Vastattu

Nopeudet tippuneet radikaalisti - missä syy?

  • 4 kesäkuu 2017
  • 35 kommenttia
  • 2011 katselukerrat

Hankin 4G -mobiililaajakaistan viime syksynä. Laite on Huawei-B315

Yhteydet olivat 30mb molemmin puolin.

Tällä hetkellä latausnopeus on 4-10mb vuorokaudenajasta riippumatta.
Laitteen paikka on ollut koko ajan sama eikä ympäristössä ole tapahtunut olennaisia muutoksia.

Päivitin laitteen firmwaren ihan vasta. Vaaleansininen valo palaa ja 4G yhteys pitäisi olla toiminnassa, langattoman verkon laadun ositin näyttää kolmea palkkia.

Mikä voi vaikuttaa laadun heikkenemiseen? Netin laatu ei vastaa lähellekään sitä laatua, josta maksan ja jonka tarvitsen.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 5 kesäkuu 2017, 07:43

Päivitin laitteen firmwaren ihan vasta. Vaaleansininen valo palaa ja 4G yhteys pitäisi olla toiminnassa, langattoman verkon laadun ositin näyttää kolmea palkkia.

Alkoiko ongelma ennen vai jälkeen tuon päivityksen?
Katso alkuperäinen viesti

35 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Netin laatu ei vastaa lähellekään sitä laatua, josta maksan ja jonka tarvitsen.
Maksat netistä, joka on vähintää 5 Mbit/s. Se mitä tarvitset, on sitten toinen juttu.

Netin nopeutta voi hidastaa esim.
- yhä useampi siirtyy käyttämään mobiilinettiä pääasiallisena nettiyhteytenä
- yhä useampi siirtyy katsomaan tv-ohjelmansa netin kautta
- yhä useammalla juniorilla (kaikilla?) on puhelimessaan yhä tehokkaampi ja tarkemmin hyödynnetty nettiyhteys
Sitten asiaan voi vaikuttaa myös
- lähettimiin tehtävät muutokset
- lähettimen ja käyttöpaikan välillä tapahtuneet muutokset (ml. puihin tuli lehdet...)
- laitteen ongelmat, mukaanlukien firmis

Onko se Elisalta hankittu modeemi?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Ne palkit siinä reitittimessä eivät osoita signaalin laatua. Laadun näet hallintaliittymän kautta, RSRQ arvona. Veikkaan, että se on jossakin -10 -14 tasolla.
Joo ite huomasin saman asian oman 4G netin kaa. Parin viime päivän aikana tippunu reilusta 100mb:sta sinne 7-8 mb:n. Se on yks ja hailee mitä kv36 kirjotti tohon koska siis yhteyden laatu on tippunu huomattavasti. Varsinkin koneella paljon aikaa viettävänä nää asiat huomaa helposti. Ja siis tähän loppuun lisätäkseni se yhteys ei muutu yhtään mihinkään tosta ja koko ajan pysyy 6-7 mb:n tienoilla. Se tässä kummallista onkin.

EDIT: Unohdin mainita että packet lossia on tullu samalla se 1-2%
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Päivitin laitteen firmwaren ihan vasta. Vaaleansininen valo palaa ja 4G yhteys pitäisi olla toiminnassa, langattoman verkon laadun ositin näyttää kolmea palkkia.

Alkoiko ongelma ennen vai jälkeen tuon päivityksen?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Olisi p-leen paljon helpompaa selvittää ongelmatilanteita itselleen ja operaattorille, jos otettais tarkat signaaliarvot (RSRP, RSRQ, SINR/SNR) ja käytetyn solun tunnus talteen silloin, KUN YHTEYS TOIMII (edes tyydyttävästi).

Sehän lienee selvää, ettei yht'äkkisiä ympärivuorokautisia huonoja nopeuksia aiheuta ruuhka. Ainakaan muiden kuin operaattorin aspan tai asiasta mitään ymmärtämättömien mielestä...
Käyttäjätaso 7
Se on yks ja hailee mitä kv36 kirjotti tohon koska siis yhteyden laatu on tippunu huomattavasti.
Ai? Mielestäni kirjoitin myös syitä, miksi yhteyden laatu voi heikentyä.

koko ajan pysyy 6-7 mb:n tienoilla
Viittaa nimenomaan siihen, että kyse ei ole ruuhkasta, vaan huonosta yhteydestä. Vika voi olla ns. kuuluvuudessa, tai sitten heikossa laadussa eli häiriöiden määrässä.

