Kysymys

Nopeus

  • 7 helmikuu 2010
  • 58 kommenttia
  • 419 katselukerrat

  • Kokenut konkari
  • 145 kommenttia
Itselläni on käytössä vanha nopeudeltaan rajoittamaton Dataetu (tarkistin Sauniksen ASPA:sta). En kuitenkaan ole koskaan nopeutta testatessani päässyt mihinkään 5 Mbit/s nopeuksiin. Viimeksi kun testailin niin data liikkui alas melkein tasan tarkkaan 2 Mbit/s nopeudella. Testin suoritin aamuyöllä, joten tuskin oli hirveästi väistettävää muuta liikennettä. Lähinnä kiinnostaa nyt millaisia nopeuksia Saunalahden asiakkaat saavat. Saavatko 5 Mbit/s kaistaa ostaneet asikkaat todellakin tuolla nopeudella liikutettua bittiä? Itselläni herää kyllä kysymys onko tuossa mitään järkeä hankkia yli 2 Mbit/s mobiilidataa kun kerta sellaisia nopeuksia ei tunnu ihan hevillä irtoavan.

58 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Muistaakseni dataetu on rajattu juuri tuohon 2 Mbit/s, joka silloin hankinta aikaan oli se verkon max. nopeus. Tuo 5 Mbit/s kun on tullut myöhemmin...
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Haiskahtaa 2/1 Mbps mobiililiittymältä, tarkista nopeusprofiilisi ilmaisella http://www.nerve.org.za/mdma/ analysointiohjelmalla (tukee lähes kaikkia huihai motukkoja)

ps. operaattorisi yhteys-ehkä-joskus-odota-hallintaohjelma ei saa olla päällä samaan aikaan. (varaa COMx-portin)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kyseessä on siis MegaDataEtu, joka oli tarjolla vain maaliskuun lopulla 2007. Ainkin samaan aikaan myynnissä ollut MegaData on edelleen rajoittamaton eli teoreettinen maksimi on 8 Megaa. Uskoisin asian olevan sama tuon em palvelun kohdalla.

Sen sijaan tuossa tavallisessa DataEdussa samaan aikaan oli nopeusrajoituksena 128, joka on muistaakseni siitä hieman nopeutunut, oisko nykyinen raja 384.

Kyseessä on siis MegaDataEtu, joka oli tarjolla vain maaliskuun lopulla 2007. Ainkin samaan aikaan myynnissä ollut MegaData on edelleen rajoittamaton eli teoreettinen maksimi on 8 Megaa. Uskoisin asian olevan sama tuon em palvelun kohdalla.

Sen sijaan tuossa tavallisessa DataEdussa samaan aikaan oli nopeusrajoituksena 128, joka on muistaakseni siitä hieman nopeutunut, oisko nykyinen raja 384.


Kyseessä ei ole MegaDataEtu vaan täysin rajoittamaton DataEtu joka oli siis ensimmäinen ja täysin rajoittamaton data soppari (nopeutta tai määrää ei rajoitettu) tuon rajoittamattoman DataEdun jälkeen tuli DataEtu 128 , joka siis oli nopeuden osalta rajoitettu. Kummaa, että Sauniksen ASPA:n mukaan ei mitään rajoiteita dataliikenteessäni ole mutta silti tuntuu että rajoitin on asettu juuri tuohon 2 Megaan kun ei sen yii mene. Tuohon Saunikselta saatuun tietoon viitaten aloin epäilemään tuon bitin liikkumisen kykyä suuremilla kuin 2 Megan noupeuksilla mutta ilmeisesti kyllä bitti liikkuu kuhan namikat on Sauniksella vaan oikeassa asennossa. Ilmeisesti pitää ruveta hankalaksi asiakkaaksi ja soitella kyseisen puljun tekniseen tukeen. Luulisi, että siellä osataan sanoa onko joku rajoitin päällä vai missä mättää.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Ahaa niin vanha soppari, älä vain tee mitään muutoksia ite oma.Saunalahdessa ym. Olet oikeassa soita Saunis tekniseen tukeen, että tarkistaa nopeus profiilin max nopeuteen...


