Nopeudet tippui

  • 6 kesäkuu 2017
  • 8 kommenttia
  • 519 katselukerrat

  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
Jotain ihmeellistä tapahtui nyt viime viikonloppuna elisan yhteyksissä.

Itse asun alle 100m päässä elisan tolpasta ja kännykkäliittymällä on yhteys ollut vuorokaudenajasta tai sijainnista tontilla/talossa 50mb. Rajautunut siis aina liittymän max nopeuteen.

Tästä rohkaistuneena tilasin mobiililaajakaistan joka saapui viime perjantaina.
Liittymän asensin elisalta hommattuun zte mf286 purkkiin, ja eikun testaan.

Ihmetys oli suuri kun uusi liittymä rajautuu koko ajan ~10mb :?
Samaan aikaan samassa paikassa puhelimen liittymällä onnistuu edelleen 50mb nopeudet.

Tottakai siinä vaiheessa purkin asetuksiin käsiksi ja lukitsemaan 4g verkkoon ja testaamaan eri taajuuksia.
Ei apua. Parhaimmillaan pääsee vain tuohon 10mb nopeuteen 1800 ja 800 taajuudella...

Asiakaspalveluun soittoa ja sovittiin että teknisestä tuesta soittaa lauantaina iltapäivällä.

Lauantaina tekninen tuki ensiksi resetoi mobiililaakakaista liittymän.
Ei auttanut asiaan.

Tässä vaiheessa kännykän liittymä toimi vielä normaalisti 50mb nopeudella.
Tekninen tuki ehdotti uuden mobiililiittymän testausta kännykkään.

Kännykällä mobiililaajakaistan nopeus oli sama kuin zte purkilla ~10mb. Eli ei vikaa laitteissa...

MUTTA nyt tullaan siihen kurjimpaan juttuun.

Laitoin kännykkään oman simmin takaisin ja nyt senkin nopeus rajautuu tuohon 10mb!!??
Ei auta vaikka kävelee suoraan tuohon elisan antennin viuhkan alle.
Nyt muutaman päivän testannut eri vuorokauden aikoina ja sama nopeus koko ajan. Rajautuu ~10mb!!

Tekninen tuki on tätä yrittänyt selvitellä. Liittymät on resetoitu ja todettu ettei antenniin ole tehty muutoksia... Perustelevat vaan että nopeudet voi vaihdella :@

Yhteys on cellmapperin mukaan tuohon lähitolppaan ja vahvuudet hyviä.




Eilen kävin 10km päässä ja testasin nopeuden eri antenniin, niin siellä pääsi taas normi nopeuksiin, mutta kotona nopeudet on nyt kokoajan tuon 10mb tai alle :(

Mitähän ihmettä tapahtui :?




8 kommenttia

Asiakaspalvelun tekninen tuki nosti kädet pystyyn... Tolpan ruuhkautumisella perustelevat kun eivät löydä mitään vikaa.
(Tämä ei kyllä voi pitää paikkaansa, kun vuorokauden aika ei vaikuta nopeuteen)

Outoa tässä oli, että ensin vuorokauden toimi samaan aikaan kaksi elisan liittymää samassa paikassa eri tavalla. Uusi mobiili koko ajan ~10mb ja kännykän liittymä kuten aina ennenkin 50mb. Tässä vaiheessa olin asiakaspalveluun yhteydessä uuden liittymän hitaudesta.

Sitten yhtäkkiä myös kännykän liittymä tipahti tuohon 10mb nopeuteen.

No. Onhan tuo eka reklamaatio nyt vissiin "korjattu" kun siinä valitin liittymien erilaisesta nopeudesta samassa osoitteessa :P

Edelleen vuorokauden ajasta riippumatta molemmat liittymät toimivat latausnopeudella 6-10mb ja ulospäin nopeudet ovat 15-30mb.
Nämä nopeudet siis tuohon kodin viereiseen antenniin.
Muualla eri antenneihin yhdistyessä toimii kuten ennenkin ja pääsee 50mb nopeuteen.