Ihan ensimmäisenä kannattaa katsoa, mitä oma laite sanoo yhteyden laadusta. Siis ei ne palkit, vaan hallintasivujen antamat numeroarvot (joita voi olla enemmän tai vähemmän, riippuen laitteesta ja firmiksestä)
kv36 ei se vika siinä ole kun modeemi on reilu puoli vuotta pysysnyt samassa paikassa eikä ympäristökään oo miksikään muuttunu ja kun listasit näitä asioita aiemmassa kommentissasi niin yksikään noista ei viittaa ympäri suomen tippuneisiin nopeuksiin paitsi jos sattumalta tekevät lähettimissä muutoksia yhtä aikaa koko suomessa. Olettaen siis että ei sattumalta asuta kaikki samalla paikkakunnalla.

Sehän lienee selvää, ettei yht'äkkisiä ympärivuorokautisia huonoja nopeuksia aiheuta ruuhka. Ainakaan muiden kuin operaattorin aspan tai asiasta mitään ymmärtämättömien mielestä...
Näinpä ja nyt kun on jatkunut perjantaista asti sama ongelma yötä päivää.

Tähän vielä lisätäkseni että en ole mikään peruspetteri näissä hommissa mutta en myöskään ammattilainen ja sanon että vikä löytyy tuolta elisan päästä.
Käyttäjätaso 7
modeemi on reilu puoli vuotta pysysnyt samassa paikassa eikä ympäristökään oo miksikään muuttunu.

Oletko kysynyt aspasta ettei käyttämäsi tukiaseman antenneja/keiloja ole suunnattu uudelleen???? Oletko varma , että modeemi muodostaa yhteyden samaan tukiasemaan kuin ennekin????
modeemi on reilu puoli vuotta pysysnyt samassa paikassa eikä ympäristökään oo miksikään muuttunu.

Oletko kysynyt aspasta ettei käyttämäsi tukiaseman antenneja/keiloja ole suunnattu uudelleen???? Oletko varma , että modeemi muodostaa yhteyden samaan tukiasemaan kuin ennekin????


Juuri soitin sinne ja sitähän sieltä vastattiin mitä arvelinkin että ei voida asialle mitään kun vaihteluvälien sisäpuolella arvot sun muuta mitä ne sieltä nyt vastaakaan näissä asioissa. Vastasivat vaan että ruuhkaa on aluella mutta ei osannut sanoa että miksi ruuhkautunut 3 päivää putkeen. Ruuhkastahan tässä ei ole kyse koska tippunu sieltä yli 100mb tienoilta nyt max 7.5mb:n ja alimmillaan aiemmin ollut 20 megaa. 500m mastosta asutaan että ei sekään pitäisi ongelma olla.
Käyttäjätaso 7
Hmmm....

Kyllä se yhteys huono voi olla ihan lähiyhteydelläkin eikä käsittääkseni laitevikaakaan modeemissa ole pois suljettu.

Muutkin ovat sinulle asiasta jo kertoneet , mutta toistan vielä, että auttaisi huomattavasti , jos kertoisit mitä signaaliarvoja modeemisi näyttää (RSSI , RSRP , RSRQ , SINR jne) , jos mahdollista.

https://www.taisto.org/Mobiiliverkkotekniikka
Käyttäjätaso 7
500m mastosta asutaan että ei sekään pitäisi ongelma olla.

Onko se seudun ainut masto, tai oletko ihan 100% varma, että olet kiinni juuri siinä mastossa? Lisäksi, jos keila ei satu osoittamaan sopivaan suuntaan, tuollakin etäisyydellä voi olla huono kuuluvuus. Ja niitä lähettimen suuntauksia myös muutetaan välillä, kun yritetään parantaa jonkun alueen yhteyttä, jolloin siinä samalla jonkun toisen yhteys voi heikentyä.