Kyseessä on siis MegaDataEtu, joka oli tarjolla vain maaliskuun lopulla 2007. Ainkin samaan aikaan myynnissä ollut MegaData on edelleen rajoittamaton eli teoreettinen maksimi on 8 Megaa. Uskoisin asian olevan sama tuon em palvelun kohdalla.

Sen sijaan tuossa tavallisessa DataEdussa samaan aikaan oli nopeusrajoituksena 128, joka on muistaakseni siitä hieman nopeutunut, oisko nykyinen raja 384.


Kyseessä ei ole MegaDataEtu vaan täysin rajoittamaton DataEtu joka oli siis ensimmäinen ja täysin rajoittamaton data soppari (nopeutta tai määrää ei rajoitettu) tuon rajoittamattoman DataEdun jälkeen tuli DataEtu 128 , joka siis oli nopeuden osalta rajoitettu. Kummaa, että Sauniksen ASPA:n mukaan ei mitään rajoiteita dataliikenteessäni ole mutta silti tuntuu että rajoitin on asettu juuri tuohon 2 Megaan kun ei sen yii mene. Tuohon Saunikselta saatuun tietoon viitaten aloin epäilemään tuon bitin liikkumisen kykyä suuremilla kuin 2 Megan noupeuksilla mutta ilmeisesti kyllä bitti liikkuu kuhan namikat on Sauniksella vaan oikeassa asennossa. Ilmeisesti pitää ruveta hankalaksi asiakkaaksi ja soitella kyseisen puljun tekniseen tukeen. Luulisi, että siellä osataan sanoa onko joku rajoitin päällä vai missä mättää.


Sanoisin kyllä että soittosi tueksi kannattaa tarkistaa liittymän profiili ensin sillä MDMA ohjelmalla kun se on niin helppoa, ainakin Huawei tikuilla.
Minulle asiakaspalvelusta annettiin useampaan kertaan tietoa että on rajoitettu, rajoittamaton, rajoitettua tahi ilman rajoitusta.
Vasta oman perustelun jälkeen asiassa edettiin.. Nooh..luovuin kyllä megadataedusta puhepaketin ja multisimmin vuoksi, mutta aivan kelpo etu oli tuo aikanaan.
Kiitos vinkeistä! Täytyy testata tuolla MDMA:lla mutta näyttää vahvasti siltä, että rajoitin iskee tasan tarkkaan 1.88 Mbps kohdalla kun ajaa speedtest.net testiä.

Haiskahtaa 2/1 Mbps mobiililiittymältä, tarkista nopeusprofiilisi ilmaisella http://www.nerve.org.za/mdma/ analysointiohjelmalla (tukee lähes kaikkia huihai motukkoja)


Suomenkielinen http://www.siptune.net/tiki-index.php?page=MDMA&highlight=mdma ' TARGET='_blank.
Tuntuu, että hiljalleen operaattorit Saunalahti/Elisa mukaanlukien ovat myyneet mokkuloita liikaa laitekapasiteettin nähden.
Siirryin puolitoista vuotta sitten mokkulan käyttäjäksi ja valitsin multi-SIM laajakaista 1Mt nimellisnopeudella. Ensimmäinen puolivuotta meni hyvin, nopeus oli useimmiten 0.6-0.9Mt paikkeilla (download) eikä katkoksia kovin paljon, jos oli, ne kestivät tunteja.
Vaikeudet alkoivat joulun 2008 tienoilla, yhteysnopeudet laskivat iltaisin herkästi 0.4Mt luokkaan ja varsinkin koululaisten kotiintulon jälkeen klo 16-18 olivat ajoittain jopa dataliikenteen pysähtyneisyyden aikaa. Koululaisten loma-ajat näkyivät hyvin nopeuksissa. Hidas jakso oli myös toukuussa 2009, jolloin Saunalahti jopa hyvitti 10 euroa melkein toimimattomasta kuukaudesta.

