sen syömiseen nautintoa aikaan saa.

Hyvä uutinen on se, että näissä liittymissä ei ole sentään datakattoa.

Nyt soi Refuzion & Da Tweekaz - Because Of You (Radio Edit).

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Kertomasi perusteella verkossa saattaisi olla samanaikaisia käyttäjiä enemmänkin, joka sitten taas tiputtaa nopeuksia. Voit laittaa tarkemman osoitteen  vielä meille yksityisviestillä @OmaYhteisö-tiimi niin voidaan kurkata tilannetta tarkemmin ja onko osoitteen osalta alueelle suunniteltu esimerkiksi verkonparannuksia lähiaikoina. Tällaisista “ruuhka” tilanteista olisi meidänkin päässä aina ensiarvoisen tärkeää saada tietoa eteenpäin verkkosuunnittelunkin puolelle, jotta verkkoa saadaan paranneltua siellä missä tarvetta on. :relaxed:

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Luulisi, että Elisa Automate tiirailee koko ajan verkno KPI-arvoja, ja sitten suunnittelee parannusehdotuksia.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Ei ihan noin mustavalkoisia olla…

4CA voi olla kyllä ratkaiseva, sillä jos päätelaitteet istuvat taajuuksilla 800+1800, niin sitten tuo huawei saattaa myös istua niillä. 5CA, 700+800+1800+2100+2600 tuki löytyy vain Sony Xperia X1 ja X5 -puhelimista, eikä niistäkään ilman kikkailua.

Kiinteä auttaisi toki,

 

mutta miten muut toimijat toimivat?

Mietin itsekin, että jos kännykän netti toimii kuitenkin hyvin niin luulisi, että jokin muukin 4CA laite auttaisi asiaan. Mutta totta sekin, että ei rahaa kannata lisää käyttää uusiin laitteisiin, jos ne kuitenkin toimivat huonosti.

 

Nyt täytyy olla vähän eri mieltä hpgurun kanssa siitä, etteikö laitteella ja liittymällä olisi merkitystä myös ruuhkatilanteessa. B525 laite vs. Netgear M1100/2100 tapauksessa, jossa tukiasemassa on 3-4CA Huawei helposti jää alhaisempiin nopeuksiin, koska käyttää vain kahta taajuutta ja vain 64QAM. Myös nopeampi liittymä auttaa hieman ruuhkassa, koska saa enemmän resursseja kuin hitaammat liittymät. 

 

Soukassa ei kyllä ole 5CA tukiasemia, jossa olisi esim. 700MHz B28 taajuutta. Maksimissaan 3CA ovat Elisan tukiasemat alueella. Kannattaa katsoa toinen viesketju @Mire https://yhteiso.elisa.fi/mobiililaajakaista-8/auttaako-mobiililaajakaistan-taajuuden-vaihtaminen-nopeuksissa-515459

jossa tästä olen jo kirjoittanut. Todennäköisesti käyttöpaikkasi on hieman epäoptimaalinen tukiasemaan nähden - tämän jo tuo SINR osoittaa. Signaalin voimakkuus (RSRP) on ihan hyvä sisätiloiksi ja laatukin vielä menettelee  (RSRQ), mutta häiriöitä on paljon.  Tällöin parempi laite useammalla taajuudella pystyy kompensoimaan tuota haasteellista käyttöpaikkaa paremmilla nopeuksilla. Jos 4 henkilöä käyttää nettiä 2CA Huawein kautta ja itse käytät pelkän puhelimen kautta, joka on paljon kehittyneempi laite niin onhan se selvää kenellä tökkii ja kenellä ei helpommin.

 

Eli nimenomaan paremmalla laitteella ja nopeammalla liittymällä on tilanteessasi nyt mahdollista saada hieman parempia nopeuksia. Myös muiden operaattorien testaus on suositeltavaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Kyllä, jäähän se, siis jos Elisalla on ylipäätään jossain parempia alueita. Jos asuu jossain maaseudulla, esim. Tervossa, siellä tuskin on mitään 600 Mbps -alueita 4G-verkossa. Toki jos on juuri nyt ostamassa 4G-laitetta, niin kannattaa ostaa mahdollisimman kyvykäs.

Kuitenkin nyt 5G laajenee ja pilotoidaan jo “oikeassa elämässä”. Kilpailija on tuomassa sen juuri näillä sekunneilla Tampereelle omakotitaloalueille eli myös 5G-laitteita voi harkita. Juuri nyt ei kannata 4G-laitteita ostaa, jos on omakotitaloalueella, koska 5G saattaisi olla parempi.

Kun 5G tulee okt-alueelle saataville, viipalointitekniikkaa käyttämällä asiakkaalle taataan 100 Mb/s -nopeus 1 Gb/s -liittymällä ja alkuun kun asiakkaita ei ole paljon - nopeus voi olla selkeästi parempi jopa 50-75 prosenttia maksimista. B715 on kyvykäs Huawei-modeemi, eikä hintava.

Hienoa, että toit eriävän mielipiteen. Jokaisella ratkaisulla on puolensa.

Ruuhkattomalla alueella B525 suorituu maksimilla 50 megan liittymällä 300 megan alueella, siksi uskallan sitä suositella, jos tietää Elisan verkon toimivan, eikä ole nopeimmasta päästä.

Meidän laite on kilometrien päässä 600 Mb/s -verkosta, joten tuskin ainakaan silloin nopeutta tulisi yhtään lisää. Voi toki olla että Elisa laajentaa 600M-peittoa vastaisuudessa. Sitä odotellessa.

Nyt soi Warface - Day One (Radio Edit).

Käyttäjätaso 3

Itselläni kyykytti 100 megan kiinteä ja syyksi selvisi lopuksi nuoriso. Ei tarvitse montaakaan youtuben ja netflixin käyttäjää kun tuo on täysin tukossa tuo kaista. Joutusin päivittämään boxin sellaiseen missä sai säätää enemmin asioita esim. paljonko mikäkin härpäke saa kaistaa tai mitkä toiminnot on tärkeämpiä. Ennen tuon boxin hankkimista ei oikeen mikään peli pyörinyt ilman lagi sirkusta pingit katossa. Eli syynä ei ole välttämättä niinkään nopeus vaan käyttäjät. Varsinkin ilman mitään rajoituksia, kun nuita videoita ladataan valmiiks niinkovalla nopeudella kun kaistaa vaan saadaan irti. Tästä johtuu että yksikin youtuubin käyttäjä voi tukkia verkon aika tehokkaasti, jos katselee paljon lyhyitä videoita, 

Käyttäjätaso 5

Olen sitä mieltä, että jos vähänkin pelailee tai netin käyttö on muuten kovaa, niin erillinen kunnon reititin kannattaa hankkia. Tuntuu, että näiden yhdistelmälaitteiden jossa on modeemi ja reititin, niin reititin riittää lähinnä kevyeen käyttöön. Modeemi siltaavaksi vaan ja tehokas reititin perään. Hyvällä reitittimellä voi rajoittaa laitteiden kaistan käyttöä vaikkapa.

Osallistu keskusteluun