Niin ja onko yhteysnopeus mitattu wlanin vai verkkopiuhan kautta? Mikä modeemi (ja mistä hankittu = kenen firmis)?

ps. täällä on ihan joka viikko porukkaa valittamassa yhteysnopeuksien laskusta, ympäri maata. Se ei tarkoita, että Elisalla olisi maanlaajuisia ongelmia joka viikko.
https://gyazo.com/c22b5982e664153a0c27472d57f621da
Tuossa sokratekselle nuo arvot.

Ja kv36:lle, olen aivan varma että tuohon mastoon oon kiinni koska seuraava masto on sitten reilun kolmen kilometrin päässä ja juuri mapsista katoin matkaksi 280 metriä eikä se 500 metriä minkä aiemmin sanoin. Lisäksi kun tarkemmin aloin ajattelemaan niin tää elisan 4g ollu 1,5 vuotta eikä sen puoli vuotta (menin sekaisin vuodessa 😃 eikä ikinä oo samanlaisia ongelmia ollu. Aspa kero syyks ruuhkaa mutta ei tää ruuhka voi useempaa päivää kestää muuttumatta koskaan. Langasta nopeus tottakai koska ei wlan anna luotettavia tuloksia, Huawein modeemi ja firmwaret katottu ensimmäisenä.

https://gyazo.com/91a53a65f6eb5523c1d8eb58de3f6597
Tossa vielä gifinä speedtestin downi, eli tekee korkean piikin esim 25mb:n josta sitten tippuu tuohon kuuteen megaan ja siitä ei sitten ylös nouse. Ikinä en aiemmin oo saanu noin tasasta lukemaa 4gllä tällä alueella.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Signaaliarvoista päätellen yhteys on 3-5 km:n päässä olevaan LTE800-mastoon tai sitten kolmen seinän takaa siihen lähempään mastoon, joka kenties LTE1800.

Onko laite lukittu taajuudelle?
Käyttäjätaso 7
Hmmmm...

Ei noissa signaaliarvoissa suurta vikaa ole. Itselläni jonkun verran huonommillakin saan 30..40 Mbit/s 1800 MHz alueella.

Onko siinä modeemissa mahdollisuus pakottaa yhteys joko 1800 MHz tai 800 MHz LTE-verkkoon?? Viittaisi vähän siihen , että tällä hetkellä yhteys on 800 MHz verkkoon.

Ei kai vain tukiasemassa ole tehty päivitys ja tuotu tuki molemmille em. taajuuksille. Toki voihan se laite olla vikaantunutkin ja sen voi testata jollakin toisella laitteella. Joskus myös SIM saattaa mennä rikki. No se ei oikein vaikuta todennäköiseltä , kun yhteys kuitenkin muodostuu.
Signaaliarvoista päätellen yhteys on 3-5 km:n päässä olevaan LTE800-mastoon tai sitten kolmen seinän takaa siihen lähempään mastoon, joka kenties LTE1800.

Onko laite lukittu taajuudelle?


Laite on lukittu 4Glle ja tää ongelma toistuu molemmilla 800mMHz ja 1800 MHz verkoilla (testattu on). Ainut ero vaan että tuo 800MHz yhteys on heikompi ja antaa vain noin 4mb yhteyden kun taas 1800MHz lukittuna antaa maksimissaan nämä aiemmat tulokset mistä puhuin. Tää ongelmahan alko viime perjantaina aivan yhtäkkiä striimejä kattoessa ja jatkunu yönki yli esim NHL-finaaleja katottaessa. Sitä ennen toimi aivan loistavasti useiden kymmenien ja välillä yli 100mb latausnopeudella.
https://gyazo.com/2a559c8b24b148ec1403426ee97f2883

tuossa arvot tosiaan 800MHz tolppaan lukittuna

ja

Tässä 1800MHz tolppaan

https://gyazo.com/bb1be704abea25755c2cb9524577c510

EDIT: lisään vielä että sim-kortin vaihtaminen puhelimeen ei auttanut asiaa ja samat nopeudet ja ongelmat jatku siinäkin
Hankin 4G -mobiililaajakaistan viime syksynä. Laite on Huawei-B315

Yhteydet olivat 30mb molemmin puolin.

Tällä hetkellä latausnopeus on 4-10mb vuorokaudenajasta riippumatta.
Laitteen paikka on ollut koko ajan sama eikä ympäristössä ole tapahtunut olennaisia muutoksia.