Nyt uudelleen viime joulusta alkaen nopeudet ovat usein alle 0.6.-0.3 luokkaa. Joskus kyllä 1-2 viikkoakin menee hyvin, mutta viimeiset 2 viikkoa ovat olleet hankalia ja lisäksi kymmeniä jonkun minuutin katkoja, jolloin sähköpsti-, pankki- ja nettikauppayhteydet mahdottomia ja osin vaarallisia, koska yhteys katkeaa istunnon aikana. Nytkin juuri selvittelen erään nettikauppiaan kanssa epäselvää nettikauppaa, kun yhteys kangerteli.

Tänään Viestintäviraston nettimittari sai ihan uudet ennätykset palvelimiinsa tallennettavaksi: yli tunnin mittaukset (12 mittausta) ja vastaanotto 78.6 kbit/s (alle 1/20 osa siitä, mistä maksan!!) ja 104kbit/s lähetykseksi.

Soitin vikapalveluun, ja odotusaika arvioitiin 20 minuutiksi, mutta nyt jo 40 min, joten lopetan. Soittopyyntöihin ei ole vastattu.

Mainittakoon, että kokeilin Soneran 3,6Mt mokkulayhteyttä pari viikkoa (hinta vain 9.90 /kk), mutta siinä nopeus öisin 2Mt, mutta iltaisin 0.6Mt ja pientä noin 1-2 sekunnin pätkimistä taajaan, joten palautin sen, koska Saunalahti toimi silloin karvan verran paremmin, mutta nyt huonommin - sanoisin melkein tasoa, joka oli Soneralla vuonna 2001 GRPS:n alkuaikoina.

Huvittaa, että yhteyshitausennätys tuli pari päivää sen jälkeen, kun laitoin sähköpostia Saunalahden tukeen koskien yhteyjsien pätkimistä asiakaspalvelun ohjeiden mukaan. Tilanne meni ojasta allikkoon.
Mulla on ihan alkuperäinen (kaikista ensimmäisin) rajoittamaton dataetu ja MDMA nayttää, että liittymän profiili on 2M molempiin suuntiin. En ole tyytyväinen.
Käyttäjätaso 1

Mulla on ihan alkuperäinen (kaikista ensimmäisin) rajoittamaton dataetu ja MDMA nayttää, että liittymän profiili on 2M molempiin suuntiin. En ole tyytyväinen.

Ja maksat siitä vissiin alle kympin kuussa? Millainen loppu sillä ahneella taas sanonnan mukaan olikaan?
Sama pätee ilm. myös ketjun aloittajaan: meinaatteko nyt ihan pokkana, että maailman tappiin asti saatte kulloisenkin maksiminopeuden (kohta varmaan sata megaa) sillä alkuperäisellä alle kympillä kuussa? Enpä oikein usko.


Mulla on ihan alkuperäinen (kaikista ensimmäisin) rajoittamaton dataetu ja MDMA nayttää, että liittymän profiili on 2M molempiin suuntiin. En ole tyytyväinen.

Ja maksat siitä vissiin alle kympin kuussa? Millainen loppu sillä ahneella taas sanonnan mukaan olikaan?
Sama pätee ilm. myös ketjun aloittajaan: meinaatteko nyt ihan pokkana, että maailman tappiin asti saatte kulloisenkin maksiminopeuden (kohta varmaan sata megaa) sillä alkuperäisellä alle kympillä kuussa? Enpä oikein usko.


Tuo alkuperäinen täysin rajoittamaton DataEtu maksaa tasan kympin kuussa. Edullinenhan se on mutta tässä on kyseessä periatteesta. Eli kun sopimuksessa luvataan rajaton käyttö ja nopeus on kuluttajalla myös oikeus olettaa, että näin myös toimitaan. En pidä sitä mitenkään ahneena, että puolustan oikeuksiani. Onko väärin, että pyydän sitä mitä yhteisesti on aikaisemmin sovittu?

