Kysymys

Nopeuden äkillinen romahtaminen


  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Hei. Ostin 1.7 Saunalahden prepaid mobiililaajakaistan ja netti toimi täysin moitteettomasti koko kuukauden. Tilasin 4mb kuukausipaketin ja 1.8 lähtien, kun tuon olisi pitänyt tulla voimaan niin yhteyden nopeus romahti täysin. Koko viikkona nopeus ei ole noussut yli 384 kbps tason. Olen kokeillut sammuttaa tietokoneen, ottaa tikun pois ja pistää takaisin kiinni vasta windowsissa mutta ei ole auttanut. Kokeilin myös asentaa uudelleen ajurit sekä "mobiililaajakaista" ohjelman mutta sekään ei auttanut. Sen sijaan "prepaid" alalehti katosi kokonaan ohjelman etusivulta. Yhteys siis toimi hienosti koko heinäkuun ajan mutta tämän kuun alusta(kun tuon 4mb olisi pitänyt astua voimaan) on siis yhteys ollut todella hidas. Signaali on jatkuvasti 100 ja yhteys HSPA. Tikku on ollut kiinni pöytäkoneessa.

EDIT: Laite on siis E153. Vikapalveluunkin soitin ja pyysivät kokeilemaan toisessa koneessa mutta mitä se auttaisi, kun kerran koko heinäkuun toimi hyvin samassa paikassa?

11 kommenttia


... Signaali on jatkuvasti 100 ja ...


et tietenkään ole tutkinut kentänvoimakkuuksia tai suorastaan häiriöarvoja HuiHaiMonitorilla ... siis ennen ja jälkeen tuon muutoksen

edit: siis MLK toitotti minullekin satasta, MWconn ainakin ensialkuun näytti -83 dBm. Sitten tikun paikkoja vaihdellessa löytyi parempi sijoitus, kenttä nykyään tyypillisesti  -65 ... tätä kirjoittaessa kylläkin vain -67

et tietenkään ole tutkinut kentanvoimakkuuksia tai suorastaan häiriöarvoja HuiHaiMonitorilla ... siis ennen ja jälkeen tuon muutoksen


Miten tämä tehdään?
tätä kirjoittaessa kakkos- ja kolmoshakemistosivujen taitteessa on viestiketju "HuiHaiMonitori". Kyseessä siis täällä ahkerasti kirjoittavan asiantuntijan KoTe60 tekemä ohjelma ja ohjelman latauslinkki on tuossa ketjussa

edit: ainiin, MWconn on nykyään käyttämäni yhteysohjelma (MLK:n sijaan), sekin näyttää kentän (ja muuta ja tarkkailee yhteyttä ja palauttaa tarvittaessa automaattisesti)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
On se ihmeellistä, miten mobiili"laajakaistaa" käyttävän asiakkaan pitää ymmärtää radiotekniikasta lähes insinööritason tutkinnon verran  ???
Eiköhän se nyt riitä, että jos operaattori mainostaa esim. 15 Mbit/s yhteyttä niin se toimii sillä nopeudella. Vai olisiko operaattorien kenties muutettava harhaanjohtavaa markkinointiaan siten, että myyminen aloitettaisiin MINIMInopeudella ja sitten luvataan, että kun olet todella onnekas voit erittäin hyvissä olosuhteissa saavuttaa 2/3 nopeuden teoreettisesta MAKSIMInopeudesta. Eihän se tietysti ole niin myyvää:
"Nyt surffaat netissä 0,2 Mbit/s nopeudella edullisella kk-maksulla ilman datasiirtorajaa! Parhaissa mahdollisissa olosuhteissa voit päästä hetkellisesti surffaamaan jopa 10 Mbit/s nopeudella. Liittymän tyypillinen nopeuden vaihteluväli on 0,2-6 Mbit/s."

On se ihmeellistä, miten mobiili"laajakaistaa" käyttävän asiakkaan pitää ymmärtää radiotekniikasta lähes insinööritason tutkinnon verran  ???
Eiköhän se nyt riitä, että jos operaattori mainostaa esim. 15 Mbit/s yhteyttä niin se toimii sillä nopeudella. Vai olisiko operaattorien kenties muutettava harhaanjohtavaa markkinointiaan siten, että myyminen aloitettaisiin MINIMInopeudella ja sitten luvataan, että kun olet todella onnekas voit erittäin hyvissä olosuhteissa saavuttaa 2/3 nopeuden teoreettisesta MAKSIMInopeudesta. Eihän se tietysti ole niin myyvää:
"Nyt surffaat netissä 0,2 Mbit/s nopeudella edullisella kk-maksulla ilman datasiirtorajaa! Parhaissa mahdollisissa olosuhteissa voit päästä hetkellisesti surffaamaan jopa 10 Mbit/s nopeudella. Liittymän tyypillinen nopeuden vaihteluväli on 0,2-6 Mbit/s."