Nyt siellä elisan päässä ne bitit suoraksi tuossa lähiantennissa! 😠
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Tuossa pitäisi tehdä suorituskykymittauksia jollain ajomittauksiin tarkoitetulla softalla. Ruuhka on kohtuu helppo todentaa, kun näkee päätelaitteelle annettujen resurssien määrän ja nopeuden korreloinnin. Sitä se tekee, kun luotetaan sokeasti koneeseen, voi jäädä häiriötilanne huomaamatta.

Tee speedtest tolla puhelimella, laita se speedtest käyntiin ja mene nopeasti tuonne Service modeen. Mitä näyttää RB DL arvoksi? Ilmeisesti tuossa on 4G+ tukiasema, kun osassa kuvista on 4G+ symboli, eli Carrier Aggregation.

Screenshottisi signaaliarvoilla ei mitenkään voi olla noin huonot nopeudet 24/7 tai sitten joku warepetteri vetää nettiä tukkoon.
Nyt lähti molemmat liittymät toimimaan. Mobiililaajakaista ja kännykkäliittymän nopeudet nyt 50mb :)

Mikä lie oli vikana? Elisalta ei asiasta mitään kuulunut... Pitää toivoa että toimii jatkossakin.
Nyt lähti molemmat liittymät toimimaan. Mobiililaajakaista ja kännykkäliittymän nopeudet nyt 50mb :)

Mikä lie oli vikana? Elisalta ei asiasta mitään kuulunut... Pitää toivoa että toimii jatkossakin.


Sama homma täällä. Ei liene sattumaa että molemmilla alkoi melkeen samaan aikaan toimimaan 😃
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Ettei vain olisi ollut vikaa Ellun päässä, vaikka kuinka kovasti asiakasta syytettiin. En ole erityisen vakuuttunut Elisan verkonvalvonnan/teknisen aspan käyttämiin vianetsintäkeinoihin. Eikö ole jotain lisenssiä, että saisi tiedot esille? Mene ja tiedä, tuskin koskaan saadaan tietää. Olisi kohtuullista, jos Elisa laskeutuisi norsunluutornistaan kertomaan, oliko vikaa heidän puolessaan.
Täälläkin alkoi toimimaan taas. Latausnopeus jopa 95Mbps kun aikaisemmin vajaa 60Mbps maksimissaan. Toivottavasti toimii nyt yhtä luotettavasti kuin aikaisemmin. Pari vuotta tuossa ehtikin vierähtää ilman ongelmia.
Käyttäjätaso 1
Samoin Hartolassa palasivat tänään nopeudet normaaliksi. http://www.speedtest.net/my-result/6358933652
Täälläpäin tapahtui sellainen ihme kun CA aikaan siirtyminen ja sen jälkeen nopeudet on olleet reilusti alle 5Mbps melkeinpä milloin tahansa mitattuna. Jokunen satunnainen 10-20Mbps piikki saattaa tulla vastaan. Sehän vasta hyvää tekee käytölle.

Olen jo luovuttanut 3 vikailmoituksen jälkeen ja vaihtanut kotinetin toiseen operaattoriin. Samasta tukiasematolpasta tulee samoilla laitteilla - eri operaattorin lastulla, 50/20. Ei kuulemma ruuhkan takia ole mitään tehtävissä. Ihme homma kun ruuhka kestää 6 kk suoraa huutoa.

Cellmapperin tukiasema eNB567 solu 3.
Vekkuli juttu kun menet 85dbm kuuluvuuden alueelle, samaan tolppaan - nopeus ei juuri 10mbps yli nouse.

800+1800 tolpassa olis tarjolla - molemmat tai vain toinenkin näistä yhtä surkeaa suorituskykyä.

Mitenkäs sais rahat takas palvelusta joka ei toimi luvatulla tavalla?

Ai niin. 4g+ aikaan siirryttiin viimevuoden lopulla. Jippii.

Osallistu keskusteluun