EDIT: Teknisestä tukeen soittamalla löytyi kyllä tuo data profiili. Mitään rajoituksia tuolle nopeudelle ei ollut asetettu. Profiili luotiin varmuuden vuoksi kokonaan uudestaan. Katsotaan alkaako bitti kuinka kulkemaan.
Samaan karvan alle 2 Megaan hyytyy tuo nopeus vaikka ympärillä on teknisen tuen mukaan kolme 5 Megan nopeuteen yltävää tolppaa, ei nopeusrajoituksia profiilissa. Onko kenelläkään hajua Helsingissä paikasta, jossa päästäisiin suuriin nopeuksiin esim speedtest.net:n testillä?
Käyttäjätaso 1

Tuo alkuperäinen täysin rajoittamaton DataEtu maksaa tasan kympin kuussa. Edullinenhan se on mutta tässä on kyseessä periatteesta. Eli kun sopimuksessa luvataan rajaton käyttö ja nopeus on kuluttajalla myös oikeus olettaa, että näin myös toimitaan. En pidä sitä mitenkään ahneena, että puolustan oikeuksiani. Onko väärin, että pyydän sitä mitä yhteisesti on aikaisemmin sovittu?

Mitä siellä muuten tarkalleen ottaen on sovittu silloin aikanaan? Onko sulla vielä sopimustekstit tallessa jossain? Nykyäänhän noissa ehdoissa ainakin on mainittu se tämän hetkinen maksiminopeus.


Tuo alkuperäinen täysin rajoittamaton DataEtu maksaa tasan kympin kuussa. Edullinenhan se on mutta tässä on kyseessä periatteesta. Eli kun sopimuksessa luvataan rajaton käyttö ja nopeus on kuluttajalla myös oikeus olettaa, että näin myös toimitaan. En pidä sitä mitenkään ahneena, että puolustan oikeuksiani. Onko väärin, että pyydän sitä mitä yhteisesti on aikaisemmin sovittu?

Mitä siellä muuten tarkalleen ottaen on sovittu silloin aikanaan? Onko sulla vielä sopimustekstit tallessa jossain? Nykyäänhän noissa ehdoissa ainakin on mainittu se tämän hetkinen maksiminopeus.


Onhan ne sopparin ehdot jossain talleessa. Näin ulkomuistista; slloin myytiin nimenomaisesti rajoittamatonta mobiililaajakaistaa ainoa nopeutta rajoittavaksi tekijäksi oli mainittu, että data on väistävää liikennettä eli maksiminopeus saadaan ainoastaan kun verkossa on tilaa. Sitten jossain välissä tuli 128 nopeusrajoite. Nopeus on päivittynyt tuon kehityksen mukana ihan mukavasti tosin toi mokkula villitys on kyllä näkynyt yleisenä nopeuden laskuna.
Vähäänpä on kuluttaja Suomessa tyytyväinen, väittää tuore tutkimus:

Sivuilta löytyy myös ohjeita ja mitä laajakaista-asiakkaana voi vaatia: [url=http://www.ficora.fi/index/palvelut/palvelutaiheittain/puhelinjalaajakaista/kayttajanoikeudet.html]http://www.ficora.fi/index/palvelut/palvelutaiheittain/puhelinjalaajakaista/kayttajanoikeudet.html


Korvauksiakin on kai nyt ehkä saatavissa: ""Virhetilanteessa käyttäjällä on oikeus vaatia virheen oikaisua tai vaihtoehtoisesti hinnanalennusta, jos oikaisu ei tule kysymykseen. Silloin kun virhe perustuu nimenomaan palvelun käyttökatkokseen, käyttäjällä on oikeus viestintämarkkinalaissa määriteltyyn vakiohyvitykseen. Vakiohyvityksen määrä on vähintään 15 euroa kultakin alkavalta keskeytysviikolta, kuitenkin enintään 120 euroa. Hinnanalennus ja vakiohyvitys ovat vaihtoehtoisia korvaustapoja.""

Yhteysmittarin, joka mittaa Viestintäviraston palvelimelle näitä nopeuksia, kannattaa ladata, jos yhteys alkaa olla alle sovitun ja maksetun tason.