Päivitin laitteen firmwaren ihan vasta. Vaaleansininen valo palaa ja 4G yhteys pitäisi olla toiminnassa, langattoman verkon laadun ositin näyttää kolmea palkkia.

Mikä voi vaikuttaa laadun heikkenemiseen? Netin laatu ei vastaa lähellekään sitä laatua, josta maksan ja jonka tarvitsen.


En ole kuluneen kuukauden aikana mitannut nopeuksia kovin systemaattisesti. Satuin hankkimaan HBO:n pari viikkoa sitten, ja sitä myötä huomasin, että jopas bufferoi koko ajan.
Netin laatu ei vastaa lähellekään sitä laatua, josta maksan ja jonka tarvitsen.
Maksat netistä, joka on vähintää 5 Mbit/s. Se mitä tarvitset, on sitten toinen juttu.

Netin nopeutta voi hidastaa esim.
- yhä useampi siirtyy käyttämään mobiilinettiä pääasiallisena nettiyhteytenä
- yhä useampi siirtyy katsomaan tv-ohjelmansa netin kautta
- yhä useammalla juniorilla (kaikilla?) on puhelimessaan yhä tehokkaampi ja tarkemmin hyödynnetty nettiyhteys
Sitten asiaan voi vaikuttaa myös
- lähettimiin tehtävät muutokset
- lähettimen ja käyttöpaikan välillä tapahtuneet muutokset (ml. puihin tuli lehdet...)
- laitteen ongelmat, mukaanlukien firmis

Onko se Elisalta hankittu modeemi?


Jep, on Elisalta hankittu modeemi.

Totta, 5mb on "sallituissa" rajoissa. Testasin kaikkien palveluntarjoajien yhteyttä ennen kuin valitsin Elisan ja luovuin ADSL:stä, kun Elisa lupasi parempaa. Ja paljon parempaa se laatu onkin ollut tähän asti.

Asiakaspalvelusta/teknisestä tuoesta itse asiassa soittivat tänäänja syy näyttäisi olevan, että modeemi yrittää väkisin hakea yhteyden kolmanneksi kauimmaisesta tukiasemasta, joka on ruuhkaisella asuinalueella. Jostain syystä modeemi ei halua ottaa yhteyttä lähimmälle (n. 3 km) tukiasemalle, joka on kotini ja aakean laakean pellon toisella reunalla.

Nyt ihmetellään miksei modeemi halua käyttää näitä lähempänä olevia vähemmän ruuhkaisia tukiasemia.
modeemi on reilu puoli vuotta pysysnyt samassa paikassa eikä ympäristökään oo miksikään muuttunu.

Oletko kysynyt aspasta ettei käyttämäsi tukiaseman antenneja/keiloja ole suunnattu uudelleen???? Oletko varma , että modeemi muodostaa yhteyden samaan tukiasemaan kuin ennekin????


Tässäpä oli todennäköinen syy ongelmalle. Aspa soittelikin tänään. Modeemi pakottaa jostain syystä yhteyden vasta kolmanneksi lähimmälle tukiasemalle, joka on huomattavasti ruuhkaisempi kuin kaksi lähintä, joista lähimmän ja taloni välillä on vain peltoa.
modeemi on reilu puoli vuotta pysysnyt samassa paikassa eikä ympäristökään oo miksikään muuttunu.

Oletko kysynyt aspasta ettei käyttämäsi tukiaseman antenneja/keiloja ole suunnattu uudelleen???? Oletko varma , että modeemi muodostaa yhteyden samaan tukiasemaan kuin ennekin????


Tässäpä oli todennäköinen syy ongelmalle. Aspa soittelikin tänään. Modeemi pakottaa jostain syystä yhteyden vasta kolmanneksi lähimmälle tukiasemalle, joka on huomattavasti ruuhkaisempi kuin kaksi lähintä, joista lähimmän ja taloni välillä on vain peltoa.


No tämä selittäisikin kaiken. Mitäs tässä pitäs sitte tehä. Kiva ois saaha ihan Elisan omaltaki väeltä kommenttia asiaan.
Jotain ihmeellistä tapahtui nyt viime viikonloppuna elisan yhteyksissä.