Täysin samaa mieltä. Täytyy olla jos minkälaista monitoria ja ohjelmaa, etsiä voimakkuuksia lisäantenneilla ja jatkokaapeleilla. Nopeudet ovat kyllä romahtaneet totaalisesti. Olisikohan Saunalahdella vähän itsetutkiskelun paikka? Viimeinen Kuluttaja-lehtikin kertoi näistä "huippunopeista" laajakaistayhteyksistä, joiden mainoksissa hehkuttamiin lukemiin ei päästä kuin suurissa unelmissa:kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä, kun joka toisen kourassa on älypuhelin nettiyhteydellä. Ei hyvä  😠
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
15M on aina teoreettinen maksimi eikä toteudu juuri koskaan.

Useimmat asiakkaat saavat Nopsallaan 1-2M verran tavaraa verkosta.

Netin nopeuteen vaikuttaa sijainti, laitteisto ja verkon ruuhka.
Kuluttajaviraston lakimiehen, Miina Ojajärven mukaan nykyiset liian väljät sopimusehdot eivät lupaa yhtään ja niitä pidetään lain vastaisina. (Kuluttaja-lehti 5/2011 " Liian monta ongelmaa")

Kyllä tuotteen, jota mainostetaan näyttävästi pitää toimia niillä softilla ja varusteilla jotka sitä hankittaessa on mukana tulleet. Ei ole mitään järkeä, että asiakkaan pitää päivittää ja imuroida ohjelmia jotta saisi edes jonkinlaisen yhteyden kyhättyä. Itsellä on tämän kesän aikana tippunut nopeus mökkiliittymässä himpun alle megaan, kun aiemmin pääsi parhaimmillaan tuollaiseen 3-4 megaan. Ei tämä pelkästään Saunalahden ongelma ole. Samassa junassa näyttävät muutkin operaattorit olevan.
Käyttäjätaso 3
Ennen töissä HTC desirellä nopeus n. 5 megaa. Nykyään 3-4 megaa. 
Ennen kotona Desirellä ja mokkulalla 4-5 megaa . Nyt n.3 megaa. ???

Ja huippuna!
Viime kesänä mökillä Desirellä ja mokkulalla 3-5 megaa. Nyt n .0.4 megaa.  :o

Ja lisäksi keväällä alkanut mokkulan pätkiminen kotona.

Meitä kusetetaan ja pahasti.  😢

Ennen töissä HTC desirellä nopeus n. 5 megaa. Nykyään 3-4 megaa. 
Ennen kotona Desirellä ja mokkulalla 4-5 megaa . Nyt n.3 megaa. ???

Ja huippuna!
Viime kesänä mökillä Desirellä ja mokkulalla 3-5 megaa. Nyt n .0.4 megaa.  :o

Ja lisäksi keväällä alkanut mokkulan pätkiminen kotona.

Meitä kusetetaan ja pahasti.  :'(


Voisikohan nyt joku Saunalahden edustaja ottaa kantaa asiaan. Muutakin kuin "ottakaa yhteyttä asiakaspalveluun". Joku tässä mättää ja pahasti!  Tämä on todella kaukana mainoksien lupauksista.
Käyttäjätaso 5
Jos liittymä ei toimi missään muuallakaan yhtään nopeammin, niin kannattaa varmaan kysyä asiakaspalvelusta olisiko liittymätiedoissa jotain virhettä, esim. nopeusprofiili muutettu tms.  ::)
Käyttäjätaso 5
no mullakin oli toiminut espoossa nopsa elokuun 8 päivästä joulukuun 17 päivään asti noin 8-12 megan vauhdilla, no kun palasin keskisuomesta joululomista takaisin espooseen niin netin nopeus oli romahtanut sinne noin 0,4 megan tietämille. viikon katoin sitä hidastelua ja kun kysyin saunalahdelta syytä pätkimiseen niin ainoa mitä tekivät niin laittoivat noin 10 vikailmoitusta ja kehottivat ottamaan yhteyttä omaguruun.

homma toimi aina välillä noin 1-2 päivää kun tukiasemaa resetoitiin mutta lopullisesti yhteys rupesi toimimaan vasta toukokuun alussa, saas nähdä toimiiko nopsa kun palaan lomilta takaisin espooseen.

Osallistu keskusteluun