Viestintäviraston nettimittarin saa ladattua täältä: https://nettimittari.ficora.fi/nettimittari/mainPage.aspx[/url]
Ei mene jakeluun kyllä tämä mobiili data touhu. Testailin pitkin päivää ympäri Helsinkiä suoraan kännykästä speedtest.net ohjelmalla eri palvelimille ja aina maksimi jää aina karvan alle 2 Megan. Ei sitten tajuu mistä homma kiikastaa kun teknisessä tuessa sanovat että liittymällä ei rajotteita ja pitäisi päästä 5 megaan. Luuri puolestaan tukee dataa aina 7.2 megaan asti, joten ei se voi siitäkään olla kiinni. Nyt ei kyllä vaan tajua mikä mättää...
Käyttäjätaso 1

Ei mene jakeluun kyllä tämä mobiili data touhu. Testailin pitkin päivää ympäri Helsinkiä suoraan kännykästä speedtest.net ohjelmalla eri palvelimille ja aina maksimi jää aina karvan alle 2 Megan. Ei sitten tajuu mistä homma kiikastaa kun teknisessä tuessa sanovat että liittymällä ei rajotteita ja pitäisi päästä 5 megaan. Luuri puolestaan tukee dataa aina 7.2 megaan asti, joten ei se voi siitäkään olla kiinni. Nyt ei kyllä vaan tajua mikä mättää...

Soitappa uudestaan sinne tekniseen tukeen. Saunalahdella usein vastaus on vastaajasta kiinni...


Ei mene jakeluun kyllä tämä mobiili data touhu. Testailin pitkin päivää ympäri Helsinkiä suoraan kännykästä speedtest.net ohjelmalla eri palvelimille ja aina maksimi jää aina karvan alle 2 Megan. Ei sitten tajuu mistä homma kiikastaa kun teknisessä tuessa sanovat että liittymällä ei rajotteita ja pitäisi päästä 5 megaan. Luuri puolestaan tukee dataa aina 7.2 megaan asti, joten ei se voi siitäkään olla kiinni. Nyt ei kyllä vaan tajua mikä mättää...

Soitappa uudestaan sinne tekniseen tukeen. Saunalahdella usein vastaus on vastaajasta kiinni...


Näin ajattelin toimia. Tosin on pikku pelko persauksissa, että ongelma on jossain muualla kuin profiileissa. Tuessa kun sanoivat sen olevan kunnossa mutta loivat sen varmuuden vuoksi uudestaan. Sanoivat tekevänsä tämän siltä varalta, että profiili ei olisi aikaisemmin välittynyt oikein keskukseen. Ei tosin tuo uusi profiilin luonti ole vaikuttanut millään muotoa bittien liikehdintään.
Mä sain asiakaspalvelusta vastauksen, että Dataetuni nopeus olisi 128k alkuperäisen sopparin mukaan. Väite on virheellinen. Mulla on materiaalit tallessa vuodelta 2005 ja silloin kukaan ei puhunut mitään mistään 128:sta. Pitänee eskaloida.

Kotkikselle tiedoksi, että ahne on pikemminkin se, joka koittaa vääristellä sopimuksia tavoitellakseen itselleen taloudellista etua.

Mä sain asiakaspalvelusta vastauksen, että Dataetuni nopeus olisi 128k alkuperäisen sopparin mukaan. Väite on virheellinen. Mulla on materiaalit tallessa vuodelta 2005 ja silloin kukaan ei puhunut mitään mistään 128:sta. Pitänee eskaloida.

Kotkikselle tiedoksi, että ahne on pikemminkin se, joka koittaa vääristellä sopimuksia tavoitellakseen itselleen taloudellista etua.