Itse asun alle 100m päässä elisan tolpasta ja kännykkäliittymällä on yhteys ollut vuorokaudenajasta tai sijainnista tontilla/talossa 50mb. Rajautunut siis aina liittymän max nopeuteen.

Tästä rohkaistuneena tilasin mobiililaajakaistan joka saapui viime perjantaina.
Liittymän asensin elisalta hommattuun zte mf286 purkkiin, ja eikun testaan.

Ihmetys oli suuri kun uusi liittymä rajautuu koko ajan ~10mb :?
Samaan aikaan samassa paikassa puhelimen liittymällä onnistuu edelleen 50mb nopeudet.

Tottakai siinä vaiheessa purkin asetuksiin käsiksi ja lukitsemaan 4g verkkoon ja testaamaan eri taajuuksia.
Ei apua. Parhaimmillaan pääsee vain tuohon 10mb nopeuteen 1800 ja 800 taajuudella...

Asiakaspalveluun soittoa ja sovittiin että teknisestä tuesta soittaa lauantaina iltapäivällä.

Lauantaina tekninen tuki ensiksi resetoi mobiililaakakaista liittymän.
Ei auttanut asiaan.

Tässä vaiheessa kännykän liittymä toimi vielä normaalisti 50mb nopeudella.
Tekninen tuki ehdotti uuden mobiililiittymän testausta kännykkään.

Kännykällä mobiililaajakaistan nopeus oli sama kuin zte purkilla ~10mb. Eli ei vikaa laitteissa...

MUTTA nyt tullaan siihen kurjimpaan juttuun.

Laitoin kännykkään oman simmin takaisin ja nyt senkin nopeus rajautuu tuohon 10mb!!??
Ei auta vaikka kävelee suoraan tuohon elisan antennin viuhkan alle.
Nyt muutaman päivän testannut eri vuorokauden aikoina ja sama nopeus koko ajan. Rajautuu ~10mb!!

Tekninen tuki on tätä yrittänyt selvitellä. Liittymät on resetoitu ja todettu ettei antenniin ole tehty muutoksia... Perustelevat vaan että nopeudet voi vaihdella :@

Yhteys on cellmapperin mukaan tuohon lähitolppaan ja vahvuudet hyviä.




Eilen kävin 10km päässä ja testasin nopeuden eri antenniin, niin siellä pääsi taas normi nopeuksiin, mutta kotona nopeudet on nyt kokoajan tuon 10mb tai alle :(

Mitähän ihmettä tapahtui :?
Käyttäjätaso 1
Samaan aikaan täällä Hartolassakin nopeudet kyykähtivät http://www.speedtest.net/result/6355690204.png



Kilometri Rovaniemen keskustasta nopeudet ovat näyttäneet ympärivuorokautisesti tuolta jo viime torstaista lähtien. Miinus tietenkin tuo 35,85Mbps latausnopeudeksi saanut mittaus, minkä tein toisaalla. Asiakaspalvelija tuumasi, että ruuhkaa tukiasemassa ja helpottaa ehkä joskus elokuussa. Mitään vikaa ei myöntänyt olevan, vaan lähimpään tukiasemaan oli sitävastoin päivitetty kapasiteettia.
Sama Lahden seudulla, reilu 10km keskustasta.. Nopeudet tipahtaneet 2 mbps luokkaan. Tosin meillä aina olleet 8-12 välillä ja sen on riittänyt, mutta nyt on kyllä LUOKATONTA. B315 ollut 1,5 vuotta samalla paikalla "koskemattomana" ja nyt on nämä luokattomat nopeudet ilmestyneet. 1-2 kk ollut näin. Odoteltu muutosta tilanteeseen, mutta ei ole tapahtunut.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Pakko itsekin kommentoida. Havaitsin, että CA (4G+) ei aktivoidu ollenkaan eräässä tukiasemassa (Pukkila). Kontaktoin tuosta jo Elisan teknistä päivystysasiakaspalvelua, josta lähti tikettiä mobiiliverkon vianratkaisuun. Jotain yrittivät jo tehdä, mutta eivät yöaikaan lähteneet jotain toimenpidettä tekemään. Jospa CA heräilisi huomisen aikana.

Vähän epäilen, että on lipsahtanut tuotantoon viallista koodia tukiasemiin.

Osallistu keskusteluun