Tällaisella markkinointimateriaalilla myytiin alkuperäistä DataEtua:

http://saunalahti.fi/tiedote/tiedote.php?index=2249

Kuten tuossa totesit ei tuolle asetettu rajoiteita nopeuden tai siirtomäärän suhteen. Luulen, että tuolla ASPA:ssa sekoittavat jutun nyt DataEtu 128 kanssa, joka korvasi alkuperäisen kun Saunis otti sen pois myynnistä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki


Tällaisella markkinointimateriaalilla myytiin alkuperäistä DataEtua:

http://saunalahti.fi/tiedote/tiedote.php?index=2249

Joo... olet kyllä oikeassa mutta pieni ihminen suuren Elisan joukoissa ja tulet aina olemaan alakynnessä väitä ja perustele miten vain.
Oikeutta et saa ennen kuin oikeussalissa mikäli sinulla riittää varoja ja rahkeita sinne asti asia vetää. Elisa todennäköisesti perääntyy siinä vaiheessa kun asianajajasi ilmoittaa riitauttavansa jutun.
Operaattorilta löytyy aina jokin takaportti niissä pienellä präntätyissä teksteissä....  (Forssanmajurit ym... kommervenkit.. 8))  ja viimeistään siinä vaiheessa kun operaattori huomaa olevansa heikoilla sillä on oikeus irtisanoa vanha sopimus sopimusehtojen mukaan ja sinä jäät nuolemaan näppejäsi... 😮 😉 😉

Kuten tuossa totesit ei tuolle asetettu rajoiteita nopeuden tai siirtomäärän suhteen. Luulen, että tuolla ASPA:ssa sekoittavat jutun nyt DataEtu 128 kanssa, joka korvasi alkuperäisen kun Saunis otti sen pois myynnistä.


Joo, enkä edes ihmettele, kun näitä tuotteita on vuosien varrella ollut sen verran monia samoilla nimillä. Mutta en liioin anna periksi, kyllä sopimukset täytyy pitää puolin ja toisin.


Kuten tuossa totesit ei tuolle asetettu rajoiteita nopeuden tai siirtomäärän suhteen. Luulen, että tuolla ASPA:ssa sekoittavat jutun nyt DataEtu 128 kanssa, joka korvasi alkuperäisen kun Saunis otti sen pois myynnistä.


Joo, enkä edes ihmettele, kun näitä tuotteita on vuosien varrella ollut sen verran monia samoilla nimillä. Mutta en liioin anna periksi, kyllä sopimukset täytyy pitää puolin ja toisin.


Eihän tuossa ole mitään syytä luovuttaa tosin en oikein usko, että Sauniksella kukaan asiasta tietävä kiistää tuon sopparin. Itselläni ei esimerkiksi ole ollut mitään ongelmia ton asian tiimoilta. ASPA:ssa ovat olleet tietoisia ettei tuossa ole nopeus rajoitetta. Kaksi kertaa olen siis asiasta soittanut. Tosin vaikka teknisen tuen mukaan minun profiilissani ei ole nopeusrajoitetta ei kyllä tuo nopeus nouse yli kahden megan joten joutuu ottamaan näemmä kolmannen kerran yhteyttä.
Otin uudestaan yhteyttä tekniseen tukeen ja sieltä selvisi, että tuo raja oli sittenkin asetettu kahteen megaan. Minulle sanottiin, että nopeus nostetaan tuohon viiteen megaan. Noin viiden minuutin päästä sain puhelun, jossa minulle sanottiin, että asetuksissa olikin enemmänkin puutteita (en tiedä mahtaako johtua siitä että kyseessä on todella vanha liittymä) ja että minuun otetaan yhteyttä muutaman tunnin päästä. Noin tunnin päästä sain tekstarin, jossa ilmoitettiin nopuden nostosta.

Lopputulos:
http://www.speedtest.net ' TARGET='_blank

Eli bitti liikkuu enemmän kuin osasi odottaa. Hidas uppi johtuu luurin HSUPA puuttesta mutta alaspäin tavaraa tulee enemmän kuin hyvin. Tosin nämä ovat huiput mutta aina tuntuu tippuvan yli neljä megaa. Eli homma toimii siis erittäin hyvin 🙂

Osallistu keskusteluun